Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uten tvil. Hvorfor ikke bare lese hele koranen ? Man må lese sammengengen. Ikke bare ta ett vers, og si at koranen er e terror-bok..

 

At så mye motsier seg selv er jo ikke til dens favør for å si det slikt, men nå har jeg til gode til å se noen religioner som ikke motsier seg selv på et eller flere punkter.

Lenke til kommentar
At så mye motsier seg selv er jo ikke til dens favør for å si det slikt, men nå har jeg til gode til å se noen religioner som ikke motsier seg selv på et eller flere punkter.

Kan du fortelle meg hvor i Koranen den motsier seg selv?

De linkene baltezar la ut om at muslimer angrep kristne, dette er jo trist å lese og kan ikke forsvares..

Bare putter muslimene i enda dårligere lys..

Men til deres forsvar:

 

I Pakistan blir blasfemiske uttalelser mot islam og profeten sett på som svært alvorlig. Etter paragraf 295 i den pakstianske straffeloven kan det å fornærme islam eller profeten eller diskreditere Koranen, straffes med fengsel på livstid eller med dødsstraff.

 

Men da skal dette gå gjennom retten og de menneskene skulle ikke ha tatt "loven i egne hender"

 

En bedre vinkling er vel "Hvor i koranen står det ikke at vantro skal bli steines ?"

Ser at de SAMME spm`ene dukker opp om igjen og om igjen..

 

Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1. Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

2. Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

 

3. Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

 

4. En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

 

5. Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

 

6. Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

 

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

 

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

 

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

 

Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden.

Lenke til kommentar
Dette er et betimelig spørsmål å stille.

Jeg er ikke kristen, bare for å si det, jeg tror på vitenskapen.

 

Et spørsmål som plager meg litt for tiden er hvorfor islam slipper så billig unna i forhold til kristendommen?

De kristne får til stadighet en masse pepper, folk melder seg ut fra statskirken og flere politikere jobber aktivt for å skille stat og kirke, folk flest nærmest latterliggjør de kristne til stadighet. Komikere brenner bibelen på tv, den samme komikeren hadde nok aldri turt å brenne koranen...

 

Er det bare at folk er feige og mangler baller, eller er de redde for å bli kalt rasister?

For det er jo faktisk jævlig mye ved denne religionen "islam" som er verdt å gjøre narr av!

For eksempel var jo grunnleggeren pedofil, de mener alle andre er vantro og bør steines, de kapper av seg forhuden og driver med ufattelig teite ritualer.... hvorfor tør ingen gjøre narr av dette da? Det er da langt værre enn det de kristne driver med.

1. Hva politikere gjør, er deres valg i hvert enkelt land.

2. En som har fått forhuden "kappet" av som du kaller det, er ikke selvbestemt, det er bare lavmål å gjøre narr av noe man selv ikke har bestemt.

3. Og hvorfor skal man i det hele tatt gjøre narr av en religion?

 

EDIT: jeg tror Islam slipper "billig" unna, fordi i kristne land vil ikke folk være kristne, mens i muslimske land er folk muslimer. Resten er enkel matte.

Endret av RePaC
Lenke til kommentar
3. Og hvorfor skal man i det hele tatt gjøre narr av en religion?

Godt spørsmål. Et enda bedre spørsmål vil da være hvorfor vi skal tro på noe som ikke har en eneste forankring i virkeligheten. Hvorfor skal vi andre, som ikke tror på vissvasset, holde dette hellig eller la være å gjøre narr av det? Det er, enten du tror det eller ei, ikke funnet et eneste bevis på noen gud, hverkan allah eller andre guder, så hvorfor i all verden kan vi ikke gjøre narr av dette som alt annet vi gjør narr av? Det er ikke en tøddel som skiller Asbjørnsens og Moes eventyr fra islams "hellige" bok koranen, ingen av disse eventyrene har noe kredibilitet i det hele tatt i den virkelige verden, så hvorfor skal vi IKKE gjøre narr av det? Den dagen du kan svare på hvorfor du ikke holder tor og odin, de gamle norønske guder, hellige (eller de tusenvis av andre guder som finnes eller har vært) er den dagen jeg vil slutte å gjøre narr av dette også.

 

:)

 

For det er virkelig mye religiøst vissvass ute og går og å gjøre narr av det er en fin måte å få folk til å tenke litt over alternativene til dette...

Lenke til kommentar
Du sier jo at de religiøse, ikke bare muslimer, er noe de velger selv. Så derfor kan alle andre ikke-religiøse gjøre narr av det.

Ja, og da kan alle andre mobbe homofile, for dette er noe de velger selv, ifølge deg? Get real....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Nettopp, der skjøt du deg selv i foten, fordi du sier: "ifølge deg." Alle har sine meninger, så har de religiøse, de svarte, de hvite, kinesere, folk med astma og folk med 6 tær.

 

Mennesker er forskjellige, vet du, RWS. :)

Ja jeg sa i følge deg fordi du ser ut til å tro at homofili er noe man kan velge seg. Du velger å tro på noe som like godt kunne vært tatt ut av eventyrene til asbjørnsen og moe mens en homofil faktisk ikke har det valget! Ser du forskjellen? Den ene kan ikke noe for det mens de som tror på vissvass faktisk kan bruke viten og kunnskap i steden, men velger et eventyr...

Lenke til kommentar
Atte var?

 

Forklar den er du snill, fikk den ikke med meg jeg. Hva har homofili med religiøst vissvass å gjøre sa du?

 

Har må jeg arrestere deg RWS, hvis du synes det er legalt å gjøre narr av religion og religiøse så må det også være legalt å gjøre narr av homofile og deres organisasjoner.

Selvsagt mener nå jeg.

 

Dessuten;

Vet du hvorfor man kan gjøre narr av personer med som har fysiske hemninger?

 

Hvorfor ikke, hva skal de gjøre, løpe etter deg?

 

Lenke til kommentar

He he @ loftbor.

 

Mener nå at alt kan gjøres narr av jeg, men jeg ser en stor forskjell på de som faktisk kan velge og de som ikke kan det. Jeg kan le av en fryktelig kjole men jeg ville aldri ledd av et fryktelig utseende, nettopp fordi kjloen kan byttes mens utseende er det værre å bytte.....

Lenke til kommentar
He he @ loftbor.

 

Mener nå at alt kan gjøres narr av jeg, men jeg ser en stor forskjell på de som faktisk kan velge og de som ikke kan det. Jeg kan le av en fryktelig kjole men jeg ville aldri ledd av et fryktelig utseende, nettopp fordi kjloen kan byttes mens utseende er det værre å bytte.....

 

So?

Det meste av humoren er bygget på fordommer og sterotyper.

Jeg tror ikke på deg hvis du sier du ikke har ledd av slikt :p

Lenke til kommentar

De tilfellene av muslimenes "gode gjerninger" jeg linket til tidligere, er slett ikke noen engangstilfeller, slikt skjer i alle muslimske land, eller i land hvor det er flertall av muslimer.

 

http://www.nytimes.com/2009/05/13/world/mi...;pagewanted=all

 

http://compassdirect.org/en/display.php?pa...;idelement=5918

 

http://www.youtube.com/watch?v=ivo4CKzYH-A

 

 

http://www.asianews.it/index.php?l=en&...5249&size=A

 

http://www.camera.org/index.asp?x_context=...;x_article=1672

 

Mens vi her i Norge og europa tar imot muslimer og for det meste ønsker dem velkommen, så er muslimene selv i ferd med å utrydde restene av de kristne og andre minoriteter i de landene islam okkuperte, og som i dag fremstår som muslimske land.

 

Muslimer i Norge kan gjerne prøve bortforklare at dette skjer med godt grunnlag i koranen og hadith, men man må væe virkelig god til å snu seg bort og fornekte virkeligheten for å klare å tro at alle denne volden og drepingen ikke er utført med godt grunnlag i islams skrifter.

 

Og man må være ganske bevisstløs for å klare å tro på muslimenes påstander om at islam betyr "fred" og at islam har noe som helst med kjærlighet å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...