Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]850W PSU gir ikke nok strøm til 4870 HD 1gb !?

Anbefalte innlegg

Dette har nå vært min personlige plage i 24 timer...

Specc: Intel DX58SO Extreme

Intel i7-920

Intel 3GB OGZ DDR3 1333

Gainward 4870 HD 1gb

WD 300gb velociraptor

Samsung spintpoint 750gb

Samsung 22 LCD syncmaster 2253BW

Strømforsyning: NorthQ black magic 850W

Hele systemet(naturligvis med unntak av 4870 HD 1gb) har blitt testet med mitt "gamle" grafikkort, ATI radeon x1900xtx; hvor da alt funker helt fint. Alt ser riktig ut I bios...alle deler funker.

Problemet oppstår når jeg skal prøve å bruke mitt nye gfx 4870 HD 1gb. Jeg bestilte grafikkortet før jeg bestilte mesteparten av de andre delene, så kortet har blitt testet I mitt gamle specc hvor den fungerte helt fint, noe som ikke er tilfellet I ny specc.

I begynnelsen så var det ikke noe video output..Testet både DVI, VGA og HDMI utgangenen. Kortet får power, vifter starter og går.. testet begge tilgjengelige PCI Express slotter uten forskjell i resultat.

NULL video output.

Hva ble den naturlige konklusjonen da? Joda, kortet var fubar.

Men, jeg valgte å stikke opp til en kamerat for å teste om kortet funka der, og joda..null problem. Grafikkortet er I beste velstand og funker helt fint slik den gjorde I min gamle specc.

Så altså så langt: cpu, motherboard, ram, hardisker, skjerm.. ja ALLE delene tilogmed grafikkortet er testet, og alt funker!

Spørsmålet blir da hvorfor ikke gfx'en vil funke med resten av utstyret.

Den første teorien ble litt av en long shot men jeg syns det var verdt å prøve.. En kamerat foreslo at det kunne vært lurt å oppdatere bios'en på MB'et ettersom den inneholdt et helt hav med fixes.

Ved bruk av mitt gamle grafikkort boota jeg opp, installerte og oppdaterte windows vista premium 32-bit og oppdaterte bios uten noe som helst problem. Jeg skrudde av maskinen, satte inn mitt nye gfx kort..men det samme problemet var der enda. Null video output.

Men så etterhvert kom vi over et nytt problem, noe som ble motatt med delvis glede ettersom det I DET MINSTE kunne angi en liten anelse av hint angående hvor problemet ligger.

Nå ville ikke PC'en skru seg på viss 4870 HD 1gb kortet mitt var satt I PCen.

Ved å trykke på boot knappen så startet pcen opp I 1 sekund før den skrudde seg av igjen.

Jeg skiftet til x1900xtx kortet mitt og da startet pc'en opp helt fint.

Dette ble testet fram og tilbake 4 ganger med samme resultat.

Forskjellen mellom Gainward 4870 HD 1gb og ATI radion x1900xtx når det gjelder strøm, er I store trekk at førstnevnte krever to 6-pins tilkoblinger imotsetning til x1900xtx's en 6-pins tilkobling.

Så trekker altså mitt nye grafikkort for mye strøm?

Virker ikke særlig sannsynlig når man har en splitter ny 850w's strømforsyning spør du meg..

Kanskje det er selve kablene/connectorene fra strømforsyninga som er problemet da? Vel vi har både byttet dem ut med reserve kabler, og erstattet dem med "overgangs" kabler uten hell..

Vi slipper opp for ideer so far..

Viss det er en person der ute med et forslag/mulig løsning så vær så snill å del den med oss, for dette har virkelig tært på hjerte og hjerne :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den PSUen som du har er en meget godt PSU. Har funnet diverse reviews av den på nettet, og den får gode karakterer hele veien. Den burde ikke ha noe problem med det HD 4870 kortet ditt etter som alle utgangene fra PSU var meget stabile under last i de review jeg fant.

Her et et test oppsett fra en av reviewene:

Case: Thermaltake M9

Motherboard: ASUS P5E64 WS Professional

CPU: Intel Core2 Quad Q6600 @ 2.4GHz

RAM: 2GB Patriot DDR3-1666

Hard Drives: 2x Western Digital 36GB Raptors, 2x Seagate 160GB SATA2, 2x Maxtor 250GB SATA2, 1x Hitachi DeskStar 7K1000 1TB

Video Cards: Sapphire Radeon HD4850, Sapphire Radeon HD4850 Toxic, Palit Radeon HD4850

Sound: Creative SoundBlaster Audigy

Misc. HighPoint RocketRAID 3120

Operating Systems: Windows Vista Business 32-bit / Gentoo Linux 2008.0 64-bit

Som sagt, den NorthQ Black Magic PSU din skulle dra riggen din uten problemer.

Her har du en annen review:

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=...ry4&reid=93

Normalt vil du få beskjed hvis strømkabler ikke er koblet rett til kortet, så det er tydeligvis ikke problemet etter som du har prøvd flere forskjellige oppsett. Tror ikke at kortet ditt trekker for mye strøm med den PSUen su har. Det rare er jo at Gainward kortet funker i en annen maskin, men ikke på Intel hovedkortet. Virker som Gainward kortet og Intel hovedkort ikke går sammen.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg denne strømforsyningen, men har den modulære kabler? Har selv vært borti et problem der disse modulære kablene var koblet "feil vei" til PCI-Express, altså den kontakten som skal inn i PSU i grafikk kortet og tvert om. Bare "snudde" kabelen og alt funka som det skulle... KAN være at dette er problemet, men du virker jo som du har nok peiling til at dette ikke skulle være problemet, men verdt å teste!

Lenke til kommentar
Antall Watt er ikke det eneste som teller. Mange PSU har strømbegrensing, man må fordele lasten på utgangene.

http://www.playtool.com/pages/psuunderload/mincurrent.html

Da var problemet løst og jeg vil gjerne takke alle for innleggene I denne stressfulle perioden :) særlig med tanke på hårek.

Leste linken du ga meg og prøvde teorien om at systemet kanskje måtte ha såpass mye spenning I seg for I det hele tatt å kunne starte. Jeg satte alle viftene mine på maks hastighet og riktiknok så startet pc'en med video output og hele pakka.

Sær, sær sak dette her men det endte til slutt godt.

Håper dette innlegget kan være til hjelp for andre I fremtiden

Lenke til kommentar

Hmm, ser at jeg faktisk sendte deg feil link i forhold til det jeg tenkte på. Flaks at det traff likevel. :!:

At minimum load skulle være et problem med nye PSU var litt overraskende. Mulig NorthQ kan ha feilberegnet spredningen i komponent toleranser.

Lenke til kommentar

Hei! Henviser til tråden min (Ny maskin: No display). Det er det samme problemet..

Jeg har nå sendt inn grafikkortet for reklamasjon til komplett, men om det skulle vise seg at problemet mitt er noe liknende som ditt, nøyaktig hva er det jeg må gjøre for å få maskina mi til å funke med grafikkortet jeg har? Skjønte ikke helt det der med minimumsspenning, så om noen kunne forklare meg det ville jeg vært evig takknemlig!

EDIT: Har nå lest linken til Hårek. Så det eneste jeg trenger å gjøre er å koble til et par ekstra vifter?

Endret av Freddox
Lenke til kommentar
Hei! Henviser til tråden min (Ny maskin: No display). Det er det samme problemet..

Jeg har nå sendt inn grafikkortet for reklamasjon til komplett, men om det skulle vise seg at problemet mitt er noe liknende som ditt, nøyaktig hva er det jeg må gjøre for å få maskina mi til å funke med grafikkortet jeg har? Skjønte ikke helt det der med minimumsspenning, så om noen kunne forklare meg det ville jeg vært evig takknemlig!

EDIT: Har nå lest linken til Hårek. Så det eneste jeg trenger å gjøre er å koble til et par ekstra vifter?

For å være ærlig så virker hele greia veldig sært for meg enda.. men saken med mitt tilfelle er tydeligvis at pc'en ikke trakk NOK strøm og ville derfor ikke starte... Ved å sette på viftene jeg har montert inni på full styrke så trakk den da nok strøm til å kunne starte.. sært, men var sånn det funka

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...