Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]svart skjerm på laptop, men ser såvidt bakgrunnen... kva er problemet?

Anbefalte innlegg

eg har en HP laptop med windows xp pro. eg er ganske så "nykjemmar" på laptop, så eg har lite peiling...som så mange andre...

problemet virker nå ganske simpelt; eg skrur på laptopen, windows loader, eg logge meg inn i windows, men så blir skjermen helt svart.. MEN om eg slår på lyset inne på rommet mitt, så ser eg snev av bakgrunnen (skrivebord m/ikoner og alt) bak den svarte skjermen.. det skjer slik kvar gång eg slår på laptopen å logge meg inn i windows.. ka trur dere kan være galt då?? antar at d kan være farge/skjerminnstillingene som det e noke galt med? skjermen blir altså svart med engang eg har logget inn i windows.... og kordan gjør eg det slik at eg slipper å gjøre det kvar gång eg logger inn..? :) treng hjelp snarest!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
eg har en HP laptop med windows xp pro. eg er ganske så "nykjemmar" på laptop, så eg har lite peiling...som så mange andre...

problemet virker nå ganske simpelt; eg skrur på laptopen, windows loader, eg logge meg inn i windows, men så blir skjermen helt svart.. MEN om eg slår på lyset inne på rommet mitt, så ser eg snev av bakgrunnen (skrivebord m/ikoner og alt) bak den svarte skjermen.. det skjer slik kvar gång eg slår på laptopen å logge meg inn i windows.. ka trur dere kan være galt då?? antar at d kan være farge/skjerminnstillingene som det e noke galt med? skjermen blir altså svart med engang eg har logget inn i windows.... og kordan gjør eg det slik at eg slipper å gjøre det kvar gång eg logger inn..? :) treng hjelp snarest!

Hei, vanligvis så skal denne svarte skjermen komme helt fra starten når du starter maskinen. Det vil mest sannsynlig bety at backlight på skjermen er gåen som er en garantisak.

som du beskriver det så høres det ut som om det er noen instillingen i selve windows som gjør dette. skrur ned på lysstyrken f.eks. når du logger deg inn.

prøvd med sikkermodus?

med ekstern skjerm tilkoblet?

ville også prøvd med en live-cd

mvh

db

Endret av dmdb
Lenke til kommentar

ja.. eg har prøvd å kjøre den i sikkermodus, men det så ikkje ut tell å hjelpe.. forresten.. kva hvis den hadde fungert slik som den skal i sikkermodus da..? kva skulle eg gjort da?

ja.. eg har også trua på at det kan være blacklight i og med at den ikkje fungerte på sikkermodus.

MEN... det er altså slik at skjermen KAN fungere slik som den skal til tider, men den "slår seg av" etter tilfeldig tidspunkt.. eller.. den blir mørkt helt sånn plutselig, men at eg ser bakgrunnen for det om. den fryser ikkje opp eller noe. ser muspekeren bevege og alt. bare det at skjermen er veldig svart...

har ikkje prøvd å koble den til ekstern skjerm, nei.. hvis det hadde fungert med det, da e det vel blacklight som er feilen, sant?

Lenke til kommentar
Stemmer det ja, altså backlight på skjermen er defekt.

Dette kan da være enten lysrøret, eller inverterboardet.

Uansett så er dette en garantisak, om PC har garanti.

Eller så er det en reklamasjonssak om Pc er under 5 år gammel.

jaha... men..hvis den er defekt da, skal den ikke fungere i det hele tatt da? for skjermen fungerer av og til, men så forsvinner den etter en liten stund....

så da er det vel bare å lagre alt av data også sende den inn for garanti, ja? all data blir vel slettet om man sender den inn, eller..?

Lenke til kommentar

eg forstår... MEN... eg tror eg fant problemet.. se bare her:

324704.jpeg

under "kjører på batterier" så var innstillingane satt slik før eg justerte alle alternativer til ALDRI:

'slå av skjerm' --> etter 15min

'slå av harddisk' --> etter 2t

'sett i ventemodus' --> etter 20min

etter at eg justerte alle innstillingane til 'ALDRI'm, så har ikkje skjermen blitt svart lenger.. !! har nå surfet i nærmere 2t og fremdeles ingen svart skjerm... har riktignok laptopen koblet til i strømuttaket.. så kanskje det har noge med saken å gjøre?

finnes det noken andre strømalternativer som eg kan kanskje justere på..?

Lenke til kommentar
Har ingenting med dette å gjøre, slik du har beskrevet ditt problem.

Du er nok bare heldig at det enda fungerer, og slik kan det virke i flere år.

ja, du har nok rett i det der... etter 1 dag uten svart skjerm, så ble skjermen svart nå igjen... :( så da må eg forsøke å få den på reklamasjonsrett, hmm? kjøpte den i 2005, så da skal det vel framleis gjelde, ikkje sant? eg må bare ha kvittering og sånt for å få den på reklamasjonsrett, ikkje sant?

men hvis det er lysrøret som har gått, kan man ikkje bare bytte det eller blir det for komplisert??

En venn av meg hadde samme problem, og han åpnet faktisk PC`en (Bærbar ja) og plugget i en kabel som hadde løsnet...

Edit: Ser at du forsovidt har løst problemet... litt lite vits med denne posten da :wallbash:

tja... eg kan jo forsåvidt prøve å gjøre det, men er det så trygt og enkelt da...? og hvilken kabel var/er det snakk om..?

noen som har flere råd? tråden er forresten fremdeles ikke løst allikevel... :(

Endret av lknight
Lenke til kommentar
Har ingenting med dette å gjøre, slik du har beskrevet ditt problem.

Du er nok bare heldig at det enda fungerer, og slik kan det virke i flere år.

ja, du har nok rett i det der... etter 1 dag uten svart skjerm, så ble skjermen svart nå igjen... :( så da må eg forsøke å få den på reklamasjonsrett, hmm? kjøpte den i 2005, så da skal det vel framleis gjelde, ikkje sant? eg må bare ha kvittering og sånt for å få den på reklamasjonsrett, ikkje sant?

men hvis det er lysrøret som har gått, kan man ikkje bare bytte det eller blir det for komplisert??

En venn av meg hadde samme problem, og han åpnet faktisk PC`en (Bærbar ja) og plugget i en kabel som hadde løsnet...

Edit: Ser at du forsovidt har løst problemet... litt lite vits med denne posten da :wallbash:

tja... eg kan jo forsåvidt prøve å gjøre det, men er det så trygt og enkelt da...? og hvilken kabel var/er det snakk om..?

noen som har flere råd? tråden er forresten fremdeles ikke løst allikevel... :(

Ville ikke prøvd det, da han som gjorde dette absolutt ikke er redd for PC`en sin.

Han knakk faktisk opp skjermen, og fant ut at kabelen var løs.

(Utrolig kjipt om du faktisk åpner, og ingenting er løst?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...