Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei. Jeg poster her for jeg ønsker å være anonym. Selv om denne tråden ikke er helt relatert til det jeg skal skrive og spør om nå. Kort fortalt har jeg hatt en jævlig ungdomskole. Ble mobbet igjennom hele ungdomskolen. Det gikk for det meste i dårlige kommentarer og endel fysisk mishandling. Nå går jeg på vidergående og har det fint. Om noen månder fuller jeg 18 og da tenkte jeg skolen skulle få svi for at det ikke gjode noe. Skolen mente at mobberene var for smarte til at det kunne gjøre noe. Nå har jeg rettslære og selv om det gjør meg til noen ekspert. SÅ ser jeg en rekke brudd i opplæringslova, under elever og miljø. Det er mange paragrafer de kunne blitt tatt for. Så har jeg noen spørsmål da. Hvordan skal jeg gå frem? Bør jeg annmelde dem? Om jeg annmelder og saken blir hennlagt, kan jeg ta betale meg inn for å få saken opp for retten? Om annmeldelsen bli tatt seriøst, må jeg da betale rettskostnader? Har jeg rett til fri rettshjelp? Har jeg rett på bistandsadvokat? Nå håper jeg noen som kan mye juss kan svare meg Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Du burde anmelde de som mobbet deg er min mening. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dersom du er ute etter svar fra folk som har peiling på juss o.l, så burde vel denne vært i juss-delen av forumet. Men jeg mener at du ikke stiller med en sterk sak mot skolen, selv om jeg ikke har noen peiling rent juridisk. Det er svært vanskelig for en skole å plukke ut mobberne, og gjøre noe med det. De har ikke den samme ekle følelsen du har når du ser de, de ser ikke hva som foregår hele tiden. De vet rett og slett ikke hvordan du hadde det. Jeg har vært der hvor du er, og har hatt min del med jævlige opplevelser. Men personlig har det aldri falt meg inn å anmelde skolen, da det er enkeltpersoner som har mobbet meg både fysisk og psykisk. At skolen skal få svi for det henger ikke helt på greip for meg, selv om de selvsagt bør være oppmerksom, og prøve å motarbeide mobbing. Nei, da er jeg enig med Blåbær, du bør heller anmelde de enkelte personene. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Å gå til rettsak bare for at du vil skolen skal svi er tragisk! Du ser kanskje hevn og penger i det? Ikke rart du ble mobba Lenke til kommentar
Gjest Guest - Trådstarter Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Å gå til rettsak bare for at du vil skolen skal svi er tragisk! Du ser kanskje hevn og penger i det? Ikke rart du ble mobba Jeg ser ikke penger i det? Jeg ser det som en mulighet for å statuere et eksempel. Etter litt over et år informerte jeg skolen om at jeg ble mobbet. Skolen prøvde å snakke med dem men det nyttet ikke. Så skolen ga opp og lot de fortsette. Jeg har en sterk sak Alle har rett på et godt psykososialt miljø, noe jeg ikke hadde. Skolen å inni der, lærere kan bli straffet med 3 månders fengsel eller bøter om det ikke gjør noe tilstrekelig nok. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hva vil du de skal gjøre da? De kan ikke overvåke mobberne hele tiden mens de er på skolen, og om mobberne hadde blitt overvåket hele tiden, hadde de selvfølgelig ikke gjort noe akkurat da. Men etter skoletid for eksempel, da hadde sikkert mobbeofferet fått kjenne det. Mobbingen må nødvendigvis ikke foregå i timene, men også på skoleveien, og spesiellt i friminuttene. Og lærere har faktisk ikke ressurser til å undersøke hvert tilfelle! Tenk at det er en middels stor skole, der ca 2 stk er mobbeoffere i hver klasse. Nå tar jeg tall helt fra løse luften, men la oss late som om de er reelle. For hver av de 2 mobbeofrene, kan du helt sikkert regne med minst 3-4 mobbere. Det er ALDRI en enkelt person som mobber, det er alltid flere. Ihvertfall av min erfaring. Du kan jo selv regne ut hvor mange mobbere det blir over hele skolen. Med andre ord umulig å følge med på alt de gjør. Mobbere hører ikke på tilsnakk. Verken fra sine egne foreldre, andres foreldre, eller lærere. Ihvertfall ikke de som virkelig liker å mobbe. Derfor er det ikke så enkelt å stoppe mobbere når de først er igang. Lenke til kommentar
Gjest guest - trådstarter Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nei men jeg mener uansett det er skolens ansvar at alle har et godt miljø. Så jeg kommer uansett til å annmelde dette om kort tid når jeg fuller 18. Når det gjelder rettsapperatet. Har jeg rett til fri rettshjelp og/eller bistandsadvokat? Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Be admin flytte til Juss-delen av forumet, så vil du nok få svar på det. Lenke til kommentar
brutal_mann Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Å gå til rettsak bare for at du vil skolen skal svi er tragisk! Du ser kanskje hevn og penger i det? Ikke rart du ble mobba "Ååå så fiiint! Jeg har blitt rævpult av unnlatende lærere og trakkasert av medelevne. Nei.. Jeg får sette meg i et hjørne og smile littt. De har jo ikke noe ansvar stakkars". Om du Dmantios er litt treg så er sammendraget her enkelt og greit @Demantios: DUST! For all del aldri la noen bli stilt til ansvar for unlatelsesynder... Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hva er det du vil statuere et eksempel over? Hva skal seieren i retten vise, eventuelt tapet i retten? Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg syntes ikke du burde gå til sak, da vil du bare virke bitter. Men kanskje ta en prat med rektor nå som de kanskje vil ta deg mer seriøst så andre barn som havner i din situasjon kanskje vil bli fulgt opp bedre og hjulpet? Lenke til kommentar
brutal_mann Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg syntes ikke du burde gå til sak, da vil du bare virke bitter. Men kanskje ta en prat med rektor nå som de kanskje vil ta deg mer seriøst så andre barn som havner i din situasjon kanskje vil bli fulgt opp bedre og hjulpet? Når skolen har vert så unnfallen som den har vert, tror du virkelig at de vil skjerpe seg? Til det trengs i så fall en helt ny rektor som kommer utenfra. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Mange lærere vil sikkert ikke gripe inn, siden de kan da bli et mobbeoffer selv. Det finnes også lærere som mobber mobberne. Om det har noen effekt, det vet jeg ikke. Husk at uansett så er det mobberne som har problemer. Mange har dessverre lært det av foreldrene. Men mange som blir mobbet vil jo trives mye dårligere, og det vil også gå utover skolearbeidet/karakter på fagene. Og det er jo ikke noe bra. Jeg syntes at alle mobbere burde blitt sendt til en spesialskole for mobbere. I dag er det mer nomralt at mobbeofferet selv må bytte skole. Men jeg ville ikke brukt penger til rettsak, advokater og slikt for å gå til sak mot skolen. Sjansen er ikke altfor stor for at trådstarter vinner i retten. Og da kan det bli dyrt. Anmeldelse blir uansett bare henlagt. Det som kan gjøres, er å klage til f.eks skolesjefen i kommunen. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 I og med at du tydeligvis ikke har lært å skrive norsk skikkelig, så kan det jo hende du kan gå til erstatningssøksmål mot staten for utilstrekkelig undervisning? Ellers er jeg enig i at det er trist at skolen slipper unna med å gi faen, ikke fordi man nødvendigvis skal ta hevn, men på grunn av alle de andre som vil oppleve det samme som trådstarter. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ellers er jeg enig i at det er trist at skolen slipper unna med å gi faen, ikke fordi man nødvendigvis skal ta hevn, men på grunn av alle de andre som vil oppleve det samme som trådstarter. Det vil alltid eksistere mobbing. Men det er ikke en selvfølge at andre skal oppleve det samme som trådstarter. Det har ikke noe med selve skolen å gjøre, men hva slags individer som går der. Skolen kan til en viss grad være en faktor for hvor langt mobberne kan gå, men du er langt unna sporet om skylden skal legges på skole/lærere Lenke til kommentar
Andrew-91 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg hater slike lærere og skoler som bare gir faen i alt og ikke gidde å bry seg. Hadde jeg vært lærer på ungdomskolen hadde jeg tatt tak i mobberne med en eneste gang. Først en advarsel om at slik gjør man bare ikke. hvis ikke det hadde hjulpet hadde jeg holdt dem og den de mobbet igjen 10 minutter for å snakke med dem og om hva som foregikk. og virket ikke det ville jeg gått videre med noe strengere som brev med hjem, gjensitting eller lignende. Men tror ikke jeg ville anmeldt skolen for å ha en del late lærere. Da er det bedre at du tar en samtale med rektor eller noen andre for å prøve å forbedre skolens takling av mobbere. Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg hater slike lærere og skoler som bare gir faen i alt og ikke gidde å bry seg. Hadde jeg vært lærer på ungdomskolen hadde jeg tatt tak i mobberne med en eneste gang. Først en advarsel om at slik gjør man bare ikke. hvis ikke det hadde hjulpet hadde jeg holdt dem og den de mobbet igjen 10 minutter for å snakke med dem og om hva som foregikk. og virket ikke det ville jeg gått videre med noe strengere som brev med hjem, gjensitting eller lignende. Har du opplevd mobbing? I 9 av 10 tilfeller funker ikke sånne ting mot mobbere. Å ta en prat med de, gi de gjensitting eller brev med hjem eller noe sånnt har ingen/lite effekt på de fleste mobbere. Jeg har ingen fasit på hva som faktisk funker, men jeg vet at det du nevner har ingen/lite effekt. Men tror ikke jeg ville anmeldt skolen for å ha en del late lærere. Da er det bedre at du tar en samtale med rektor eller noen andre for å prøve å forbedre skolens takling av mobbere. Jeg er ganske enig her. En samtale med rektor kan være en bra idè. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ellers er jeg enig i at det er trist at skolen slipper unna med å gi faen, ikke fordi man nødvendigvis skal ta hevn, men på grunn av alle de andre som vil oppleve det samme som trådstarter. Det vil alltid eksistere mobbing. Men det er ikke en selvfølge at andre skal oppleve det samme som trådstarter. Det har ikke noe med selve skolen å gjøre, men hva slags individer som går der. Skolen kan til en viss grad være en faktor for hvor langt mobberne kan gå, men du er langt unna sporet om skylden skal legges på skole/lærere Det er en stor forskjell på å gjøre ingenting og å gjøre noe, ihvertfall. Individene må selvsagt ta ansvaret selv, men skolen har en plikt til å gjøre sitt for å forebygge og motarbeide mobbing. Lenke til kommentar
Andrew-91 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg hater slike lærere og skoler som bare gir faen i alt og ikke gidde å bry seg. Hadde jeg vært lærer på ungdomskolen hadde jeg tatt tak i mobberne med en eneste gang. Først en advarsel om at slik gjør man bare ikke. hvis ikke det hadde hjulpet hadde jeg holdt dem og den de mobbet igjen 10 minutter for å snakke med dem og om hva som foregikk. og virket ikke det ville jeg gått videre med noe strengere som brev med hjem, gjensitting eller lignende. Har du opplevd mobbing? I 9 av 10 tilfeller funker ikke sånne ting mot mobbere. Å ta en prat med de, gi de gjensitting eller brev med hjem eller noe sånnt har ingen/lite effekt på de fleste mobbere. Jeg har ingen fasit på hva som faktisk funker, men jeg vet at det du nevner har ingen/lite effekt. Men tror ikke jeg ville anmeldt skolen for å ha en del late lærere. Da er det bedre at du tar en samtale med rektor eller noen andre for å prøve å forbedre skolens takling av mobbere. Jeg er ganske enig her. En samtale med rektor kan være en bra idè. Har opplevd noe mobbing ja, og vett at disse metodene ikke alltid virker, men det er forskjellig fra person til person. Det beste er jo å prøve å lære mobbeofrene å takle mobbing og snakke med mobberen eller foreldrene. Å holde ett halvt øye med mobberen en liten periode kan jo også være en ide. Ville prøvt noe i denne duren hadde jeg vært lærer. Men nå er jo litt av sporet. Angående denne situasjonen vil jeg si det beste er å snakke med rektorer eller noen andre på skolen om dette for å kanskje øke lærerne sin insats til å forhindre mobbing. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Å gå til rettsak bare for at du vil skolen skal svi er tragisk! Du ser kanskje hevn og penger i det? Ikke rart du ble mobba Du har jo absolutt forutsetninger for å svare på dette? Hva er det du vil statuere et eksempel over?Hva skal seieren i retten vise, eventuelt tapet i retten? Poenget er vel kanskje mer å vise at opplæringsloven ikke er en sovende lov, og at skolen har et ansvar for barna som går der. Om en ser tilsvarende i arbeidslivet, så ville ikke langvarig mobbing/trakkassering bli sett bedre på, og arbeidsgiver ville fått problemer ved søksmål, således må de faktisk gjøre noe med saken og skape et godt miljø...det er merkelig at enkelte tar så lett på mobbing av barn, mens for voksne så er lovverket vesentlig bedre etterlevd? Ellers er jeg enig i at det er trist at skolen slipper unna med å gi faen, ikke fordi man nødvendigvis skal ta hevn, men på grunn av alle de andre som vil oppleve det samme som trådstarter. Det vil alltid eksistere mobbing. Men det er ikke en selvfølge at andre skal oppleve det samme som trådstarter. Det har ikke noe med selve skolen å gjøre, men hva slags individer som går der. Skolen kan til en viss grad være en faktor for hvor langt mobberne kan gå, men du er langt unna sporet om skylden skal legges på skole/lærere At det alltid vil eksitere mobbing er vitterlig ingen unskyldning for å la det fortsette....litt på spissen; det vil alltid eksitere drapsmenn, la oss slutte å straffeforfølge dem...eller; det vil alltid finnes voldtektsmenn e.l., la oss slutte å straffeforfølge dem. Merkelig hvordan noe som i arbeidslivet gjennomgående betraktes som et onde, og økonomisk problem m.m. skal betraktes som bagatell bare en trekker av noen år på indvidet som utsettes for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå