Gå til innhold

Arne Næss, en av norges mest kjente filosofer, er død

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, jeg så overskriften å tenkte med en gang at "nå er Arne Næss død.."

Hans bortgang har vel egentlig ligget i kortene i lengre tid, han ble jo tross alt 96 år gammel. Men makan til spreking skal man se lenge etter, og for en fargerik personlighet han delte med det norske folk! Jeg vet ikke om noen som ikke likte Arne Næss, og hans tanker vil uten tvil inspirere mangfoldige generasjoner etter ham.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Eit tullete innlegg er fjerna.

Trist at han er død, absolutt ein av dei mest markante nordmenn som har levd. Eg fekk faktisk ei bok om og av han til jul i fjor som eg skal lese. Har mest kjennskap til han via TV-skjermen, det blir spanande å få litt betre innsikt i korleis han tenkte.

Edit: Mimir: Eg tok meg friheten til å legge til navn i emnetittelen, då blir det lettare for andre å forstå kven det er snakk om.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Det hadde jo vert ekstra kjekt om han levde til å se 100, men 96 er særdeles bra det også. Han var jo sprek selv når han var langt opp i årene, så jeg tenker at hans lange liv godt kan skylles en kombinasjon av mye friluftsaktivitet og en sunn og positiv innstilling til livet.

Lenke til kommentar
Nei, han har levd et godt og langt liv. Heia positivismen.

Om det er det å være positiv du sikter til, bør du være mer forsiktig med å kalle det "positivisme" på et filosofiforum :)

(Om ikke, skjønner ikke jeg hva positivismen har med Arne Næss å gjøre.)

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg lært noe i dag, også. Jeg innrømmer glatt at jeg vet litt om positivismen men veldig lite om Næss. Det er noe med "økosofi" som høres ut som det ikke ville være noe for meg, så jeg har aldri interessert meg spesielt for ham. Men nå skriver jo også wikipedia at han etterhvert ble skeptisk til positivismen (slik resten av det filosofiske akademia ble).

Lenke til kommentar

det gjør virkelig vondt å tenke på at jeg ikke møter Arne i år heller. planen var å møte ham i slutten av mai i forbindelse med 'den kulturelle fotopedalen', men nå blir det visst aldri. jeg får vel fortsette å lese hans verk og møte ham i bøkene. skrev litt om ham her: http://gorida.com/blog/?p=465 . ps: linket til youtube og dokumentaren 'The Call of Mt.' RIP, Arne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...