Gå til innhold

Jack Russel Terrier


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Jack russel terrier på 11 uker. Han er veldig leken og glad om dagene. Men kan pluttselig begynne å bjeffe og bli helt umulig. Har prøvd både og overse han og "straffe" han for dette, men ingen ting ser ut til å hjelpe. Han har et hardt bitt og veldig spisse tenner, så er ikke så godt å bli bitt etter.

I tillegg så er han ikke så glad i å gå tur. Har prøvd både å lokke med leke og en godbit, men han setter seg fort ned og klynker.

Vet at denne rasen er veldig sta og bestemt, men er det noen som har tips for å få en god adferd?

 

Han er veldig lettlert og flink å sitte, ligge, gi labb og hente bamsen/slippe den. Så er jo mye positivt! Er bare redd for at han skal utvikle denne aggressive siden mer jo eldre han blir.

 

Noen gode tips?

 

Mvh

Kine Thomassen

post-158220-1231852005_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt en slik hund, min var meget spesiell da den hadde hovedfarge sort, med brune/hvite flekker. Aldri sett noen med de fargene verken før eller siden..

 

Rasen er meget sta og sjefete, så eneste tipset jeg kan gi deg er å alltid vise at du er sjef.

Aldri la hunden vinne, verken når den drar i pinner eller andre slike leker. Å vinne er hvordan hunder avgjør hvem som er sjef.

 

Hunden kommer til å gå gjennom to trass-aldre før den er to, men det roer seg kan du trøste deg med. Nydelig hund, savner min mye selv om jeg har scæfer nå..

Lenke til kommentar

Du må være konsekvent!

Det som fungerer best når hunden biter, er å reise deg opp og overse valpen en stund. Når det ser ut som den finner på andre ting igjen, kan du leke mer. Men det må gjøres HVER GANG.

Tar en stund, men den vil bite mindre og mindre etterhvert som den tar poenget.

Det er bare en liten baby, og prøv å ikke kjeft så mye på den. Bedre å ta den vekk fra situasjonen.

 

Valper er aldri agressive. De har bare ikke lært reglene enda :) Valpen tror at det å bite og herje er sånn man leker, og det må du få snudd.

Lenke til kommentar

Og at valpen ikke liker så godt å gå tur er helt normalt.

 

En 11 uker gammel valp skal heller ikke gå så mye tur. Den er såppass ung enda. Nøy deg med korte turer på 5-10 minutter og gjør tur til noe gøy. Lokk med godbiter og godstemmen og ros masse når han går uten å sette seg ned.

 

Da jeg anskaffet meg valp i mars i fjor hadde jeg fra før av ei voksen tispe. Det ble mye til at jeg bar valpen mens jeg gikk tur :) Du som ikke har voksen hund fra før kan heller la være å gå så mye tur den første tiden, og så kan dere sakte men sikkert trappe opp turgåinga etterhvert som valpen klarer mer :)

Lenke til kommentar

Stiller meg bak Mushi og L_C her. Valper er ikke aggressive, den atferden du beskriver som aggressjon er lek, herjing og sikkert overtrøtthet fra valpens side. Du lærer deg etterhvert å merke forskjellen på når den leker fordi den har mye energi og er våken, og når den tipper over i stress/er overtrøtt. Noen valper legger seg ikke ned og slapper av, de er redd for å gå glipp av noe spennende.

 

Selvom rasen din kan være stri og med mye egne meninger, betyr ikke dette at alt den gjør er for å dominere deg, eller klatre på "rangstigen". Den kommer ikke til å tro at den er gud i verden om den vinner drakamper ;)

Lenke til kommentar
Stiller meg bak Mushi og L_C her. Valper er ikke aggressive, den atferden du beskriver som aggressjon er lek, herjing og sikkert overtrøtthet fra valpens side. Du lærer deg etterhvert å merke forskjellen på når den leker fordi den har mye energi og er våken, og når den tipper over i stress/er overtrøtt. Noen valper legger seg ikke ned og slapper av, de er redd for å gå glipp av noe spennende.

 

Selvom rasen din kan være stri og med mye egne meninger, betyr ikke dette at alt den gjør er for å dominere deg, eller klatre på "rangstigen". Den kommer ikke til å tro at den er gud i verden om den vinner drakamper ;)

 

 

Tusen takk for fine svar:)

Går no ca 5-10 min tur med han, så d hørtes jo bra ut. Er også redd for å overmosjonere han.

 

Gizmo sover mer og mer for hver dag som går, så det tyder kanskje på at han klarer å slappe av litt mer:)

 

Når det er sagt er han en kjempefin hund. Flink å leke med andre hunder allerede og veldig sosial med andre mennesker.

Lenke til kommentar

Ang. det med tur, så er det bare å fortsette selv om han stopper. Altså ikke jogg avgårde, men ta gjerne med en leke eller små godbiter og gjøre det til en positiv greie at dere går ut en liten tur.

Jeg syns ikke man skal slite ut valper fysisk, men heller la dem styre rundt i sitt eget tempo og la dem bli mentalt slitne. Putt godbiter inni en dorull og teip igjen, godbiter i en flaske, kast litt av maten hans på plenen og slike ting :)

Lenke til kommentar
Har selv hatt en slik hund, min var meget spesiell da den hadde hovedfarge sort, med brune/hvite flekker. Aldri sett noen med de fargene verken før eller siden..

 

Rasen er meget sta og sjefete, så eneste tipset jeg kan gi deg er å alltid vise at du er sjef.

Aldri la hunden vinne, verken når den drar i pinner eller andre slike leker. Å vinne er hvordan hunder avgjør hvem som er sjef.

 

Hunden kommer til å gå gjennom to trass-aldre før den er to, men det roer seg kan du trøste deg med. Nydelig hund, savner min mye selv om jeg har scæfer nå..

 

Er kjempeglad for at vi valgte denne rasen, da han er veldig trygg på seg selv, og kjempesosial.

Gizmo har mye brunt i pelsen og litt svart, og en del hvitt da. Men har utrolig fine tegninger.

Han har i følge oppdrettere litt for mye brunt i pelsen til å stilles ut, men vi er ikke opptatt av dette, og synes han er nydelig med de fargene han har.

 

Håper det går bra med scæferen da:)

Lenke til kommentar

JRT er en sta hund med mye energi aka stor hund i liten kropp. Kanskje den ikke får uløpt energien sin nok, og blir litt for gal :p

Noen prøver å hyle/pipe hvis hunden blir litt for ivrig, men med min så funket ikke det. Det gjorde han mer gira.

Fortell hunden at leken er over, og gå din vei. evt hent en leke som han kan bite i.

 

Du kan hoppe litt bortover bakken og si "komkomkom" med lys stemme. Det fikk min valp i humør, og han tuslet etter meg :)

Lenke til kommentar

Ikke gi opp selv om det er en sta hund. Husk at det ikke bare holder å være konsekvent selv, alle i flokken må bidra. Hvis ikke kan man ende opp med en hund som er ulydig når enkelte personer er i nærheten (Virma er sånn når mamma er i nærheten, siden hun vet at hun slipper unna med mer da.) Sta hunder kan også holde på utrolig lenge når de først prøver seg. Selv satt jeg på gulvet og ventet i over en halvtime før Virma skjønte at hun faktisk ikke kunne slippe unna engang hun ikke ville på puten sin.

 

Dressurkurs kan være snedig med en slik rase når han blir litt større.

Lenke til kommentar
Du kan jo allerede nå melde deg på valpekurs :)

 

 

Takk for fine svar:) Har begynt å hyle når han biter, og det ser ut til å hjelpe. Dama nede lurer vell på hva som foregår men:P

 

Vi prøver å se etter valpekurs, men var lite informasjon på stedets hjemmeside. Så hvis noen vet om kurs i Haugesund, hadde vært fint om jeg kunne få vite det:) Skal prøve å ringe di en dag. Tror nok valpekurs kan hjelpe mye!:)

Lenke til kommentar

Valpekursene varierer veldig, og du finner fort ut om det er noe for dere :)

Vi gikk bare fram og tilbake med litt sitt-bli-kom :roll:

Treneren vi hadde er også dommer i lydighet, og jeg lurer virkelig på hvordan han fikk den jobben???

Noen har valpekurs for sosialisering, mens andre leker.

Lek er jo igrunn ikke det beste med tanke på trening. Valper blir veeeldig fort ukonsentrerte og finner fort ut at å leke er mye kulere enn å trene på "kontakt" :p

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Henger meg på denne tråden.

 

Har en Golden Retriver født 04.04.09, den er veldig leken, men ender alltid med at den biter. For noen uker siden var det bare veldig småbiting, men nå begynner det å gjøre vondt.

 

Idag var han helt rolig, og jeg satte meg ned på gulvet for å kose med han, og han hoppet opp til meg og ville leke, plutselig tok han tak i strupen min men munnen, og beit. Fikk han fort vekk, men følte at jeg ble kvalt. Har merker på halsen etter dette.

 

Hva skal jeg gjøre med dette?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Jack Russel i en del år. Han var veeldig sint og aggressiv.

Han var glad i å gå tur og alt mulig, men jo eldre han ble, jo surere og sintere ble han. Han bjeffet og knurret og prøvde å bite alle hunder han så.

 

Og han bet ofte meg.

 

Veeldig vanskelig hund å ha med å gjøre. Men han var veldig koslig og snill også, da. :) Jeg var veldig glad i han!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

er vel det samme med alle terriere; du må vise at du er sjefen i flokken da de tror de er "SVÆRE FARLIGE ULVER"

 

høres forsåvidt ut som denne bjeffinga og løpinga er overtrøtthet ja :p husker min bedlington var det samme når hun var liten, forsåvidt en bedlington valp jeg passa på nylig også.

og du bør leke med valpene men du er sjefen!

 

jeg lærte at når valpen biter for hardt skal man si au på en veldig lys klynkende måte da valper gjør det samme om de biter for hardt når de leker

 

og en 11 uker gammel valp er ikke akkurat noen stor turgåer, men det du kan gjøre er å starte med å ta den med bort til en park eller plen og prøv å gå så mye som mulig av veien dit men skal ikke være lange stykket da de blir fort slitne og når du kommer dit så herjer du litt med den og lar den snuse rundt så den assosierer tur med noe kult og ikke bare å bli dratt etter båndet. bruk også mye av "godstemmen" og belønn med litt godteri. terriere har gjerne litt personlighet og gjerne av den "tøffe" typen men de kan bli fantastisk gode familiehunder da de alltid passer godt på "flokken" bare sørg for at den er nederst på rangsstigen, noe som kan vises på flere måter, blandt annet ikke la den få mat før etter dere har spist noe vi altid praktiserte med vår hund når den var valp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...