Gå til innhold

Reiten fikk 17 Mill. i fallskjerm

Anbefalte innlegg

Hva skal vi si om det?

ER en slik leder verd etterlønninger i den størrelses-orden.

Kan også nevne det, at samtidig har ansatte ved Hydros største aluminiumsverk (Karmøy) blitt anmodet å gå ned 10 % i lønn et halvt år.

Ja det er vel sikkert for å sponse Reitens fallskjerm det da. :roll:

At Reiten fikk fallskjerm skulle tyde på at han har levd en smule høytflyvende i en periode...

Ønsker ham til lykke og håper han når bakkenivå som de fleste av oss andre etter en tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er for all del greit å fokusere på det man synes er skjevheter i samfunnet, men vær grei å ikke mist helt perspektiv. En liten notis til alle her inne som mener denne etterlønnen er en stor skandale.

-Mens Reiten blir æresskjelt for etterlønnen sin, som ikke er en promille engang av hva han har dratt inn av penger til den norske staten, er det null fokus på at oljefondet betaler 15 til 20 milliarder kroner årlig til utenlandske rådgivere, sa han. (Øystein Stray Spetalen)

Kilde.

Det kan vel hende det finnes de i Norge som mener utbyttet fra Norsk Hydro til Staten skal tilskrives én av selskapets 23000 ansatte. Reiten har dratt pengene inn, de 23000 andre har stått og sett på?

Jeg ser svært få, om noen, argumenter for tre års etterlønn. Motiverer dette Reiten til å jobbe hardere? Det er umulig å tenke seg. Gjør det at han er mer villig til å bli i stillingen sin? Overhodet ikke. Gir det ham en finansiell sikkerhet? Utvilsomt, men ettersom de som argumenterer med høy lønn gjerne også gjør det utifra nødvendigheten for å tiltrekke seg høyt kvalifiserte ledere er det pussig at de samme lederne - som i det ene øyeblikk er så attraktive at de må druknes i penger - i det andre øyeblikket er så stusselige at de trenger lønnes i hele tre år etter de fratrer.

Det er vanskelig å forstå at disse presumptivt ressurssterke og attraktive lederne trenger lønn i tre år etter de fratrer for å klare seg. Er Reiten virkelig så stusselig at dette er nødvendig? Klarer ikke denne mannen - som av enkelte her inne omtales som et slags overmenneske - å ordne seg en inntekt før etter tre år? Trenger Reiten tre års sikkerhetsnett?

Lenke til kommentar
Hva skal vi si om det?

ER en slik leder verd etterlønninger i den størrelses-orden.

Kan også nevne det, at samtidig har ansatte ved Hydros største aluminiumsverk (Karmøy) blitt anmodet å gå ned 10 % i lønn et halvt år.

Ja det er vel sikkert for å sponse Reitens fallskjerm det da. :roll:

At Reiten fikk fallskjerm skulle tyde på at han har levd en smule høytflyvende i en periode...

Ønsker ham til lykke og håper han når bakkenivå som de fleste av oss andre etter en tid.

Med tanke på hva han har tjent så trur nok ikke jeg at han når bakkenivå før han dør.

Lenke til kommentar
Det kan vel hende det finnes de i Norge som mener utbyttet fra Norsk Hydro til Staten skal tilskrives én av selskapets 23000 ansatte. Reiten har dratt pengene inn, de 23000 andre har stått og sett på?

Så klart ikke, men det er ikke de vanlige arbeidstakerne som er ansvarlige for de grep som er gjort med Hydro gjennom årene, det er det Reiten som er ansvarlig for.

Jeg ser svært få, om noen, argumenter for tre års etterlønn. Motiverer dette Reiten til å jobbe hardere? Det er umulig å tenke seg. Gjør det at han er mer villig til å bli i stillingen sin? Overhodet ikke. Gir det ham en finansiell sikkerhet? Utvilsomt, men ettersom de som argumenterer med høy lønn gjerne også gjør det utifra nødvendigheten for å tiltrekke seg høyt kvalifiserte ledere er det pussig at de samme lederne - som i det ene øyeblikk er så attraktive at de må druknes i penger - i det andre øyeblikket er så stusselige at de trenger lønnes i hele tre år etter de fratrer.

Det har ingenting med saken å gjøre, det er styret som ansetter ham og det er styret som fastsetter vilkårene for ham. At noen da går ut i ettertid å kritiserer dette er helt meningsløst og direkte frekt mot Reiten.

Det er vanskelig å forstå at disse presumptivt ressurssterke og attraktive lederne trenger lønn i tre år etter de fratrer for å klare seg. Er Reiten virkelig så stusselig at dette er nødvendig? Klarer ikke denne mannen - som av enkelte her inne omtales som et slags overmenneske - å ordne seg en inntekt før etter tre år? Trenger Reiten tre års sikkerhetsnett?

Som tidligere sagt så er dette en styresak, å komme med banale utsagn som "Er Reiten virkelig så stusselig at dette er nødvendig?" og "Trenger Reiten tre års sikkerhetsnett? kan du spare deg for...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så autoritær at jeg ikke mener premissene for lønnen kan diskuteres. Men for deg er saken klinkende klar: hold kjeft, styret har sagt sitt. Og da er det liten grunn å diskutere lønnsnivå, fordi du har begrenset de som har gyldig rett til å uttale seg til en indre sirkel av 9 mennesker. Dette er jo en fantastisk posisjon, for helt uten begrunnelse kan du avfeie absolutt alle argumenter med "styresak". Jeg kan selvfølgelig omformulere spørsmålet mitt til hvorfor styret mener Reiten er så stusselig at han trenger 3 års etterlønn, men av en eller annen grunn tror jeg du også avfeier enhver debatt om styrets jobb også. Hverken Reitens jobb, hans vilkår, eller styrets jobb, kan altså diskuteres, selv om det gjelder et selskap hvor staten er største eier? Jeg tror du vil få problemer med å overbevise demokratibevisste mennesker om dette.

Lenke til kommentar

Ja, i etterkant av saken så er det ingen vits å drive med en slik heksejakt som pågår. Verken Reiten eller styret har brutt noen lover så grunnlaget for diskusjon er litt tynt i mine øyner.

Hvorfor kaller du Reiten for "stusselig" hele tiden, Cybbe?

Jeg skjønner godt at folk kan være misunnelig på disse summene som det er snakk om, men hvorfor denne kritikken av Reiten hele tiden? Har han ikke gjort en god nok jobb?

Lenke til kommentar

Premissene for lønnen skal forhandles når kontrakten inngås, og skal eventuelt reforhandles ved avtalte tidspunkter. Det gir ingen mening å inngå en kontrakt som sier 3 års etterlønn ved oppsigelse (fra en av partene), og først når den ansatte skal sies opp så skal man trekke seg på dette. Enten får en reforhandle i forkant, eller så får en holde seg til den. Vi kan diskutere om nestemann bør få en like gullkantet avtale, men å diskutere om Reiten skal få det er rett og slett feil, og bryter med all logikk.

Lenke til kommentar
Ja, i etterkant av saken så er det ingen vits å drive med en slik heksejakt som pågår. Verken Reiten eller styret har brutt noen lover så grunnlaget for diskusjon er litt tynt i mine øyner.

Jeg skjønner godt at folk kan være misunnelig på disse summene som det er snakk om, men hvorfor denne kritikken av Reiten hele tiden? Har han ikke gjort en god nok jobb?

Han får tåle å høre det. Eller skulle man forlange at folk bøyer hodet og holder kjeft i tillegg, når de får beskjed om å gå ned i lønn - samtidig med nyheten om Reitens etterlønn?

Han( og Hydro-ledelsen) er et heller dårlig eksempel til etterfølgelse. Som Nordmann burde han gjøre mer for å ivareta Norske arbeidsplasser.

Hvorfor skulle han bry seg om annet egentlig? Han og familie kunne jo levd godt et titalls ganger på 186 milloner.

Og dette evindelige pjattet om "misunnelse" når noen ytrer seg kritisk om slike tilfeller. Det er jo bare normal sunn fornuftig rettferdighets-sans som gjør at folk reagerer. Du forstår vel såpass..?

Lenke til kommentar
Premissene for lønnen skal forhandles når kontrakten inngås, og skal eventuelt reforhandles ved avtalte tidspunkter. Det gir ingen mening å inngå en kontrakt som sier 3 års etterlønn ved oppsigelse (fra en av partene), og først når den ansatte skal sies opp så skal man trekke seg på dette. Enten får en reforhandle i forkant, eller så får en holde seg til den. Vi kan diskutere om nestemann bør få en like gullkantet avtale, men å diskutere om Reiten skal få det er rett og slett feil, og bryter med all logikk.

Du har dessverre helt rett. :(

Lenke til kommentar

Han får tåle å høre det. Eller skulle man forlange at folk bøyer hodet og holder kjeft i tillegg, når de får beskjed om å gå ned i lønn - samtidig med nyheten om Reitens etterlønn?

Han( og Hydro-ledelsen) er et heller dårlig eksempel til etterfølgelse. Som Nordmann burde han gjøre mer for å ivareta Norske arbeidsplasser.

Hvorfor skulle han bry seg om annet egentlig? Han og familie kunne jo levd godt et titalls ganger på 186 milloner.

Og dette evindelige pjattet om "misunnelse" når noen ytrer seg kritisk om slike tilfeller. Det er jo bare normal sunn fornuftig rettferdighets-sans som gjør at folk reagerer. Du forstår vel såpass..?

Hvorfor skal han tåle det?

Mener du det var han selv som har bestemt sin egen lønn da eller?

Hvor vanskelig skal det være for deg å innse at en kontrakt, enten blandt ledere eller vanlig ansatte skal respekteres?

Du argumenterer som at de ansatte på gulvet er like mye verdt som en leder, hvilket alle med et visst omløp skjønner at er langt fra noen virkelighet.

Gulvansatte jobber 8-16, Reiten jobber mer eller mindre døgnet rundt, eller må være tilgjengelig for bedriften i det minste.

Mange resiedøgn, møter, representasjoner, intervjuer og ikke minst ansvar er noe av hva gutta på gulvet slipper da de går hjem kl 16 når arbeidsdagen er slutt.

Et minutt over tiden og gutta roper om overtid, men jeg tviler på Reiten gjør det samme om flyet hans var 4 timer forsinket på vei hjem til helga.

Bare for å ta et eksempel av mange som gjør disse to jobbene svært forkjellige, både i verdi og betydning.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Jeg kaller ikke Reiten stusselig, det er nok noen andres vurdering. Det jeg prøver å belyse er hva som er premisset for at Reiten skal få 3 års etterlønn. Hva er rasjonalet bak den avtalen? Dette burde det være mulig å diskutere uten at man omtaler debatten som en "heksejakt".

Det er altså derfor jeg lurer på om styret mener Reiten er så stusselig at han trenger en treårig form for arbeidsledighetstrygd. Her snakker vi ikke om høy lønn (som presumptivt er begrunnet ut i fra det motsatte premisset, at Reiten er så ettertraktet at han må ha høy lønn for å bli). Begrunnelsen for etterlønn for toppledere er blant annet at de skal ha en viss inntekssikring - som må være relativt gunstig ettersom de kan risikere å måtte gå på dagen. Vanlige arbeidstakere har noe lignende, langt fra like gunstig, som kalles dagpenger (arbeidsledighetstrygd).

Dagpenger kan man maksimalt motta i to år. Jeg synes derfor det er spesielt at en leder som omtales som overmenneske og nærmest en annen rase i denne tråden trenger inntektssikring i lengre tid en dette. Det er derfor jeg lurer på om styret vurderer Reiten som spesielt stusselig. Avlønning for god jobb er jo noe man mottar gjennom lønn, bonuser og annet, ikke etterlønn. Det må altså ligge en annen begrunnelse bak.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal han tåle det?

Mener du det har han selv som har bestemt sin egen lønn da eller?

Hvor vanskelig skal det være for deg å innse at en kontrakt, enten blandt ledere eller vanlig ansatte skal respekteres?

Du argumenterer som at de ansatte på gulvet er like mye verdt som en leder, hvilket alle med et visst omløp skjønner at er langt fra noen virkelighet.

Gulvansatte jobber 8-16, Reiten jobber mer eller mindre døgnet rundt, eller må være tilgjengelig for bedriften i det minste.

Mange resiedøgn, møter, representasjoner, intervjuer og ikke minst ansvar er noe av hva gutta på gulvet slipper da de går hjem kl 16 når arbeidsdagen er slutt.

Et minutt over tiden og gutta roper om overtid, men jeg tviler på Reiten gjør det samme om flyet hans var 4 timer forsinket på vei hjem til helga.

Bare for å ta et eksempel av mange som gjør disse to jobbene svært forkjellige, både i verdi og betydning.

Pøh. slike ledere har det så fint atte, og alt mulig gratis i tillegg. Ikke gå på limpinnen, det er rene mafian det som foregår.

Og sammenligningen med idrett og underholdningsbransje er ikke god. Det er frittstående, uten ansvar for næring og ansatte på den måten.

Greit at det var en avtale, og at det er akseptabelt som sådan. Men kritikk får de pigede vente å få på kjøpet. Det hører med det også.

Lenke til kommentar
*snip*

Pøh. slike ledere har det så fint atte, og alt mulig gratis i tillegg. Ikke gå på limpinnen, det er rene mafian det som foregår.

Og sammenligningen med idrett og underholdningsbransje er ikke god. Det er frittstående, uten ansvar for næring og ansatte på den måten.

Greit at det var en avtale, og at det er akseptabelt som sådan. Men kritikk får de pigede vente å få på kjøpet. Det hører med det også.

Mafia?

Hvorfor skal ledere forvente kritikk for sin lønn?

Lenke til kommentar
*snip*

Mafia?

Hvorfor skal ledere forvente kritikk for sin lønn?

Vi ønsker vel en bedre mer rettferdig verden, eller skal vi bare bøye hodet og holde kjeft mener du?

Enkel logikk tilsier at forskjellene er FOR store. Folk rundt om lider og fryser osv, mens andre skal ha hundrevis av millioner. Pluss vi er inne i et krakk (finanskrise)

Lederskap er best når det går foran som gode eksempler.

Skjønner egentlig ikke heller.. Tro det eller ei, jeg hadde faktisk sagt neitakk til de 17 mil. om jeg var i Reitens sted, og hadde så mye han har fra før. Ja det hadde jeg! Gi dem heller til Redd barna eller noe slikt hadde jeg sagt.

Lenke til kommentar

Jonas Gahr Støre, Jan Egeland og Gro Harlem Brundtland har fått tunge stillingar inne i FN systemet. Det er altså ikkje unikt for ein norsk politikar å komme seg opp og fram internasjonalt. Robert Mood har også klart det, dog på eit meir spesialisert felt.

Eg kjem ikkje på nokon norsk direktør som kan vise til noko liknande. Eg skal vere open for at nokon kan ha sluppe inn bakvegen til det internasjonale, igjennom ei karriere som høgrepolitikar. Men som stor aktør i næringslivet?

Det seier litt om kor etterspurte våre direktørar er.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Jeg vet at tråden er fra 2009, men...

Hva faen er det Statoil holder på med? Gigantiske fallskjermer og bonus til de ansatte krisetider? Lønnsbetingelsene til ansatte i Statoil er i utgangspunktet alt for gode, også kommer dette... Jeg blir matt. Det er ingen grunn til at en ingeniør ansatt i Statoil skal tjene bedre enn en ingeniør som er i ansatt i landbasert industri.

Snakk om å forsyne seg av kaka..

Endret av samba123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...