brekenfek Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Hei Jeg har da tatt GK mekaniske, og tar fagbrevet i IKT-Driftsfag til sommeren noe som ikke gir meg Generell studiekompetanse. Vil gjerne gå på høyskole/universitet til høsten sammen med en venn og lurer da på hvilke muligheter jeg har for å ta denne studiekompetansen på høgskolen/universitetet. Har lest litt rundt og tror jeg forstår, men vil være sikker. Får jeg generell studiekompetanse ved å ta forkurs på en høyskole/universitet? Får jeg generell studiekompetanse ved å gå "Y-veien", og blir jeg nødt til å velge ingeniørutdanning etter dette? Hva vil tresemesterordning si? Har plukket ut noen studier jeg kunne tenkt meg å ta, og lurer på om jeg kan ta disse studiene om jeg tar forkurs eller Y-veien først (Eller noen andre måter, untatt å måtte ta almenn påbygging). Studier (Alt er bachelor og krever kun generell studiekompetanse): -IT og info.systemer -Medieteknologi -Informasjonsbehandling -Informasjonsteknologi -Multimedieteknologi og -design Takker for svar -Andreas Endret 13. januar 2009 av brekenfek Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Y-vei, forkurs og 3-termin (tresemester) er forberedende kurs til enkelte høgskolelinjer, de gir derfor ikke generell studiekompetanse. Men sjekk med rådgiver/studiested for sikkerhetskyld, er noen år siden jeg satt meg inn i dette. 3-termin er intensivkurs i realfag for de som har generell studiekompetanse men mangler matte og fysikk eller behøver repetering. Man studerer da f.eks. ekstra matte og fysikk på sommeren og pararelt med de øvrige linjefagene gjennom første semester. Ved slutten av første klasse har man kommet like langt i studieløpet som de andre studentene. Dette er en veldig grei ordning som gjør det mulig å fullføre på vanlig tid selv om man mangler realfag. Endret 13. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
1503 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Y-vei, forkurs og 3-termin (tresemester) er forberedende kurs til enkelte høgskolelinjer, de gir derfor ikke generell studiekompetanse. Ja, jeg mener også dette er riktig. Lenke til kommentar
brekenfek Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hmm, jeg får vel høre med studiestedet. Kom over denne siden nå, fra Hiof: http://www.hiof.no/index.php?ID=540 Kan virke som jeg kan velge dette for å komme inn på studiene jeg ønsker? Endret 14. januar 2009 av brekenfek Lenke til kommentar
1503 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Forkurset er et alternativ for folk som vil inn på ingeniørutdanning, men som ikke har studiekompetanse. Såvidt jeg kan se ønsker du ikke å søke på ingeniørutdanning, men på andre IT-relaterte programmer? For å slippe unna påbygg kan du ta forkurs og søke f.eks. på dataingeniørutdanningen. Altså: Forkurs gir folk uten studiekompetanse mulighet til å søke på ingeniørutdanning. Men kurset gir ikke studiekompetanse i seg selv. Endret 14. januar 2009 av 1503 Lenke til kommentar
brekenfek Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Skjønner, men da kan kansje ting løse seg. Kan godt tenke meg å ta et Bachelorstudium i ingeniørfag data. Klikk Med forkurs har jeg vel denne muligheten, skal titte rundt på andre skoler med ingeniørfag i data. Endret 14. januar 2009 av brekenfek Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 http://www.hibu.no/ http://www.hio.no/ Begge disse har også forkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå