Gå til innhold

USAs utenlandsgjeld, en håpløs situasjon?

Anbefalte innlegg

Hva bør USA gjøre, nå som de skylder så vanvittig mye penger til bla.a. Kina?

Kan Kina inndrive gjelden ved å overta land eller sanksjoner?

Taper USA på å ha denne gjelden, eller får de "skattefratrekk" som privatpersoner?

Går det bra, eller er USA i en håpløs situasjon?

Er man interessert i å tilbakebetale denne gjelden, og er Kina interessert i å få dem tilbake?

Hva med renter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA har en fordel med at de som regel skylder andre land dollar. De kan i teorien løse problemmet med å trykke penger. Med det risikerer de inflasjon, men noe mer inflasjon er sikkert greit. Det andre de risikerer er å få et dårlig omdømme, vel et enda dårligere omdømme men det rokker neppe ved USAs status som supermakt.

Kina tror jeg aldri vil stille tøffe krav ovenfor USA. USA og Kina er blitt avhengig av hverandre og den sterkeste parten er nok fortsatt USA.

Lenke til kommentar

Tallene i går sa at USA sin utenlandsgjeld er et estimert tall på rett under 34 500 dollar per person i landet. Det er ikke så veldig høyt egentlig og helt mulig å takle. Men det gjør det vanskelig for USA å få tak på mer lån. Til sammenlingning har hver brite ca 400 pund i utenlandsgjeld og vi snakker om at det er et høyt tall. Det som er viktig i denne sammenhengen er at alle summene er historisk høye for vår tidsperiode. Det å låne har altså blitt en måte å finansiere landene sine utvidede utgifter med et samfunn som stadig setter høyere krav til staten samt at staten "konkurerer" med å holde sin standard like god som det private markedet. Vi er ikke interesert i luksus produkter om vi ikke har nok strøm, vann, fine veier, mat og sykehus. Alle disse produktene er staten sterkt involvert i å overse og ha en hvis form for styring på. Med økte behov økte utgifter. Vi trenger altså et løft i statens inntekter eller et kutt i levestandard ellers kan vi forvente også svimlende høy utenlandsgjeld også i Europa. Då blir spørsmålet hvem det blir igjen og låne av. I så tilfelle ville vi da være på vei mot den største finans krisen noen gang. Dette er heller en tvilsom dommedags profeti.

Lenke til kommentar

USA sin situasjon som er bygd opp over mange år, er akkurat som subprime ble lagd over 5-6 år og endte med total kollaps, er det på samme måte med USA sin statsgjeld, det har bare pågått lengre, men det var først i 1982 at det virkelig akselererte. Det er identisk med subprimekrisen. Subprimekrisen måtte bli ganske ille før subprime ble til tvilsomme papirer.

Hvis problemene i USA sin økonomi bare øker på, som når Titanic begynte å ta inn vann, vil dollaren til slutt kollapse. Om de ikke trykker opp penger og bare ser på vil dollaren kollapse. Hva som skjer, aner jeg ikke, men jeg tror styrken i amerikanske statsobligasjoner er kunstig, akkurat som styrken i subprime var kunstig.

Om det faktisk skulle kollapse, tror jeg land som BRIC, vil tjene mest på det fordi de for tilgang på nye ressurser. Også USA ville tjene på det om dollaren kollapset. Det er umulig å time det, men før eller senere tror jeg dollaren vil krasje.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg tror dette kommer til å eskalere slik at Spania, Italia, Irland, Hellas og noen av de landene som har hatt en enda svakere økonomi enn USA vil få nedgraderinger på sin statsgjeld og skape problemer for Euroen. Naturlig så skulle de mer ustabile landene hatt en langt høyere rente og virkelig hatt problemer nå slik som Island, men Euroen redder dem hittil. Det eneste som kan redde Euroen er om utviklingen snart snur og at det går bedre i USA. Det skaper problemer for Euroen at det er en miks av land som er bananrepublikker og mer seriøse land som Tyskland som bruker Euro.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...