Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Rare farger og reboot problemer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp så fort som mulig ettersom verken jeg eller mine nærmeste venner finner svaret. Først får jeg introdusere pcen min:

P5B Deluxe WiFi-AP Edition Hovedkort

2x Geil DDR2 1gb

Geforce 7950 GX2

Intel Core2 Due E6700 prosessor

X-Fi Extreme Gamer Fata1ity lydkort

Hiper 700-750(usikker) watt strømforsyning

For ca. 2 mnd siden, etter at jeg oppdaterte skjermkort driveren til den nyeste versjonen, oppstod det et problem i windows. Først frøs skjermbildet i ca. 10 sek, etterfulgt av at bildet ble helg "vrengt". Det oppstod merkelige farger over hele skjermen, blå og gule farga ruter/streker for å være mer nøyaktig. Jeg rebootet pcen i håp om at det bare var en liten feil, og alt fungerte helt fint igjen. "Sikkert pga den nye driveren" tenkte jeg, men etter ca. 2 uker oppstod det samme problemet igjen, denne gangen værre. Disse "fargene" ville ikke gå vekk, og jeg installerte en gamlere skjermkortdriver, tilbakestilte pcen og alt det der. Lite fungerte som det skulle. Ikke bare var det i windows pcen levde sitt eget liv, men også før jeg kom meg inn i windows. Hver gang jeg rebootet, poppet det opp tall og bokstaver i alle retninger over hele skjermen(før windows xp loading screen).

Bilde1: http://img120.imageshack.us/my.php?image=rebootyr5.jpg

Bilde2: http://img352.imageshack.us/my.php?image=boot2ca2.jpg

Bilde3: http://img258.imageshack.us/my.php?image=colorzc4.jpg

Begynnte å lure på om det var noe gale med hardware, og skjermkortet var jo det første som slo meg. Nå begynnte pcen å få problemet med å starte windows også. Pcen restartet seg automatisk hver gang etter windows loadingscreenen var ferdig, men jeg kunne logge inn gjennom safemodus uten problemer, men de utydelige fargene var der fremdeles.

Pcen sto nå i 1-2 mnd før jeg nylig prøvde den igjen. Problemet var jo ikke uventet fremdeles der, men ut av det blå forsvant disse fargene og strekene fra skjermen helt tilfeldig mens jeg var i windows. Jeg rebootet pcen for å dobbeltsjekke, noe som virket helt fint. Ble først litt lettet, men senere på kvelden begynnte andre problemer å dukke opp. Jeg satt fast på loadingscreenen til windows xp når jeg rebootet igjen. Den ville rett og slett ingen vei, med mindre jeg gikk inn i safe modus. Kan dette skyldes skjermkortet da? Vel, håpet sank, men jeg hadde en liten ting igjen jeg ikke hadde prøvd. Satt inn windows cd'en og formaterte pcen i håp om forbedringer selvom jeg var veldig sikker på at det var noe med hardwaren som hadde røket. Problemet oppsto etter formateringen også, og nå sitter jeg her og skriver dette.

Temperaturen i pcen er forresten veldig høy, noe den har vært hele tiden. GPU 1 = 76(ca) grader og GPU 2= 67(ca) når jeg ikke kjører noen programmer eller spill. AUX'en har hele 125 grader(??), mens alle de andre har normal temperatur. Målte dette med Speedfan, og har en god del vifter i pcen.

Kan det være HDD som holder på å ryke siden windows noen ganger har problemer med å loade? Skjermkortet? Strømforsyningen er det hvertfall ikke, den er ganske ny og pent brukt. Bare det at pcen helt tilfeldig begynnte å virke normalt igjen i én dag får meg til å undre på hva som kan være galt. Har dobbelt sjekket alle kabler, testet èn og èn ram brikke osv, men uten hell. Pcen er heller ikke klokket.

Trenger hjelp, og alle svar er velkommen. Takk

Endret av bang0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...