Gå til innhold

Salg av Nikon Nikkor 14mm f/2.8D ED AF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
70 % av nypris er ~10150, så det høres ikke helt ueffent ut.

Dersom du selv skal kjøpe deg en ultravidvinkel ville jeg kanskje sett på et 14-24/2.8 i stedet. Dette koster også 14000 nytt, og er skarpere, og ikke minst en zoom.

Skal du selge stiller det seg annerledes. :)

Takk! Som du riktig påpekte er det salg det snakk om :) korrigert.

Men er 14mm etterspurt linse?

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke svare på. Jeg kan faktisk tenke meg at etterspørselen kan ha dalt litt etter introduksjonen av 14-24, som er bedre på alle andre punkter enn størrelse. Derfor er det nok (i det store bildet) flere 14/2.8 på bruktmarkedet nå enn for fire år siden. Om det har noe å si for det norske markedet (det lille bildet), er kanskje en annen sak. Jeg tror ikke at du får like mye for et Nikkor 28-70/2.8 nå som du gjorde for fire år siden heller, for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Men det er alltid noen som trenger en forvrengningsfri vidvinkel. Det er jo aldri en zoom. Jeg vet ingenting om denne spesifikke modellen, men det skulle forundre meg om den ikke var forvrengningsfri, i og med at Nikon lagde slike for over 20 år siden som var rundt den brennvidden.

Lenke til kommentar
Den bør ha en markedspris på ca 10000 (som på eBay), men vil kun være interessant for FX/film brukere som ønsker å reise "lett" da den nye 14-24 zoomen ellers er bedre på stort sett alle parametre (bortsett fra vekt/størrelse). Den tar også filter (innvendig).

Jeg innbiller meg rett og slett at 14mm er for vidt til FX, og at det er hovedgrunnen til at disse er tungsolgte.

Om 14-24mm virkelig er bedre på 14mm, tror jeg ikke før jeg får sett det!

Ser det er mange som hevder det, men har de testet de mot hverandre?

Prisen tatt i betraktning, så er 14-24 et klart valg - og da er det lett å si at det er best.

Lenke til kommentar
Om 14-24mm virkelig er bedre på 14mm, tror jeg ikke før jeg får sett det!
Kennyboy sier så:
The Nikon 14-24mm f/2.8 AF-S sets a new standard in ultra-ultra wide angle lenses. It is the best on the planet, and by a large margin. The 14-24mm is significantly sharper than any fixed or zoom ultrawide from Canon or Nikon that I've ever used, and I've used both Canon and Nikon's 14mm, 18mm and ultra-wide zoom lenses extensively.

http://www.kenrockwell.com/nikon/14-24mm.htm

The Nikon 14-24mm f/2.8 is the sharpest 14mm and 18mm lens I've ever used, by far. I know, because I've shot it head-to-head against my 14mm f/2.8, 18mm AF and 18mm f/3.5 AI-s on the D3.

The 14-24mm is sharper in the corners at f/2.8 than anything. It's so good, it's crazy to those of us who know how difficult it is to do this. The 14-24mm is sharp all over at every aperture. It's a little softer at f/2.8 at 14mm in the far corner of an FX frame, but it's as insanely good at Nikon's MTF curves claim. No other ultra-wide comes close. The 14-24mm is as free from dark corners and as sharp wide-open as my 14mm AF is at f/5.6!

Lenke til kommentar

Tror nok alle slike sammenligninger, tester og reviews må taes litt i sammenheng ja.

Bjørn gir jo også 14-24 en klar 5'er (DX/FX), mens det ser ut til at 14 er nedjustert. Hadde ikke sagt nei til noen av dem!

Jeg så også en test av 13, 14 og 15mm vidvinkler fra Nikon, og der kom 14 ut klart best, så det er nok også ei meget bra linse.

Lenke til kommentar
Kennyboy sier at 18-200 er en killer fordi det gir deg muligheten til å gå fra vidvinkel til tele på et sekund, ikke fordi det er enestående optisk. Han påpeker manglene, men mener de oppveies av fordelene, og fremhever 18-200 som den beste av superzoomene, noe det vel også er.

Har testet 2 stk 18-200 på min D300, og har nettopp solgt enn. Personlig syns jeg når jeg ser gjennomsøkeren at vegene, dører, etc får skeive kanter - er den vidvinkel verdt zero. Da er det kanskje like greit uten :) Personlig syns jeg distortion er det verste som finnes i objektiver. Rett skal være rett. Resten kan man fikse på.

Tror nok alle slike sammenligninger, tester og reviews må taes litt i sammenheng ja.

Bjørn gir jo også 14-24 en klar 5'er (DX/FX), mens det ser ut til at 14 er nedjustert. Hadde ikke sagt nei til noen av dem!

Jeg så også en test av 13, 14 og 15mm vidvinkler fra Nikon, og der kom 14 ut klart best, så det er nok også ei meget bra linse.

Takk for info. Men det er ingen tvil at 14-24 er en killer linse. Det jeg syns er litt rart at den koster mindre enn 14mm.

Lenke til kommentar

14 mm får du neppe mer enn 7000 for, jeg kunne plukke opp slike for 6000-7000 for en stund siden, men siden jeg samtidig kunne finne 14-24 (som jeg dessverre utsatte) så ventet jeg.

Så vidt jeg husker tok det i hvert fall tid før de på 14mm ble solgt, og de fleste var villig til å lempe på prisen.

Lenke til kommentar
Har testet 2 stk 18-200 på min D300, og har nettopp solgt enn. Personlig syns jeg når jeg ser gjennomsøkeren at vegene, dører, etc får skeive kanter - er den vidvinkel verdt zero. Da er det kanskje like greit uten :) Personlig syns jeg distortion er det verste som finnes i objektiver. Rett skal være rett. Resten kan man fikse på.

Det er jeg selvfølgelig enig i, men det gjør ikke vidvinkelen ubrukelig. Det er en mellomløsning som alt annet, og det er ikke mulig å overse den praktiske biten med slike objektiver. De er praktiske, om enn ikke så veldig gode på alt.

Lenke til kommentar
hei!

Lurte bare på hva kan man få for et ubrukt, uåpnet Nikon 14mm linsen?

Ser at ny pris ligger på ca. 14533,- på Prisguide

Men hvor realistisk er det å få f.eks. 10000,- for den linsen når man selger på Bruktmarked/Foto.no eller Finn.no

PS: jeg har ikke linsen til salgs, jeg lurer kun på pris.

På KEH.com ligger denne fra $889-$1079. Da har du et utgangspunkt for prissettingen.

Lenke til kommentar
hei!

Lurte bare på hva kan man få for et ubrukt, uåpnet Nikon 14mm linsen?

Ser at ny pris ligger på ca. 14533,- på Prisguide

Men hvor realistisk er det å få f.eks. 10000,- for den linsen når man selger på Bruktmarked/Foto.no eller Finn.no

PS: jeg har ikke linsen til salgs, jeg lurer kun på pris.

På KEH.com ligger denne fra $889-$1079. Da har du et utgangspunkt for prissettingen.

Ja men her er det snakk om ubrukt linse. Samt 25% import tax er en killer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...