Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere

Anbefalte innlegg

Tenker på i begynne med RYP grunnprogramm, hvor det er statt opp trengingsprogram for trening 3 ganger i uken.

Men jeg syntes å trene bare 3 ganger i uken er litt snaut. Har mulighet til å trene hver ukedag.

Kan det være anbefalt å endre på programmet til flere øketer per uke, eller er det noen andre nybegynnerprogram som baserer seg på mer trening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du reduserer belastninga eller treningsmengden kan du fint trene helkropps hver dag, jo mer avansert utøver du er, jo viktigere blir høy treningsfrekvens. Som nybegynner øker du nesten like fort på å trene en muskel en dag i uka som 3. 2\4-splitt kan sikkert være fint for deg hellemyr om du er nybegynner\middels trent.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med trening og forkjølelse? Forrige fredag så tok jeg meg skikkelig hardt ut i gymtimen under en intens innebandyøkt. Det førte til at jeg ble gående med gangsperrer i muskler jeg sjelden trener og en rimelig sår hals som etterhvert utviklet seg til en forkjølelse. Så da ble det slik at jeg etter hvileuken min, bare fikk inn 2 treningsøkter før jeg stoppet opp igjen.

Hva skal jeg gjøre? Bare gi faen i forkjølelsen og begynne å trene igjen? Føler at jeg har begynt å komme meg igjen, men føler meg samtidig veldig uggen da jeg ikke har trent...

Lenke til kommentar

Hei. Har fulgt et nybegynner/helkroppsprogram jeg fikk satt opp på treningsstudio for litt over en måneds tid siden, er det på tide å skifte program snart da eller bruker man vaneligvis slike nybegynner programmer i flere måndter før man forandrer det?

Lenke til kommentar

Det ser "tøft" ut. Rocky kan holde de rå egga sine for seg selv!

Det er faktisk bedre om du steker eller koker dem. Det er bare en myte at noe av næringa forsvinner om du steker det, og at man serfor må drikke det rått.

Edit: for å svare på spørsmålet ditt: JA, det funker.

Men NEI, det er ikke det beste.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Post det her først, det er ikke vits i å bytte for å bytte, kun for å forbedre med tanke på fremgangen.

Postet programmet mitt i denne tråden tidligere og det har ikke forandret seg noe hittil.

De 9 øvelsene jeg tar hver gang utenom 5 min elns sykling og begynne med lette vekter på øvelsene før jeg begynner å løfte det jeg skal løfte, ca 10 kg lettere enn det med 5 reps som oppvarming er, benpress, benkpress, roing, skulderpress, nedtrekk, rygg hevninger, hofte løft, tricepspress og bicepscurl. Legger merke til andre som driver med disse øvelsene, husker ikke helt hva de kalles, "markløft"/"knebøy"? sånn jeg har forstått det kan disse 2 øvelsene være viktige.

Er dog usikker på hvor viktige disse er for nybegynnere.

Jeg har vel trent rundt 2 måndter nå, pluss minus.., og da snakker jeg om 3 ganger i uka, 1-2t pr gang. Så å si alltid etter at jeg er ferdig med programmet mitt så tar jeg noen ekstra serier med noen av øvelsene, f.eks. benkpress og benpress.

Hva tror du, lurt å få en PT til å ta en titt på programmet mitt eller kan jeg fint bare fortsette med dette programmet en stund til?

Lenke til kommentar

Hmm ingen som gadd å svare på det? :p, vel skal nå begynne med teknikk på markløft og knebøy ihvertfall, litt usikker på om jeg da skal bytte ut disse to øvelsene(som visstnok skal være viktige "baseøvelser"? slik som f.eks. "benkpress")eller ha de i tillegg i programmet mitt som fra før av allerede inneholder 9 øvelser. Får vel spørre en trener der, er bare litt urolig for å trene for mye:p.

De siste treningene, eller kanskje de siste par ukene så har det nesten føltes som om jeg orker mindre og mindre for hver trening. Spurte en trener på studioet der jeg går åssen dette har seg og han konkluderte med at jeg får i meg for lite mat siden det ikke stod på hvileuke. Tenkte å prøve på å få til litt bedre restitusjon for å kanskje slippe en del av dette som ved å ta f.eks en banan og en shake rett før og rett etter trening. Til vanelig går det vel sånn rundt 1 time eller 2 etter trening før jeg kommer hjem og spiser og ifølge han treneren så var visst dette altfor lenge.

Før så spiste jeg ca 1 egg og en brødskive eller halv til frokost og har nå begynt å spise ihvertfall 3 egg og litt brød til frokost. etter dette så går det for det meste i noen brødskiver iløpet av dagen fram til middag og etter det går det for det meste i brød igjen til kvelds. Virker det som et greit kosthold for en som skal bygge eller burde jeg fortsatt prøve å øke i matinntaket iløpet av dagen? fra frokost og utover varierer det veldig hvor mye jeg får i meg av mat så er litt vanskelig å si. middagen består som regel enten av kjøtt, fisk eller no grønt greier som wok el.l., blir jo også kylling noen ganger og slikt samt slike ferdig pizza etc. fra butikken her og der.

Går som regel en shake om dagen bare fpr å være sikker på at jeg får i meg nok protein pr dag, orker ikke regne og legge sammen kcal og proteiner og carbo's per hvert eneste måltid.. ^^ ble også anbefalt å kjøpe slik "mass gainer", noe av det samma som proteinpulver tror jeg bare at det inneholder kcal og slikt i tillegg sånn at jeg trenger bare å ta en 4 slike shakes pr dag så får jeg i meg det jeg skal ha av proteiner og kcal så slipper jeg å drive å regne ut hvor mye jeg har fått i meg pr dag.. ^^

Og fikk såklart høre den regla om at kostholde er no sånt som 70% av greia elns hvis man skal bygge. Men får man altså ikke no særlig fremgang selv om man trener ofte og iherdig bare at kostholdet og slikt ikke er så veldig bra? F.eks. si at jeg trener 3 ganger i uka etter programmet mitt 1-2t pr gang i 1 år ca., det blir da vel god merkbar forskjell selv om kostholdet kunne vært mye bedre? og at jeg røyker eller snuser litt her og der om dagen? eller er man nødt til å kjøre knallhardt kosthold hver dag når man trener for ok/god fremgang? synes nå å mene at jeg hadde ok six pack for mange år sia og nå er det jo bare mage omtrent der isteden, ser såvidt stripene rundt firkantene, hvis jeg skal prøve å få mer synlig six pack må jeg da f.eks avstå helt fra alkohol eller funker det å havne på fylla en helg iblandt? har hørt alkohol er drepen for det å trene mage, eller stemmer ikke dette helt?

Innlegget ble litt langt og yalla sikkert men, hehe :p

Lenke til kommentar

Om du leser gjennom førsteposten får du nok svar på noe av det du lurer på. Ift kosthold er ikke jeg så dyktig så det overlater jeg til andre. Jeg ville valgt et ferdiglaget program, ikke lag noe selv når du er usikker på hvordan du skal sette det opp.

Lenke til kommentar

Joda har fått svar på en del av tingen jeg lurte på selv om ingen har svart spesifikt på innlegget mitt:) men programmet mitt er langt fra hjemme snekra, fikk satt det opp av en trener på studioet der jeg trener. Hadde faktisk slik veilednings time der igår og fikk forandret på det en del da jeg lærte å begynne med markløft, knebøy, dips og chins etc., trodde det programmet jeg kjørte var for å "bygge" slik jeg snakket om med han treneren som satt det opp mens han jeg pratet med igår mente at det programmet bare var styrke programm så fikk et slikt "2 fase" programm satt opp nå så har ihvertfall programmet i orden mener jeg. 3 uker med volum program og 3 uker med styrke programmet og veksle slik hver 3. uke.

Eneste jeg er usikker på nå er kostholdet egentlig. Hvor mye jeg burde ete til frokost og få i meg iløpet av dagen og slikt.

Det virka som de to trenerene der jeg har snakket med hadde litt forskjellige meninger når det kom til kosttilskudd så det er også en ting jeg er litt usikker på. Jeg prøver da å gå opp i vekt og ikke ned. Tar en wey tech protein shake til frokost og en gainer rett etter trening, høres dette greit ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...