Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?

Anbefalte innlegg

Så vi sitter igjen med spørsmålet. Hvem er allah større enn ? Og svaret blir da at allah er større enn de andre gudene.

Noe annet alternativ fins ikke.

Og er allah den største av gudene, så betyr det at han er en avgud.

Kristne har ikke noe tilsvarende dette. Det hjelper ikke hvor mye du prøver å lete, eller å omskrive ting for å få det slik du vil.

Er du seriøs?

Torah starter jo med å ramse opp hvor mye gud (altså el, elohim,yhwh) er større enn andre guder.

Og når det brukes argumenter om polytisme så er det vel omtrent det eneste islam og jødedommen kan enes om at kristendommen ikke er en monoteisme.

Men shahada er dog viktig for en muslim.

La ilaha illa al-Lah, Muhammadun rasulu l-Lah (Det er ingen gud utenom gud, og muhammed er hans budbringer)

Allah akbar, som betyr gud er størst/gud er stor, må ikke nødvendighvis bety at det er flere guder.

Jeg er størst, betyr ikke at det er flere av meg.

Tøvete utsagn ja, men din gramatiske konklusjon er like tøvete.

Min konklusjon er ikke "tøvete" Men for muslimer og andre som som for enhver pris vil forsvare islam er jo interessert i å fremstille det slik.

Men hvis du tenker litt istedenfor å gå i skyttergraven , så kommer du også til at det er den eneste logiske konklusjon.

Jeg er ikke jøde, så hva som står i torah vil jeg ikke kommentere. Det er heller ikke tema for tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel. Det eneste jeg kan hjelpe deg med, er at en avgud er en menneskeskapt gudeskikkelse. Og som du kan se av siden jeg linket til, så er allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

Er definisjonen på avgud at den er menneskeskapt? Hvor har du dette fra? Da er jo Jesus og hellige ånd også avguder da?

Når det gjelder satan så kan jeg si at satan er opphav til all ondskap, og også all avgudsdyrkelse. islam er et av verktøyene satan bruker, men islam er slett ikke alene om å være et verktøy for satan.

Og ideologier som bla. sosialismen er andre av de verktøyene satan bruker for å forføre og ødelegge menneskene.

Men her er islam litt spesiell, for islams skrifter oppfordrer til drap og vold mot ikke-muslimer.

Når det gjelder Satan så kan jeg si at Satan er opphav til all kjærlighet og godhet. Islam er ikke et av verktøyene Satan bruker. Ideologier som sosialisme har ingenting med Satans godhet og kjærlighet å gjøre.

Alle onde gjerninger er uført under påvirkning fra satan, uansett om det er muslimer eller andre som utfører dem.

Men siden islams skrifter oppfordrer til vold og drap mot ikke-muslimer, så er satan kilden til islam.

Alle gode gjerninger er utføt under påvirkning fra Satan, uansett hvilken religion man tilhører. Siden Satan er en kjærlig gud, så har Islam ingenting å gjøre med Satan.

Hva slags dokumentasjon på at satan eksisterer utover dette, fins ikke. Og som du sier så tror jo ikke folk flest at satan eksisterer, så det er vel lite med dokumentasjon på dette.

Utenom det Bibelen, og det jeg sier. Men du tror jo ikke på meg heller, enda jeg beviselig eksisterer. :)

Dokumentasjon utover ingen dokumentasjon? Du har jo bare bablet i vei en masse vrøvl om "Satan ditt, Satan datt". Akkurat slik jeg viste for deg.

Dersom du ikke har dokumentasjon for Satan - ja da slutter vi å trekke inn Satan i en debatt om Islam. Siden Satan ikke eksister klarer vi oss uten slike sidespor i debatten. Det er du vel enig i?

Jeg har allerede en debatt oppe om Baltazar sitt språkbruk. Jeg synes ikke ord som avgud og hedensk hører hjemme når man diskuterer religioner og guder. Det bør man holde seg god for. Dette er kun billige og dominerende metoder å føre debatt på. Les mer og ta gjerne del her:

Avguder og barbarer - skinnhellig?

Jesus var Guds sønn, men Han er også Gud. Han ga likevel beskjed om at vi skal ikke tilbe Ham, men Gud.

Den HelligeÅnd er ikke noen person,eller vesen. Det er ganske enkelt Guds ånd.

Alt vrøvlet dette ditt om satan tar jeg fremdeles ikke alvorlig. Og jeg er ikke enig om at vi skal slutte å trekke satan inn i bildet. Jeg forstår godt at det føles ubehagelig for dem som tror, eller vil tro, at satan ikke eksisterer.

Men der jeg finner det nødvendig, der vil jeg også nevne satan, som kilden til all ondskap.

Lenke til kommentar
Jesus var Guds sønn, men Han er også Gud. Han ga likevel beskjed om at vi skal ikke tilbe Ham, men Gud.

Alt vrøvlet dette ditt om satan tar jeg fremdeles ikke alvorlig. Og jeg er ikke enig om at vi skal slutte å trekke satan inn i bildet. Jeg forstår godt at det føles ubehagelig for dem som tror, eller vil tro, at satan ikke eksisterer.

Men der jeg finner det nødvendig, der vil jeg også nevne satan, som kilden til all ondskap.

Hersketeknikk - er det det du holder på med? Jeg kan også prøve meg på hersketeknikk slik som du gjør.

Jeg forstår at det er vanskelig å forstå for en som er blitt hjernevasket hele livet å forstå at Satan ikke eksisterer, men det er fakta.

Jesus var ikke guds sønn.

Din gud eksisterer ikke.

Der jeg finner det nødvendig, vil jeg opplyse at Satan ikke eksisterer, du har ingen kilder på at han eksisterer, kun utifra din egen fantasi. Det blir jo for dumt om vi skal argumentere med ting fra vår egen fantasi, eller hva? Da får vi jo ingen god debatt, om man skal begynne å blande inn julenissen, enhjørninger og satan?

Vel, jeg vet at Hades får kloa i deg til slutt, i dødsriket.

Dette vrøvlet ditt om Jesus, "hellige ånd" og Gud er det ingen som lar seg lure av. Alle skjønner at dette kommer fra jødisk mytologi. Her i Norge forholder vi oss til fakta, ikke jødisk mytologi ;)

Jeg forstår at det er vanskelig for deg å forklare gud, satan, jesus og alt det andre når det ikke finnes beviser eller fakta for det - kun religion og fantasi.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Har du hørt om "de 10 bud" balle?

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

20 Gud talte alle disse ord: 2Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset. 3Du skal ikke ha andre guder enn meg.4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem!

Her kommer det krystallklart frem at "gud" erkjenner at det eksisterer flere guder og at han vil ha monopol på underkastelse. Guder er guder, gudebilder går under avguder.

At det eksisterer flere guder og at "gud" har et forhold til andre guder kommer også ganske klart frem i bibelen.

1Mos 6,2 forteller om gudesønner som kom til jorden og fikk barn med menneskedøtrene:

1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: "Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år."

4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

"Gud" hevder at han skapte menneskene i fellesskap med andre guder:

1Mos 01,26

26 Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

1Mos 11,07

7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!"

"Gud" diskuterer politikk og avstraffelse med gudene som avgjør dom:

Sal 082,01

Gud står fram i gudenes forsamling,

blant guder holder han dom:

2 "Hvor lenge vil dere felle urett dom

og holde med de ugudelige?

Kristendom har mange avguder og gudommelige skikkelser bla, jomfru maria, helgener og ikke minst JESUS SOM DYRKER AV ALLE KRISTNE SOM EN GUDESKIKKELSE. Det foreligger fremdeles ikke en høvelig redegjørelse på hvordan den hellige ånd, "gud" og jesus er samme skikkelse.

Jødene dyrket også flere guder og Islam er i grunn den første monotetiske abrahammittiske religionen.

Så jeg vet ikke hvem som er avgudsdyrkere her jeg...

Vel. Godt poeng egentlig.

Men dette var sagt i en tid der folk drev og tilba alle slags avguder. Folk visste heller ikke hva en avgud var for noe, for avgudsdyrkelse var det naturlige. Og det naturlige var å lage seg sitt eget gudebilde, eller egen statue for å tibe. Og Israel falt jo også hele tiden tilbake i avgudsdyrkelse.

Så det eksisterer fremdeles ikke flere Guder, bare mange avguder.

Språket i GT er jo selvfølgelig tilpasset den tid det ble skrevet, en tid da avgudsdyrkelse var naturlig. Og hver enkelt selv kunne lage seg sine gudebilder.

Kort forklart så er disse gudesønnene ganske enkelt de englene som fulgte satan i hans opprør mot Gud. Kjempene som omtales, er avkom etter disse og jordiske kvinner, som de jo tok som koner.

Gud er en familie, og det er her flertallsordet elohim kommer inn. Denne familien består av Gud faderen og av Jesus, som er også er Gud. Gud er med andre ord en familie. En enhet for å si det sånn.

Den Hellige ånd er Guds ånd, som jeg allerede har sagt.

Gt er bla. historien om Israels mange tilbakefall til avgudsdyrkelse, og om hvordan de ble staffet av Gud, og bla. landforvist og bortført i fangensap flere ganger.

Og til slutt ble forvist fra sitt land inntil endetiden.

Dermed så får vi senere historien om Israels tapte ti stammer som innvandret til europa. Og om khazarjødene som nå befolker Israel. De som fleste som kalles jøder i dag er som du vet ikke av Israels stammer.

Kristendommen er i dag sterkt infisert av den babylonske mysteriereligionen, og falsk lære. Og den katolske kirke kan ikke kalles kristen, for den katolske kirke er den babylonske mysteriereligion kamuflert som kristendom.

Og tilbedelsen av diverse helgener og statuer i katolisismen er ganske riktig avgudsdyrkelse. Men det har ikke noe med opprinnelig kristendom å gjøre.

Kristendom er basert på NT og Jesu budskap, og ikke på GT. GT er bare nødvendig som bakgrunnsstof for å forstå Israels historie, altså vår tidlige historie. Og profetiene.

Lenke til kommentar

Hersketeknikk - er det det du holder på med? Jeg kan også prøve meg på hersketeknikk slik som du gjør.

Jeg forstår at det er vanskelig å forstå for en som er blitt hjernevasket hele livet å forstå at Satan ikke eksisterer, men det er fakta.

Jesus var ikke guds sønn.

Din gud eksisterer ikke.

Der jeg finner det nødvendig, vil jeg opplyse at Satan ikke eksisterer, du har ingen kilder på at han eksisterer, kun utifra din egen fantasi. Det blir jo for dumt om vi skal argumentere med ting fra vår egen fantasi, eller hva? Da får vi jo ingen god debatt, om man skal begynne å blande inn julenissen, enhjørninger og satan?

Vel, jeg vet at Hades får kloa i deg til slutt, i dødsriket.

Dette vrøvlet ditt om Jesus, "hellige ånd" og Gud er det ingen som lar seg lure av. Alle skjønner at dette kommer fra jødisk mytologi. Her i Norge forholder vi oss til fakta, ikke jødisk mytologi ;)

Jeg forstår at det er vanskelig for deg å forklare gud, satan, jesus og alt det andre når det ikke finnes beviser eller fakta for det - kun religion og fantasi.

Ja, du kan godt prøve deg på hersketeknikk, men den virker nå likevel ikke på meg. :)

Dette jeg sier kommer ikke fra noen jødisk mytologi, for jødene tror ikke på noe av dette, De har sin egen okkulte mystikk som de følger og tror på.

Lenke til kommentar

Men dette var sagt i en tid der folk drev og tilba alle slags avguder. Folk visste heller ikke hva en avgud var for noe, for avgudsdyrkelse var det naturlige. Og det naturlige var å lage seg sitt eget gudebilde, eller egen statue for å tibe. Og Israel falt jo også hele tiden tilbake i avgudsdyrkelse.

Språket i GT er jo selvfølgelig tilpasset den tid det ble skrevet, en tid da avgudsdyrkelse var naturlig. Og hver enkelt selv kunne lage seg sine gudebilder.

Dette er feil.

På den tiden historiesamlingen som utgjør torah (som sene ble utgitt som GT) ble nedtegnet av selvutnevnte profeter og "skriftlærede" eksisterte det flere guder og alle var like virkelige. Forskjellen var egenskaper og deres roller i samfunnet. Ideen om at det eksisterte kun en guddom ble ikke lansert før Islam.

Du kommenterte ikke kristen helgendyrkelse og mariadyrkelse.

Kort forklart så er disse gudesønnene ganske enkelt de englene som fulgte satan i hans opprør mot Gud. Kjempene som omtales, er avkom etter disse og jordiske kvinner, som de jo tok som koner.

Det du her kaller for engler som fulgte satan er vell annunakier (they from heaven come) fra sumeriansk mytologi hvor de elste GT skriftene stammer i fra. Kjempene er hybrider av annunaki (alien fra antikken) og mennesker.

annunaki.jpg

Gud er en familie, og det er her flertallsordet elohim kommer inn. Denne familien består av Gud faderen og av Jesus, som er også er Gud. Gud er med andre ord en familie. En enhet for å si det sånn.

Gt er bla. historien om Israels mange tilbakefall til avgudsdyrkelse, og om hvordan de ble staffet av Gud, og bla. landforvist og bortført i fangensap flere ganger.

Nix, bibelen sier ingenting om at "gud" er en enmannsfamilie vell og merke at bibelen bekrefter det motsatte.

At elohim er flertall for EL er en jødisk bortforklaring.

Både EL og Elohim er Kannanittiske :devil: avguder :devil: som ble dyrket i Kanaan lenge før hebreerne føkket opp deres sivilisasjon og kapret deres identitet og skriftspråk.

Antikkens Israels og Judeas historie

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

The most likely derivation comes from the word Elohim ('lhm) found in the Ugarit archives, meaning the family or pantheon associated with the Canaanite father God El.

Kanaanittiske guder:

* Anat, virgin goddess of war and strife, sister and putative mate of Ba'al Hadad

* Asherah, "walker of the sea", Mother Goddess, wife of El (also known as Elat)

* Athtart, better known by her Greek name Astarte, assists Anat in The Myth of Ba'al

* Baalat or Baalit, the wife or female counterpart of Baal (also Belili)

* Ba'al Hadad, storm god, perhaps superseded El as head of the Pantheon

* Baal-Hammon, god of fertility and renewer of all energies in the Phoenician colonies of the Western Mediterranean

* Dagon, god of crop fertility and grain, father of Baal or Hadad.

* El Elyon (lit. God Most High) and El

* Eshmun, god, or as Baalat Asclepius, goddess, of healing

* Kotharat

* Kathirat, goddesses of marriage and pregnancy

* Kothar wa Hasis, the skilled, god of craftsmanship

* Lotan, serpent ally of Yam

* Melqart, king of the city, the underworld and cycle of vegetation in Tyre

* Molech, putative god of fire

* Mot or Mawat, god of death (not worshiped or given offerings)

* Nikkal-wa-Ib, goddess of orchards and fruit

* Qadeshtu, lit. "Holy One", putative goddess of love, sacred prostitute

* Resheph god of plague and of healing

* Shalim and Shachar, twin gods of dawn and dusk

* Shamayim, the god of the heavens.

* Shapash, also transliterated Shapshu, goddess of the sun, sometimes equated with the Mesopotamian sun god Shemesh[5] (the deity's gender is disputed)[6]

* Yam-nahar or Yam, also called Judge Nahar

* Yarikh god of the moon and husband of Nikkal

Bibelsk navn for gud:

YHWH.

Elohim.

El.

Shaddai and 'Elyon.

Adonai and Ba'al.

Ẓeba'ot.

—In Rabbinical Literature:

The Name.

Ehyeh-Asher-Ehyeh.

The Seven Names.

Cabalistic Use.

Divine Names in Print.

The numerous names of God have been a source of debate amongst biblical scholars. Some have advanced the variety as proof that the Torah has many authors (see documentary hypothesis). It is also held that the only "name of God" in the Tanakh is YHWH. Whereas words such as Elohim (God), El (mighty one), El Shaddai (almighty God), Adonai (master), El Elyon (most high God), Avinu (our Father), etc. are not names, but titles, highlighting different aspects of YHWH, and the various roles which He has.

http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp...52&letter=N

Jeg går ut i fra at poenget er like klar som flammen på kirkebrannen i våler, så jeg går derfor videre.

Dermed så får vi senere historien om Israels tapte ti stammer som innvandret til europa. Og om khazarjødene som nå befolker Israel. De som fleste som kalles jøder i dag er som du vet ikke av Israels stammer.

Hvem de 10 stammene hypotetisk sett kan være har jeg ingen formening om, men jeg er enig i at det er intet som tilsier at khazarjødene er en av dem.

Kristendommen er i dag sterkt infisert av den babylonske mysteriereligionen, og falsk lære. Og den katolske kirke kan ikke kalles kristen, for den katolske kirke er den babylonske mysteriereligion kamuflert som kristendom.

Og tilbedelsen av diverse helgener og statuer i katolisismen er ganske riktig avgudsdyrkelse. Men det har ikke noe med opprinnelig kristendom å gjøre.

Her er jeg delvis enig. Katolsk kristendom er en av de forgreningene med mest religionsblanding og derfor mest gjennomskuelig.

Uansett:

Profeten Abraham (første pakten) bodde i Sumeria (babylon) og dyrket det lokale gudedyrkelsen før han dro til Kanaan og spredde sin filosofi. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere. I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

Hvordan er det mulig at du mener babylonsk religionslære er vranglære når store deler av GT nettopp kommer derifra?

Kristendom er basert på NT og Jesu budskap, og ikke på GT. GT er bare nødvendig som bakgrunnsstof for å forstå Israels historie, altså vår tidlige historie. Og profetiene.

Nope, dette er din personlige tro og ingen fasit.

Forkaster du GT må du også forkaste "gud".

Ingen GT, ingen gud å være sønn av.

Ingen GT, ingen gud som skapte verden.

Det du egentlig gjør er å forkaste gud til fordel for avguden jesus :yes:

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Dette er feil.

På den tiden historiesamlingen som utgjør torah (som sene ble utgitt som GT) ble nedtegnet av selvutnevnte profeter og "skriftlærede" eksisterte det flere guder og alle var like virkelige. Forskjellen var egenskaper og deres roller i samfunnet. Ideen om at det eksisterte kun en guddom ble ikke lansert før Islam.

Du kommenterte ikke kristen helgendyrkelse og mariadyrkelse.

Det du her kaller for engler som fulgte satan er vell annunakier (they from heaven come) fra sumeriansk mytologi hvor de elste GT skriftene stammer i fra. Kjempene er hybrider av annunaki (alien fra antikken) og mennesker.

annunaki.jpg

Nix, bibelen sier ingenting om at "gud" er en enmannsfamilie vell og merke at bibelen bekrefter det motsatte.

At elohim er flertall for EL er en jødisk bortforklaring.

Både EL og Elohim er Kannanittiske :devil: avguder :devil: som ble dyrket i Kanaan lenge før hebreerne føkket opp deres sivilisasjon og kapret deres identitet og skriftspråk.

Antikkens Israels og Judeas historie

Kanaan var i gammel tid et navn på landet vest for floden Jordan, senere stort sett det samme som landområdet kjent som Palestina. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere.I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

1100 f.kr: Hebreerne erobrer Kanaan

Bibelen inneholder mye som kan bekreftes av funn og andre kilder. I Joshvas bok fortelles det om hebreernes erobringer som stemmer godt overens med arkeologiske funn av kanaanittiske byer som ble ødelagt på 1200-tallet. Kanaanittene som levde i området hadde en kultur og religion (polyteisme) som stemmer med Bibelens fortelling om hebreernes kamp mot mot lokale gudedyrkelser. På 1100-tallet f.kr. var det kamper i Palestina mellom to religøse tradisjoner (polyteisme og Javhe-kulten som blir stadig mer monoteistisk) og folk (Hebreerne fra Egypt og Kanaanitter). Egypt som tidligere hadde hatt overherredømmet over området hadde nå mistet sitt fotfeste, og uten et sterkt Egypt lå veien klar for de mindre semittiske folkeslagene til å overta området.

Hebreerne fikk støtte fra nomadiske stammer og semittiske folkeslag som var beslektet med Abraham. Alliansen var mulig fordi de alle dyrket Jahve (men det var mye uenighet om hvordan Jahve skulle dyrkes). Denne kulten var lenge den eneste institusjonen som bandt folket sammen, og hindret ikke at det oppstod konflikter internt mellom dem.

Hebreerne erobret og ødela de mer siviliserte kanaanittene og overtok deres skriftssystem. Byggepraksisen ble også overtatt, men uten at Hebreerne oppnådde samme kvalitet som sine forgjengere. Jerusalem var på dette tidspunktet et lite sted uten noen stor betydning, og kunne ikke måle seg med andre byer som allerede hadde blomstret og forfalt i oldtidens verden. Men tilfeldigvis skulle mye av spiren til vår historie etter hvert vise seg å bli utviklet i Palestina styrt av Hebreerne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Antikkens_Isr...Judeas_historie

The most likely derivation comes from the word Elohim ('lhm) found in the Ugarit archives, meaning the family or pantheon associated with the Canaanite father God El.

Kanaanittiske guder:

* Anat, virgin goddess of war and strife, sister and putative mate of Ba'al Hadad

* Asherah, "walker of the sea", Mother Goddess, wife of El (also known as Elat)

* Athtart, better known by her Greek name Astarte, assists Anat in The Myth of Ba'al

* Baalat or Baalit, the wife or female counterpart of Baal (also Belili)

* Ba'al Hadad, storm god, perhaps superseded El as head of the Pantheon

* Baal-Hammon, god of fertility and renewer of all energies in the Phoenician colonies of the Western Mediterranean

* Dagon, god of crop fertility and grain, father of Baal or Hadad.

* El Elyon (lit. God Most High) and El

* Eshmun, god, or as Baalat Asclepius, goddess, of healing

* Kotharat

* Kathirat, goddesses of marriage and pregnancy

* Kothar wa Hasis, the skilled, god of craftsmanship

* Lotan, serpent ally of Yam

* Melqart, king of the city, the underworld and cycle of vegetation in Tyre

* Molech, putative god of fire

* Mot or Mawat, god of death (not worshiped or given offerings)

* Nikkal-wa-Ib, goddess of orchards and fruit

* Qadeshtu, lit. "Holy One", putative goddess of love, sacred prostitute

* Resheph god of plague and of healing

* Shalim and Shachar, twin gods of dawn and dusk

* Shamayim, the god of the heavens.

* Shapash, also transliterated Shapshu, goddess of the sun, sometimes equated with the Mesopotamian sun god Shemesh[5] (the deity's gender is disputed)[6]

* Yam-nahar or Yam, also called Judge Nahar

* Yarikh god of the moon and husband of Nikkal

Bibelsk navn for gud:

YHWH.

Elohim.

El.

Shaddai and 'Elyon.

Adonai and Ba'al.

Ẓeba'ot.

—In Rabbinical Literature:

The Name.

Ehyeh-Asher-Ehyeh.

The Seven Names.

Cabalistic Use.

Divine Names in Print.

The numerous names of God have been a source of debate amongst biblical scholars. Some have advanced the variety as proof that the Torah has many authors (see documentary hypothesis). It is also held that the only "name of God" in the Tanakh is YHWH. Whereas words such as Elohim (God), El (mighty one), El Shaddai (almighty God), Adonai (master), El Elyon (most high God), Avinu (our Father), etc. are not names, but titles, highlighting different aspects of YHWH, and the various roles which He has.

http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp...52&letter=N

Jeg går ut i fra at poenget er like klar som flammen på kirkebrannen i våler, så jeg går derfor videre.

Hvem de 10 stammene hypotetisk sett kan være har jeg ingen formening om, men jeg er enig i at det er intet som tilsier at khazarjødene er en av dem.

Her er jeg delvis enig. Katolsk kristendom er en av de forgreningene med mest religionsblanding og derfor mest gjennomskuelig.

Uansett:

Profeten Abraham (første pakten) bodde i Sumeria (babylon) og dyrket det lokale gudedyrkelsen før han dro til Kanaan og spredde sin filosofi. Navnet Kanaan er kjent fra egyptiske kilder, og landet var noen ganger underlagt oldtidens Egypt. Landets innbyggere kalles kanaanitter eller kanaaneere. I Bibelen omtales landet som «det lovede land» som Gud hadde skjenket Abrahams etterkommere, og som israelittene med tiden slo seg ned i. Kanaanittene ble regnet som etterkommere av Kanaan, en sønnesønn av Noah.

Hvordan er det mulig at du mener babylonsk religionslære er vranglære når store deler av GT nettopp kommer derifra?

Nope, dette er din personlige tro og ingen fasit.

Forkaster du GT må du også forkaste "gud".

Ingen GT, ingen gud å være sønn av.

Ingen GT, ingen gud som skapte verden.

Det du egentlig gjør er å forkaste gud til fordel for avguden jesus :yes:

Ingen ting av det jeg skrev er feil. Uenigheten oppstår fordi du er ateist, og mener alle guder er like, fordi du ikke tror på noen av dem likevel.

Men jeg skrev jo at det var mange avguder osv. Så i prinsippet er vi enig om det, bare at jeg sier avguder, og du sier guder.

Men hele poenget med å flytte Israel ut fra egypt, var at Gud valgte Israels folk for at de skulle spre kunnskapen om Gud for andre folkeslag, som de forøvrig ikke gjorde, fordi de falt tilbake i avgudsdyrkelse.

At du finner mange likheter med GT andre steder, og i i andre samtidige religioner, kommer av at satan prøvde å komme Gud i forkjøpet. Og derfor skape kopier som i dag er kjent som den babylonske mysteriereligionen. Denne ble skapt llike etter syndfloden.

Ideen om en Gud kommer ikke fra islam, men fra jødene på muhammeds tid, for muhammed misunte jødene fordi de hadde bare en Gud, og det var derfor han prøvde å bli anerkjent som profet av jødene.

Det er ikke snakk om å "forkaste" noe som helst her. For kristendom er basert på Jesu budskap. Ordet kristen betyr den som følger kristus. Ordet kristen er ganske enkelt et navn på de som følger kristus, dvs Jesus Kristus. Og Jesus var Guds sønn men han er også Gud.

Jesus kom til jorden for å kjøpe oss fri fra syndens lov, som er døden. Og for å lede oss på rett vei. Og lovene i GT er inkludert i Jesu budskap, mao, loven i GT var den samme som loven i dag, bare med den forskjell at den nå er gjort åndelig, og Jesus har "tolket" den for oss.

Vi finner det i matteus 22.

37 Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' 38 Dette er det største og første bud.

39 Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.'

40 På disse to budene hviler hele loven og profetene.» Dvs. loven fra GT.

Så det er nok ikke bare min personlige tro at kristne skal følge Jesu budskap, det er fasit, som du kaller det.

Forøvrig så var Jesus Gud også i GT.

Du vet mye. Men kristendom forstår du deg ikke på. Men du er ikke alene om det, for en pussig ting jeg har lagt merke til, er at omtrent alle ateister tror de vet alt om kristendom, og at de vet mye mer om kristendom enn kristne vet om kistendom. Og det selv om de i utgangspunktet hater både kristendom og kristne.

Du må heller ikke se deg blind på jødedommen, for jødene i dag følger talmud, talmud er jødenes "bibel" Og jødedommen i dag har ingenting til felles med kristendom.

Lenke til kommentar

OT: Dere er ekstremt OT på de siste innleggene her, og nå skal jeg også være det: Når man kommer med argumenter som "dette er jo din personlige tro og ingen fasit" må jeg bare sukke og se i gulvet.. Tro - ER - personlig tro.

Det de fleste religioner har til felles er at de er basert på tro, og de fleste av dem kan heller ikke bevises vitenskapelig. Det er ikke snakk om beviser. Det er hele konspeptet med å "ikke se men likevel tro" også kalt blind tro, som er tro. Vitenskap har ingenting med det å gjøre.

Det fins tusenvis av "motargumenter" mot f.eks. kristendom, men poenget er at kristendom ikke trenger å bevises vitenskapelig. Tror man tror man, hvis ikke er man ikke kristen. SÅ enkelt er det. Jeg synes bibelen er noe stort tull og den er ikke noe mer enn verdens mest populære bind av skjønnlitterære tekster, men jeg respekterer at andre finner mening i den. Det er verre med folk som rett og slett gjør narr av kristne for å være "dumme". Seriøst, skjerpings.

Personlig er jeg tja, agnostikerateist. Tror på det jeg ser, men jeg håper og tror at det er noe større der ute.

OnT: Synes også at muslimene slipper alt for lett unda. Så klart, det er mye som er politisk korrekt og ikke, og man vil være høflig og slikt. Men det er faktisk ytringsfrihet, i alle fall i Norge, og man bør kunne si hva man vil. Kristne får hets daglig, muslimene får jo ingenting såvidt JEG vet. Personlig synes jeg Islam i mange tilfeller grenser til fanatisme, og om jeg skulle ha valgt en religion ville Islam stått på siste plass. Jeg vet ikke ordrett hva som står, da det også står på arabisk, men det står jo blant annet i Koranen at den sikreste veien til Allah er gjennom død i Allahs tjeneste, dvs død i krig mot de vanhellige. Hvem er egentlig de vanhellige, alle som ikke er muslim? Det er uansett helt sykt.

Synes Islam burde fått mye mer kritikk i norske medier. På samfunnsbasis synes jeg religion skaper et mye større skille mellom mennesker enn f.eks. hudfarge. Har jeg en venn som er mørkhudet er det noe annet som å ha en venn som er muslim liksom, i mitt tilfelle, at jeg ville hatt forskjellige fordommer for dem. På en måte skaper det mer skeptisk for meg at noen er muslim enn at de er mørkhudet. Og jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg er naturlig skeptisk til innvandrere, ikke rasist på noen måte, og slik tror jeg de fleste er, at vi er redd for det ukjente på en måte. I områder som Oslo og slikt med flest innvandrere er nok fordommene mindre enn andre steder.

Lenke til kommentar
Min konklusjon er ikke "tøvete" Men for muslimer og andre som som for enhver pris vil forsvare islam er jo interessert i å fremstille det slik.

Men hvis du tenker litt istedenfor å gå i skyttergraven , så kommer du også til at det er den eneste logiske konklusjon.

Jeg er ikke jøde, så hva som står i torah vil jeg ikke kommentere. Det er heller ikke tema for tråden.

Hvem har sagt at du er jøde?

Men du bruker jødedommen som argument mot islam.

Forsåvidt greit.

Isåfall må du jo også være beredt til å få mot argumenter fra den siden.

Dessuten så kan ikke en kristen akkurat forkaste Torah sånn rett ut av vinduet.

Lenke til kommentar
Du må heller ikke se deg blind på jødedommen, for jødene i dag følger talmud, talmud er jødenes "bibel" Og jødedommen i dag har ingenting til felles med kristendom.

Talmud er jødenes "bibel"?

Talmud er tolkningen av GT.

Noe ala hadith er tolkningen av koranen og muhammeds ord og handlinger.

Kristendommen har også mange tolkningstekster ved seg.

Lenke til kommentar
Dette er feil.

Du kommenterte ikke kristen helgendyrkelse og mariadyrkelse

Så så så....islam var da alldeles ikke først i denne leken.

Islamske skrifter opp igjennom årene har aldri sett jøder på som noe annet enn monoteister.

Lenke til kommentar
Dette er feil.

Du kommenterte ikke kristen helgendyrkelse og mariadyrkelse

Så så så....islam var da alldeles ikke først i denne leken.

Islamske skrifter opp igjennom årene har aldri sett jøder på som noe annet enn monoteister.

Det tviler jeg ikke på, men historisk sett og hva som faktisk står i den hebraiske bibelen er langt i fra monoteistisk.

Jeg kan også lage en monoteistisk gud vet du.

Jeg kaller han RA når han suser over himmelen med sin solbåt med poengsmotor.

Jeg kaller han elohim da han skapte verden

Jeg kaller han jesus da han døde for våre synder.

Jeg kaller han jahova da han frigjorde oss fra svenskene.

Jeg kaller han MIN da han gjorde alle arter fruktbare.

Jeg kaller han Eyr da han frelsen en stamme fra herpes.

Jeg kaller han Frøya da han skiftet kjønn og skapte kjærlighet.

osv.osv.osv

Plagiat av norrøne, egyptiske og kannanittiske guder sier du?

Åneida, fordi jeg har funnet opp et eget språk og alle disse ordene betyr gud på mitt magiske språk. At det brukes forskjellige navn er fordi det beskriver gud i forskjellige settinge. At disse gudenavnene er å finne i andre sivilisasjoner er fordi ondskapens yttersteprest Hank for helvette og Otto jespersen reiste tilbake i tid og skapte falske religioner for å så tvil om den ene og sanne gud :blush:

Kjøper du den :D

Tidligste kjente formen for monotisme var faktisk RA i egypt i en kort periode, men det som diskuteres er tidligste formen for abrahamittisk monotisme. Jeg går ut i fra at du skjønte det.

Hvis du mener Jødene var først, hva heter så den jødiske gud?

Lenke til kommentar

Talmud er ikke noe "tolkninger" av Bibelen. Talmud er 100 % egenprodusert av jødene. Og det er den babylonske talmud jødene følger. Den kalles den babylonske talmud, fordi den ble nedskrevet av jødiske lærde under jødenes opphold i Babylon.

Den har ingenting med Bibelen å gjøre.

Jeg skrev jødenes "bibel" kun fordi talmud er jødenes viktigste bok, som de bruker istedenfor Bibelen. Jødenes versjon av Bibelen (GT) kalles Tanakh. Men de bruker den ikke, for de er talmud som inneholder jødenes lære.

Lenke til kommentar

Talmud er ikke noe "tolkninger" av Bibelen. Talmud er 100 % egenprodusert av jødene. Og det er den babylonske talmud jødene følger. Den kalles den babylonske talmud, fordi den ble nedskrevet av jødiske lærde under jødenes opphold i Babylon.

Den har ingenting med Bibelen å gjøre.

Jeg skrev jødenes "bibel" kun fordi talmud er jødenes viktigste bok, som de bruker istedenfor Bibelen. Jødenes versjon av Bibelen (GT) kalles Tanakh. Men de bruker den ikke, for de er talmud som inneholder jødenes lære.

Talmud er rabbinernes diskusjoner og tolkninger. Den babylonske er langt ifra den eneste.

Og leser du det meste av Talmud uten å ha kjennskap til GT så vil du har problemer.

Tanakh er hele GT (rot: tnk),Torah som er mosebøkene, og Talmud er altså tolkningene og diskusjoner til rabbinerne opp igjennom årene.

Så les igjen.

Spesielt de 3 delene Tanakh består av.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Hvis du mener Jødene var først, hva heter så den jødiske gud?

Hva jeg mener er faktisk ganske så uintressant.

Så rall inn truta med Hitchens-taktikken din.

Jødedommen, og islam har eksakt det samme problemet. Ved at de kaller sin guddom for mange navn.

Om det er en eller flere guder, er forsåvidt et annet tema. Om man vil tro på fantasiforestillinger eller ei.

Men de internt seg i mellom er skjønt enige at de tilber en gud. Og de har en del på sitt tørre når de har sin konstruksjon av denne guden, nemlig uansett navn du gir så har guden de samme egenskapene. At den har flere navn har forsåvidt ikke så veldig mye å si. Det blir litt som det samme å si at arabisktalende jøder og kristne ikke tilber den "riktige" guden når de kaller guden allah.

Lenke til kommentar

Allah betyr Gud, eller «den ene sanne Gud» på arabisk.

Ordet forbindes hovedsakelig med islam. Det er navnet på den sanne Guden forkynt av Muhammed. Ordet anvendes også av arabisktalende jøder, kristne og bahá'íer.

Ordet Allah er nært beslektet med hebraisk Elóah og Elohím og med arameisk Eláh/Elahá, og dessuten med det hebraiske El.

Lenke til kommentar
Jødedommen, og islam har eksakt det samme problemet. Ved at de kaller sin guddom for mange navn.

Forskjellen er bla. at Islam har kun et navn.

Men siden den guden er basert på bla. de "jødiske" gudene så har de eksakt det samme problemet, -Ja.

Men det jeg mener er at fra jødedommens vugge ble det dyrket flere gude.

Tidlig kristendom dyrker flere guddommer.

Religionen Islam (etter det jeg vet) har alltid forholdt seg til 1 stk gud og flere profeter, selv om denne guden i bunn og grunn er et produkt av tilnærmet samme fyllmassen som kristendom og jødedom.

For å si det på en annen måte.

Islam var den første religionen som fra dag 1. ble dyrket monotetisk.

Forstår du hva jeg mener nå?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...