Solefald Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei hopp! Ønsker å høyre fra studenter som har kjøpt leilighet under studie. Erfaringer, råd og tips etc. Er 23 år, går 1året Ingeniør .. Har hatt fast jobb siste 1.5år, og har fra og med ca 8800 utbetalt kver mnd. Jobber 2 helger i mnd, pluss en dag i veka. Har eit billån på 130k som eg betaler 3500 pr mnd på. Hadde egentlig tenkt å leige til eg var ferdig utdanna. Men har siste tida tenkt meir og meir på å kjøpe min egen plass. Fant ei 5år gammal leilighet som ser bra ut. Er eitpar andre 3-4 roms til rundt en mill også. Totalt på dei forskjellige så blir det omtrent 9000 i mnd med fellesutgifter, renter og avdrag. Har også eitpar av mine bestekompiser som gjerne leiger hos meg for 3000 i mnd. Den leiligheta eg har mest lyst på ligger 150k under takst. Så da er det muligheter for å inkludere billånet mitt inn på huslånet. Så sparer eg inn på det lånet. Tenkte kanskje eg kunne kjøpe no, og ha avdragsfritt fram til 2011. + legge på ein 1000lapp i mnd. så går det litt nedover i det minste. Kva tanker har folket om det her? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Skal snart til Oslo og studere selv, så hadde vært veldig greit om noen har noe å si rundt dette med å leie/kjøpe en hybel eller leilighet. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Eg er vertfall glad det ikkje er oslo priser her eg bur. Leilighetene her ha fra 81 til litt over 100kvm. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Kva tanker har folket om det her? Du sier du har ca 9000 inn pr mnd, og antar det er med stipend. Først og fremst så får du ikke stipend i juni og juli, og juni er ofte en hard måned for mange fordi de ikke har jobbet noe særlig i eksamensperioden altså lite lønn i og ingen stipend i juni. Videre så sier du at du kan leie ut til kompiser, som jo er vel og bra. Derimot må du være sikker på at du har nok økonomisk ryggrad til at rommene kan bli stående tom en måned eller to om en eller begge flytter ut før du finner noen nye du ønsker å leie ut til. Du må også inkludere offentlige avgifter, og ikke minst at du kan betale for vedlikehold av boligen. Du sier det er leilighet, og er det da med fellesgjeld? Da vil du i tillegg få en husleie på kjøpet, som du også må beregne inn. Det er bare noen tanker, og ta gjerne en tur i banken og snakk med en rådgiver der. De kan gi en god pekepinne på hvordan det rent økonomisk et leilighetskjøp vil forekomme. Akkuratt nå er renten forholdsvis lav, og det vil være risikabelt å ikke ta høyde for betydelig høyere lånerente, altså hvor mye kan du betale i et worst case scenario mtp. renteutviklingen. I tillegg må du se på hvilke egenkapital du har. Har du BSU, uten at den er fylt opp noe den neppe er pga økningen 1.1. så vil du tape minimum 10k ved å bruke den nå, og det er sett vekk fra renteinntektene. Dette ble veldig mye mot leilighetskjøp, men på andre siden så kan boligen være en bra måte å øke personlig egenkapital på ved verdiøkning. Om det kun er snakk om at du skal bli på studiestedet noen få år til så er verdiøkningen veldig usikker. Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Om du er ferdig med studiene om 2 år, kjøper nå, og selger om 2 år er du avhengig av at boligprisene stopper å falle og stiger igjen, nok til å dekke kostnadene dine med kjøp og salg i løpet av de to årene. Hvis det er for dyrt å kjøpe et hus, sentralt, der du ønsker å bo, kanskje du kunne leid et helt hus. Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Som det står skrevet i første post. Totalt på dei forskjellige så blir det omtrent 9000 i mnd med fellesutgifter, renter og avdrag. Utbetalt så har eg 15500 ca. 8800 har eg kver mnd utbetalt av jobben. Har ikkje planer om å flytte etter studie. i dei 9000 så er alt inkl, bortsett fra strøm, som eiger har dokumentert ca 1000kr i kvartalet. Nettleige er felles for heile borettslaget. Så det inngår i fellesutgifter. Banken er allerede svært positive, og skal ta en endelig avgjørelse i morra tidlig. Leige av eit hus her i området koster meir enn lånet og fellesgjeld til sammen. Tilsvarande leilighet blir leigd ut for 8500kr mnd, og 25000 i depositum. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Banken er allerede svært positive, og skal ta en endelig avgjørelse i morra tidlig. Leige av eit hus her i området koster meir enn lånet og fellesgjeld til sammen. Tilsvarande leilighet blir leigd ut for 8500kr mnd, og 25000 i depositum. Hva ble det til?? For mitt vedkommende ville følelsen av å eie istedenfor å leie alene være verdt prisen. Men det betinger selvfølgelig at du har planer om å fortsette å bo der etter studiene, og at du føler at ekstrajobben er stabil nok til at du tør å stole på den inntekten fram til du er ferdig med studiene Lenke til kommentar
Solefald Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 Det vart en liten budrunde på den der, men valgte å ikkje gå lengre enn mitt første bud. Men har funne eit alternativ. leil til 1.7mill, med husbank finansiering a 4000kr mnd. 68 kvadrat. Såg tegninger og slikt idag. Skal vere ferdibygd til Desember i år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå