Delvis Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hva skal vi si om det? ER en slik leder verd etterlønninger i den størrelses-orden. Kan også nevne det, at samtidig har ansatte ved Hydros største aluminiumsverk (Karmøy) blitt anmodet å gå ned 10 % i lønn et halvt år. Ja det er vel sikkert for å sponse Reitens fallskjerm det da. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Fullt fortjent! Jeg unner ham hver eneste krone. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Jaha Vil nå si jeg 'unner' mange andre langt mer enn de får også. Men om man skulle gått etter det.. Lenke til kommentar
zilch Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Helt riktig å gi mannen såpass mye i fallskjerm, dette har han fortjent. Lenke til kommentar
Nyx Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hva skal vi si om det? ER en slik leder verd etterlønninger i den størrelses-orden. Kan også nevne det, at samtidig har ansatte ved Hydros største aluminiumsverk (Karmøy) blitt anmodet å gå ned 10 % i lønn et halvt år. Ja det er vel sikkert for å sponse Reitens fallskjerm det da. Fallskjerm fra et statskontrollert selskap?! I så fall er ikke stat og politikk noen troverdig garantist mot store lønnsforskjeller, fallskjermer og denslags. Og følgelig er fallskjermer og denslags ingen grunn til kritikk av et fritt marked, eller hva? Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvorfor får han fallskjerm hvis han slutter frivillig? Er ikke den påberegnet om han blir sparket? a) toppledere blir ofte "tvunget" til å gå av frivillig hvis styret vil det, så fallskjerm for "frivillig" avskjed bør være b) styret vil belønne han fordi han har gjort det ekstra bra? eller c) ?? Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Min første reaksjon er at det er veldig mye. Først og fremst syns jeg at det er opp til styret å bestemme. Styre mener tydligvis at Reiten fortjener 17 millioner,da er det greit. Syns ikke det er noe politikerne burde legge seg opp i. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Min første reaksjon er at det er veldig mye. Først og fremst syns jeg at det er opp til styret å bestemme. Styre mener tydligvis at Reiten fortjener 17 millioner,da er det greit. Syns ikke det er noe politikerne burde legge seg opp i. Staten har vel aksjemajoriteten i StatoilHydro? Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Mer enn jeg kommer til å tjene på et halvt liv i fallskjerm? Selvsagt. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Min første reaksjon er at det er veldig mye. Først og fremst syns jeg at det er opp til styret å bestemme. Styre mener tydligvis at Reiten fortjener 17 millioner,da er det greit. Syns ikke det er noe politikerne burde legge seg opp i. Staten har vel aksjemajoriteten i StatoilHydro? Gjelder ikke dette Norsk Hydro og ikke StatoilHydro? Eller kanskje staten har aksjemajoriteten i Hydro også? Endret 13. januar 2009 av Feltherre Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nå er det slik at selv om staten har aksjemajoriteten i StatoilHydro, så er det ikke slik at regjeringen eller stortinget som tar beslutninger som fallskjermer til ledere. Staten, som største eier, utpeker hvem som skal sitte i selskapets styre. Det er dette styret som godkjenner fallskjemavtaler og lignende. Ellers så bør jo media bli enige om hvor mye Reiten har tjent, jeg har lest alt fra 50 til 165 mill. Jeg synes uansett at disse summene er for mye. Ellers så eide staten akjsemajoriteten i både Statoil og Hydro og har aksjemajoritenen også i StatoilHydro: The merger proposal was announced in December 2006.[5] Under the rules of the EEA the merger was approved by the European Union on May 3, 2007[6] and by the Norwegian Parliament on June 8, 2007.[3] Statoil's shareholders hold 67.3% of the new company, with Norsk Hydro shareholders owning the remaining 32.7%.[6] The Norwegian Government, the biggest shareholder in both Statoil and Norsk Hydro, holds 62.5% of the company.[7] Kilde: Wikipedia, samme kilde som Feltherre. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette er ikkje ein fallskjerm. Dette er etterlønn for å ha sagt opp. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette er fullt og helt et styres ansvar og ikke noe andre og spesiellt politikere bør blande seg inn i. Det er mye penger, men så har vel også Hydro tjent en slant for oss andre i AS Norge i løpet av årene han har sittet, og mener styret dette er hva han er verdt, so be it. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Her er det ikke snakk om fallskjerm men etterlønn. Tror det er en viss forskjell der (om enn kanskje en liten en). Reiten har vel ikke hatt noe som kan kalles fritid eller ferie de årene han har sittet som leder i Hydro og denne etterlønna skal kanskje åpne for at han kan ta en pust i bakken før han overtar et annet selskap (disse kara hviler sjelden på laurbærene). Etterlønna kommer fra en avtale Reiten har med Hydro, en avtale som ble inngått før finanskrisa blant annet. Hvorfor skulle han reforhandle dette? 17 millioner blir uansett en dråpe i havet for et selskap som Hydro (9,1 mrd i resultat i 2007). http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_Hydro Fortjener Reiten denne lønna? Styret i Hydro syntes hvertfall det. Når man ser hva slags avtaler folk som Reiten, Lund og Opedal kunne rodd i land i utlandet er det nesten merkelig at de fortsatt sitter i Norge dersom penger var det viktigste for dem. Og Kristin Halvorsen kan egentlig holde kjeft. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ja, det mener jeg virkelig. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er bare tull at norske toppledere er attraktive i utlandet. Á sammenligne med lónnsniváet i utlandet og argumentere med at norske bedrifter má ha uhorvelig lukrative avlónningsordninger for industrislaktere som Reiten faller pá sin egen urimelighet; det har aldri státt utenlandske bedrifter i kó for á kapre norske ledere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Bryr meg like lite om hva Reiten tjener som om lønnen til John Carew. De tjener riktignok mye penger, men at noen er villige til å betale dem høye lønninger, er neppe noe stort problem eller verdt å hisse seg opp over. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Bryr meg like lite om hva Reiten tjener som om lønnen til John Carew. De tjener riktignok mye penger, men at noen er villige til å betale dem høye lønninger, er neppe noe stort problem eller verdt å hisse seg opp over. Men synes ikke du (m. flere) at det blir grelt - når ansatte på Hydros bedrifter i Norge bes gå ned 10 % i lønn, for å bidra til at de kan overleve - mens man samtidig skal se på at Reiten får 17 mill? Det er ikke lenge siden han fikk 20 mill .. et eller annet i opsjoner også. Det er noe som er veldig feil i dette mener jeg. En vanlig ansatt er vel like mye menneske som reiten, men blir sett på som ikke verd noenting i forhold i disse sammenhenger. Og hva Reiten har gjort som er så fordømt "god jobb" lurer jeg på. Han har helst bygget ned arbeidsplasser i Norge, og flyttet dem utenlands. Er det så mye å skryte av? Dessuten er det verdens-økonomien som avgjør hvordan Hydro gjør det, ikke Reiten. Dere lar dere alt for lett lurte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Men synes ikke du (m. flere) at det blir grelt - når ansatte på Hydros bedrifter i Norge bes gå ned 10 % i lønn, for å bidra til at de kan overleve - mens man samtidig skal se på at Reiten får 17 mill? Det er ikke lenge siden han fikk 20 mill .. et eller annet i opsjoner også. Det er noe som er veldig feil i dette mener jeg. En vanlig ansatt er vel like mye menneske som reiten, men blir sett på som ikke verd noenting i forhold i disse sammenhenger. At dette gir Hydro et image-problem, er så sin sak. Noen sammenheng for øvrig er det neppe. Hydro trenger ikke akkurat si opp andre ansatte for å finansiere Reitens lønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå