Gå til innhold

Låse pc fra terminal (Ubuntu)

RMBB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha muligheten til å låse PCen og det du driver med mens du er pålogget i terminal (uten grafisk brukergrensesnitt), uten å logge ut?

Det er vel ingen innebygget funksjon for akkurat det, men en løsning kan være å bruke screen. Da starter du en screen-session rett etter login, og når du vil låse maskinen, detacher du screen-sessionen og logger ut.

Når du da logger inn igjen, kan du attache screen-sessionen igjen, og komme tilbake dit du var.

Jeg husker ikke/gidder ikke å forklare detaljene på hvordan screen virker, men det finner du på google.

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha muligheten til å låse PCen og det du driver med mens du er pålogget i terminal (uten grafisk brukergrensesnitt), uten å logge ut?

Det er vel ingen innebygget funksjon for akkurat det, men en løsning kan være å bruke screen. Da starter du en screen-session rett etter login, og når du vil låse maskinen, detacher du screen-sessionen og logger ut.

Når du da logger inn igjen, kan du attache screen-sessionen igjen, og komme tilbake dit du var.

Jeg husker ikke/gidder ikke å forklare detaljene på hvordan screen virker, men det finner du på google.

Ja, du har forstått rett :)

Takker

Lenke til kommentar

Huff. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Om man kjører Debian eller Ubuntu (og sikkert de fleste andre distroer), se på pakken som heter away... Den gjør akkurat det du vil, nemlig å låse en enkelt terminal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...