Gå til innhold

Noen som har erfaring med NKF?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, bachelor/master er jo internasjonalt gjenkjennelige grader, og en master(10semester) / bachelor(7semester(ja, 7)) er totalt sett bedre kompetansemessig en 4 semester på fotofagskolen.. korriger meg om jeg er på vidda!

 

Og misforstå meg rett, Fotofagskolen er meget bra. Men noen har vel lyst å ta den videre kanskje?

Lenke til kommentar

Greia er vel at fotograf ikkje er nokon beskytta tittel. Kundane driter langt i om du har doktorgrad i foto sålenge du leverer eit bra produkt og har ei imponerande mappe. Overraskande få store kommersielle fotografar har faktisk utdanning knytta til foto. Men for all del, om nokon har lyst å studere foto ved universitet så skal dei få lov til det. ;--) Men imho er Fotofagskolen det beste springbrettet om ein vil prøve seg ut i arbeidslivet som fotograf her i landet. Utan at det er nokon garanti eller nødvendigheit for den del.

Lenke til kommentar
Fotofagskolen har ikke samarbeidsplaner med utenlandske universitet, ergo, du er stuck uten å ha mulighet til bachelorgrad eller mastergrad innen foto.. Grunn nok til å velge noe annet for meg ;)

Men det har i alle fall NKF i Bergen. Kai har i alle fall fortalt meg at man kan bygge på med en mastergrad i England.

Lenke til kommentar

Men det er faktisk slik at kunder ser litt på utstyret man bruker. Bruker du Hasselblad eller fullformat så nikker AD-ene anerkjennende, men bruker du en D90 tar de deg ikke skikkelig på alvor. Han som driver med produktfoto for oss skal kjøpe seg D3x, for han merker at reklamebyråene reagerer negativt på at han bruker D300.

Lenke til kommentar

Minner meg om en lokal dude jeg har skrevet portrett om / fotografert. Han tok opp lån og kjøpte seg Hasseblad til rundt 300k. Etter at han fikk det, slikket vaktene omtrent skoene hans når han skulle ta bilder fra Empire State Building, og han har ikke hatt noen problem med å få fotooppdrag i Norge.

 

"Hasselblad viser at du er dedikert til ditt arbeide", sa han.

 

Edit: Faen som dere forvirrer meg. En del av meg. En ganske stor del. En betraktelig stor del, faktisk, vil til Bergen. AT PM frister med Kai gjør jo ikke saken mindre rivende. Dette krever grunding kontemplering. Helst over en flaske. Ser ut til at jeg må finne noe av Oldemors gamle hjemmebrent for det setter virkelig hjernecellene i sving før det kjapt og brutalt avliver dem: /

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Minner meg om en lokal dude jeg har skrevet portrett om / fotografert. Han tok opp lån og kjøpte seg Hasseblad til rundt 300k. Etter at han fikk det, slikket vaktene omtrent skoene hans når han skulle ta bilder fra Empire State Building, og han har ikke hatt noen problem med å få fotooppdrag i Norge.

 

"Hasselblad viser at du er dedikert til ditt arbeide", sa han.

 

Edit: Faen som dere forvirrer meg. En del av meg. En ganske stor del. En betraktelig stor del, faktisk, vil til Bergen. AT PM frister med Kai gjør jo ikke saken mindre rivende. Dette krever grunding kontemplering. Helst over en flaske. Ser ut til at jeg må finne noe av Oldemors gamle hjemmebrent for det setter virkelig hjernecellene i sving før det kjapt og brutalt avliver dem: /

Det er ofte at det lønner seg å se proff ut. Andre ganger bø man være usynlig. Kunsten er å vite tid og sted for begge deler.

 

Når det gjelder å bruke bestemors HB til å få fart på tankenene, så anbefaler jeg deg å gjøre noen notater. Sånn at det er ihverfall en viss sjanse for at du kan trekke en form for konklusjon :D

 

Tom

Lenke til kommentar

Herlig! Ante ikke at den skolen hadde en fotolinje også. Kusinen min gikk der, og hadde bare varme ting å si om skolen, selv om det er en del år siden. Da skal jeg prøve der òg.

Bleh. Antydninger til mindreverdighetskompleks slår virkelig inn for fult nå.

 

Gorp. Kansje vi blir medstudenter :p

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Kanskje det ja. Kommer ikke til å søke meg inn der før neste år grunnen kravene de setter til studentene. Vil vokse litt mer innen foto og estetisk forståelse for kunst.

 

Høye krav med andre ord? Jøss. Får intensivere jobbingen da. Du burde jo absolutt klare å komme inn etter året ditt i forsvaret etter bildene å bedømme :)

Lenke til kommentar

Hehe. Takk.

Ja, det er vel 12-14 plasser for hele landet.

 

Portfolioen skal først og fremst vise prosjekter/arbeid som søkeren selv har initiert og gjennomført. Søkere skal skriftlig begrunne og reflektere over sammensetningen av portfolioen.

(...)

Dette foregår på kunsthøgskolen i perioden 2.- 5. juni 2009 og vil i hovedsak bestå av intervju/samtale med opptakskomiteen. Den enkelte søker vil bli innkalt til en halv dag. Søkere som blir innkalt til andre opptak vil få tilsendt en oppgave som skal løses før intervjuet finner sted. Denne løsningen vil danne grunnlag for samtalen med opptakskomiteen.

 

Sier litt om kvaliteten de er ute etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...