Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?

Anbefalte innlegg

owowow sårt tema....

Jeg har vokst opp i en familie som ikke har lagt noe vekt på relgion.. ( noe jeg er takknemlig for ) så jeg kunne velge en relgion hvis jeg eventuellt ville det, men det har bare endt med at jeg ikke tror på noen gud eller denslags så min mening burde være rimelig objektiv... (vokste opp i et kristent land tough :/ )

Det at ''Islam kommer billig unna'' må jeg si er en fakta. Jeg må si at jeg tror at mange er faktisk redde for å gjøre narr av islam, jeg er hvertfall det! Sara Azmeh Rasmussen satte fyr på en hijab og hun OG broren fikk draps trusler...

vi får også fler og fler innvandrere i landet vårt og jeg tror ikke det er så særlig lurt og provosere dem noe særlig når de reagerer så ekstremt (ikke for å putte alle muslimer i samme båt, men de fleste muslimene på skolen min er også ganske aggresive )

Men kanskje en grunn til at de er så relgions trofaste i forhold til oss er alderen? jeg mener... Kristendommen er tross alt 500 år eldre enn Islam, og de kristene holdt seg ikke akkurat stille i skinnet hvis noen rakket ned på gud for 500 år siden... Dagens samfunn burde kanskje modernisert Islam litt, men det er en annen diskusjon.

... kanskje litt usaklig innleg(?) :whistle:

Endret av krydder93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at ''Islam kommer billig unna'' må jeg si er en fakta.

Kan du dokumentere det?

Jeg må si at jeg tror at mange er faktisk redde for å gjøre narr av islam, jeg er hvertfall det! Sara Azmeh Rasmussen satte fyr på en hijab og hun OG broren fikk draps trusler...

Er det som er din hensikt å gjøre narr av andre sine relgion?

Du mener å sette fyr på en hijab er en liten spøk bare?

vi får også fler og fler innvandrere i landet vårt og jeg tror ikke det er så særlig lurt og provosere dem noe særlig når de reagerer så ekstremt

Er din hensikt å provosere dem?

Tror du at alle innvandere er muslimer :no:? Er jeg aggresiv nå? Men som sagt innvandring til Norge, kan du diskutere et annet sted :)

Lenke til kommentar
Det at ''Islam kommer billig unna'' må jeg si er en fakta.

Kan du dokumentere det?

Jeg må si at jeg tror at mange er faktisk redde for å gjøre narr av islam, jeg er hvertfall det! Sara Azmeh Rasmussen satte fyr på en hijab og hun OG broren fikk draps trusler...

vi får også fler og fler innvandrere i landet vårt og jeg tror ikke det er så særlig lurt og provosere dem noe særlig når de reagerer så ekstremt

Tror du at alle innvandere er muslimer :no:? Er jeg aggresiv nå? Men som sagt innvandring til Norge, kan du diskutere et annet sted :)

sa min mening og hva jeg tenkte om det, du trenger ikke være enig. (det er du tydeligvis ikke heller :hmm: )

og nei, jeg prøver ikke å provosere noen, jeg sa selv at jeg ikke trodde det var lurt.

jeg har ikke noe mer imot islam en kristendommen bare så det er sakt.

Lenke til kommentar
vi får også fler og fler innvandrere i landet vårt og jeg tror ikke det er så særlig lurt og provosere dem noe særlig når de reagerer så ekstremt (ikke for å putte alle muslimer i samme båt, men de fleste muslimene på skolen min er også ganske aggresive )

Word, men det må sies at det gjelder ikke ALLE! :) Da jeg gikk på vgs, har det skjedd at noen truer meg med liv pga jeg mener at det finnes ikke gud, ergo Islam er tull(i like grad med andre religioner)

Lenke til kommentar

PrettyBoy, det blir jo det samme at du synes at ateist er tull og at Islam er den riktige religionen. :) Vi respekterer hverandres tro og det skuffer meg at det er ikke så mange som gjør det, så slipper de billig unna ved å anklage meg for rasisme mot Islam og muslimer.

I helgen var jeg på en tur sammen med fotballklubben min, i garderoben skjedde det faktisk noe :p Jeg og en muslim kompis skiftet tøy og diskuterte litt om noe bullshit, noe om musikk eller noe sånt. Så plutselig sa han «chill litt, det der er egentlig litt rasisme», gjett om jeg ble overrasket. For det var faktisk rasisme fra hans side først så tok jeg igjen ved spøk for jeg tålte det helt fint. Så sa jeg «næh, jeg tok bare igjen i samme mynt. Siden du sa noe rasist om oss hvite, selv om det var bare spøk. Så spøkte jeg også litt om din bakgrunn»

Så diskuterte vi om hvorfor det er alltid sånt at det er enveis mot hvite, aldri det andre veien. Altså at brune kan også være rasister. Etterhvert sa han at han har aldri tenkt over det, at det går i begge veier. At han er bare vant til å anklage hvite for rasisime for ditt og datt.

Det sier jo noe om begrepet har blitt oppbrukt og utlendinger i Norge slipper altfor billig unna.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Hvorfor begynner du å snakke om rasisme, når det er snakk om relgion?

Mener du at muslimer kun er brune? Tror du at det ikke finnes noen hvite muslimer?

Det sier jo noe om begrepet har blitt oppbrukt og utlendinger i Norge slipper altfor billig unna.

Her snakker vi om ISLAM slipper billig unna, ikke utlendinger, så kan du slutte å blande de to sammen?

Edit: Jeg synes ingen relgioner, eller ateister er tull,.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Mener du at muslimer kun er brune? Tror du at det ikke finnes noen hvite muslimer?

Her snakker vi om ISLAM slipper billig unna, ikke utlendinger, så kan du slutte å blande de to sammen?

Å blande religion og rase blir bare rot, så her er jeg enig.

Men hva Islam/muslimer kanskje slipper litt billig unna med er at mange islamske jenter blir offer for tvangsekteskap og blir kjønnslemlestelse. (gjerne i forbindelse med ferie i hjemmelandet)

Dokumentar på TV2 for noen år tilbake med skjult kamera viser at dette ble støttet av islamisk råd i Norge.

Bor de i Norge må de forholde seg til Norsk lov uansett om de er etnisk arabisk eller konverterte etniske Nordmenn.

Det blir som et samfunn i samfunnet hvor deres regler (tolking av okkulte skrifter) står over loven.

Dette gjelder også JV som holder feks. sexuelle overgrep neddysset innad sekten fordi de mener dette er en sak mellom overgriper og gud.

Er du enig i at dette er kritikkverdig?

Lenke til kommentar

Problemet i tilfeller der somaliske jenter blir kjønnslemlestet, er at det skjer i hjemlandet.

Man kan saktens ikke diktere norsk lov når det står 5 stammer rundt deg og synger kumbaya mens dette skjer.

Muslimer utøver faktisk likestilling når de tvangsgifter familiemedlemmer, det skal de ha. Mang en gang har kjekke unge gutter og jenter måttet nøye seg med berlestygge ugler fra hjemlandet fordi det liksom skal forene klaner/familier etc.

Men ja, det er absolutt kritikkverdig.

Lenke til kommentar

Tvangsekteskap og blir kjønnslemlestelset. Seff er dette kritikkverdig.

Omskjæring står ikke nevnt i Koranen, men omskjæring av guttebarn er en tradisjon innenfor Islam og ikke kvinner.

Omskjæring er dermed ikke et påbud fra skriftene, slik det er jødedommen. I muslimske samfunn består nesten alle overgangsritualer av en blanding av universelle islamske tradisjoner og lokale varianter.

Tvangsekteskap den diskusjonen orker jeg ikke å starte på nytt. Men ja jeg er enig med deg analkløe, dette har skjedd/skjer og hvorfor dette skjer har jeg ingen svar på. Men det jeg kan si er at tvang i islam er ikke tillatt..

Lenke til kommentar

Beklager at det ble rot. :) Poenget mitt er at en god del minoriteter er vant til å skrike diskriminering mot religion eller rasisme, men de er ofte ikke klar over at det er ikke enveis. Det gjelder også den andre veien, for de viser ofte heller ikke hensyn til den andre siden. Ergo slipper billig unna?

Tenker at det kan sammenlignes, beklager hvis det er upassende :)

Lenke til kommentar

...

Kan du dokumentere det?

som jeg sa var det min opfatning og personlige mening, var kanskje dumt å skrive det sånn som jeg skrev det det jeg bude skrevet er ''etter min mening er dette en fakta'' og jeg har ikke samlet en rekke avisutklip eller lignende hver gang jeg har følt at de har kommet billig unna, men jeg kan komme på (et kanskje litt dårlig) eksempel

Et par (rimelig teite) karikaturteinere i norden tegnet karikaturer av Profeten Mohammed (fvmh&hf) bare for å provosere og tøye ytringsfriheten ( ...idioti) og de fikk uten at det kom som en stor overaskelse en god del pes for det, men jeg synes reaksjonene som å brenne norske og danske flagg og terrorisere ambasader fikk litt lite pepper... (det er fullt mulig de fikk mye stress for dette uten at jeg nødvendigvis vet om det, som er grunnen til at dette kanskje er et dumt eksempel. Men jeg har ihvertfall ikke fått med meg at de har det hvis det er tilfellet.)

Du mener å sette fyr på en hijab er en liten spøk bare

Nei og nei, det siste var en protest mot hijab og burka (og et litt dumdristig PR-stunt)

Tror du at alle innvandere er muslimer ? Er jeg aggresiv nå?

som sakt, jeg prøver ikke å provosere noen. Nei det tror jeg ikke, men det er en god del som er det.

Nei, jeg vil ikke kalle deg aggresiv, men irritert kanskje. og det er selfølgelig ikke kritikkverdig når du mener jeg rakker ned på din relgion (? jeg kan jo ikke vite om du er muslim, men det er min oppfatning. jeg kan heller ikke vite om du ble fornærmet på noen måte, men hvis du ble det var det utilsiktet og jeg beklager det)

Lenke til kommentar
som jeg sa var det min opfatning og personlige mening, var kanskje dumt å skrive det sånn som jeg skrev det det jeg bude skrevet er ''etter min mening er dette en fakta''

Okey da vet jeg at det bare er din mening,.

Men kan du utdype deg om hvorfor du mener/tror muslimer slipper billig unna? Ser at du nevner karikaturtegningene:

Da det ble offentliggjort tolv karikaturtegninger av den islamske profeten Muhammed førte dette til voldsom debatt om ytringsfrihet og blasfemi og på nyåret 2006 til store konflikter mellom vestlige land og den muslimske verden.

I august 2007 offentliggjorde den svenske avisen Nerikes Allehanda også en Muhammedkarikatur. Dette utløste en ny strid som i noen grad fikk internasjonalt omfang.

I mars 2008 brukte den nederlandske politikeren Geert Wilders bl.a Muhammedkarikaturene i sin kontroversielle film «Fitna». Reaksjonen på filmen var sterke fra mange parter. FNs generalsekretær Ban Ki-moon fordømte filmen på det stekerste og kalte den for «støtende anti-islamsk», mens flere muslimske land som Pakistan, Indonesia, Iran og Bangladesh protesterte sterkt mot filmen. Den danske tegneren, Kurt Westergaard, som stod bak de kjente Muhammed-karikaturene varslet at han vil saksøke folkene bak filmen, da den har benyttet seg av hans tegninger uten tillatelse.

Så kan man spørre seg er dette tegninger eller provokasjoner?

Det ser ut som Jyllands-Posten er opptatt av å lære muslimer ytringsfriheten. Metoden de valgte å gjøre dette på viste seg å være svært uheldig, og har skapt sterke reaksjoner både blant muslimer og ikke muslimer. Til tross for dette valgte den fundamentalistiske kristne avisen Magazinet å følge Jyllands-Postens spor. De trykte de samme karikaturtegningene på nytt. Magazinets redaktør valgte muslimenes helligste dag, id ul-adha til dette formålet.

Med hvilken hensikt?

Ytringsfrihet?

Hvis slike provokasjoner faller under ytringsfrihet og må derfor beskyttes og støttes må det huskes på at andres reaksjoner som falggbrenning, boikott av varer, demonstrasjoner og inkallelse av ambasadører også faller under ytringsfrihet.

De som mener at de har rett til å hånde andres hellige verdier, må akseptere at andre har minst like mye rett til å arrangere tusen demonstrasjoner foran deres bolig og til å sende dem tusenvis av protestmail. De må også være like fornøyde med at andre bruker sin ytringsfrihetsrett ved å brenne flagg og boikotte varer.

Personlig ble jeg såret da jeg så det norske flagget bli brent i noen steder i Midt-Østen. Det norske flagget er et symbol også for 100 tusen muslimer som bor i Norge. Å håne flagget på denne måten er ingen morsom opplevelse.

Men hva skal man si til de rasende demonstrantene som også brukte sin rett til å ytre seg?

Nei og nei, det siste var en protest mot hijab og burka (og et litt dumdristig PR-stunt)

Hun gjorde det under kvinnedagen. Kan du fortelle meg forskjellen på hijab-brenning og flagg-brenning?

Nei, jeg vil ikke kalle deg aggresiv, men irritert kanskje. og det er selfølgelig ikke kritikkverdig når du mener jeg rakker ned på din relgion

Jeg er verkren aggresiv eller irritert, dette er et forum hvor vi skal diskutere og det er nettopp det vi gjør :)

Hvorfor spiller det no rolle om jeg er muslim eller ikke?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

jeg vil kalle det provokasjoner, og som du skjønner hadde jeg en ganske negativ holdning til det.

forskjell på flagg brenning og hijab brenning... vel jeg vet ingenting om hvilken status en hijab har... om den er ''hellig'' på noen måte (hun som brant den er forresten muslim...) men jeg vet at et flagg er et symbol på et land, og hijab er vel uansett ikke et symbol for islam? etter min oppfatning er koranen et bedre symbol for islam en en hijab ( har hørt at norgespatriotene planlegger å brenne en koran, derfor denne lille avsporingen :p )

også er det vel en forskjell på å brenne en hijab i protest mot en relgions syn på kvinner, men det kan jeg ikke prate mye om fordi jeg vet veldig lite. Enn å brenne et norsk flagg for en enkeltpersons dumdristighet når det gjelder en tegning, er du ikke enig?

og nei, det spiller abselutt ingen rolle, bare et forsøk på å unnskylde meg hvis jeg hadde skrevet noe som du oppfattet som et personlig angrep. :)

edit: grusom skrive feil :)

Endret av krydder93
Lenke til kommentar

Hijaben ble brent på kvinnedagen for å markere at den er lite frigjørende for kvinner, snarere tvert imot.

Hun gjorde det under kvinnedagen. Kan du fortelle meg forskjellen på hijab-brenning og flagg-brenning?

Det å brenne en hijab kontra flagg skiller seg ut slik:

Flagg = nasjonalt symbol - å brenne denne syboliserer at man er sint på nasjonen flagget tilhører.

Hijab = personlig religiøst symbol - etter Islamsk Råds utspill er hijab påbudt "uniform" for muslimske kvinner. Paradokset er at det i alle diskusjoner modereres til at kvinner som ønsker å bære det gjør det at egen vilje. Get it? Å brenne en hijab er ikke det samme som å brenne et flagg, fordi en hijab ikke har den samme symbolske forankringen i Islam som et flagg har i grunnloven til et land.

Lenke til kommentar
Men kan du utdype deg om hvorfor du mener/tror muslimer slipper billig unna? Ser at du nevner karikaturtegningene:

Kanskje jeg kan steppe inn her, og si det so ikke andre tør si.

islam slipper billig unna kritikk fordi de fleste liker ikke å bli kalt rasister, og så snart noen kritiserer islam så svarer muslimene med å kalle dem rasister.

Mange nøler også med å kritisere islam fordi muslimer er voldelige, og kritikk av islam kan resultere i drapstrusler og drapsforsøk.

Mange er også blitt drept for sin kritikk av islam.

Og det skal heller ikke mye til for å provosere muslimer, det er nok at man sier eller gjør noe som muslimene selv finner ut at de skal bli fornærmet for.

De fleste eksemplene på dette finner vi i utlandet, men vi har da noen i Norge også. De mest kjente er William Nygaard, som ble skutt for å ha utgitt sataniske vers av Salman Rushdie. Og Vebjørn Selbekk som fikk drapstrusler for å ha gjengitt noen karrikaturtegninger.

Lenke til kommentar
De som mener at de har rett til å hånde andres hellige verdier, må akseptere at andre har minst like mye rett til å arrangere tusen demonstrasjoner foran deres bolig og til å sende dem tusenvis av protestmail. De må også være like fornøyde med at andre bruker sin ytringsfrihetsrett ved å brenne flagg og boikotte varer.

Kristendommen har blit harsellert med, spøkt med og gjort narr av i Norge så lenge jeg kan huske, men det er ingen kristne som begynner å bruke vold av den grunn.

Og muslimene må tåle det samme når det gjelder islam, hvis de ikke gjør det, så kan de reise tilbake dit de kom fra.

Uansett hvor sårt det kan føles, så må det tåles, for i Norge har vi tradisjon for slikt. Og du kan jo også se karrikaturtegninger i avisene hver eneste dag.

Folk flest bare ler av slikt, også de som blir ofre for karrikaturtegninger.

Og det er ingen grunn til at muslimene skal slippe unna, muslimer må også lære å le av det slik som alle andre i Norge.

Men muslimene har i grunnen et stort problem, og de vil aldri bli i stand til å overbevise om at islam er en fredelig religion. For så snart de finner ut at de skal bli fornærmet for noe, så reagerer de med hat og vold, og avslører dermed selv at islam ikke er noe fredelig religion.

Borsett kanskje fra de "islamekspertene" her på forumet som mener de er eksperter på islam fordi de kjenner noen hyggelige muslimer.

De er vel kanskje så naive at det er mulig å overbevise dem om at islam er en "fredelig" religion på tross av all vold som utføres av muslimer i allahs navn verden rundt.

Lenke til kommentar
etter Islamsk Råds utspill er hijab påbudt "uniform" for muslimske kvinner.

Bruk av hijab er ikke påbudt i islam. Det ble innført i 1928 av islamsk brorskap.

... uansett hvor mye de ville tror jeg ikke så mange gikk uten burka/hijab under taliban regime :ermm:

sorry.. offtopic -.-

Lenke til kommentar

Å sette fyr på en hijab er ikke en liten spøk, det er et budskap. Akkurat som å brenne en kirke er et budsskap. Å gjøre narr av andres religion er en nødvendighet vi ikke kan være foruten i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...