Gå til innhold

tekst tv og HDMI ?

Anbefalte innlegg

stemmer det at man får ikke tilgang til tekst tv på tven med en hdmi kabel ?

( siden signalet er digitla så må vel jeg regne med det ?)

jeg kom over bruksanvisningen til en dekoder fra motorola. der står det at man kun kan bruke tekstv funsksjoenne som er innebygget i tv med scart kabelen.

dekoren som jeg bruker har innebygget tekst tv funksjon , men der blir tegne så dårlige at det ser nærmest ut som halve bokstaver og tegne. ( man kan nærmest sammenligne det med skrift på en skjerm med oppløsning på 320x 200 punkters skjerm)

hvordan er erfaringen med tekst tv på selve dekoderen når man bruker hdmi kabelen ? .

hvordan er kvaliteten på bildet (hvor lesbar er teksten )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en riks-tv boks fra Grundig og bruker HDMI kabel. Tekst tv fungerer glimrende.

Me too, men det er tekst-tv-funksjonen innebygd i boksen (jeg har DTR8740MHP med både analog og digital tekst-tv), og den gammeldagse analoge tekst-tv-en på boksen har ikke like pene tegn som den på TV-en, og mangler også splitscreen med tekst-tv og bilde på hver sin side av skjermen. Er det det samme du refererer til?

Jeg har ikke prøvd å koble dekoderen til TV med SCART for å se om tekst-tv-knappen på TV-en virker da, når jeg ser digital-TV. Kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar

nå er det da snakk om tekst-tv funksjonen på tven vs tekst-tv funksjonen på dekoderen(e) som brukes til parabol og kabel.

jeg har tv gjennom en fiber kabel men signalet til tv er analog ( scart) . dekoderen gir bar ut analoge signaler.

på min panaskonic tv er tekst tv som er like lesbart som på pc skjermen, men hvis jeg bruker tekst tv på dekoderen så ser bokstavene ganske krøplete ut . det går ann å lese men er anstrengende for øynene .

siden motorola ikke slipper gjennom tekstv på hdmi kabelen ( ihvertfall den modellen ) så lurer jeg på hvordan kvaliteten blir på de andre dekoderne ( gjerne med hdmi) eller om det er forskjell med eller uten hdmi tilkblet tven.

det er snakk om tekstv på dekodrene , ikke den som er innebygget i tven.

forstod jeg det rett at tekst tv funksjonen på tv-en likevel fungerer selv om man bruker hdmi kabel mellom dekoder og tv ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vurderer å anskaffe en hd-dekoder fra Get. I manualen til dekoderen står det: "Tekst-tv-signaler sendes kun gjennom SCART-utgangen. Dette betyr at hvis du ønsker tekst-tv må du koble en SCART-kabel fra Get box HDi til tv-apparatet." Jeg har et håp om at dette kun gjelder hvis en ønsker å benytte TVens tekst-tv, ikke innebygget tekst-tv i dekoderen. Noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar

Ja, det er riktig.

Bruker du HDMI kabel mellom dekoder og TV, må du bruke tekst-tv via dekoderen. Skal du bruke den innebygde tekst-tv funksjonen til TVen, må du bruke SCART (men da får du ikke HD-bilde).

Dessverre er tekst-tv funksjonen i de dekoderene jeg har vært borte i mye dårligere enn den som er innebygd i TVene. Feks. går det svært tregt å bla siden det ikke er like mye minne til lagring av sidene i dekoderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...