Jallabrev Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har en pc med ferdig instalert Vista. Jeg vil fjerne den, og instalere XP i stedet. Noen som kan hjelpe meg? Jeg har orginal xp cd med lisens og greier, men da jeg prøver å instalere windows xp, sier Vista at jeg ikke kan instalere tidligere versjoner av windows. Så hvordan kan jeg få Vista ut og XP inn? Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Du må restarte pc-en med Windows cd-en i...da får du en beskjed om "Trykk en tast for å starte fra cd-rom..." Trykk på en tast, la cd-en jobbe og vent på instruksjoner... Lykke til... Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Det skal være mulig å boote opp fra XP CDen og formatere derfra. Virker ikke dette, kan du gå drastisk til verks og kjøre så kalt low-level-format. Det finens mange programemr til dette formålet, som DBAN eller Active@Killdisk. Et slik program/funskjon vil du også finne hos harddisk produsentens hjemmeside. Dette ligger vanligvis inkludert i produsentenes diagnoseverktøy. Ordet low-level-format blir enda brukt, men er litt missvisende på dagens harddisker. Write zeroes to disk, eller secure delete er et mer passende ord. Et slik program vil med andre ord blanke ut hele harddisken, slik at alle filer og alle partisjoner vil bli slettet. Som nevnt over skal det være nok at du formaterer fra XP CD'en. Slike "LLF" programmer vil egentlig være som å skyte spurv med kanon, og er tidsakrevende prosess. Dog, hvis alt annet feiler, er dette garantert å gi resultater. NOTER: Ved å kjøre Low-Level-Format, vil du ikke kunne gå tilbake til Vista ved senere anledning. Høyst sansynlig ligger Vista på en recovery partisjon på harddisken, og denen partisjonen sammen med dens filer vil da bli slettet. Det vil heller ikke være mulig å gjenopprette denne partisjonen. Om du så ønsker å bruke Vista, må du da anskaffe en Vista DVD. Endret 13. januar 2009 av Svenni212000 Lenke til kommentar
Jallabrev Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Du må restarte pc-en med Windows cd-en i...da får du en beskjed om "Trykk en tast for å starte fra cd-rom..." Trykk på en tast, la cd-en jobbe og vent på instruksjoner... Lykke til... Har prøvd å restarte pc med Xp cd i, men den nekter da å lese den. Den bare starter opp Vista. Har også prøvd å gå inn i boot rekkeffølgen å si at pc skal starte fra cd, men den bare leser cd, så starter Vista opp. Lenke til kommentar
Jallabrev Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Det skal være mulig å boote opp fra XP CDen og formatere derfra. Virker ikke dette, kan du gå drastisk til verks og kjøre så kalt low-level-format. Det finens mange programemr til dette formålet, som DBAN eller Active@Killdisk. Et slik program/funskjon vil du også finne hos harddisk produsentens hjemmeside. Dette ligger vanligvis inkludert i produsentenes diagnoseverktøy. Ordet low-level-format blir enda brukt, men er litt missvisende på dagens harddisker. Write zeroes to disk, eller secure delete er et mer passende ord. Et slik program vil med andre ord blanke ut hele harddisken, slik at alle filer og alle partisjoner vil bli slettet. Som nevnt over skal det være nok at du formaterer fra XP CD'en. Slike "LLF" programmer vil egentlig være som å skyte spurv med kanon, og er tidsakrevende prosess. Dog, hvis alt annet feiler, er dette garantert å gi resultater. NOTER: Ved å kjøre Low-Level-Format, vil du ikke kunne gå tilbake til Vista ved senere anledning. Høyst sansynlig ligger Vista på en recovery partisjon på harddisken, og denen partisjonen sammen med dens filer vil da bli slettet. Det vil heller ikke være mulig å gjenopprette denne partisjonen. Om du så ønsker å bruke Vista, må du da anskaffe en Vista DVD. Denne løsningen virker best. Kommer nok aldri til å instalere Vista igjen. Blir nok Windows 7 når den blir klar. Et lite tillegg spørsmål; Er dette et program jeg må brenne på en cd og starte, elelr kan jeg starte det i windows for så at xp ligger klar ved en reboot etter programmet er kjørt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Kan ikke kjøre dette fra Windows. Må boote CD eller floppy. Det kan dessuten gjøres mye kjappere enn å slette hele disken, man trenger bare å slette MBR. Du kan lage en UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Velg "File system tools", velg "Partition Tools", og velg MBRWork". Når programmet starter, velg 4. "Reset MBR". Men du burde jo egentlig kunne boote fra XP CD uten å gjøre dette. Sikker på at CD er OK? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå