Ethernet Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei! Jeg og en kamerat satt og funderte litt over idéen å arrangere et datakurs for nybegynnere/viderekomne i sommerferien for å tjene noen kroner. Vi tenkte da kanskje på 40+ alderen Vi har tilgang på et lokale og prosjektor som vi da kan demonstrere på. Idéen er bare blitt luftet litt og tenkte da kanksje noen her hadde noen innspill? Vi tenkte oss 2 ganger i uken á 2 timer. Dette over 3-4 uker. Her er noen punkter vi har kommet på: Office-pakken? Lære de bruk av word, powerpoint, outlook og excel Bruke Internet? Søke og lære seg nettleseren Windows? Evnt. ønsker. Noe annet som bør være med? Sette ut en annonse i lokalavisa om dette, skal ha plass til 25-30 pers. Vi kan ikke stille med maskiner til alle, så det må kreves at alle har selv. Når det gjelder office pakken er vi ikke sikre på hvordan vi skal gjøre det enda, kan jo ikke kreve at alle har det. Evnt. om det er noen gode løsningen så om det er ønskelig kan man for et tilleg i prisen få office pakken som vi får kjøpt et sted. Trenger bare litt idéer om hvordan dette skal gjøres om noen har noe. Og hva skal vi ta for en pris? Takker for alle bidrag Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det å lære bort ting er vanskeligere enn du tror. ...spesielt når de du prøver å lære ting lider av akkutt lesevegring. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Jo, takk. Har hjulpet mine besteforeldre en del, og vet at det er mye frustrasjon i dette Men tanken var jo å kunne få det så godt tilpasset alle som mulig, og vi kan jo i alle fall prøve syntes jeg? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg tror ikke noen har office, for hvis de har, så har de sikkert peiling om pc.. Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Tror du? Er det ikke mange bærbare maskiner som blir solgt med office? Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Tror du? Er det ikke mange bærbare maskiner som blir solgt med office? Kanskje det, men da har de sikkert peiling om de har sin egen bærbar pc, med office i. De kjøper jo ikke bærbar pc for å visse at de er rike:P Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Tror ikke du skjønner meningen med tråden min, no offence. Jeg spurte om noen kunne komme med bidrag, ikke for å kverrulere og snakke om hvorvidt de kanskje har office eller ikke. Hvis de ikke har, har du en god idé til å løse det? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ohh... husk at du raskt kan få problemer på et slikt kurs da, 25-40 stk er JÆVLI mange. Jeg vet ikke hvor mange kurs "ledere" dere er, men jeg ville nok hold meg til mindre grupper og veldig basic opplæring. Husk at hvis de må bringe egne pc'er kan dere få forskjellige versjoner av office og forskjellige nettlesere. En annen ting er jo, hva gjør dere om noen får feil/har virus eller annet slikt under kurset. Klarer dere å hjelpe dem, eller må de bare dra hjem? Lenke til kommentar
Ethernet Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Vi er i utgangspunktet bare to personer. Søskenbarnet mitt har en kamerat som har gjort dette skjønner du, derfor idéen. Ja, vi burde fint kunne gi support for både 2003 og 2007 office pakken. Nettlesere tror jeg også skal gå greit (De vi peker til her har vil ikke vett til å bruke annet enn IE ) Virus, har jo hatt utallige maskiner selv infisert, men å hjelpe disse med det under kurset er kanskje noe annerledes. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Nei, for det er jo ikke gjort på to sekunder å fikse dette og hva skal de andre gjøre mens dere fikser maskinene? Kan være at det er 20 som sitter utolmodig å venter mens to stk får fikset maskinene. :| Det beste er å stille med kursmaskiner, så får man heller begrense seg til x antall personer som kan være med på kurset. Det er greit å regne 3-4 personer per "kursleder". Når de er "dumme" og vil trenge veldig mye hjelp. Lenke til kommentar
PowerOfNow Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 å ha grupper på over 10 personer tror jeg garantert kommer til å skape problemer for dere. Greit nok at dere kan kjøre selve undervisningen for 30 stk, men å følge opp disse personene blir vanskelig, og spesielt når spørsmålene hagler på. Personen som skal kurses setter nok mer pris på om dere f.eks er max 10 personer kontra 30. For deres del blir det ikke noe problem å heller kjøre to grupper på en kveld. (2x2 timer) og gjerne kurse 5 dager i uken om det er nok påmeldte. På det viset blir det mange små grupper. Naturligvis blir det mer på dere å gjøre, men dere holder kvaliteten oppe. At dem skal bringe egne maskiner blir for tull, men kan nok fullføres i noen tilfeller der dere eventuelt har godkjent maskinen på forhånd. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Hvordan skal man godkjenne en slik maskin da? Spesifikasjonene på den er jo egentlig ikke så nøye, ei heller så mye av programvaren. Problemet kommer om det er virus/malware og annet. Derfor er det jo greit å stille med kurs pc-er. De vil nok sette pris på at kvaliteten på opplegget er høy, og de vil nok sikkert forvente det også, da de faktiskt betaler for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå