Gå til innhold

SSD får 1 terabyte

Anbefalte innlegg

Nå må vi ikke glemme at det finnes random write access time også. De fleste oppgir bare random read access time. OCZ Core har 1/4 sec random write access time for eksempel... Mtron Mobi ligger omtrent på nivå med vanlige harddisker, og Intel SLC har 0,1ms random write access time, men klarer bare å holde 3300 random 4kb write pr sec sustained og ikke 10k slik som tilgangstiden foreslår. Dette kan være fordi kontrolleren rett og slett ikke klarer å organisere så mange tilfeldige skriveoperasjoner på et sekund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket ut prisen på den Mtron 1,8" Mobi3000-disken med 32GB kapasitet. Den kostet 1799+mva, et relativt uaktuelt prisnivå for en harddisk jeg hadde tenkt å putte inn i en liten bærbar pc som er 2 år gammel.

Så det var trist.

Får håpe det kommer noen koseligere priser på 1,8"-diskene i tiden som kommer. Men håper det ikke blir så altfor lenge til da =) Klør litt i fingrene etter etpar slike disker. én 2,5" til stasjonær på 32-64GB, og en liten 1,8" 32GB til bærbar.

Lenke til kommentar
Det burde vel være marked for egne SSD optimaliserte kontrollere. Er det noe du har sett noe til GullLars?

Er det ikke akkurat dette de prøver å få til internt i SSDen i stedet for eksternt med flere SSDer?

En SSD er jo bygget opp av et slags internt raid med mange flashminnebrikker. Det må da være mer logisk å ha ett Raidnivå, enn å ha et hierarki av raidnivåer. (Raide flere SSDer som er raidet internt)

Lenke til kommentar

Som vanlig er Simen1 fullstendig riktig i sine fakta og anntakelser.

SSD har et internt "raid" fra kontrolleren til hver flashbrikke, så det kan sees på som om kontrolleren i SSDen er en raid kontroller med x antall flashbrikker der disse kjøres i raid-0 i en brøk av x grupper (opp til 1). For eksempel Intel har 10 flashbrikker og kan lese og skrive til alle disse parallellt (uavhengig av hverandre).

Det som blir problemet med flere raidnivåer som Simen1 over nevner her, er at hvert raid nivå må ha en kontroller. Denne koster accesstime siden den må behandle all informasjon som skal til og fra enhetene. På den andre siden kan man øke båndbredde og muligheten for parallelle les/skriv operasjoner så langt kontrolleren og bussene man bruker takler dette. Problemet er at med den ytelsen man allerede får fra et "raid" inne i SSDene så skal det ikke mange av disse til for å makse ut hva billigere raidkontrollere takler, så man må over på dyrere kontrollere i workstation/server klasser ganske fort om man vil ha mange SSD i raid.

Løsningen ser ut til å bli noe ala ioDrive som selv er sin egen raidkontroller, men ikke snakker unødvendig SATA-protokoll, og som sitter direkte på en høyhastighets-buss. Dette reduserer tillgangstider siden man bare får et kontrollerledd mellom flashbrikkene data er på og CPU/RAM, og informasjon trengs ikke å kodes om, så det skal mindre CPU kraft til fra kontrolleren for å levere IO-opperasjoner.

Fusion-IO har i tillegg gjort en genistrek og brukt cluster-teknologi for å maksimere parallellitet og raks tillgang i stedet for å forsøke et slags internt raid slik som harddisk-format SSD'er gjør. Denne cluster-teknologien krever selvfølgelig mye mer avanserte kontrollere og software, og derfor koster også kortene en del. Disse kortene kan i tillegg få firmware som tillater dem å raide seg selv over PCI-e bussen, eller software-raides fra OS.

Beklager at jeg bare øser ut her, men når jeg først kommer i gang så er det vanskelig å stoppe før jeg har fått med alt jeg tenker på :p

Lenke til kommentar
Lønner seg å vente med kjøp av SSD til høsten kanskje da.

Det lønner seg å slå til når man mener det er bra nok i forhold til prisen og det ikke er noen revolusjonerende forbedringer som venter rett rundt hjørnet.

For min del kjøper jeg når følgende krav er oppfylt (med noe slingringsmonn):

- 32 GB for under 1000 kr. (eller 64 GB for under 1300 kr)

- Ingen IOPS-problemer ved skriving/lesing (slik som mange av OCZ sine har)

- 200+ MB/s les

- 100+ MB/s skriv

Fullstendig enig! Man venter til man synes faktorene er gode nok, man venter ikke forgjeves.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...