Gå til innhold

Enkel og stille HTPC

Anbefalte innlegg

Hepp.

Tenker som smått på å bytte ut hardwaren i mediacenteret mitt, og i den forbindelse trenger jeg noen gode tips.

1. Plattform spiller ingen rolle, CPU trenger ei ikke være noe kraftig. Fra før av har jeg en Pentium 4 @ 2.5 Ghz, og ettersom at jeg ikke har noe HD-materiale eller HD-tv (og neppe kommer til å få det i nær fremtid) er jeg ikke så kravstor.

2. Både M-ATX og ATX fungerer, men jeg vil helst ikke ha et kort med innebygd skjermkort. Jeg bruker Ubuntu GNU/Linux på mediacenteret, og vil ikke ha noe annet enn Nvidia pga driverstøtte. Skjermkortet MÅ ha S-VIDEO, ettersom jeg kun har SCART på tv'en min (bruker logisk nok s-video=>scart). Om kortet har HDMI-utgang er det jo selvsagt bare en fordel, men pris er viktig her. Billig billig.

3. Jeg vil ha så lite varme som mulig, og så lite lyd som mulig. Vil gjerne ha tips om en vifteløs PSU til en billig penge.

4. Ettersom at alt av filmer etc ligger på en dedikert filserver, trenger jeg hverken kjapp eller stor harddisk. Er det en fordel å gå for 2.5" SATA når det kommer til støy og varme? SSD er foreløpig ikke helt i min prisklasse, med mindre jeg kan få kjøpt f.eks en 8 GB SSD-disk for en billig penge.

5. Et alternativ er å kjøpe en skikkelig stille kjøler til P4'en jeg har fra før, hvis det er å skaffe, samt bytte ut strømforsyningen og disken.

Det siste punktet er egentlig best for pengboka, men jeg vet ikke hvor mye utstyr det er å få kjøpt til eldre maskinvare. Strømforsyningen er jo støttet uansett, så det kan jeg jo kjøpe uavhengig.

Takk for alle tips!

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tja når det gjelder SSD så kan denne være aktuell?

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...7&__redir=1

711,- for en disk på 32 Gb !!

Helt sikkert en veldig god disk til mitt bruk, men jeg må tyne prisen mer. De minste SATA-diskene får man vel ned til en femhundrelapp. Mulig jeg bestille meg noe fra utlandet ett sted, Ebay har sikkert noen 8-16 GB SSD-disker til en billig penge.

Lenke til kommentar

Har tittet litt rundt etter deler til det nåværende mediacenteret.

Scythe CPU-kjøler Ninja Mini hos Netshop koster 339,- hos Netshop. Den vil vel gjøre jobben for min stakkars P4?

Jeg vurderer å benytte et CF-kort som lagring. Jeg trenger minimalt med diskplass (nåværende mediacenteret bruker 1,4 GB, med GNOME), og kan sikkert kutte ned enda mer. Noen som har erfaring med å kjøre OS fra et CF? Tenkte litt på USB, men såvidt jeg vet tåler de ikke så mange skrivinger før de dør.

SDM IDE CompactFlash Adapter for CF type I/II koster 161,- hos PCutstyr.no

Kingston CompactFlash Ultimate 266X 2 GB koster 149,- hos Best-Buy (ca 40 Mb/s lese og skrivehastighet)

Når det gjelder strømforsyning virker kanskje NorthQ 4001EX 400W grei nok? Koster 367,- hos PCutstyr.no.

Totalt blir det litt over 700, og sikkert noe mer inkludert frakt. Spørsmålet er om det er verdt det, i forhold til å bruke f.eks 1500 på ny hardware der f.eks en boxed-kjøler ikke støyer noe særlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...