Gå til innhold

Minstekrav til Kabel og ledermerking i skap/tavler offshore?


Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til hva som er Minstekrav til Kabel og ledermerking i skap/tavler offshore?

 

 

Alle selskap har stort sett sine krav til merking.

 

Eks Phillips og statoil har forskjellige teorier om hva som skal være på ledermerkene.

Noe alle som har reist litt har erfart.

Men deres måter å merke på er ikke normpålagte krav. Bare deres måte å gjøre ting på.

Og det er stort sett omstendelig og tar tid.

 

Men når man har fått fritt frem for hvordan man vil gjøre.

Hva forholder man seg til?

Er det tavlebyggernormen man forholder seg til offshore også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NORSOK-standardene er det som brukes offshore. Både E-, I- og Z-kategoriene vil være aktuelle standarder som sier noe om merking.

 

Det finnes dog ikke en entydig merkenorm for hvordan skapbyggeren skal merke, her vil hver enkelt utbygger/operatør komme med sine krav noe du også referer til. StatoilHydro krever det på sin måte, AkerKværner på sin måte, osv., osv. ConocoPhillips har sine egne krav som er nedfelt hos Standard Norge.

 

Z-010 Electrical, instrumentation and telecommunication installation (Rev. 3, October 2000) avsnitt 12.5.2 Identification of busbars, conductors and wires sier nok det meste om det du lurer på:

Individual conductors and wires shall be identified with a closed, slip-on type plastic cable identification ferrule, carrying a number identical to the terminal. This is also applicable to the single conductors for cross wiring between the terminal blocks in panels.

Med noen unntak som du selv kan lese om i dokumentet.

 

Z-DP-002 omhandler tag-nummerering.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Jepp.

Kjenner til norsok standarene.

 

Men de sier desverre lite om hva som skal/bør være.

 

Har vært igjennom både Z010 og 15. Og andre Norsok standarer.

 

Lite konkret å finne.

 

Det er snakk om et midlertidig container anlegg.

Skal bygges og godkjennes som det.

 

Tror rett og slett jeg forholder meg til det som synes å være minstekravet i tavlenormen.

 

Nemlig at lederne skal kunne identifiseres.

 

Hvordan man løser det er lagt opp til den enkelte.

 

Derfor man finner mange løsninger på merking.

 

Noe merker feks hvor ledningen kommer fra.

 

Men jeg velger å forholde meg til det vanligste, og for meg baturligste, med å merke nummeret på klemmen som lederen er koblet til.

 

Eksempelvis A1 på en kontaktor.

 

Skipper offshore pjattet med å merke både fra og til på lederen i begge ender. Eks fra A1 på k1 til X2 klemme 13 : A1-K1/X2-13

Som mange gjør offshore på internwiring.

Tar for mye tid.

Lenke til kommentar
Skipper offshore pjattet med å merke både fra og til på lederen i begge ender. Eks fra A1 på k1 til X2 klemme 13 : A1-K1/X2-13

Som mange gjør offshore på internwiring.

Tar for mye tid.

 

Slik er merkingen på phillips installasjoner.

 

Hvis du har spørsmål så kan jeg prøve å svare på dem så godt jeg kan.

Lenke til kommentar

Jepp. '

 

Reiser mye på phillips og statoil installasjoner.

Kjenner godt merkingen der.

Denne Lab containeren skal også ut offshore.

Men ettersom offshormerking er unødvendig tidkrevende.

Skal jo tjene mest mulig penger på dette...

Så vil jeg finne minimum av hva jeg trenger.

Og bygger jeg etter tavlenormen så er minstekravet at lederne skal kunne identifiseres.

Ganske fritt frem altså. Tror jeg satser på det :)

Z010 setter desverre visse krav til standard til selve avisoleringen på kablen.

Så der må jeg til med krympestrømpe i kabelskrittet.

Svart elektrikertape er visst ikke godt nok.

Vulketape kan passere.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Vel, utifra hvordan jeg leser posten din så virker det som om du driver enkeltmanns foretak og skal bygge denne containeren selv. Når det kommer til krav så er du nødt til å se de enkelte firmaenes tekniske kontroll dokument (tcd). Er det brudd på dette vil det bli punch, uansett hvor mye du har fulgt tavlenormen din. De forskjellige firmaer vil selvfølgelig stille forskjellige krav, og du blir nødt til å enten kjenne til disse eller ble om å få dem.

 

Svart elektrikertape er visst ikke godt nok.

Hvis du har reist mye offshore så burde du vite hvorfor. Vanelig elektriker tape fungerer dårlig i disse miljøene og den "flærrer" opp ekstremt fort.

 

Og bygger jeg etter tavlenormen så er minstekravet at lederne skal kunne identifiseres.

Ganske fritt frem altså. Tror jeg satser på det

Tavlenormen setter minste krav, men det er opp til hvert enkelt firma å bestemme hva slags regler de skal ha internt, så lenge det ikke gir dårligere standar enn det som er skrevet i tavlenormen.

 

Men ettersom offshormerking er unødvendig tidkrevende.

Men ekstremt nødvendig ?

 

 

Virker ikke som du helt er klar over hva du går til og holdningen din er relativt slack, så alt jeg kan gjøre er å ønske deg lykke til.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Jeg er firmaansatt, men prosjektansvarlig kan du vel kalle meg :)

 

 

Angående sort elektriker tape så er det en veldig vanlig metode for å ta skrittet på kabler.

Spesielt innen verftsindustrien.

Det løsner litt etter en stund, gjerne en runde eller 2 med tape ja.

Men derfor er det vanlig å ha på en liten dråpe lynlim.:)

Samme gjør man somregel med den typen merkelapper man skriver kabelnummer på.

Forøvrig også mest vanlig innen verftsindustrien.

 

 

Og det er ikke ekstremt nødvendig å ha den merkingen man bruker offshore. Det er litt "overkill", rett og slett.

 

Man bruker uansett tegninger når man feilsøker, og trenger ikke både til/fra referanser på lederne.Det kan være praktisk ja. 100% eniog i det. Liker metoden godt selv.

 

Det viktigste er at lederne er merket med klemmenummer på tilkoblingspunkt.

Det er også det vanligste onshore, og på mange utenlandske rigger.

Og den desidert mest utbredte merkestandarden totalt sett.

 

Men når man gir et anbud. Så ryker det om man gir tilbud der yrten timer er brukt på merking alene. Sånn er et bare i onshore verdenen, desverre.

 

 

Kunden har ikke satt stort andre krav enn at den skal tilfredsstille kravene til Z010 og 15.

 

Angående merking har en forespørsel blitt rettet ang det.

Og jeg spurte om de hadde spesielle ønsker for internmerking i paneler.

 

Eller om jeg bare skulle forholde meg til tavlenormen.

 

De henviser igjen til Z010 og 15 som ikke sier stort om ledermerking.

 

Så da får de tavlenormen.Ferdig med den saken.

Så lenge jeg får det DNV godkjent så er jobben min godkjent, og de godtar tavlenormen har jeg fått bekreftet.

Lenke til kommentar

Jeg ser poengene dine veldig godt. Det som ofte kan bli et stort irritasjonsmoment for oss some drifter er at vi må bruke x-antall timer ekstra fordi noen luringer på land valgte den billigste løsningen. Det har du sikkert kjennskap til selv. Men dere må trossalt klare å selge utstyret deres og dermed er dere nødt til å gjøre lett på enkelte ting for å press prisen ned.

 

Personelig liker jeg "overkill" merking i skap. Det er ikke fordi jeg ikke klarer å lese tegninger, men konsekvensene av å lese et tall feil kan være ekstremt dyre. Derfor liker jeg hvertfall å ha rekkeklemmenummer, hvilken rekkeklemme det er på og evt kabelnummer. Det er dog mye arbeid å lage det slik og inkluderer ekstra timer.

 

Når det kommer til tape på kabel så skal jeg være ærlig å si at jeg oftest brukes vulktape. Man har som regel ikke mulighet til å krympestrømpe i felt uten å lage fryktelig mye arbeid. Lager jeg kabelen ferdig på verkstedet så bruker jeg selvfølgelig krympestrømpe.

 

Det er prøver å komme frem til er at du burde holde god kontakt med selskapet du utfører jobben for, slik at du kan få minst mulig punch. De fleste selskaper/driftsavdelinger er villige til å svare på spørsmål om firmaets krav/speccs.For å sette bilde på hvor mye punch koster så kan jeg si at jeg vet om firmaer som har estimert tapskostnader på 22-23 millioner for 100 punch i året.

Lenke til kommentar

Vel

Litt av problemet ligger i at containeren bygges for en annen kunde på anbud.

ikke direkte for kunden.

 

Dermed er det ikke så lett å få sanksjonert fordyrende ting.

Jeg er selv perfeksjonistisk av natur, og liker for mye bedre enn for lite.

Men kan ikke fordyre tingav den grunn.

Er lettere når ting leveres til et offshore selskap direkte.

De godtar ting lettere, ettersom lommebøkene er dypere tenker jeg :=D

Lenke til kommentar

Ja, lommebokene kan være relativt dype. Der har du helt rett. Det er dog litt innsparingstider nå, ettersom denne "finanskrisen" virkelig har lagt skremsel på oljeindustriend. Det ironiske er at det ikke er mange år siden man jublet for en oljepris på 20-30 dollar fatet.

 

Skjønner problemet. Et eller annet firma som skal kjøpe billigt å selge dyrt ? Nå vet ikke jeg hvordan commissioning blir når det er en slik situasjon, men ansvaret kommer til å havne på firmaet som kjøper av dere om jeg ikke tar feil. Kontakt dem og hør hvilke krav som de stiller til merking. Det kan være smart å gjøre det per mail, slik at du har det skriftelig. Det er fort gjort at avtaler blir "glemt" om det utveksles via telefon.

Lenke til kommentar

Det er er de jeg har snakket med, og som ikke klarer komme med noe skikkelig svar annet enn referansen til Z010/15. Som sier svært lite om kabelmærking utover at man bør bruke syrefaste ståltags til kabelmerking.

 

Så da blir det tavlenormen.

De er informert, spurt om de ønsker annen form for merking, og gitt frist for tilbakemelding.

 

Så da har jeg gjort min jobb.

 

Jeg skal uansett kun ha anlegget DNV goidkjent.

 

Og det får jeg med å overholde tavlenormnen.

Og det er forøvrig det eneste jeg er forpliktet til.

Lage et anlegg som blir godkjent etter DNV sine krav.

Lenke til kommentar
...Jeg trodde ikke man skulle bruke stål-tags inne i skap?....

Nå var det vel kabelmerking og ikke ledermerking han snakket om. Slik oppfattet i allefall jeg det. Kabelmerking bruker å være på kabelen på utsiden av skapene før kabelen går inn i MCT'n.

Lenke til kommentar

Pingla tolket det riktig :)

 

Har aldri brukt og kommer aldri til å bruke ståltags som invendig merking.

 

Kravet er at utventige tags skal være syrefaste for å motstå slitasje og værpåvirkning. Et fornuftig krav.

 

 

Men når det skal sies.

Selv om det er normal praksis å begrense metallforekomster inne i paneler/tavler.

 

Så er det meg bekjent ikke noe forbud mot det.

Annet enn lokale prosedyrer/krav i firmaer/bedrifter.

Men sikker er jeg ikke. har aldri forsket på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...