Leopoldleo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Vel, bachelor/master er jo internasjonalt gjenkjennelige grader, og en master(10semester) / bachelor(7semester(ja, 7)) er totalt sett bedre kompetansemessig en 4 semester på fotofagskolen.. korriger meg om jeg er på vidda! Og misforstå meg rett, Fotofagskolen er meget bra. Men noen har vel lyst å ta den videre kanskje? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Greia er vel at fotograf ikkje er nokon beskytta tittel. Kundane driter langt i om du har doktorgrad i foto sålenge du leverer eit bra produkt og har ei imponerande mappe. Overraskande få store kommersielle fotografar har faktisk utdanning knytta til foto. Men for all del, om nokon har lyst å studere foto ved universitet så skal dei få lov til det. ;--) Men imho er Fotofagskolen det beste springbrettet om ein vil prøve seg ut i arbeidslivet som fotograf her i landet. Utan at det er nokon garanti eller nødvendigheit for den del. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Fotofagskolen har ikke samarbeidsplaner med utenlandske universitet, ergo, du er stuck uten å ha mulighet til bachelorgrad eller mastergrad innen foto.. Grunn nok til å velge noe annet for meg Men det har i alle fall NKF i Bergen. Kai har i alle fall fortalt meg at man kan bygge på med en mastergrad i England. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Realiteten er uansett; de fleste som lever av fotografi av type menneske, reklame eller fashion etc. Driver egne foretak, og ikke er ansatt noen plass. Mao, er det ingen mulighet til å lage fine CVer med div. mastergrader på, og det som betyr noe er det du leverer, og folkene du kjenner ^^ Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Men det er faktisk slik at kunder ser litt på utstyret man bruker. Bruker du Hasselblad eller fullformat så nikker AD-ene anerkjennende, men bruker du en D90 tar de deg ikke skikkelig på alvor. Han som driver med produktfoto for oss skal kjøpe seg D3x, for han merker at reklamebyråene reagerer negativt på at han bruker D300. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Utstyr er det jo bare å leie. Er jobben så stor at det betyr noe om du har d300 eller hasseblad, så kan jo bare leie en h3d fra interfoto =) Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 20. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2009 (endret) Minner meg om en lokal dude jeg har skrevet portrett om / fotografert. Han tok opp lån og kjøpte seg Hasseblad til rundt 300k. Etter at han fikk det, slikket vaktene omtrent skoene hans når han skulle ta bilder fra Empire State Building, og han har ikke hatt noen problem med å få fotooppdrag i Norge. "Hasselblad viser at du er dedikert til ditt arbeide", sa han. Edit: Faen som dere forvirrer meg. En del av meg. En ganske stor del. En betraktelig stor del, faktisk, vil til Bergen. AT PM frister med Kai gjør jo ikke saken mindre rivende. Dette krever grunding kontemplering. Helst over en flaske. Ser ut til at jeg må finne noe av Oldemors gamle hjemmebrent for det setter virkelig hjernecellene i sving før det kjapt og brutalt avliver dem: / Endret 20. januar 2009 av J@cob Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. januar 2009 Del Skrevet 20. januar 2009 Minner meg om en lokal dude jeg har skrevet portrett om / fotografert. Han tok opp lån og kjøpte seg Hasseblad til rundt 300k. Etter at han fikk det, slikket vaktene omtrent skoene hans når han skulle ta bilder fra Empire State Building, og han har ikke hatt noen problem med å få fotooppdrag i Norge. "Hasselblad viser at du er dedikert til ditt arbeide", sa han. Edit: Faen som dere forvirrer meg. En del av meg. En ganske stor del. En betraktelig stor del, faktisk, vil til Bergen. AT PM frister med Kai gjør jo ikke saken mindre rivende. Dette krever grunding kontemplering. Helst over en flaske. Ser ut til at jeg må finne noe av Oldemors gamle hjemmebrent for det setter virkelig hjernecellene i sving før det kjapt og brutalt avliver dem: / Det er ofte at det lønner seg å se proff ut. Andre ganger bø man være usynlig. Kunsten er å vite tid og sted for begge deler. Når det gjelder å bruke bestemors HB til å få fart på tankenene, så anbefaler jeg deg å gjøre noen notater. Sånn at det er ihverfall en viss sjanse for at du kan trekke en form for konklusjon Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 La meg presisere at jeg ikke vet noe konkret om kvaliteten til NKF. Jeg kan kun gå god for kvaliteten til Berg som fotograf. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 21. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2009 Men om det faktisk har seg slik at du er på 'hils', med han. Kunne du slengt ut frasen: "Du, Kai, hvordan er det egentlig på NKF?" en gang du møtte på han Tom: Oldemor, ikke bestemor Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Traff ham faktisk i dag, men han hadde det tydeligvis altfor travelt til å stoppe opp for en prat. Men hva forventer du at han skal si om opplegget han er med på? At det suger? :!: Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2009 Mi erfaring er faktisk at mennesker i en slik situsjon svarer noenlunde ærlig, om ikke, så lyver de så åpenbart at man fort kan trekke en relativt akurat konklusjon. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 Finnes det ingen oppegående skoler i Bergen med foto? KHiB. Hvor jeg selv ønsker å studere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) Ja, hvorfor ikke kunstfoto på Kunsthøyskolen? Jeg kjenner flere som har gått der, men jeg tror de studerte under Meyer. Han er jo ikke lenger rektor der lenger. Kjetil Kausland studerte på den linjen. Endret 22. januar 2009 av PMnormal Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Herlig! Ante ikke at den skolen hadde en fotolinje også. Kusinen min gikk der, og hadde bare varme ting å si om skolen, selv om det er en del år siden. Da skal jeg prøve der òg. Bleh. Antydninger til mindreverdighetskompleks slår virkelig inn for fult nå. Gorp. Kansje vi blir medstudenter Endret 23. januar 2009 av J@cob Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 Kanskje det ja. Kommer ikke til å søke meg inn der før neste år grunnen kravene de setter til studentene. Vil vokse litt mer innen foto og estetisk forståelse for kunst. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 23. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2009 Kanskje det ja. Kommer ikke til å søke meg inn der før neste år grunnen kravene de setter til studentene. Vil vokse litt mer innen foto og estetisk forståelse for kunst. Høye krav med andre ord? Jøss. Får intensivere jobbingen da. Du burde jo absolutt klare å komme inn etter året ditt i forsvaret etter bildene å bedømme Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. januar 2009 Del Skrevet 24. januar 2009 Hehe. Takk. Ja, det er vel 12-14 plasser for hele landet. Portfolioen skal først og fremst vise prosjekter/arbeid som søkeren selv har initiert og gjennomført. Søkere skal skriftlig begrunne og reflektere over sammensetningen av portfolioen.(...) Dette foregår på kunsthøgskolen i perioden 2.- 5. juni 2009 og vil i hovedsak bestå av intervju/samtale med opptakskomiteen. Den enkelte søker vil bli innkalt til en halv dag. Søkere som blir innkalt til andre opptak vil få tilsendt en oppgave som skal løses før intervjuet finner sted. Denne løsningen vil danne grunnlag for samtalen med opptakskomiteen. Sier litt om kvaliteten de er ute etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå