Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?


Anbefalte innlegg

Tvangsekteskap og blir kjønnslemlestelset. Seff er dette kritikkverdig.

Omskjæring står ikke nevnt i Koranen, men omskjæring av guttebarn er en tradisjon innenfor Islam og ikke kvinner.

Omskjæring er dermed ikke et påbud fra skriftene, slik det er jødedommen.

Omskjæring av gutter og jenter er tradisjon innen islam.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke dra en hel verdensreligion over en kam. I noen kulturer er omskjæring tradisjon, i andre ikke. Jeg har selv en muslim fra Pakistan i klassen, og i følge han er omskjæring uvanlig i storbyene der ting er modernisert, men at det praktiseres i mye større grad av konservative på landsbygda.

Lenke til kommentar

Helt korrekt awkward. F.eks er kvinnelig omskjæring uvanlig i muslimske land som Indonesia, Malaysia, Bangladesh, Egypt, Libya, Algerie, Tyrkia, Marokko, Pakistan etc. Indonesia er faktisk det landet med flest muslimer i verden.

 

Kvinnelig omskjæring er faktisk et hovedsaklig afrikansk fenomen, og er like utbredt i afrikanske land med minimal eller ingen islamsk innflytelse. Noe som klart viser at dette er mer kulturelt betinget enn religiøst.

 

Mannlig omskjæring har nok vært mer religiøst betinget, og var også vanlig innen den kristne del av verden til slutten av 1800 tallet. I USA er det fremdeles en betydelig utbredelse.

Lenke til kommentar

diskusjonen går litt feil vei nå kanskje? skal vi rakke ned på (mannelig) omskjæring må nok jødedommen få noe hets også, og det er faktsik ikke poengløst ettersom det hjelper på rensligheten...

 

og tvangsekteskap har ikke så mye med islam å gjøre det heller, det er mer hvor du er enn hva du tror på...

Lenke til kommentar
diskusjonen går litt feil vei nå kanskje? skal vi rakke ned på (mannelig) omskjæring må nok jødedommen få noe hets også, og det er faktsik ikke poengløst ettersom det hjelper på rensligheten...

 

og tvangsekteskap har ikke så mye med islam å gjøre det heller, det er mer hvor du er enn hva du tror på...

Hjelper det på rensligheten? Kilde? Skal vi kutte av tærne for å slippe å få lo og rusk mellom dem også?

Lenke til kommentar
diskusjonen går litt feil vei nå kanskje? skal vi rakke ned på (mannelig) omskjæring må nok jødedommen få noe hets også, og det er faktsik ikke poengløst ettersom det hjelper på rensligheten...

 

og tvangsekteskap har ikke så mye med islam å gjøre det heller, det er mer hvor du er enn hva du tror på...

Hjelper det på rensligheten? Kilde? Skal vi kutte av tærne for å slippe å få lo og rusk mellom dem også?

http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision#Medical_aspects

Lenke til kommentar
etter Islamsk Råds utspill er hijab påbudt "uniform" for muslimske kvinner.

 

Bruk av hijab er ikke påbudt i islam. Det ble innført i 1928 av islamsk brorskap.

 

Nå må du kutte ut den selektive hoppe-inn-og-ut taktikken din. Du har meldt deg ut av denne tråden to ganger som jeg kan huske. Rart at du gjentatte ganger hopper inn igjen så snart det er noe som vekker din oppmerksomhet, og hopper ut etter å ha kalt folk oppetter og ment at de er ute for å "ta" deg.

 

Jeg VET at hijab ble innført som UNIFORM av islamsk brorskap, men det har eksistert som tradisjonelt plagg i mange kulturer i hundrevis av år.

Lenke til kommentar
islam slipper billig unna kritikk fordi de fleste liker ikke å bli kalt rasister, og så snart noen kritiserer islam så svarer muslimene med å kalle dem rasister.

Visst du kritsiserer min relgion så kan ikke jeg kalle deg for en rasist, relgion har ingenting med rase å gjøre, så hvorfor blander du inn rase?

Og muslimene må tåle det samme når det gjelder islam, hvis de ikke gjør det, så kan de reise tilbake dit de kom fra.
Skal man tåle å bli hånet av, hvorfor det?

Og kan du fortelle meg hvor en etnisk norsk muslim skal reise tilbake hen?

Folk flest bare ler av slikt, også de som blir ofre for karrikaturtegninger.

Og det er ingen grunn til at muslimene skal slippe unna, muslimer må også lære å le av det slik som alle andre i Norge.

Tror for første gang så er jeg enig med deg :)

Men for å le av slikt, la oss ta f.eks afro-amerikanske stand-up komikere når de gjør "narr" av deres hudfarge, menna og kvinnene deres så er det bare morsomt, men vists en hvit man hadde stått og gjort det samme så er han plutselig rasist, skjønner du hva jeg skal fram til?

Heldigvis den nye generasjonen av muslimer ser på det som er krittikverdig og kan gjøre narr av det, men dette er fortsatt veldig sårt tema, så kanskje de karikaturtegningne var morsomme men det var på feil tidspunkt og av feil mennesker..

Ellers så er jeg enig med Bolson sitt innlegg :)

Lenke til kommentar

Tror det er på tide at alle religioner blir behandlet som det dette er jeg.... overtro. For det er det religion er så lenge det ikke finnes et eneste fnugg av beviselig sannhet i dette.

 

Islam har gjort det samme som kristendom egentlig og det er å lære de som tror opp til å tro at det ikke kan stilles spørsmål ved troen deres, at den og de som er omtalt i den (jesus, gu, allah, muhammed) i den er hellige og ukrenkelige og derfor hevet over kritikk.

 

Jeg både ser og hører alt for ofte hvordan kristne mennesker helt uten forbehold tror at alt som står i bibelen er hellig og sant at de har rett til å bli sinte og fornærmet når noen kritiserer det som står der eller påpeker at noe av dette ikke er sant og jeg observerer at det samme gjelder for muslimer også, som også blir sinte og opprørte når noen kritiserer det de tror er sant og hellig.

 

Og nettopp derfor tror jeg at det er på høy tid å ta et oppgjør med de som er religiøse og forklare dem hvordan de som ikke tror på dette ser på det. For meg, og for mange andre, så er religion overtro og så langt fra hellig og sant som det går an å komme. Det er et knippe med oppblåste myter og historier som postulerer en figur som enn så lenge ikke har et eneste lite bevis for sine respektive eksistenser og kokt ned til benet kan ikke engang de religiøse hevde at dette er sant for fem flate øre, for de også mangler bevis. Kanskje derfor at muslimer reagerer slik de gjorde også, for innerst inne VET de at dette ikke er sant og at de ikke kan forsvare dette på noen andre måter enn å bli forbannet... :no:

 

Så hvorfor skal vi da fortsette å behandle dette, som hele tiden krever ditt og datt for sine guder som ikke en eneste gang har vist seg på andre steder enn i fantasien til de som tror på dette, med respekt? Vi ler jo og gjør narr av alt mulig, fra julenisser, troll, do drauger til enhjørninger og teskje kjærringer og ikke skjønner jeg hvorfor religiøst vissvass uten fnugg av bevis skal inneha noen større respekt whatsoever, men det er litt slik i dag. Overtro er å tro på noe uten at det finnes en eneste liten indikasjon på at det er sant og der finner vi, enten vi vil eller ikke, religiøs tro i dag....

Det er og blir overtro.

 

Når det er sagt er vel den eneste grunnen til at muslimer ikke får samme kritikk nettopp frykt for reaksjonene til muslimene. De reagerer ikke rasjonelt i det hele tatt fordi de enda tror det de tror på er hevet over kritikk og latterlig gjøring, men der tar de feil og det gleder meg at prettyboy med fler også har sett dette. Det som ofte gjør meg forbannet med islam her i landet er at det virker som de som kommer hit med islamsk bakgrunn kommer fra den ytterste og mest umoderne strøkene i de landene de flykter fra og derfor har med seg en helt annet grunnsyn på sin tro enn den som råder i de mer opplyste delene av islam. Vet ikke om dette er sant, men det virker slik noen ganger.

Lenke til kommentar
Skal man tåle å bli hånet av, hvorfor det?

Religionen og gudene dine må tåle hån. Det er min rett å gjøre narr av din religion. Skulle du forby blasfemi og å spre hat mot andres religion, ja da hadde vi fått et stort problem! Heldigvis er ikke dette et problem i Norge.

Lenke til kommentar
Skal man tåle å bli hånet av, hvorfor det?

Religionen og gudene dine må tåle hån. Det er min rett å gjøre narr av din religion. Skulle du forby blasfemi og å spre hat mot andres religion, ja da hadde vi fått et stort problem! Heldigvis er ikke dette et problem i Norge.

Ja jøss, blasfemi er den beste medisinen mot et dogmatisk samfunn og til og med religiøse er tjent med å begrense dogmeer fra rivaliserende religioner, og da er hån mot dens egen religion en lav pris å betale.

Lenke til kommentar
For det er det religion er så lenge det ikke finnes et eneste fnugg av beviselig sannhet i dette.

Visst du ikke tror på Gud så finner du heller ikke bevis..

Islam har gjort det samme som kristendom egentlig og det er å lære de som tror opp til å tro at det ikke kan stilles spørsmål ved troen deres, at den og de som er omtalt i den (jesus, gu, allah, muhammed) i den er hellige og ukrenkelige og derfor hevet over kritikk

Dette er jo helt feil, Islam oppfordrer oss til å spørre og finne svar på ting vi lurer på, og selvfølgelig har alle stilt seg spm til troen deres, jeg har ihvertfall,.

jeg observerer at det samme gjelder for muslimer også, som også blir sinte og opprørte når noen kritiserer det de tror er sant og hellig.

Det finnes da måter å kritisere ting på..

For meg, og for mange andre, så er religion overtro og så langt fra hellig og sant som det går an å komme. Det er et knippe med oppblåste myter og historier

Og for meg og milliarder av mennesker så er relgion nødvendighet,.

Når det er sagt er vel den eneste grunnen til at muslimer ikke får samme kritikk nettopp frykt for reaksjonene til muslimene. De reagerer ikke rasjonelt i det hele tatt fordi de enda tror det de tror på er hevet over kritikk og latterlig gjøring, men der tar de feil og det gleder meg at prettyboy med fler også har sett dette.

Hva er det jeg har sett? Skjønte ikke helt hva du mente her?

Det som ofte gjør meg forbannet med islam her i landet er at det virker som de som kommer hit med islamsk bakgrunn kommer fra den ytterste og mest umoderne strøkene i de landene de flykter fra og derfor har med seg en helt annet grunnsyn på sin tro enn den som råder i de mer opplyste delene av islam. Vet ikke om dette er sant, men det virker slik noen ganger.

Kan du utdype deg? Henger ikke helt med her,.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tingen er at vi finner stadig flere bevis som strider med det toraen, bibelen, koranen, askeladden som kappaat med trollet, slik at det aa tro paa en av disse religionene blir en irrasjonell handling. Skal vaere greit ute paa viddene for aa ikke se dette.

 

Muslimer kommer stort sett fra mye mer lukkede kulturer og faar ikke muligheten til aa nyte vitenskapen slik vi rike kristne i vesten gjoer. Derfor boer kristne faa ekstra pepper. Naar det er sagt er jeg i mot alle former for religion.

 

Jeg kunne druknet deg i argumenter for hvorfor Islam er som aa tro paa julenissen Prettyboy, men jeg orker ikke diskutere med kreasjonister.

 

(Og hvem i helvete har et opp-ned-kors som avatar? Satanisme er i hvert fall paa viddene)

Endret av kloffsk
Lenke til kommentar
Tingen er at vi finner stadig flere bevis som strider med det toraen, bibelen, koranen,

Hva er det som strider imot Koranen? Og ikke kom med gamle punkter som vi har diskutert opp ned her, kom med noe nytt..

Jeg kunne druknet deg i argumenter for hvorfor Islam er som aa tro paa julenissen Prettyboy, men jeg orker ikke diskutere med kreasjonister.

Jeg kunne druknet deg i argumenter hvorfor Islam er den riktig relgionen, men jeg orker ikke å diskutere med ateister, var ikke dette et kjipt svar? Visst du ikke vil diskutere med relgiøse folk, hva gjør du på denne tråden da?

Lenke til kommentar
Tingen er at vi finner stadig flere bevis som strider med det toraen, bibelen, koranen,

Hva er det som strider imot Koranen? Og ikke kom med gamle punkter som vi har diskutert opp ned her, kom med noe nytt..

Jeg kunne druknet deg i argumenter for hvorfor Islam er som aa tro paa julenissen Prettyboy, men jeg orker ikke diskutere med kreasjonister.

Jeg kunne druknet deg i argumenter hvorfor Islam er den riktig relgionen, men jeg orker ikke å diskutere med ateister, var ikke dette et kjipt svar? Visst du ikke vil diskutere med relgiøse folk, hva gjør du på denne tråden da?

Hvis du er kresjonist så skjønner jeg at han ikke vil diskutere med deg. kreasjonister har en tendens til å ikke evaluere bevis mot sitt eget syn og derfor vet man at man ikke kommer seg noen vei ved å diskutere med dem. Det er som å diskutere med en 5 åring om hvem sin pappa som er sterkest, du kommer ingen vei og kaster bort tid som du kunne brukt på noen som er villig til å sette spørsmål til sin egen tro og formulere en god diskusjon.

Lenke til kommentar

Islam får en del kritikk av noen, f.eks så kommer det snart ut en til "dokumentar" av han gubben fra Nederland som laget en film som satte sinnet i kok i den islamske trossamfunn.

Men ja, islam slipper billig unna, men det har jo de fleste religioner?

Jeg ser igrunnen ikke på kristendommen bedre enn islam på mange måter, grunnen til at det ser mer uskyldig ut i dag er vell kanskje pga det ikke har samme grepet over folk som tidligere. Noe islam i stor grad har på mange måter. Men kristendommen er enda farlig, og blir den truet så tror jeg man ville sett stygge situasjoner mer synlig enn i dag.

 

Men det skal veldig lite til for å sette den islamske verden i kok, ekstremenister gjør mye for å forsvare en allmektig gud. Kanskje folk er litt redde?

Er det ikke litt ironisk at guder som blir sett på som allmektige osv trenger så mye forsvar av menneskene som forguder han. Jeg trodde at en gud som satt på så store krefter og kunnskap etc ikke burde trengt dette forsvaret så mange religiøse setter opp for å beskytte deres tro. Var er det dere er redde? Miste troen? Eller er det bare noe religiøse gjør uten å tenke særlig over det? Heh, har problemer med å se logikken i det hele...

Viss man er redd for å miste troen så er jo det egentlig ett bevis på at man ikke er en troende slik man anser seg selv. Viss man virkelig tror på sin gud slik som han blir fremstått så bør man stole på at gud vil klare seg uten at man skal involvere seg for å beskytte han på alt muligens måter. Eller?

Lenke til kommentar
Visst du ikke tror på Gud så finner du heller ikke bevis..

Det er en tro. Hvis du tror på julenissen så finner du også "bevis" på hans eksistens.

Altså sålenge man tror på noe, så finner man bevis for det - herlig. Ubruklig argument.

 

Dette er jo helt feil, Islam oppfordrer oss til å spørre og finne svar på ting vi lurer på, og selvfølgelig har alle stilt seg spm til troen deres, jeg har ihvertfall,.

Da har vel ingen spurt de riktige spørsmålene enda.

 

Kanskje folk er litt redde?

De blir redde fordi da kan de ikke styre folk lenger og ingen vil høre på dem lenger. Kontroll er forutsigbart.

Lenke til kommentar
Visst du ikke tror på Gud så finner du heller ikke bevis..

Det er en tro. Hvis du tror på julenissen så finner du også "bevis" på hans eksistens.

Altså sålenge man tror på noe, så finner man bevis for det - herlig. Ubruklig argument.

ikke vitenskapelig bevis som beviser at noe faktisk eksisterer utenom i hodet ditt.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar
Vel, like gode bevis som i bibelen på deres "Gud", eller koranens "Allah" eller whatever. Jeg har sett julenissen åpenbare for meg i skyformasjoner flere ganger.

Det er kun fordi du vet hvordan julenissen ser ut det...

 

Men når det er sagt syntes jeg det er merkelig hvordan religiøse mennesker kun ser deres egen gud når de påstår at de har sett gud.... Litt rart syntes jeg, når det finnes ti tusenvis av andre guder de kunne ha sett og enda rarere når ingen har sett den kristne guden noengang og fremdeles påstår at det var den kristne guden de så....

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...