Lomaxz Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei! Nå begynner det å bli en stund siden jeg har vært inne i stasjonærpc-gamet. Er derfor ikke helt oppdatert innenfor deler og slikt, så det kunne vært greit å få litt tips, evt noen pakker som gir bra verdi for pengene. Hadde egentlig tenkt å vente en stund med å kjøpe pc, men siden laptopen min har tatt kvelden blir dette prosjektet fremskyndet. Har sett litt selv, men usikker på hva som er best av quad/dual core, skjermkort osv for mitt bruk. Pcen skal brukes til spilling og bildebehandling. Vil at den skal kunne kjøre de nyeste spillene, og ihvertfall kunne kjøre starcraft 2 og diablo 3 glatt når de kommer ut. (er vanskelig å si kanskje når ingen spesifikasjoner på disse spillene er gitt). Vil også at pcen skal være rimelig stille, og ikke overopphetes hele tiden. har hatt slike dårlige erfaringer med nesten alle mine tidligere pcer. Har også tenkt å kjøpe meg en skjerm, helst 24". har da sett på denne: BenQ G2400WD Tenker altså da å kjøpe en pc for 10 lapper, pluss en skjerm med pris tilsvarende den over. Takker for alle forslag som kommer Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352390 CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344772 RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347969 HDD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346125 DVDRW: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341057 GPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=383505 PSU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898 kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=354717 + din skjerm totalt kr: 10501 på komplett... kan da nevne at man kan spare mye penger på å ikke kjøpe alt på komplett... sjekk prisguiden her på HW.no.. veit at bla kabinettet er mulig å få for rundt 500 og 750W versjonen av corsair psuen til rundt 900 Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Takk for bra svar. Har laget en handlevogn, og det ser ut som det er rimeligst å kjøpe fra datakjeden. handlevogn Men lurer på noen ting: 1. Vil det lønne seg å gå opp til quad prosessor, og hvor mye vil dette bli på? 2. Evt vil det lønne seg å oppgradere til e8500 (koster bare 200kroner mer)? 3. Lest at sapphire versjonene av hd4870 henger mye, er f.eks His radeon 4870 bedre å gå for? 4. Vil denne pcen med det kabinettet og oppsettet holde seg forholdsvis kjølig og ikke støye for mye? 5. Vil det evt bli kaldere/stillere med antec nine hundred, eller andre tilsvarende? 6. holder det fint med 550w strømforsyning? 7. er det evt. noen ekstradeler som jeg trenger for å bygge selv? ikke gjort det selv før, men har rimelig peil på datadeler så tror det skal gå bra. kan dessuten få hjelp av brodern hvis det trengs. 8. siste spm nå . vil dette oppsettet fungere glatt til bildebehandling, og kjøre de nyeste spillene glatt (spesiellt med tanke på diablo 3 og SC2)? Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 1. I enkelte spill kan dette være mye bedre. Er froskjellig ut i fra spill til spill, om de støtter 4 kjerner eller ikke, men det er ikke så mange som støtter dette. 2. Vil ikke merker stor forskjell, da kan du heller klokke den du har;) 3. Det med sapphire skjermkort var noe som var feil i bios tror jeg, tror de har rettet opp dette nå. 4. Antec har ikke så mye støy, det vil nok ha helt ok kjøling for din setup. 5. Vil trolig bli litt kaldere, ikke stillere, siden etter hva jeg vet har de samme vifter. Men med din setup trenger du ikke noe superkjøling, så lenge du ikke skal klokke. 6. En corsair 550 burde holde. 7. Antistatis håndlenke er alltid ok for sikkerhet, men personlig bruker jeg ikke det. 8. hvilke oppløsninger? Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) OK. leste noen tester av antec three hundred, og tenker jeg går for det. Har planer om å kjøre på høyeste oppløsing, hvis det går (1920x1200)? Ellers lurer jeg litt på hvilket 4870 som egentlig er stillest i forhold til ytelse, og om det er bedre å gå for et 4870 med 1GB? har hørt at de støyer en del.. Edit: blant annet sett på dette: link Endret 13. januar 2009 av Lomaxz Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Begynner å få oversikt over det nå, har bestemt meg for å bestille fra datakjeden, da de har mest inne og til fornuftigst pris. Blir alt over, men fortsatt usikker på hvilket 4870 å gå for, 512mb, eller 1gb og evt hvilket. Også litt usikker om jeg skal ta E8500 eller E8400. Trenger i tillegg windows vista. Er home basic 64-bit tingen å gå for? denne ramen duger : ram ? Kom gjerne med inspill på dette, og gjerne om andre forbedringer for å øke ytelse/kjøleevne eller senke lydnivå. . Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 512 kontra 1 GB er veldig liten forskjell... og de 100MHz på E8500 er knapt merkbare... det kan du klokke selv... vista home basic har ikke DX10 og ikke mediasenter så burde ta home premium... og ramen er god.. har masse gode erfaringer med hyperx er du ute etter et kjølig 4870 kort blir det HIS sitt iceq4 men den er noe dyr og skal du kjøpe fra datakjeden kan du kanskje heller ta 750w versjonen av corsair psuen? Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 oki. tror jeg tar e8400 da. men hva om jeg tar His 1gb (vanlige) . det vil fungere greit nok eller blir det alt for varmt? vil 750W kjøle bedre? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 ja skjermkortet er et godt valg... og 750w vil ikke bli utsatt for så mye belastning... så den vil heller ikke bli så varm, samtidig som den er veldig kraftig og passer derved mye bedre ved evnt. oppgraderinger seinere Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger! Bestiller det som ligger i handlevognen her i morra. Gjerne ta en titt og kom med godkjenning, så jeg vet at jeg ikke har gjort noe tull . Gleder meg nå Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 ser bra ut synd du ikke har vista fra før... Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Takker . kjipt å betale 1000 spenn for vista ja. men men. Lenke til kommentar
geriljajoe Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hva med å kjøre Windows 7 beta, og så betale for upgrade når det blir rls i final? Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 er en mulighet det kan være 1000 spenn spart Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Hmm. ja kunne vært en mulighet. men nå er det bestillt, så da blir det vista . Takk igjen for all den gode hjelpen!! blir digg med ny pc. Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 16. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2009 Hmm. holder på å bygge pcen nå. har ikke gjort det før, men går ganske greit tror jeg Lurer bare på om det gjør noe om noen av ledningene i kabinettet berører ved hovdkort eller skjermkort? Den ene kabelen som går fra USB porten foran på pcen skal kobles til nede til venstre på hovedkortet (så og si andre siden av pcen), den er ganske kort, så for å nå frem går den nå under (ved siden av) skjermkortet. Er dette farlig for skjermkortet? det er jo gummi, og isolering utenpå.. Men føler jeg må høre for å være på den sikkre siden Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 17. januar 2009 Del Skrevet 17. januar 2009 så lenge den ikke kommer borti vifte eller varmefinner på enten hovedkort eller grafikkort så er det greit Lenke til kommentar
Lomaxz Skrevet 17. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2009 hehe, det er bra. Tror det skal gå bra.. Pcen fungerer ihvertfall som en drøm så langt. får håpe det holder seg slik. Må si meg fornøyd, i og med at det var første gang jeg bygde en pc. Men må si jeg var litt nervøs når jeg f.eks monterte cpu vifta og sånn . Visste ikke helt hvor hardt man skulle trykke :S Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå