RMBB Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvordan låser jeg pc-en fra terminal som jeg kan gjøre ved og trykke ctrl+alt+L i ubuntu eller windows+L I windows? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 det kan du ikke. da må du ha et program eller et script eller lignende for å gjøre det. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Ok. Men når jeg først kommer inn må jeg logge inn, blir det samme som å logge ut? Lenke til kommentar
Maelwedd Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Du kan feks bruke xlock. Den låser skjermen din, evt setter på en skjermsparer. Du kan enkelt lage et skript som kjører "xlock +argumenter_her" ved tastetrykk. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha muligheten til å låse PCen og det du driver med mens du er pålogget i terminal (uten grafisk brukergrensesnitt), uten å logge ut? Det er vel ingen innebygget funksjon for akkurat det, men en løsning kan være å bruke screen. Da starter du en screen-session rett etter login, og når du vil låse maskinen, detacher du screen-sessionen og logger ut. Når du da logger inn igjen, kan du attache screen-sessionen igjen, og komme tilbake dit du var. Jeg husker ikke/gidder ikke å forklare detaljene på hvordan screen virker, men det finner du på google. Lenke til kommentar
RMBB Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha muligheten til å låse PCen og det du driver med mens du er pålogget i terminal (uten grafisk brukergrensesnitt), uten å logge ut? Det er vel ingen innebygget funksjon for akkurat det, men en løsning kan være å bruke screen. Da starter du en screen-session rett etter login, og når du vil låse maskinen, detacher du screen-sessionen og logger ut. Når du da logger inn igjen, kan du attache screen-sessionen igjen, og komme tilbake dit du var. Jeg husker ikke/gidder ikke å forklare detaljene på hvordan screen virker, men det finner du på google. Ja, du har forstått rett Takker Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hvis jeg forstår deg riktig, vil du ha muligheten til å låse PCen og det du driver med mens du er pålogget i terminal (uten grafisk brukergrensesnitt), uten å logge ut? Det er vel ingen innebygget funksjon for akkurat det, men en løsning kan være å bruke screen. Da starter du en screen-session rett etter login, og når du vil låse maskinen, detacher du screen-sessionen og logger ut. Når du da logger inn igjen, kan du attache screen-sessionen igjen, og komme tilbake dit du var. Jeg husker ikke/gidder ikke å forklare detaljene på hvordan screen virker, men det finner du på google. Huff. Hvorfor gjøre det så vanskelig? Om man kjører Debian eller Ubuntu (og sikkert de fleste andre distroer), se på pakken som heter away... Den gjør akkurat det du vil, nemlig å låse en enkelt terminal. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 takk for tipset. gjør emerge away akkurat nå Lenke til kommentar
berland Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Nå er 'away' allerede nevnt, og det gjør jobben. Nevner likevel at det også finnes et alternativ i 'vlock'. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå