V_B Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei. Har fullført utdannelsen for automatiker fagbrevet og jobber som automatiker offshore. På land jobber jeg som elektriker, men er dog hjelpearbeider. På siden av dette tar jeg fagskolen deltid, men det er her jeg er litt usikker. Hva vil være best. Sitte med 2 fagbrev og relativt dårlige karakterer fra fagskole (vanskeligt å holde følge med skolegangen når jeg er borte 2 uker, samt jobber når jeg er hjemme), eller få kurrante karakterer og kun holde meg til ett fagbrev ? Jeg vet ikke helt hva forskjellen på hva jeg kan gjøre med Gruppe L kontra automasjon, og vil det være noe spesiel fordel å ha 2 fagbrev ? Vet at det gir positivt inntrykk, men er det noe mer enn det ? Håper på svar og gode tips. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har du gruppe L kan du jo jobbe sjølvstendig med installasjonsarbeid på lågspent. I ein arbeidssituasjon kan du jobbe som elektriker eller automatiker. Offshore er det normalt ikkje folk til same stilling, men det kan forandre seg framover. Du kan vel jobbe med skule sjølv om du er offshore? Det er heilt avhengig av kor mykje innstats du legg ned. Når du jobbar som hjelpearbeider som elektrikar, er det med fagbrev som målet ein dag eller er det berre vilkårleg arbeid? Om du ikkje har ein definert plan på akkurat det området kan du jo kutte ut det og fokusere på fagskulen dei åra det pågår. Om du skal ta gruppe L må du finne ut av sjølv, det er avhengig av kva du har tenkt å jobbe med i framtida. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Takker for svar. Etter hvordan jeg ser det per dags dato er det automasjon som min interesse ligger innenfor. Jeg startet å jobbe som hjelpearbeider på land for å ha noe å gjøre. Jeg satte meg mål med å få fagbrevet, men ettersom det har skjedd noen kjipe missforståelser så har jeg jobbet med provisorisk anlegg i over 1 år. Jeg har derfor ingen erfaring med installasjon og er dermed milevis unna fagbrevet (ikke pga timer jeg jobbet, men pga mangel på erfaring innen faget) etter hvordan jeg ser det. Når det kommer til fagskolen så er det ikke så veldig lett å henge med. Arbeidsdagene offshore er 12-16 timer lange, og da sliter jeg litt med å sette meg ned å regne matte, fysikk eller elektroteknikk. Det jeg egentlig er interessert i å vite er om det er noe hensikt i å ta gruppe L om man ikke har planer om å bytte fagfelt. Jeg er tålig sikker på at det er prosess/industri relatert arbeid jeg kommer til å holde meg innen, da jeg trives utrolig godt med det. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Eg er utdanna gruppe L og jobbar offshore og etter min erfaring er det sjeldan ein automatiker har behov for elektrokompetanse. Dersom det er prosessrelatert arbeid du kjem til å bedrive framover trur eg ikkje det er stort å hente på gruppe L. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Det er akkurat det samme som jeg trodde. Jeg har ellers lite å gjøre når det kommer til elektrikkerenes arbeidsoppgaver, og om jeg trenger assistanse så tror jeg det må gå igjennom dems fag-gruppe, uavhengig av hvilke fagbrev jeg har. Om vi får oppgaver dere det trengs elektriker, så er det alltid assistanse "tasker" som de utfører for oss, og de må kvittere for at de er gjort. Men takker for inspillene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå