Larsenio Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Først av alt vil jeg bare spesifisere at dette er redigert endel i Photoshop. Det er uskarphet i forgrunnen, pga fokuspunktet. Men det jeg lurer på er om jeg er helt på bærtur med farger, komposisjon o.l...? Har fått endel tildels veldig gode tilbakemeldinger på dette bildet av venner, men de er ikke like kresne på støy/komposisjon/fokuspunkt. Kunne dere hatt en forbedret versjon av dette i hende, hypotetisk sett? Exif: Lukkertid 1/45 sek F/4.5 ISO 400 Brennvidde 38mm Edit: Erstattet bildet med et jeg håper tar kortere tid å lastet opp for å se Endret 13. januar 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Dette er et flott bilde med både forgrunnsinteresse og en fantastisk bakgrunn. Det er imidlertid noen enkle grep du kan ta dersom du ønsker å ta dette enda et skritt videre. Jeg vil først anbefale deg å anskaffe deg et stativ og bruke det. De billigste duger, bare de holder kameraet ditt støtt... Dermed kan du lukke blenderen ned noen hakk og øke dybdeskarpheten (forgrunnen er noe uskarp), redusere ISO-en og muligens blurre ut sjøen med en lengre lukkertid. Deretter ville jeg anskaffet meg noen filtre. Dette blir fort litt dyrere, men du kan eksperimentere med billige eBay-varianter hvis du føler deg usikker på at dette er noe for deg (det har jeg gjort...). Et gradert gråfilter ville ha holdt tilbake eksponeringen av himmelen, og gitt deg mer dynamikk i bildet. Dette kan du også gjøre ved hjelp av såkalt HDR-teknikk, men (i mine helt subjektive øyne) ser det uten unntak fælt ut... Til slutt ville en horisontal komposisjon kanskje vært å foretrekke, siden du ender opp med så mye tom himmel på toppen. Bare mine tanker - men som sagt: flott bilde, stå på! :-) Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Veldig behagelig bilde Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Sverrelerre: Takk for meningen din! Stativ har jeg allerede anskaffet meg siden dette bildet ble tatt:) Har lagt det til i signaturen òg. Filtere skal jeg til anskaffelse av, har bare et UV-filter Abesofmaine.com slang med da jeg kjøpte kameraet, det står på hele tiden men gir ikke samme som polariserings/NDG-filtere selvfølgelig. Syns forresten HDR kan være fint på sin måte. Takk igjen:) Edit: La til et horisantalt alternativ, litt mindre redigert, og med litt mere forgrunn. Endret 13. januar 2009 av Larsenio Lenke til kommentar
Luddezor Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Aw, personlig likte jeg det bedre enn det første bildet. Hadde du bare fått justert den dybdeskarpheten, så større deler av bildet ble skarpt. Ellers, deilig! : ) Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg synes det er et flott motiv, og komposisjonen er fin. Fargene liker jeg også. Men du trenger nok bedre skarphet også i forgrunnen. Selv på f4.5 bør du kunne få både bakgrunn og mer av forgrunnen skarp ved å trekke fokus litt tilbake. Men du må nok i tillegg blende ned et par trinn, og heller øke iso. Endret 13. januar 2009 av kaian Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 13. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 13. januar 2009 Du tar greie landskaps bilder når det gjelder komposisjon, men har merket at du kanskje redigerer bildene litt for "mye", slik at man kan se artefakter osv!? Noen syntes dette kanskje er greit, siden slik redigering vill gi bilde litt ekstra, men personlig så syntes jeg det blir bedre og mindre "juks" og få frem det lille ekstra ved hjelp av utstyr og foto teknikker, som filtere, lang eksponering og eventuelt HDR Dette vill heller ikke gi artefakter i bildene, noe som vill syntes veldig godt hvis du feks skal printe bilde ut større en a4! Bare en tanke, men innen dagens foto verden så er det vell egentlig ingenting som er riktig eller galt Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Hei igjenn, Dan83:) Joda, jeg redigerer vel litt mye.. Men har tatt det litt mere med ro i det siste, fant fram et av de første bildene fra i vinter. Fra ca.den tiden jeg fikk slakt for mye rar redigering her inne Men skal som vi har pratet om tidligere, gå til anskaffelse av filter. Og HDR kan jeg ikke benytte meg av på 7.0-versjonen min av photoshop.. Har ikke funnet ut av det iallefall. Takk for tips og kommentarer! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. januar 2009 Rapporter Del Skrevet 14. januar 2009 Bildene har sine småfeil, men alt i alt er de ganske pene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå