Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det skal veldig lite til for å sette den islamske verden i kok, ekstremenister gjør mye for å forsvare en allmektig gud. Kanskje folk er litt redde?

Er det ikke litt ironisk at guder som blir sett på som allmektige osv trenger så mye forsvar av menneskene som forguder han.

 

 

Her ser du grunnen til at muslimer må forsvare allah: http://users.hubwest.com/prophet/islam/moongod.htm

 

Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte. allah er i grunnen en ganske hjelpeløs "gud" og om ikke muslimer forsvarer ham, hvem vil da gjøre det ??

Lenke til kommentar
Men det skal veldig lite til for å sette den islamske verden i kok, ekstremenister gjør mye for å forsvare en allmektig gud. Kanskje folk er litt redde?

Er det ikke litt ironisk at guder som blir sett på som allmektige osv trenger så mye forsvar av menneskene som forguder han.

 

 

Her ser du grunnen til at muslimer må forsvare allah: http://users.hubwest.com/prophet/islam/moongod.htm

 

Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte. allah er i grunnen en ganske hjelpeløs "gud" og om ikke muslimer forsvarer ham, hvem vil da gjøre det ??

 

Unnskyld at jeg spør, men er ikke også den kristne guden en like ynkelig gud som må ha kristne til å forsvare seg? Hva er den kristne gud hvis ingen lenger tror på den kristne gud? Ja akkurat, han er død.... Akkurat som den muslimske guden, hinduistiske guden, thor og odin, zevs og alle de ti tusener av andre guder mennesker har trodd på... Guder er døde når ingen lenger tror på dem....

 

Eller mener du at den kristne guden klarer seg selv? Da vil jeg påstå at han gjør en heller slett jobb...

Lenke til kommentar
Unnskyld at jeg spør, men er ikke også den kristne guden en like ynkelig gud som må ha kristne til å forsvare seg?

 

Eller mener du at den kristne guden klarer seg selv? Da vil jeg påstå at han gjør en heller slett jobb...

 

Det er helt ok at du spør. Og svaret er at Gud utmerket godt kan "forsvare" seg selv.

Men for det første så trenger Han jo ikke det, for det betyr jo egentlig lite for en allmektig Gud om noen små menneskekryp kritiserer Ham, eller ikke tror på Ham.

 

Og for det andre så handler det om kjærlighet og tålmodighet, for Gud har tålmodighet med oss, og gir oss alle sjanser til å omvende oss fra den fortapelsens vei som menneskeheten som helhet følger.

Men vi lever nå i endetiden, og den tiden hvor det ennå er tid for å omvende seg går mot slutten.

Lenke til kommentar
Men vi lever nå i endetiden, og den tiden hvor det ennå er tid for å omvende seg går mot slutten.

 

Dette har den destruktive kristendommen hevdet siden dag en.... :)

 

Men la meg nå høre det fra deg, hvor langt unna tror du det er snakk om at endetiden er? Tiden da din snille og gode gud skal brenne 5 av seks av sine "elskede" skapninger nettopp fordi han elsker dem så høyt... Kvalmt, syntes ikke du også?

 

Planlegger du noe for fremtiden Balty eller syntes du ikke det er nødvendig, da du allerede har staket ut fremtidsplanene sammen med guden din?

 

Lykke til er alt jeg vil si til deg. Håper du ikke blir alt for skuffet når den deilige endetiden ikke kommer da.

 

Og igjen viser du kristendommens sanne natur, for kan du ikke lokke/narre folk til å tro så truer dere folk til det... Men da kan jeg fortelle deg at kristendommens glanstid er forbi, det er ingen som biter på de lamme trusslene lenger :) Er ikke det fint?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Her ser du grunnen til at muslimer må forsvare allah: http://users.hubwest.com/prophet/islam/moongod.htm

 

Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte. allah er i grunnen en ganske hjelpeløs "gud" og om ikke muslimer forsvarer ham, hvem vil da gjøre det ??

Hvor mange skal du komme med de samme påstandene? Har svart på dette tidligere:

Kristne, som hevder at Allah er navnet til en månegud, er influert av Dr. Robert Morey som skrev boka The Islamic invasion. Uansett, de (og Dr. Morey inkludert) spiller et dumt spill.

Uansett, hans ''bevis'' om den såkalte måneguden ''Allah'' skader faktisk hans religion mer enn den skader Islam. Det grunnleggende argumentet hans er at den pre-islamske semittiske verden(ikke bare Arabia) var hjem for en utbredt tilbedelse av måneguden eller gudinnen, ''Allah''. Problemet med spekulasjoner om pre-islamske guder i dette tilfellet er det faktum at alle inskripsjoner som er fra før Islams ankomst også er fra før diakritiske(prikk, ring, strek, o l som blir satt over el. under en bokstav for å klargjøre uttalelsen) tegns innførsel i semittiske språk. Og hvorfor er dette et problem? Vel, hvis noen hevder å ha funnet bevis for tilbedelsen av en månegud kalt Allah i Palestina, Syria eller Libanon, må dette også gjelde Gud i Kristendommen. Første gang ordet Gud kommer i Bibelen, er i Mosebok 1:1,

 

Mens kristne evig spekulerer om ordet ''Elohim'', innrømmer ærlige hebraisk talende mennesker at dette arkaiske ordet for Gud har en historie som er tapt for oss. Den ''kongelig flertall'' hypotesen er en mulig forklaring på hvorfor ordet er i flertall, men det ser ut til å være ukjent for tidligere hebraisk talende(slik som jødiske misjonærer som ifølge Kuzari konkurrerte med kristne og muslimer i å konvertere kongen av Khazar i det åttende århundre). Det er imidlertid vanskelig å oversette dette ordet til ''guder'', da den hebraiske teksten konjugerer verbet ''skape'' i entall. Uansett, (elohim) er flertall for ordet Gud, (eloh).

 

Imidlertid, om en fant ordet (eloh) (alef-lamed-heh) i en inskripsjon som er skrevet i hebraisk, arameisk, eller en type nibateisk skrifttype, så er det tallrike måter å uttale det på uten diakritiske tegn. Denne bokstav kombinasjonen (som uttales alah) er roten for verbet "sverge" eller "sverge en ed'', i tillegg til verbet "tilbe" og ''forherlige''. Rotens opphav kommer fra en eldre rot, el, som betyr Gud, kraft, styrke, osv.

 

Derfor kan dette hebraiske ordet for Gud, eloh, med letthet uttales alah uten de diakritiske tegnene. Ikke overraskende er det arameiske ordet for Gud alah.

 

Det arabiske ordet for Gud er Allah, som staves på en liknende måte, og er fjernt beslektet med det arabiske ordet for guddom, ilah. Vi ser nå den åpenbare forbindelsen mellom de respektive ordene for Gud i disse nært beslektede semitiske språkene. Så hvis noen kristne vil hevde at Allah er navnet til en månegud, burde de kvitte seg med sine bibler fordi denne guddommen nevnes også i denne boksamlingen.

 

Dette utdraget viser at Ezra og Daniel kalte sin Gud for ''Elah''. Hvis Allah er en månegud, hvem var det Ezra og Daniel tilba?

 

Konklusjon:

 

Panteist buddhist tenkeren Brett Neichin har sagt at kristne er reformerte jøder og de vet det ikke engang. Mye av Kristendommen finner sine røtter i den semittiske verden, allikevel er de kristne kjent for å tolke sin religion i en europeisk verdens syn . Dette er grunnen til at de prøver å finne feil med en religion som anerkjenner eksistensen av deres Gud; Dette er grunnen til at de feilaktig hevder at Eloh og Allah er forskjellige guder.

Lenke til kommentar
Men når det er sagt syntes jeg det er merkelig hvordan religiøse mennesker kun ser deres egen gud når de påstår at de har sett gud....

Hvem har sett Gud? Har aldri hørt i den islamske kulturen at noen har sett Gud?

Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte

Du svarer jo på dette selv så:

Og svaret er at Gud utmerket godt kan "forsvare" seg selv.

Men for det første så trenger Han jo ikke det, for det betyr jo egentlig lite for en allmektig Gud om noen små menneskekryp kritiserer Ham, eller ikke tror på Ham.

 

Og for det andre så handler det om kjærlighet og tålmodighet, for Gud har tålmodighet med oss, og gir oss alle sjanser til å omvende oss fra den fortapelsens vei som menneskeheten som helhet følger.

Lenke til kommentar

Tja, Muhammed moette vaar godeste Allah saa er vel ikke utenkelig at andre ogsaa har gjort det. Paa samme maate som den kristne Gud tydeligvis frekventerte jorda for 2000 aar siden og paa samme maate som vi hadde troll i Norge foer.

 

PrettyBoy - hvorfor skal jeg heller foelge Islam eller Aasatro?

Lenke til kommentar

Nei, du sa du skulle drukne meg i argumenter for hvorfor Islam er den riktige religionen. Jeg venter i spenning.

 

actually, mohammad in his night journey did meet allah. allah took him and showed him hell, which was full of women. mohammad ask allah, why most where women and the reply was they had disobeyed their husbands. allah then told mohammad that he wanted muslims to pray 50 times a day but mohammad talked him down to 5. it then became time for night prayers and mohammad joined allah in prayers. didn't say who allah was praying to. this is well recorded so it must be the trueth

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...04104208AAM60xg

 

Selvsagt ikke aarets mest troverdige kilde, men du som har studert koranen kan vel slaa opp i blekka.

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med argumenter om hvorfor Islam er den riktige relgionen for MEG,.

http://answers.yahoo.com/question/index?qi...04104208AAM60xg

Selvsagt ikke aarets mest troverdige kilde, men du som har studert koranen kan vel slaa opp i blekka.

Som du selv sier, så er det ikke den mest troverdige kilden, og min kilde angående denne saken, er at det ikke står noe om at profeten ser Allah i Koranen..

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Ok, hvorfor er den riktig for deg? Jeg er helt sikker paa at hvis du hadde vokst opp i en annen kultur saa ville en annen religion vaert riktig for deg. (I Norge kanskje ingen i det hele tatt).

 

Mulig at Allah ikke er nevnt. Hva vet jeg, men er det ikke vanlige i Islam aa 'se' slik som kristne 'ser Jesus' og taler i tunger? Jeg tror det kunne vaert interessant aa lese koranen for aa se hva egentlig Islam staar for. Jeg tror vi bare faar se de daarlige sidene her i vesten mens kristendommen glorifiseres.

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
Ok, hvorfor er den riktig for deg? Jeg er helt sikker paa at hvis du hadde vokst opp i en annen kultur saa ville en annen religion vaert riktig for deg. (I Norge kanskje ingen i det hele tatt).

Hvorfor tror du det? Hva med alle de som har konvertet til islam? Jeg har vokst opp her i Norge med en muslimsk far og en kristen mor, som senere konverterte til islam,.Store deler av barndomstia mi, har jeg vokst opp med min mor, da var det ikke mye snakk om islam, det var når jeg ble 18-19 jeg fikk interesse for relgion, er 23 nå, fikk tak i den beste kildematerialet som er Koranen, leste den på arabisk, norsk og engelsk..

Mulig at Allah ikke er nevnt. Hva vet jeg, men er det ikke vanlige i Islam aa 'se' slik som kristne 'ser Jesus' og taler i tunger?

I Islam er det ikke vanlig å se Jesus, Gud eller noen av de andre profetene..Vet at det er flere kristne som sier de har snakket med Gud/Jesus osv. Men jeg skal ikke si no, jeg har ikke opplevd og ingen av mine muslimske brødre eller søstre..

Jeg tror det kunne vaert interessant aa lese koranen for aa se hva egentlig Islam staar for. Jeg tror vi bare faar se de daarlige sidene her i vesten mens kristendommen glorifiseres.

Visst du virkelig vil lese koranen, så finner du den på nettet..Og visst det er noe du lurer på, så kan du spørre meg?

Dårlige sider i islam, tenker du på Koranen eller menneskene? Fordi i mine øyne er Koranen feilfri, men menneske:

Alle er klar over at det finnes muslimer som er uærlige, upålitelige, som fusker osv, men media får det til å virke som om det bare er muslimer involvert i slike aktiviteter. Det er sorte får i alle samfunn. Selv i Norge finnes det mennesker som kaller seg muslimer, men verken følger Islams prinsipper eller norske lover.

Kan man da kalle seg for en muslim?

Lenke til kommentar
Men vi lever nå i endetiden, og den tiden hvor det ennå er tid for å omvende seg går mot slutten.

 

Dette har den destruktive kristendommen hevdet siden dag en.... :)

 

Men la meg nå høre det fra deg, hvor langt unna tror du det er snakk om at endetiden er? Tiden da din snille og gode gud skal brenne 5 av seks av sine "elskede" skapninger nettopp fordi han elsker dem så høyt... Kvalmt, syntes ikke du også?

 

Planlegger du noe for fremtiden Balty eller syntes du ikke det er nødvendig, da du allerede har staket ut fremtidsplanene sammen med guden din?

 

Lykke til er alt jeg vil si til deg. Håper du ikke blir alt for skuffet når den deilige endetiden ikke kommer da.

 

Og igjen viser du kristendommens sanne natur, for kan du ikke lokke/narre folk til å tro så truer dere folk til det... Men da kan jeg fortelle deg at kristendommens glanstid er forbi, det er ingen som biter på de lamme trusslene lenger :) Er ikke det fint?

 

 

 

Det stemmer at kristne har trodd at enden var nær flere ganger opp gjennom historien, men det var hele tiden basert på lokale hendelser, eller på falsk lære fra onde og gale "veiledere" Og enden var ikke kommet, ganske enkelt fordi teknologien ikke var klar ennå.

For det som kommer til å skje i endetiden er ikke noe Gud bringer over menneskene, men noe mennesker utsetter seg selv for.

 

Det er ikke snakk om hvor lenge det er til endetiden. Vi er der nå, dvs i begynnelsen på endetiden. Teknologien er utviklet, og det er bare et spørsmål om tid til denne verden er slutt. Hvor lang tid det vil ta, er det ingen som kan spå om, for det avhenger bla. av dem som sitter bak kulissene og trekker i trådene, og det er mennesker, bla dem som står bak NWO.

Og endetiden blir langt fra "deilig" for noen, bortsett fra dem som kontrollerer det hele, men det blir en kortvarig glede.

 

Hvordan har jeg vist "kristendommens sanne natur"slik du tror den er ?

Og hvordan kan du beskylde meg for å prøve å lokke, narre eller true folk til å bli kristne ?

 

Det jeg har gjort er jo kun å opplyse på forespørsel om hvordan det er. Det jeg nå har fortalt deg, er jo kun fordi du spurte om det.

 

I mitt forrige innlegg, så opplyste jeg jo også om at kristne trenger ikke å "forsvare " Gud. Og at det jo egentlig ikke spiller noen rolle for Gud om det er noen som ikke tror på Ham.

Det spiller heller ingen rolle for meg om du eller andre ikke tror på Gud.

Gud tvinger ingen til å bli kristne, og det har heller ikke jeg prøvd å gjøre.

 

Å opplyse om at vi nå er i endetiden er ikke å "true" noen, særlig ikke når det er som svar på et spørsmål om hvorfor Gud ikke "forsvarer" seg selv. For mennesker har fått 2000 år til å følge sine egne veier, under ledelse av satan. De 2000 årene er nå snart slutt.

 

Med det du sier om å brennes, så går jeg ut fra at du mener det bildet av "helvete" og folk som brennes levende i all evighet som noen såkalte kristne forkynner, og som også muslimer tror på.

Men dette er feil, det eksisterer ikke noe slikt sted.

 

De mennesker som insistere på å følge satan og hans onde veier, og følgelig er blitt uhelbredelig onde de vil bli brent, men først etter at de er døde. Slik vi også kremerer personer som ikke ønsker å bli begravd etter at de er døde.

Lenke til kommentar
Her ser du grunnen til at muslimer må forsvare allah: http://users.hubwest.com/prophet/islam/moongod.htm

 

Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte. allah er i grunnen en ganske hjelpeløs "gud" og om ikke muslimer forsvarer ham, hvem vil da gjøre det ??

Hvor mange skal du komme med de samme påstandene? Har svart på dette tidligere:

Kristne, som hevder at Allah er navnet til en månegud, er influert av Dr. Robert Morey som skrev boka The Islamic invasion. Uansett, de (og Dr. Morey inkludert) spiller et dumt spill.

Uansett, hans ''bevis'' om den såkalte måneguden ''Allah'' skader faktisk hans religion mer enn den skader Islam. Det grunnleggende argumentet hans er at den pre-islamske semittiske verden(ikke bare Arabia) var hjem for en utbredt tilbedelse av måneguden eller gudinnen, ''Allah''. Problemet med spekulasjoner om pre-islamske guder i dette tilfellet er det faktum at alle inskripsjoner som er fra før Islams ankomst også er fra før diakritiske(prikk, ring, strek, o l som blir satt over el. under en bokstav for å klargjøre uttalelsen) tegns innførsel i semittiske språk. Og hvorfor er dette et problem? Vel, hvis noen hevder å ha funnet bevis for tilbedelsen av en månegud kalt Allah i Palestina, Syria eller Libanon, må dette også gjelde Gud i Kristendommen. Første gang ordet Gud kommer i Bibelen, er i Mosebok 1:1,

 

Mens kristne evig spekulerer om ordet ''Elohim'', innrømmer ærlige hebraisk talende mennesker at dette arkaiske ordet for Gud har en historie som er tapt for oss. Den ''kongelig flertall'' hypotesen er en mulig forklaring på hvorfor ordet er i flertall, men det ser ut til å være ukjent for tidligere hebraisk talende(slik som jødiske misjonærer som ifølge Kuzari konkurrerte med kristne og muslimer i å konvertere kongen av Khazar i det åttende århundre). Det er imidlertid vanskelig å oversette dette ordet til ''guder'', da den hebraiske teksten konjugerer verbet ''skape'' i entall. Uansett, (elohim) er flertall for ordet Gud, (eloh).

 

Imidlertid, om en fant ordet (eloh) (alef-lamed-heh) i en inskripsjon som er skrevet i hebraisk, arameisk, eller en type nibateisk skrifttype, så er det tallrike måter å uttale det på uten diakritiske tegn. Denne bokstav kombinasjonen (som uttales alah) er roten for verbet "sverge" eller "sverge en ed'', i tillegg til verbet "tilbe" og ''forherlige''. Rotens opphav kommer fra en eldre rot, el, som betyr Gud, kraft, styrke, osv.

 

Derfor kan dette hebraiske ordet for Gud, eloh, med letthet uttales alah uten de diakritiske tegnene. Ikke overraskende er det arameiske ordet for Gud alah.

 

Det arabiske ordet for Gud er Allah, som staves på en liknende måte, og er fjernt beslektet med det arabiske ordet for guddom, ilah. Vi ser nå den åpenbare forbindelsen mellom de respektive ordene for Gud i disse nært beslektede semitiske språkene. Så hvis noen kristne vil hevde at Allah er navnet til en månegud, burde de kvitte seg med sine bibler fordi denne guddommen nevnes også i denne boksamlingen.

 

Dette utdraget viser at Ezra og Daniel kalte sin Gud for ''Elah''. Hvis Allah er en månegud, hvem var det Ezra og Daniel tilba?

 

Konklusjon:

 

Panteist buddhist tenkeren Brett Neichin har sagt at kristne er reformerte jøder og de vet det ikke engang. Mye av Kristendommen finner sine røtter i den semittiske verden, allikevel er de kristne kjent for å tolke sin religion i en europeisk verdens syn . Dette er grunnen til at de prøver å finne feil med en religion som anerkjenner eksistensen av deres Gud; Dette er grunnen til at de feilaktig hevder at Eloh og Allah er forskjellige guder.

 

Det er ikke bare Dr. Robert Morey som sier at allah er en månegud, men mange andre også. For her er det snakk om arkeologiske utgravninger, og de lyver ikke.

For at akeologiske utgravninger skal forfalskes, så er det nødvendig å reise tilbake i tid for å plante bevis. Og det er så vidt jeg vet ganske umulig.

Men du finner også hint om at allah er en avgud i koranen, hint som muslimske ledere har oversett. Vi har også de sataniske vers, som er fjernet fra koranen.

Videre har vi muhammeds far og onkel som var oppkalt etter allah, som jo var den øverste av gudene araberne tilba før muhammed oppfant islam, og som var favorittguden for muhammeds stamme.

Vi har halvmånen bønnene og ritualene med pilegrimsreisen osv. som er akkurat det samme nå, som før muhammed ble født.

 

islam selv inneholder så mange hint og antydninger, at man må være bra blind i sin tro for å klare å overse dem.

 

Så at islam er avgudsdyrkelse er et faktum, og at allah er måneguden fra midtøsten er en sannhet som nå er bekreftet ved arkeologiske utgravninger.

Det faktum at koranen nevner Jesus redder ikke muslimene, for muslimene anerkjenner ikke Jesus for den Han var. Om muslimene hadde gjort det, så hadde de vært kristne, og islam ville ikke ha eksistert.

 

At muslimene aksepterer den kristn Gud er riktig, men det gjør det fordi de også anerkjenner kristne om de underkaster seg islam, og annerkjenner islam og muslimers overhøyhet. Dvs. om kristne godtar å leve et liv som rettighetsløse dhimmier under muslimene.

 

Kristendommen og jødedommen har absolutt ingenting til felles.

Lenke til kommentar
Som du ser så er allah ikke i stand til å forsvare seg selv på noen måte

Du svarer jo på dette selv så:

Og svaret er at Gud utmerket godt kan "forsvare" seg selv.

Men for det første så trenger Han jo ikke det, for det betyr jo egentlig lite for en allmektig Gud om noen små menneskekryp kritiserer Ham, eller ikke tror på Ham.

 

Og for det andre så handler det om kjærlighet og tålmodighet, for Gud har tålmodighet med oss, og gir oss alle sjanser til å omvende oss fra den fortapelsens vei som menneskeheten som helhet følger.

 

Jeg regnet med at du ville bite deg fast i dette. Men poenget er at Gud og muslimenes allah er ikke den samme.

 

Jeg vet at noen muslimer i Norge tror dette, men de muslimene som tror dette, er blitt lurt av sine ledere.

For allah er ikke Gud.

Lenke til kommentar
Men du finner også hint om at allah er en avgud i koranen, hint som muslimske ledere har oversett.quote]

For det første du sier det finnes hint om at Allah er en avgud i Koranen, hvilke hint? Du tenker sikkert på trosbekjennelsen(shada) «Det finnes ingen Gud unntatt Allah, og Muhammed er Hans sendebud»?

For å forstå trosbekjennelsen, så må du vite hva den betyr, legger dette i spoiler for de som vil lese:

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Hva betyr La ilaha illa Allah Muhammad un-Rasol ul-Lah ?

Trosbekjennelsen, shahada, den første av islams pilarer, er det avgjørende kriteriet for å være muslim eller ikke. Denne bekjennelsen er grunnlaget som islam bygger på. Forståelsen av Allah, livet, universet og menneskene utledes av den, og den er basisen for alle Allahs budbringeres budskap - med begynnelse hos Adam og slutt hos Muhammed (salla Allahu aleihi wa sallam - måtte Allah velsigne ham og gi ham fred).

 

"Vi sendte aldri noe sendebud før deg uten at Vi gav ham denne åpenbaring: «Det er ingen gud unntatt Meg! Så tjen meg!" Sura al-Anbiya(32):19 Einar Bergs oversettelse av Koranens betydning til norsk.

 

Hjertet til en troende muslim er fullstendig overbevist og gjennomtrengt av denne bekjennelsen, og de andre pilarene i islam er avledninger av den.

 

Dermed er både troen på englene, Allahs bøker, Allahs budbringere, livet etter døden, Allahs bestemmelse (al-Qadar), utførelse av bønnen, fasten, å gi fattigskatten (zakah), og pilegrimsreisen, overholdelse av grensene Allah har foreskrevet, islamsk moral og så videre, alle basert på fundamentet å tilbe Allah alene, og kilden til all denne lærdommen i menneskenes verden, er Muhammed (saws).

 

 

Den første delen av trosbekjennelsen – la ilaha illa Allah – består av to elementer: Fornektelse og bekreftelse.

For det første fornekter trosbekjennelsen alt annet og alle andre enn Allah når det gjelder å tilskrive dem guddommelighet og rett på tilbedelse. Ilah er en passiv partisipp og betyr: det som tilbes, eller tjenes, dvs. en gud, guddom, noe som tilbes, tjenes eller dyrkes. Så, la ilaha betyr ordrett det finnes ingen som tilbes, tjenes, dyrkes etc. For eksempel er engelene, budbringerne, resten av menneskeheten, eller helgener, politiske regimer, materielle saker som penger, konsepter som berømmelse etc, i realiteten ikke Gud, og har ikke rett på å dyrkes, selv om det hender at de blir objekter for menneskers tilbedelse og dyrken. Slik ser vi at fornektelsen av de påståtte guddommene ikke er en fornektelse av deres eksistens eller en fornektelse av at de faktisk blir tilbedt, men en fornektelse av den guddommelighet som tilskrives dem.

 

For det andre bekrefter og begrenser trosbekjennelsen guddommelighet og rett til tilbedelse til Allah alene. La ilaha – ingen har rett på tilbedelse, kompletteres av illa Allah – untatt Allah.

 

Allah (swt) har sagt i Koranen at:"Den som fornekter falske guddommer og tror på Allah har grepet tak i et fast holdepunkt" Sura al-Baqara (2):256

 

Det vil si at en må tro på at Allah er den ene sanne Gud, og i samsvar med dette, ikke rette tilbedelse til noen annen enn Allah. Dette leder oss videre til et behov for å forstå hvordan Allah og Hans budbringer har forklart tilbedelse - 'ibada - i islam. Det skal vi se nærmere på i en annen artikkel, som insha Allah vil bli lagt ut på siden når den er klar.

 

Denne delen av trosbekjennelsen er også kjent som kalimat al-Tawhid – "tawhidordene". Den nærmeste oversettelsen av tawhid til norsk virker å være 'enhet', som i det engelske 'unity', 'oneness', og viser til Allahs enhet. Tawhid, eller la ilaha illa Allah, oppsummerer og omslutter hele den islamske troen. Her kan du lese mer om tawhid

og hva det innebærer, og dermed få en dypere forståelse av betydningen og konsekvensene av la ilaha illa Allah.

 

 

 

Muhammed un-Rasol ul-Lah er den andre delen av den islamske trosbekjennelsen.

Dette betyr kort forklart "Muhammed er Allahs budbringer".

 

Vi skal gå litt nærmere inn på hva dette innebærer.

Allah (swt) har sagt i Koranen at Muhammed (saws) skulle si til folk: "Hvis dere sannelig elsker Allah, følg meg. Allah vil elske dere og tilgi deres synder, Allah er den Mest Tilgivende, Den Mest Nåderike." Sura Al Imran (3):31

 

Beviset på vår kjærlighet til Allah ligger i å akseptere og tro på at Muhammed (saws) er Allahs budbringer, og å følge ham i det han har lært oss om troen, tilbedelse, og levevis. Innenfor dette rammeverket ligger et begrep som alle som ønsker å være muslimer må forstå og overholde. Dette er konseptet om at det ikke kommer flere profeter og budbringere etter Muhammed, og at han ble sendt som en nåde til alle mennesker, til alle tider fra og med hans levetid. Allahs budskap til hele menneskeheten ble komplettert og perfeksjonert med åpenbaringen av Koranen og islam.

 

Allah (swt) forteller oss i Koranen at: "Muhammed er ikke far til noen menn blandt dere, men han er Allahs budbringer og den siste i rekken av profetene. Allah er den All-vitende." Sura al-Ahzab (33):40

 

Og: "Enhver som adlyder sendebudet, adlyder Allah." Sura al-Nisa (4):80

 

Denne delen av trosbekjennelsen innebærer heller ikke bare tro, men også praksis. På samme måte som la ilaha illa Allah innebærer at man ikke kun tror på Allahs eksistens (swt), men praktiserer denne troen ved å ikke tilbe noe annet enn Allah, skal vi ikke bare tro på at Muhammed er den siste av Allahs budbringere, men også i praksis følge de retningslinjene han har kommet med.

 

"Det Sendebudet gir dere, ta det. Og hold dere borte fra det han forbyr dere." Sura al-Hashr (59):7

 

 

Betingelsene for trosbekjennelsen

Det er naturligvis ikke nok å kun uttale trosbekjennelsen for å være muslim, men en må blant annet forstå og akseptere hele innholdet i den.

 

En av tabi'in (generasjonen etter Muhammeds følgesvenner), Wahab ibn Munabbah, ble spurt om ikke ordene la ilaha illa Allah er nøkkelen til å lykkes. Han svarte: Absolutt, men enhver nøkkel har tenner, så hvis du kommer med nøkkelen som passer til døren, åpner den seg, men hvis du kommer med en nøkkel som ikke passer, vil den ikke åpne seg."

 

De fleste av islams lærde har vært enige om 7 betingelser for trosbekjennelsen som finnes i Koranen og sunna, andre har vært inne på 8 og 9.

 

Den første betingelsen er:

 

1) Å kjenne til og forstå betydningen av trosbekjennelsen.

En må ha grunnleggende og generell kunnskap om hva trosbekjennelsen betyr - en må forstå hva trosbekjennelsen fornekter og hva den bekrefter, slik vi har vært inne på tidligere i artikkelen.

 

"Så vit at la ilaha illa Allah (ingen har rett på tilbedelse unntatt Allah), og be om tilgivelse for din synd. " Sura Muhammad (47):19

 

Shahada er i seg selv et vitnemål. Når en vitner om noe må man nødvendigvis vite hva man vitner om.

 

"...Untatt for dem som bærer vitne om sannheten, vitende og med kunnskap. " Sura al-Zukhruf (43):86

 

Denne bevitnede sannheten er tawhid, Allahs enhet. Siden dette punktet er av så stor betydning, anbefaler vi at alle leser artikkelen om tawhid eller annet utdypende materiale.

 

Dessuten er det berettet at 'Uthman ibn 'Affan fortalte at Allahs budbringer sa: "Enhver som dør, og vet at ingen har rett på tilbedelse untatt Allah, vil komme til Paradiset". (Muslim 1/55, nr. 26).

 

2) Visshet ( al-Yaqin)

Visshet, eller sikkerhet, som det motsatte av tvil og usikkerhet. I islam er faktisk tvil og usikkerhet på dette punktet likeverdig med kufr, eller vantro. Vi må være hundre prosent sikre i hjertene våre på at trosbekjennelsen er sannheten.

 

Allah (swt) har sagt i Koranen at: "De troende er kun dem som tror på Allah og Hans budbringer uten tvil deretter, men strever med deres eiendom og liv for Allahs sak. Slik er de oppriktige" Sura al-Hujurat (49):15

 

Likeledes sa Allahs budbringer: "Ingen møter Allah med vitnesbyrdet om at ingen har rett på tilbedelse unntatt Allah og at Muhammed er Allahs budbringer, uten at han tviler på den uttallelsen – uten at han vil få Paradiset". (Muslim).

 

Med andre ord: Vi må både ha kunnskap om hva trosbekjennelsen innebærer og være overbevist uten tvil om at det er riktig.

 

3) Aksept (al-Qubol)

Hvis en person har kunnskap om innholdet i trosbekjennelsen og er overbevist uten tvil om at det er sannheten, må dette følges opp av aksept med både tungen og hjertet av alt som trosbekjennelsen innebærer. En som nekter å akseptere shahada og det den innebærer, selv om personen vet hva det betyr og er sikker på at det er sant, er ikke en troende. Dette inkluderer å tro på og akseptere alt Allah (swt) har sagt i Koranen og alt Allahs budbringer har gitt oss, uten rett til å velge hva vi ønsker å tro på og hva vi ønsker å forkaste.

 

Allah (swt) spør oss i Koranen: "Tror dere på deler av boken og forkaster deler av den? Hva er deres belønning som gjør dette, foruten skam i denne verden, og på Oppstandelsens Dag vil de få den sørgeligste dom." Sura al-Baqara (2):85

 

4) Overgivelse og etterfølgelse (al-Inqiyad)

Dette innebærer faktisk fysisk handling som en konsekvens av at vi forstår trosbekjennelsen, er overbevist om at den er sann, og aksepterer den med hjertet og tungen. Overgivelse er også en av hovedbetydningene til selve ordet islam, og det er dette Allah påbyr i Koranen:

 

"Vend dere til ham i anger og overgi dere til Ham." Sura al-Zumar (39):54

 

Allah priser dem som overgir seg til Hans vilje ved sine handlinger:

 

"Hvem er bedre i religionen enn den som overgir sitt formål til Allah, mens han gjør godt"?" Sura al-Nisa' (4):125

 

Det er gjort veldig klart i Koranen at en betingelse for tro er at en underkaster seg Allah og Hans budbringers befaling:

 

"Sannelig, ved din Herre, de har ikke trodd før de gjør deg (Muhammed) til dommer over sine uenigheter, og ikke finner i seg noen motvilje mot din avgjørelse, og underkaster seg med full overgivelse." Sura al-Nisa' (4):65

 

Ibn Kathir påpeker i sin tafsir (forklaring) av dette verset at Allah (swt) sverger ved Seg selv, og sverger at ingen har tro før de aksepterer profetens autoritet i alle saker, og dermed etterfølger hans eksempel i praksis. Dette poenget ble gjentatt av Muhammed (saws) når han sa: "Ved Ham som har min sjel i Sin hånd: Ingen av dere har trodd før hans ønsker er i samsvar med det jeg har kommet til dere med".

 

5) Oppriktighet (Sidq)

Dette innebærer at en sier trosbekjennelsen ærlig og oppriktig fra hjertet, uten at det finnes noe i oss som strider mot det som sies. Dessuten: Når vi sier trosbekjennelsen gjør vi det kun for Allah, ikke for noen annen grunn eller for noen andres skyld. Vi blir og forblir muslimer kun for Allah, slik Han sier i Koranen at vi skal gjøre:

 

"Vi har åpenbart deg skriften med sannheten, så tilbe Allah i oppriktighet, idet du vier Ham din religion." Sura al-Zumar (39):2

 

Allahs budbringer sa: ”Det er ingen som bærer vitne om at ingen andre enn Allah har rett på tilbedelse og at Muhammed er Allahs budbringer, oppriktig fra hjertet, uten at Allah gjør ilden forbudt for ham”. (Bukhari 1/226, nr.128).

 

Så, en betingelse for at trosbekjennelsen skal redde en fra ilden, er at den sies oppriktig fra hjertet.

 

6) Ren intensjon og ren henledning av vår hengivenhet (ikhlas)

Dette betyr å gjøre våre handlinger rene ved å ha den rette intensjonen, upåvirket av alle slags former for shirk. Det vil si, rettet mot Allah alene i alle aspekter, i overensstemmelse med tawhid. Vi gjør handlingene rene ved å gjøre intensjonene rene fra spor av ærefrykt for skapte vesener eller ting.

 

Allah forteller oss i Koranen at: "De ble ikke pålagt annet enn å tjene Allah alene i hengivenhet overfor Ham, og de tilegner religionen oppriktig til Ham." Sura al-Bayina (98):5

 

Allahs budbringer sa: "Sannelig, Allah har forbudt ilden for en som sier la ilaha illa Allah, og kun søker Allahs glede ved det". (Bukhari og Muslim).

 

Med andre ord: Hvis vi sier trosbekjennelsen av en annen grunn, eller blandet med en annen grunn, som å glede noen mennesker, av frykt for mennesker, eller andre lignende årsaker, er den ikke en sann trosbekjennelse.

Islam krever overgivelse til Allah alene. Alt annet en kan ha underkastet seg, eller følelsesmessig tilegner sine intensjoner eller handlinger må avvises i dette henseendet. Dette er den virkelige betydningen av la ilaha illa Allah – for en som underkaster seg Allah samtidig som noe annet, har forbundet noe med Ham. Dette er shirk, det eneste Allah ikke tilgir uten at vi angrer og gjennomtrengende forandrer på det.

 

7) Kjærlighet

Kjærlighet til trosbekjennelsen, alt den står for og alle som bekjenner seg til den er en betingelse for at den skal være gyldig. Hvis en sier trosbekjennelsen uten kjærlighet, er ikke ens tro fullstendig. Eller hvis en elsker noe mer enn dette, elsker noe mer enn en elsker Allah, har en i praksis fornektet trosbekjennelsen.

 

Allah (swt) sier i Koranen at: "Allikevel er det mennesker som setter likestilte ved Allahs side, og som elsker dem slik man elsker Allah. Men de som tror, elsker Allah mer (enn noe annet)." Sura al-Baqara (2):165

 

Allah (swt) forteller oss at Hans troende tjenere elsker Ham mer enn noe annet fordi de ikke setter noe annet som likestilt med Ham – ikke engang i sine følelser og intensjoner.

 

Og: "Si: «Om deres fedre, sønner, brødre, hustruer, nærmeste slekt, eiendom dere har ervervet, handel som står på spill, boliger dere er glad i, om dette er dere kjærere enn Allah og Hans sendebud og å kjempe for Hans sak, så vent til Allah iverksetter sin beslutning! Allah rettleder ikke urettferdige folk.»" " Sura al-Tawba (9):24.

 

Tegnet på tjenerens kjærlighet til sin Herre er at en prioriterer Hans ønsker, selv om det går imot det en selv ønsker, og en hater det vår Herre hater, selv om lystene våre tiltrekkes av det.

 

Allahs sendebud sa: "Den får smake troens sødme som befinner seg i tre tilstander: At Allah og Hans budbringer er kjærere for ham enn noe annet, at han elsker noen kun for Allahs skyld, og at han hater å vende tilbake til vantro etter at Allah har reddet ham fra det, like mye som han hater å skulle bli kastet på ilden." (Bukhari og Muslim).

 

Og:"Det sterkeste trosbåndet er kjærlighet for Allahs skyld, og fiendskap for Allahs skyld". (Tabarani).

 

Ibn al-Qayyim sa i et dikt (fritt oversatt):

 

Kjærligheten til den Elskede må returneres betingelsesløst

hvis du hevder kjærlighet, men motstrider den Elskede

da er din kjærlighet blott et bedrag.

Du elsker din Elskedes fiender

og søker så kjærlighet igjen?

Du kjemper mot din Elskedes elskede,

er dette kjærlighet eller støtte til shaytan?

Sann hengivelse er intet annet enn

å underkaste seg til fulle

med kropp og sjel, til

Én Kjærlighet.

 

 

8) Å fornekte alle andre guddommer

Dette punktet kommer egentlig tydelig fram av trosbekjennelsen i seg selv, men likevel virker det som om det ikke er helt klart for alle som bekjenner seg til den. Derfor har vi valgt å ta det med her.

 

Som vi allerede har nevnt minner Allah (swt) oss på i Koranen at: ""Den som fornekter falske guddommer og tror på Allah har grepet tak i et fast holdepunkt." Sura al-Baqara (2):256

 

Og: "Vi har sendt et sendebud til hvert folk: «Tjen Allah og hold dere unna falske guddommer!»." Sura al-Nahl (16):36

 

Muhammed (saws) gjorde dette enda klarere for oss da han sa at: "En som sier at ingen har rett på tilbedelse untatt Allah, og fornekter alt som tilbes i tillegg til Allah, hans eiendom og blod er beskyttet og regnskapets hans er med Allah". (Muslim).

 

Selv om denne betingelsen virker innlysende bare ved å si trosbekjennelsen, finnes det fremdeles muslimer som sier shahada hver dag samtidig som de utfører tilbedelseshandlinger til andre enn Allah (swt). Ett eksempel er folk som går til graver og ber om hjelp fra døde mennesker som har fått helgenstatus, selv om Allah er den eneste som kan hjelpe.

 

I denne forbindelsen er det også nyttig å se på hvordan falske guddommer defineres: "Alt som tilbes i tillegg til Allah, eller følges i tillegg til Allah - dvs. alt som adlydes når det innebærer ulydighet overfor Allah og Hans sendebud, mens en er tilfreds med denne tilbedelsen eller adlydenheten."

 

Den niende betingelsen som nevnes av noen lærde er:

 

9) Å holde fast ved trosbekjennelsen og alt den innebærer inntil døden.

"Dere troende, Gjør deres plikt til Allah slik den skal gjøres! Dø ikke uten at dere er i full overgivelse til Ham (som muslimer)." Sura Al Imran (3):102

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Vi har halvmånen bønnene og ritualene med pilegrimsreisen osv. som er akkurat det samme nå, som før muhammed ble født.

Kaba er Qiblah dvs. retningen muslimer vender seg mot når de ber. Det er imidlertid viktig å bemerke seg at selv om muslimer vender seg mot Kaba når de ber, tilber de den ikke. Muslimer tilber og underkaster seg ingen andre enn Gud. Denne bønneretningen er nevnt i det følgende verset av Surah Albaqarah:

 

«Vi ser dreiningen av ditt ansikt (søkende) mot himmelen. Vi vil vende deg mot en bønneretning (Qiblah) som du vil bli tilfreds med. Så vend da ditt ansikt mot den Hellige Moské. Hvor dere enn er, så vend deres ansikter mot den…»

[Koranen 2:144]

 

1. Islam tror på fellesskapets enhet

Når muslimer ber kan det hende at enkelte ønsker å vende seg mot nord når de utfører Salah (bønn), mens andre ønsker å vende seg mot sør. For å forene muslimene i deres tilbedelse av den ene og sanne Gud, er muslimer hvor enn de befinner seg påbudt å vende seg mot én bestemt retning, altså mot Kaba. Når muslimer på vestsiden av Kaba ber vender de seg mot øst, tilsvarende når muslimer på østsiden av Kaba ber vender de seg mot vest.

 

2. Kaba står på midten av verdenskartet

Det var muslimer som først tegnet verdenskartet. De tegnet kartet med sør oppover og nord nedover, og Kaba var i sentrum. Senere tegnet de vestlige kartografene kartet motsatt rettet, med nord oppover og sør nedover. Til tross for dette ligger Kaba fortsatt på verdenskartets midtpunkt.

 

3. Tawaf rundt Kaba for å indikere én Gud

Når muslimer drar til Masjid-e-Haram (moskeen i Mekka hvor pilegrimsferden foregår) gjennomfører de tawaf, dvs. at de sirkulerer rundt Kaba. Denne handlingen symboliserer troen og tilbedelsen av én Gud. Akkurat som hver sirkel kun har ett midtpunkt, så finnes det kun én Gud som er verdig all tilbedelse.

 

4. Hadith av Umar (måtte Allah være tilfreds med ham)

Det er en Hadith (beretning om Profetens liv) om den svarte steinen hajr-e-aswad, tilskrevet Profeten Muhammeds følgesvenn Umar (måtte Allah være tilfreds med ham). I Sahih Bukhari står det:

 

«Umar (måtte Allah være tilfreds med ham) sa ‘Jeg vet at du er en stein og kan verken gagne eller skade meg, hadde jeg ikke sett Profeten Muhammed (fvmh) berøre (og kysse) deg, hadde jeg aldri berørt (og kysset) deg’.»

[sahih Bukhari vol.2, bok 26 Hadith nr. 675]

 

5. Folk stod på Kaba og ga adhan (rop for bønn)

På Profeten Muhammeds tid stod folk til og med oppå Kaba og ga adhan. En kan spørre de som påstår at muslimer tilber Kaba; hvilken avgudsdyrker vil tråkke og stå på sin egen avgud?

Lenke til kommentar
Vi har også de sataniske vers, som er fjernet fra koranen.

Visst de er fjernet fra Koranen, hvordan har du fått lest dem eller fått tak i dem da?

En annen ting visst du mener at Koranen er skrevet av Satan:

 

1. Koranens eget svar på påstanden

På Profetens tid ble en lignende påstand lagt frem av hedningene i Mekka, de påstod at Muhammed (fvmh) mottok disse åpenbaringene fra Satan. Som svar på denne påstanden ble de følgende vers i Surah Alwaqi'ah, kapittel 56 åpenbart:

 

«Dette er visselig en ærverdig Koran»

 

«i en velbeskyttet bok.»

 

«Ingen skal berøre den, unntagen de som er rensede.»

 

«(Den er) en åpenbaring fra verdenenes Herre.»

[Koranen 56:77-80]

 

Kitabim maknoon betyr en bok som er godt bevoktet eller en beskyttet bok, og referer til Lauh-e-Mahfooz i himmelen som ingen skal røre unntatt Mutahhareen, dvs. de som er fri for urenhet, ondskap eller synd, altså englene. Siden det er umulig for Satan å komme i nærheten av eller røre Den Hellige Koranen, oppstår ikke spørsmålet om at han kan ha skrevet den. Det er videre nevnt i Surah Alshu'araa, kapittel 26:

 

«Satanene har ikke brakt den ned.»

 

«Det passer seg ikke for dem, heller ikke har de makt (til å fremstille den).»

 

«Visselig er de avskåret fra å lytte (til det guddommelige ord).»

[Koranen 26:210-212]

 

Mange har et feil konsept om Satan, de tror han kan gjøre nesten hva som helst med unntak av noen få ting som bare Gud kan gjøre. Ifølge dem er Satan så vidt underlegen Gud i makt. Siden disse menneskene ikke vil akseptere at Koranen er en mirakuløs åpenbaring, sier de at den er Satans verk.

 

2. Dersom Satan hadde skrevet Koranen ville han ikke forbannet seg selv

Dersom Satan hadde skrevet Koranen, ville han ikke sagt i den samme Koranen i Surah Annahl, kapittel 16 vers 98:

 

«Når du resiterer Koranen, så søk beskyttelse hos Gud mot den forbannede Satan.»

[Koranen 16:98]

 

3. Det er uttalige vers i Koranen som beviser at Satan ikke er Koranens forfatter

 

 

 

 

 

a. I Surah Ala'raf, kapittel 7 vers 200 står det:

 

«Og hvis et forslag fra Satan trenger seg på deg, så søk tilflukt hos Gud, for Han hører og vet (alt).»

[Koranen 7:200]

 

Hvorfor skulle Satan be sine etterfølgere om å søke tilflukt hos Allah som har erklært ham for en fiende?

 

b. Videre sier Koranen i Surah Albaqarah, kapittel 2 vers 168:

 

«Å dere mennesker, spis av det jorden frembyr som er tillatt og godt, og følg ikke i Satans fotspor! Han er deres åpenbare fiende.»

[Koranen 2:168]

 

c.

Surah Yasin, kapittel 36 vers 60 sier:

 

«Sluttet Jeg ikke pakt med dere, dere Adams barn, at dere ikke skulle tilbe Satan? Han er da visselig deres åpenbare fiende!»

[Koranen 36:60]

 

 

Satan er intelligent, så det er ikke rart at han kan gi folk tanken om at han selv skrev Koranen. Men sammenlignet med Den Allmektige Allah er Satan maktesløs, han er ikke i nærheten av like intelligent som Gud. Gud kjenner til Satans onde hensikter, så det er ikke uforventet at Han har gitt leseren av Koranen uttalige bevis for å gjøre det klart at Koranen er Guds ord, og ikke Satans.

 

Bibelen nevner i Evangeliet etter Markus, kapittel 3 vers 24-26:

 

«Om et rike kommer i strid med seg selv, kan det riket ikke bli stående,»

 

«og om et hus kommer i strid med seg selv, kan det huset ikke bli stående.»

 

«Har nå Satan reist seg mot seg selv og er kommet i strid med seg selv, kan han ikke bli stående. Da er det ute med ham.»

[Markus: 3:24-26]

 

Selv Bibelen hevder at dersom Satan reiser seg mot seg selv er det ute med ham. Å påstå at Satan skrev Den Hellige Koranen er som å si at Satan har reist seg mot seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...