Gå til innhold

Hvorfor slipper Islam unna så billig?


Anbefalte innlegg

Jeg leste faktisk det du la fram Balle og jeg svarte også,.Se ovenfor din Balle

 

ok, mulig du har gjort det. Men problemet er at du resirkulerer svarene, og legger ut de samme svarene hver gang.

Haha lurer du ikke på hvorfor jeg legger fram de samme svarene, kanskje det har noe med at du kommer med de samme påstandene om og om igjen, det gjør det bare veldig enkelt for meg, klipp og lim ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det står ingenting om at Allah er noen avgud på den linken. Det står ikke hva en avgud er på den linken. I bibelen finner vi ingen svar, det er en mytologi skrevet av jøder.

 

Hvis ikke du kan forklare meg på en skikkelig måte hva en avgud er og hvorfor Allah er en avgud, ja da vet vi alle at Allah ikke er noen avgud.

 

Jeg godtar kildene dine dersom de forklarer det jeg spør om.

 

På denne linken: http://users.hubwest.com/prophet/islam/moongod.htm finner jeg ingenting om hva avgud er eller hvorfor Allah er avgud. Vær vennlig å forklar det for meg, ikke bare send en link.

 

Dersom vi snakker om den bibelske satan, ja da vet jo de fleste at han ikke finnes. Derfor er det uaktuelt å snakke om den kristne satan i en debatt om islam. Dersom satan finnes får du komme med dokumentasjon på det. Hvis ikke så skal jeg sørge for å blande inn alle andre mytologiske vesener som det ikke finnes dokumentasjon på inn i denne debatten.

 

Vel. Det eneste jeg kan hjelpe deg med, er at en avgud er en menneskeskapt gudeskikkelse. Og som du kan se av siden jeg linket til, så er allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

 

Når det gjelder satan så kan jeg si at satan er opphav til all ondskap, og også all avgudsdyrkelse. islam er et av verktøyene satan bruker, men islam er slett ikke alene om å være et verktøy for satan.

Og ideologier som bla. sosialismen er andre av de verktøyene satan bruker for å forføre og ødelegge menneskene.

Men her er islam litt spesiell, for islams skrifter oppfordrer til drap og vold mot ikke-muslimer.

 

Alle onde gjerninger er uført under påvirkning fra satan, uansett om det er muslimer eller andre som utfører dem.

Men siden islams skrifter oppfordrer til vold og drap mot ikke-muslimer, så er satan kilden til islam.

 

Hva slags dokumentasjon på at satan eksisterer utover dette, fins ikke. Og som du sier så tror jo ikke folk flest at satan eksisterer, så det er vel lite med dokumentasjon på dette.

Utenom det Bibelen, og det jeg sier. Men du tror jo ikke på meg heller, enda jeg beviselig eksisterer. :)

Lenke til kommentar
Jeg leste faktisk det du la fram Balle og jeg svarte også,.Se ovenfor din Balle

 

ok, mulig du har gjort det. Men problemet er at du resirkulerer svarene, og legger ut de samme svarene hver gang.

Haha lurer du ikke på hvorfor jeg legger fram de samme svarene, kanskje det har noe med at du kommer med de samme påstandene om og om igjen, det gjør det bare veldig enkelt for meg, klipp og lim ;)

 

Vel. Hvis det er slik det er så kanskje vi skal gi oss begge to.

For du resirkulerer påstandene og jeg resirkulerer svarene, og omvendt. Og vi kommer ingen vei.

Da er vel eneste alternativet da er å gi seg, og være enige om at vi er uenige.

Og heller diskutere noe annet på en annnen tråd. :)

Lenke til kommentar
Jeg leste faktisk det du la fram Balle og jeg svarte også,.Se ovenfor din Balle

 

ok, mulig du har gjort det. Men problemet er at du resirkulerer svarene, og legger ut de samme svarene hver gang.

Haha lurer du ikke på hvorfor jeg legger fram de samme svarene, kanskje det har noe med at du kommer med de samme påstandene om og om igjen, det gjør det bare veldig enkelt for meg, klipp og lim ;)

 

Vel. Hvis det er slik det er så kanskje vi skal gi oss begge to.

For du resirkulerer påstandene og jeg resirkulerer svarene, og omvendt. Og vi kommer ingen vei.

Da er vel eneste alternativet da er å gi seg, og være enige om at vi er uenige.

Og heller diskutere noe annet på en annnen tråd. :)

Balle da, det er du som stiller spm`ene og kommer med de samme påstandene, så kanskje du kan finne på noen nye spm? Eller blir det for vanskelig? Se her gjør du det igjen:

Men her er islam litt spesiell, for islams skrifter oppfordrer til drap og vold mot ikke-muslimer.
Men siden islams skrifter oppfordrer til vold og drap mot ikke-muslimer, så er satan kilden til islam.

da må jeg bare klippe og lime igjen :)

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1.Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

2.Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

 

3.Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

 

4.En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

 

5.Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

 

6.Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

 

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

 

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

 

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

 

Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Vi kommer alltid til å være uenige, jeg kommer aldri i mitt liv til å tro at Allah er en månegud pga noen blogger og linker og siden du nevner det igjen:

allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

klipper jeg igjen:

Kristne, som hevder at Allah er navnet til en månegud, er influert av Dr. Robert Morey som skrev boka The Islamic invasion. Uansett, de (og Dr. Morey inkludert) spiller et dumt spill.

Uansett, hans ''bevis'' om den såkalte måneguden ''Allah'' skader faktisk hans religion mer enn den skader Islam. Det grunnleggende argumentet hans er at den pre-islamske semittiske verden(ikke bare Arabia) var hjem for en utbredt tilbedelse av måneguden eller gudinnen, ''Allah''. Problemet med spekulasjoner om pre-islamske guder i dette tilfellet er det faktum at alle inskripsjoner som er fra før Islams ankomst også er fra før diakritiske(prikk, ring, strek, o l som blir satt over el. under en bokstav for å klargjøre uttalelsen) tegns innførsel i semittiske språk. Og hvorfor er dette et problem? Vel, hvis noen hevder å ha funnet bevis for tilbedelsen av en månegud kalt Allah i Palestina, Syria eller Libanon, må dette også gjelde Gud i Kristendommen. Første gang ordet Gud kommer i Bibelen, er i Mosebok 1:1,

 

Mens kristne evig spekulerer om ordet ''Elohim'', innrømmer ærlige hebraisk talende mennesker at dette arkaiske ordet for Gud har en historie som er tapt for oss. Den ''kongelig flertall'' hypotesen er en mulig forklaring på hvorfor ordet er i flertall, men det ser ut til å være ukjent for tidligere hebraisk talende(slik som jødiske misjonærer som ifølge Kuzari konkurrerte med kristne og muslimer i å konvertere kongen av Khazar i det åttende århundre). Det er imidlertid vanskelig å oversette dette ordet til ''guder'', da den hebraiske teksten konjugerer verbet ''skape'' i entall. Uansett, (elohim) er flertall for ordet Gud, (eloh).

 

Imidlertid, om en fant ordet (eloh) (alef-lamed-heh) i en inskripsjon som er skrevet i hebraisk, arameisk, eller en type nibateisk skrifttype, så er det tallrike måter å uttale det på uten diakritiske tegn. Denne bokstav kombinasjonen (som uttales alah) er roten for verbet "sverge" eller "sverge en ed'', i tillegg til verbet "tilbe" og ''forherlige''. Rotens opphav kommer fra en eldre rot, el, som betyr Gud, kraft, styrke, osv.

 

Derfor kan dette hebraiske ordet for Gud, eloh, med letthet uttales alah uten de diakritiske tegnene. Ikke overraskende er det arameiske ordet for Gud alah.

 

Det arabiske ordet for Gud er Allah, som staves på en liknende måte, og er fjernt beslektet med det arabiske ordet for guddom, ilah. Vi ser nå den åpenbare forbindelsen mellom de respektive ordene for Gud i disse nært beslektede semitiske språkene. Så hvis noen kristne vil hevde at Allah er navnet til en månegud, burde de kvitte seg med sine bibler fordi denne guddommen nevnes også i denne boksamlingen.

 

Dette utdraget viser at Ezra og Daniel kalte sin Gud for ''Elah''. Hvis Allah er en månegud, hvem var det Ezra og Daniel tilba?

 

Konklusjon:

 

Panteist buddhist tenkeren Brett Neichin har sagt at kristne er reformerte jøder og de vet det ikke engang. Mye av Kristendommen finner sine røtter i den semittiske verden, allikevel er de kristne kjent for å tolke sin religion i en europeisk verdens syn . Dette er grunnen til at de prøver å finne feil med en religion som anerkjenner eksistensen av deres Gud; Dette er grunnen til at de feilaktig hevder at Eloh og Allah er forskjellige guder.

Lenke til kommentar
Vel. Det eneste jeg kan hjelpe deg med, er at en avgud er en menneskeskapt gudeskikkelse. Og som du kan se av siden jeg linket til, så er allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

 

Nei, steinfiguren representerer guden. Å diskutere hvorvidt steinfiguren ble laget for å ære guden, eller om guden ble skapt for å legitimire statuen blir som å diskutere om hvorvidt høna kom før egget.

 

Men tilbake til din påstand om at Islam per idag tilber en avgud. Jeg prøvde å forklare dette tidligere, men du var så flink til å ikke svare at det ikke kom noen vei.

Hvordan det måtte ha vært for araberne som dyrket sine husguder etc. før Koranen kom og de ble muslimer er irrelevant - det er hva folk gjør ETTER at de bekjenner seg til den islamske troen som er relevant.

Lenke til kommentar
da må jeg bare klippe og lime igjen :)

.

 

 

Du får bare klippe og lime så mye du vil. For det er uansett et faktum at i koranen oppfordrer til vold og drap på ikke-muslimer. At de fleste muslimer i Norge ikke driver med dette, beviser ingenting. For det er nok av muslimer utenfor Norge som følger disse oppfordringene.

 

Og det er fremdeles løgn å si at islamkritikere manipulerer koranvers for å få frem sine meninger. For det trenger vi ikke.

 

Dette" at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt.

Stemmer forsåvid, men det du "glemmer" å si, er at hvis de overgir seg og aksepterer islams overhøyhet, mao. søker status som dhimmi under islam, så får de gå.

Valget de har er å akseptere islams overhøyhet, eller døden.

 

Men om islam var en fredelig religion, så ville ikke muslimene drive krig uansett.

 

Og dette «Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.» Har jeg kommentert før. Og det er fremdeles noe av det mest provoserende sprøyt som står i koranen.

Og det gjenspeiler muslimenes tro på seg selv som overmennesker. På samme måte som nazistene mente at de var "overmennesker.

Og dette"Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden." Er det største sprøytet av alt du har påstått hittil. For koranen e aldeles ikke noe "hellig" bok. Men en ondskapens bok som burde brennes så fort man fikk tak i et eksemplar.

Og å påstå at koranen fremmer fred i verden, er så absurd og en så pervers løgnaktig påstand, at det er utrolig at noen kan få seg til å si noe slikt.

 

Alle som er våkne opplyste og intelligente mennesker kan se at det motsatte er tilfelle. Overalt i verden blir kristne og andre ikke-muslimer forfulgt, kidnappet, drept og massakrert av muslimer pga, denne fordømte svarteboken som kalles koranen.

 

Det er temmelig bevisstløst å påstå at oppfordringene om å drepe ikke-muslimer i koranen fremmer fred i verden !??

Dette er en typisk tanke fra folk som ser på seg selv som et herrefolk.

Slik tenkte nazistene også da de begynte å utrydde alle "underlegne" raser. De tenkte at når de var kvitt alle disse "undermenneskene" så skulle det ble fred. Og det er slik med islam også, når alle er muslimer og har underkastet seg islam, så skal det bli fred.

 

Og dette med krigstid og avtaler og slikt, har jeg kommentert for, så det gidder jeg ikke å gjenta. Men alle som fremdeles måtte lure på dette, kan sende meg en pm, så skal jeg forklare hvordan det er.

 

Men den gylne regel er: Stol aldri på muslimer om det gjelder noe annet enn å selge eller kjøpe en bruksgjenstand.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Vi kommer alltid til å være uenige, jeg kommer aldri i mitt liv til å tro at Allah er en månegud

 

Vel, jeg har sagt før at det er ok for meg om du insisterer på å fortsette å tilbe den hedenske avguden din. Men jeg har advart deg.

 

Og når det gjelder allah, så er det ikke bare Dr. Robert Morey som har kommet frem til at allah er en agud, det er andre forskere også. Og det fins faktisk muslimer oså som vet hva allah er for noe, men som ikke bryr seeg, og fortsetter å vtilbe allah uansett.

Men når det er sagt, så er det hverken Dr. Robert Morey eller noen andre som avgjør om allah er en avgud. Det er arkeologiske utgravninger som viser det, samt historisk kunnskap om den gamle arabiske religionen på muhammeds tid.

 

Så det er et faktum at allah er den gamle måneguden, men du og andre muslimer kan selvsagt velge å fortsette å tilbe avguden deres.

Det er ingen som vil tvinge dere til å begynne å bruke fornuften og forlate islam.

Og du får bare fortsette å trøste deg selv med å tro at muhammed er nevnt Bibelen. Men han er ikke nevnt i Bibelen. Ikke med et eneste ord.

 

Jeg lyver ikke om dette, uansett hva du tror.

Lenke til kommentar
For det er uansett et faktum at i koranen oppfordrer til vold og drap på ikke-muslimer. At de fleste muslimer i Norge ikke driver med dette, beviser ingenting. For det er nok av muslimer utenfor Norge som følger disse oppfordringene.

Du må huske at Koranen ble skrevet under krig!

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
Noen få utvalgte vers fra Koranen er ofte feilsitert for å spre myten om at Islam oppfordrer til vold, samt oppfordrer sine etterfølgere til å drepe alle ikke-muslimer.

 

1.Vers fra Surah Attawbah sitert ute av kontekst

Det følgende verset fra Surah Attawbah er svært ofte sitert av kritikere for å mislede folk til å tro at Islam oppfordrer til vold, drap og brutalitet:

 

«... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...»

[Koranen 9:5]

 

Kritikere av Islam siterer faktisk dette verset ute av kontekst. Ikke bare unnlater de å sitere hele verset, men de unnlater også å nevne konteksten verset er sitert i. For å forstå sammenhengen er det nødvendig å lese fra det første verset av dette kapitlet. Versene forteller at det var en fredsavtale mellom muslimene og avgudsdyrkerne i Mekka. Denne avtalen ble brutt av avgudsdyrkerne. En periode på fire måneder ble gitt dem for at de skulle godtgjøre bruddet, ellers ville det bli erklært krig mot dem. Vers 5 av Surah Attawbah sier:

 

«Men da de hellige måneder er til ende, så drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem, og ta dem (til fange) og omring dem og ligg på lur etter dem på ethvert sted (som er egnet) for bakhold. Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.»

[Koranen 9:5]

 

Dette verset er sitert under en krig!

 

2.Eksempel på krigen mellom USA og Vietnam

De fleste vet at USA en gang var i krig med Vietnam. Anta at presidenten i USA eller generalen av den amerikanske hæren, sa til de amerikanske soldatene under krigen: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem». Hvis man i dag sier at den amerikanske presidenten sa: «Drep vietnameserne hvor enn dere finner dem» uten å gi sammenhengen, vil det høres ut som at han er en umenneskelig massemorder. Men hvis man siterer hans uttalelse i riktig kontekst, altså at han sa det under en krig rettet mot fiendtlige soldater for å øke kampånden til de amerikanske soldatene, vil det høres veldig logisk ut.

 

3.Vers 9:5 sitert for å øke kampånden til muslimene under krigen

På tilsvarende måte sier Koranen i kapittel 9 vers 5: «... drep avgudsdyrkerne hvor enn dere finner dem...», under en kamp for å øke kampånden til de muslimske soldatene. Det Koranen sier til de muslimske soldatene er; vær ikke redd under kampen, drep fienden hvor enn dere finner dem.

 

4.En del av svaret ligger i selve verset

Denne delen av verset blir som regel unnlatt når 9:5 siteres av Islams kritikere: «Men hvis de omvender seg, forretter regelmessig bønn og betaler zakat (årlig veldedighet), så la dem dra sin vei. For Gud er tilgivende, nåderik.». Som det tydelig kommer frem av verset ville motparten fredelig få dra sin vei dersom de aksepterte Islam. Mange vil kanskje mene at dette er rettferdig, det er jo tross alt krig det er snakk om. Det vil derfor virke logisk at kun dersom en aksepterer motpartens vilkår får man dra sin vei. Men dette er ikke tilfellet i Islam, resten av svaret ligger i det neste verset.

 

5.Anti-muslimer hopper fra vers 5 til vers 7

Arun Shourie er en av Indias største kritikere av Islam. Han siterer det samme verset, Surah Attawbah, kapittel 9 vers 5 i sin bok The World of Fatwahs, på side 572. Etter å ha sitert vers 5 hopper han til vers 7 av Surah Attawbah. Enhver fornuftig person vil innse at han har hoppet over vers 6, noe de fleste anti-muslimer gjør for å villede folk til å tro at Islam er en menneskefiendtlig religion.

 

6.Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6 gir svaret

Svaret på påstanden om at Islam oppfordrer til vold, brutalitet og drap er gitt i Surah Attawbah, kapittel 9 vers 6:

 

«Hvis en av avgudsdyrkerne ber deg om beskyttelse, så gi ham det, så han kan få høre Guds ord. Før ham så et sted hvor han har sikkerhet. Dette fordi de er et folk som ikke vet.»

[Koranen 9:6]

 

Koranen sier altså at hvis de omvendte seg til Islam, fikk de fredelig gå sin vei. Videre sier Den Hellige Koranen i vers 9:6, at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt. Dette fikk de fordi de ønsket fred, men deres liv ville være truet av deres medsoldater som ikke ønsket fred, og av andre muslimer som ikke visste at de hadde overgitt seg. Det er ingen tvang i Islam, noe som også tydelig kommer frem i Koranens andre kapittel vers 256.

 

I dagens internasjonale scenario kan en fredelig og barmhjertig militærgeneral kanskje la fiendtlige soldater gå fri om de overgir seg under en krig. Men hvilken militærgeneral beordrer sine soldater om å ikke bare la fienden gå gratis, men også eskortere dem til et sted hvor de er trygge?

 

Det er akkurat det Allah sier i Den Hellige Koranen for å fremme fred i verden.

Lenke til kommentar
Vel. Det eneste jeg kan hjelpe deg med, er at en avgud er en menneskeskapt gudeskikkelse. Og som du kan se av siden jeg linket til, så er allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

 

Nei, steinfiguren representerer guden. Å diskutere hvorvidt steinfiguren ble laget for å ære guden, eller om guden ble skapt for å legitimire statuen blir som å diskutere om hvorvidt høna kom før egget.

 

Men tilbake til din påstand om at Islam per idag tilber en avgud. Jeg prøvde å forklare dette tidligere, men du var så flink til å ikke svare at det ikke kom noen vei.

Hvordan det måtte ha vært for araberne som dyrket sine husguder etc. før Koranen kom og de ble muslimer er irrelevant - det er hva folk gjør ETTER at de bekjenner seg til den islamske troen som er relevant.

 

 

Egentlig har du rett. For en avgud er et gudebilde som mennesker skaper seg selv, men også et bilde som skal representere den guden de tror på. Så ansett hvordan du ser det, så er allah en avgud.

 

Du har også rett i at det er hva de gjør etter at de bekjenner seg til islam som betyr noe. Men når islam er den samme religionen med de samme symbolene og de samme ritualene, bønner ol, og allah også er den samme .

Da nytter det ikke om de kutter ut de andre gudene og beholder allah.

 

Muslimenes kamoprop allahu akhbar betyr allah er størst, og det er også noe som henger igjen. For at allah er størst, må jo nødvendigvis bety at allah er større enn de andre gudene.

Lenke til kommentar
Men den gylne regel er: Stol aldri på muslimer om det gjelder noe annet enn å selge eller kjøpe en bruksgjenstand.
Okay, kan du ikke fortelle oss, hvordan en muslim ser ut? Slik at vi ikke gjør den feilen?
Dette" at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt.

Stemmer forsåvid, men det du "glemmer" å si, er at hvis de overgir seg og aksepterer islams overhøyhet, mao. søker status som dhimmi under islam, så får de gå.

Valget de har er å akseptere islams overhøyhet, eller døden.

Skjønner ikke hvordan du fikk det til å bli, aksepter eller død?

Skjønte du ikke denne setningen:

dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt.

Det er arkeologiske utgravninger som viser det, samt historisk kunnskap om den gamle arabiske religionen på muhammeds tid.

Kom med kilder, bevis, ikke tanker, ideer og blogger,.

Alle som er våkne opplyste og intelligente mennesker kan se at det motsatte er tilfelle. Overalt i verden blir kristne og andre ikke-muslimer forfulgt, kidnappet, drept og massakrert av muslimer pga, denne fordømte svarteboken som kalles koranen.

1.Sorte får i hvert samfunn

Alle er klar over at det finnes muslimer som er uærlige, upålitelige, som fusker osv, men media får det til å virke som om det bare er muslimer involvert i slike aktiviteter. Det er sorte får i alle samfunn. Selv i Norge finnes det mennesker som kaller seg muslimer, men verken følger Islams prinsipper eller norske lover.

 

2.Helhetlig er muslimer et godt samfunn

Men til tross for de sorte fårene i det muslimske samfunnet, er muslimer som en helhet allikevel ansett av mange som det beste samfunnet i verden. Helhetlig er muslimene det største fellesskapet av avholdsmenn, dvs. de som ikke drikker alkohol. Muslimer er et av de fellesskap som bidrar mest til veldedige formål i hele verden. Saudi-Arabia som prøver å praktisere islamske lover som utgangspunkt for sin grunnlov, er det landet i verden hvor det begås minst kriminalitet.

 

Sarojini Naidu, en ikke-muslimsk kvinne som også var den første kvinnelige presidenten av det Indiske partiet «Indian National Congress», sa i sitt foredrag The Ideals of Islam:

 

«Rettferdighetsprinsippet er et av de vidunderligste idealene i Islam, for som jeg leser i Koranen finner jeg de dynamiske prinsippene som gjelder livet, ikke mystisk, men praktisk etikk for den daglige atferden i livet som er tilpasset hele verden.»

[speeches and Writings of Sarojini Naidu, Madras, 1918, side 167]

 

3.Ikke bedøm en bil ut ifra sjåføren

Dersom en ønsker å bedømme den nyeste modellen til Mercedes, og en person som ikke kan kjøre bil sitter bak rattet og krasjer bilen, vil man selvsagt klandre sjåføren og ikke kjøretøyet. For å analysere hvor bra bilen er kan man ikke se på sjåføren, en må ta bilens spesifikasjoner i betraktning: Hvor rask den er, antall hestekrefter, drivstofforbruk, sikkerhetstiltak osv. Selv om man skulle være enig i påstandene mot muslimer bare for argumentets skyld, kan man uansett ikke dømme Islam etter dens tilhengere. Hvis man ønsker å bedømme hvordan Islam faktisk er så må en bedømme i henhold til de autentiske kildene, altså Koranen og Sahih Hadith.

 

4.Døm Islam etter den beste muslimen profeten Muhammed (fvmh)

Hvis man i tillegg vil finne ut hvor bra en bil kjører i praksis så setter man en ekspertsjåfør bak rattet. På tilsvarende måte, hvis man vil se hvor bra Islam er i praksis må man se på profeten Muhammed (fvmh), som er den beste og mest eksemplariske muslimen. Skal en dømme Islam etter noe menneske, skal det være ham. I tillegg til muslimer er det mange ærlige og objektive ikke-muslimske historikere som har anerkjent profeten Muhammed (fvmh) som det beste mennesket. Ifølge Michael H. Hart som skrev en bok om de hundre mest innflytelsesrike menn i historien, går den øverste plasseringen til den siste profeten i Islam, Muhammad (fvmh)[1]. Ifølge den ellevte utgaven av Encyclopædia Britannica var Muhammed den mest suksessfulle av alle religiøse personligheter.

 

Diwan Chand Sharma sier i sin bok The Prophets of the East:

 

«Muhammed var godhetens sjel, og hans innflytelse føltes, og ble aldri glemt av dem som omga ham.»

[The Prophets of the East, Calcutta 1935, side 122]

 

George Bernard Shaw sier i sin bok The Genuine Islam:

 

«Jeg har studert ham - den vidunderlige mannen - og etter min mening er han langt ifra noen antikrist, og burde bli kalt menneskehetens frelser.»

[The Genuine Islam, vol. 1, nr. 81936]

 

Det finnes atskillige slike eksempler på ikke-muslimer som hedrer Profeten, for eksempel Thomas Carlyle, La-Martine, John William Draper osv :)

Lenke til kommentar
Egentlig har du rett. For en avgud er et gudebilde som mennesker skaper seg selv, men også et bilde som skal representere den guden de tror på. Så ansett hvordan du ser det, så er allah en avgud.

En jeg jobber med har et bildet på kontoret sitt, det er et kors på det og Jesus henger på det korset,

da er dette en avgud da?

Fordi dette er et gudebilde kristne skaper selv, men også skal representere den "Guden" de tror på, høres kjent ut?

Muslimenes kamoprop allahu akhbar betyr allah er størst, og det er også noe som henger igjen. For at allah er størst, må jo nødvendigvis bety at allah er større enn de andre gudene.

Det er ikke et kamprop som du skal ha det til, det betyr ja Gud er størst,

Kristne har jo også "kamprop" Gud allmektige, Gud barmhjertige osv, betyr det da at han er mektigere, snille enn de andre avgudene da?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
Du må huske at Koranen ble skrevet under krig!

 

Vel, her kan vi være delvis enige. Men det var en krig muslimene selv startet, og som pågår ennå.

For islam er i konstant krig mot ikke-muslimer.

De forholdsvis fredelige mekkasurene ble imidlertid skrevet i den tiden muhammed var i Mekka.

islams krigerske periode begynte jo ikke før muhammed kom til medina, og den er ennå ikke avsluttet.

 

Det er nok mulig islams ledere og imamer holder dette skjult for muslimer flest, men det er et faktum at islam mener de er i kig med ikke-muslimer, og den krigen avsluttes ikke før verdenskalifatet er et faktum, og alle underkaster seg islam.

 

Det var med grunnlag i dette at islamsk råd inngikk en "avtale" om beskyttelse for Vebjørn Selbekk, etter at han ble tvunget til det av våre egne forrædriske politikere, Jonas Gahr Støre, Bjarne Håkon Hansen og Jens Stoltenberg, fordi de hadde ikke ryggrad nok til å stå opp og forsvare ham.

Lenke til kommentar
Men den gylne regel er: Stol aldri på muslimer om det gjelder noe annet enn å selge eller kjøpe en bruksgjenstand.
Okay, kan du ikke fortelle oss, hvordan en muslim ser ut? Slik at vi ikke gjør den feilen?
Dette" at dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt.

Stemmer forsåvid, men det du "glemmer" å si, er at hvis de overgir seg og aksepterer islams overhøyhet, mao. søker status som dhimmi under islam, så får de gå.

Valget de har er å akseptere islams overhøyhet, eller døden.

Skjønner ikke hvordan du fikk det til å bli, aksepter eller død?

Skjønte du ikke denne setningen:

dersom de ikke omvendte seg, men søkte asyl og fred, fikk de ikke bare dra sin vei, de fikk til og med personlig eskorte til et sted det var trygt.

Det er arkeologiske utgravninger som viser det, samt historisk kunnskap om den gamle arabiske religionen på muhammeds tid.

Kom med kilder, bevis, ikke tanker, ideer og blogger,.

Alle som er våkne opplyste og intelligente mennesker kan se at det motsatte er tilfelle. Overalt i verden blir kristne og andre ikke-muslimer forfulgt, kidnappet, drept og massakrert av muslimer pga, denne fordømte svarteboken som kalles koranen.

1.Sorte får i hvert samfunn

Alle er klar over at det finnes muslimer som er uærlige, upålitelige, som fusker osv, men media får det til å virke som om det bare er muslimer involvert i slike aktiviteter. Det er sorte får i alle samfunn. Selv i Norge finnes det mennesker som kaller seg muslimer, men verken følger Islams prinsipper eller norske lover.

 

2.Helhetlig er muslimer et godt samfunn

Men til tross for de sorte fårene i det muslimske samfunnet, er muslimer som en helhet allikevel ansett av mange som det beste samfunnet i verden. Helhetlig er muslimene det største fellesskapet av avholdsmenn, dvs. de som ikke drikker alkohol. Muslimer er et av de fellesskap som bidrar mest til veldedige formål i hele verden. Saudi-Arabia som prøver å praktisere islamske lover som utgangspunkt for sin grunnlov, er det landet i verden hvor det begås minst kriminalitet.

 

Sarojini Naidu, en ikke-muslimsk kvinne som også var den første kvinnelige presidenten av det Indiske partiet «Indian National Congress», sa i sitt foredrag The Ideals of Islam:

 

«Rettferdighetsprinsippet er et av de vidunderligste idealene i Islam, for som jeg leser i Koranen finner jeg de dynamiske prinsippene som gjelder livet, ikke mystisk, men praktisk etikk for den daglige atferden i livet som er tilpasset hele verden.»

[speeches and Writings of Sarojini Naidu, Madras, 1918, side 167]

 

3.Ikke bedøm en bil ut ifra sjåføren

Dersom en ønsker å bedømme den nyeste modellen til Mercedes, og en person som ikke kan kjøre bil sitter bak rattet og krasjer bilen, vil man selvsagt klandre sjåføren og ikke kjøretøyet. For å analysere hvor bra bilen er kan man ikke se på sjåføren, en må ta bilens spesifikasjoner i betraktning: Hvor rask den er, antall hestekrefter, drivstofforbruk, sikkerhetstiltak osv. Selv om man skulle være enig i påstandene mot muslimer bare for argumentets skyld, kan man uansett ikke dømme Islam etter dens tilhengere. Hvis man ønsker å bedømme hvordan Islam faktisk er så må en bedømme i henhold til de autentiske kildene, altså Koranen og Sahih Hadith.

 

4.Døm Islam etter den beste muslimen profeten Muhammed (fvmh)

Hvis man i tillegg vil finne ut hvor bra en bil kjører i praksis så setter man en ekspertsjåfør bak rattet. På tilsvarende måte, hvis man vil se hvor bra Islam er i praksis må man se på profeten Muhammed (fvmh), som er den beste og mest eksemplariske muslimen. Skal en dømme Islam etter noe menneske, skal det være ham. I tillegg til muslimer er det mange ærlige og objektive ikke-muslimske historikere som har anerkjent profeten Muhammed (fvmh) som det beste mennesket. Ifølge Michael H. Hart som skrev en bok om de hundre mest innflytelsesrike menn i historien, går den øverste plasseringen til den siste profeten i Islam, Muhammad (fvmh)[1]. Ifølge den ellevte utgaven av Encyclopædia Britannica var Muhammed den mest suksessfulle av alle religiøse personligheter.

 

Diwan Chand Sharma sier i sin bok The Prophets of the East:

 

«Muhammed var godhetens sjel, og hans innflytelse føltes, og ble aldri glemt av dem som omga ham.»

[The Prophets of the East, Calcutta 1935, side 122]

 

George Bernard Shaw sier i sin bok The Genuine Islam:

 

«Jeg har studert ham - den vidunderlige mannen - og etter min mening er han langt ifra noen antikrist, og burde bli kalt menneskehetens frelser.»

[The Genuine Islam, vol. 1, nr. 81936]

 

Det finnes atskillige slike eksempler på ikke-muslimer som hedrer Profeten, for eksempel Thomas Carlyle, La-Martine, John William Draper osv :)

 

Du er jo muslim, så du trenger ikke å vite hvordan man skiller mellom muslimer og ikke-muslimer.

 

Når jeg sier at de må akseptere islams overhøyhet eller dø, så forstår du godt hva jeg mener. For det betyr ikke nødvendigvis å konvertere til islam, men å godta å leve et liv som dhimmi og uten rettigheter under islam, slik kristne gjør i dag i muslimske land.

Men heller ikke det er noen garanti for å ikke bli forfulgt eller drept.

 

Og du sier "døm islam etter den beste muslimen" Men det er jo akkurat det vi gjør. For muslimene mener jo at muhammed var den "beste" muslimen.

Og muhammed var en pervers landeveisrøver og massemorder, og det er bla. etter muhammeds gjerninger vi dømmer islam.

Lenke til kommentar
Egentlig har du rett. For en avgud er et gudebilde som mennesker skaper seg selv, men også et bilde som skal representere den guden de tror på. Så ansett hvordan du ser det, så er allah en avgud.

En jeg jobber med har et bildet på kontoret sitt, det er et kors på det og Jesus henger på det korset,

da er dette en avgud da?

Fordi dette er et gudebilde kristne skaper selv, men også skal representere den "Guden" de tror på, høres kjent ut?

Muslimenes kamoprop allahu akhbar betyr allah er størst, og det er også noe som henger igjen. For at allah er størst, må jo nødvendigvis bety at allah er større enn de andre gudene.

Det er ikke et kamprop som du skal ha det til, det betyr ja Gud er størst,

Kristne har jo også "kamprop" Gud allmektige, Gud barmhjertige osv, betyr det da at han er mektigere, snille enn de andre avgudene da?

 

det med korset og bildet får du finne ut av selv.

 

Når allahu akhbar betyr at allah er størst, så burde du jo tenke på hvem allah da er større enn. Og det kan jo ikke være mennesker, det må nødvendigvis være guder, siden allah er en gud.

Siden det fins bare en Gud, så blir jo dette ropet meningsløst. For man kan jo ikke rope gud er størst om man vet at det fins bare en gud.

 

Så vi sitter igjen med spørsmålet. Hvem er allah større enn ? Og svaret blir da at allah er større enn de andre gudene.

Noe annet alternativ fins ikke.

Og er allah den største av gudene, så betyr det at han er en avgud.

 

Kristne har ikke noe tilsvarende dette. Det hjelper ikke hvor mye du prøver å lete, eller å omskrive ting for å få det slik du vil.

Lenke til kommentar
Så vi sitter igjen med spørsmålet. Hvem er allah større enn ? Og svaret blir da at allah er større enn de andre gudene.

Noe annet alternativ fins ikke.

Og er allah den største av gudene, så betyr det at han er en avgud.

 

Kristne har ikke noe tilsvarende dette. Det hjelper ikke hvor mye du prøver å lete, eller å omskrive ting for å få det slik du vil.

 

Er du seriøs?

Torah starter jo med å ramse opp hvor mye gud (altså el, elohim,yhwh) er større enn andre guder.

 

Og når det brukes argumenter om polytisme så er det vel omtrent det eneste islam og jødedommen kan enes om at kristendommen ikke er en monoteisme.

 

Men shahada er dog viktig for en muslim.

La ilaha illa al-Lah, Muhammadun rasulu l-Lah (Det er ingen gud utenom gud, og muhammed er hans budbringer)

 

Allah akbar, som betyr gud er størst/gud er stor, må ikke nødvendighvis bety at det er flere guder.

Jeg er størst, betyr ikke at det er flere av meg.

Tøvete utsagn ja, men din gramatiske konklusjon er like tøvete.

Lenke til kommentar
Vel. Det eneste jeg kan hjelpe deg med, er at en avgud er en menneskeskapt gudeskikkelse. Og som du kan se av siden jeg linket til, så er allah i høyeste grad skapt av mennesker, allah er en steinfigur som du kan se på siden.

Er definisjonen på avgud at den er menneskeskapt? Hvor har du dette fra? Da er jo Jesus og hellige ånd også avguder da?

Når det gjelder satan så kan jeg si at satan er opphav til all ondskap, og også all avgudsdyrkelse. islam er et av verktøyene satan bruker, men islam er slett ikke alene om å være et verktøy for satan.

Og ideologier som bla. sosialismen er andre av de verktøyene satan bruker for å forføre og ødelegge menneskene.

Men her er islam litt spesiell, for islams skrifter oppfordrer til drap og vold mot ikke-muslimer.

Når det gjelder Satan så kan jeg si at Satan er opphav til all kjærlighet og godhet. Islam er ikke et av verktøyene Satan bruker. Ideologier som sosialisme har ingenting med Satans godhet og kjærlighet å gjøre.

Alle onde gjerninger er uført under påvirkning fra satan, uansett om det er muslimer eller andre som utfører dem.

Men siden islams skrifter oppfordrer til vold og drap mot ikke-muslimer, så er satan kilden til islam.

Alle gode gjerninger er utføt under påvirkning fra Satan, uansett hvilken religion man tilhører. Siden Satan er en kjærlig gud, så har Islam ingenting å gjøre med Satan.

Hva slags dokumentasjon på at satan eksisterer utover dette, fins ikke. Og som du sier så tror jo ikke folk flest at satan eksisterer, så det er vel lite med dokumentasjon på dette.

Utenom det Bibelen, og det jeg sier. Men du tror jo ikke på meg heller, enda jeg beviselig eksisterer. :)

Dokumentasjon utover ingen dokumentasjon? Du har jo bare bablet i vei en masse vrøvl om "Satan ditt, Satan datt". Akkurat slik jeg viste for deg.

 

Dersom du ikke har dokumentasjon for Satan - ja da slutter vi å trekke inn Satan i en debatt om Islam. Siden Satan ikke eksister klarer vi oss uten slike sidespor i debatten. Det er du vel enig i?

 

Jeg har allerede en debatt oppe om Baltazar sitt språkbruk. Jeg synes ikke ord som avgud og hedensk hører hjemme når man diskuterer religioner og guder. Det bør man holde seg god for. Dette er kun billige og dominerende metoder å føre debatt på. Les mer og ta gjerne del her:

 

Avguder og barbarer - skinnhellig?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Når allahu akhbar betyr at allah er størst, så burde du jo tenke på hvem allah da er større enn. Og det kan jo ikke være mennesker, det må nødvendigvis være guder, siden allah er en gud.

Siden det fins bare en Gud, så blir jo dette ropet meningsløst. For man kan jo ikke rope gud er størst om man vet at det fins bare en gud.

 

Så vi sitter igjen med spørsmålet. Hvem er allah større enn ? Og svaret blir da at allah er større enn de andre gudene.

Noe annet alternativ fins ikke.

Og er allah den største av gudene, så betyr det at han er en avgud.

 

Kristne har ikke noe tilsvarende dette. Det hjelper ikke hvor mye du prøver å lete, eller å omskrive ting for å få det slik du vil.

Har du hørt om "de 10 bud" balle?

 

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

 

20 Gud talte alle disse ord: 2Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, ut av trellehuset. 3Du skal ikke ha andre guder enn meg.4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden. 5Du skal ikke tilbe dem og ikke dyrke dem!

 

Her kommer det krystallklart frem at "gud" erkjenner at det eksisterer flere guder og at han vil ha monopol på underkastelse. Guder er guder, gudebilder går under avguder.

 

At det eksisterer flere guder og at "gud" har et forhold til andre guder kommer også ganske klart frem i bibelen.

 

 

1Mos 6,2 forteller om gudesønner som kom til jorden og fikk barn med menneskedøtrene:

1 Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: "Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år."

 

4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

 

"Gud" hevder at han skapte menneskene i fellesskap med andre guder:

1Mos 01,26

26 Da sa Gud: "La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss!

 

1Mos 11,07

7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!"

 

"Gud" diskuterer politikk og avstraffelse med gudene som avgjør dom:

Sal 082,01

Gud står fram i gudenes forsamling,

blant guder holder han dom:

 

2 "Hvor lenge vil dere felle urett dom

og holde med de ugudelige?

 

 

Kristendom har mange avguder og gudommelige skikkelser bla, jomfru maria, helgener og ikke minst JESUS SOM DYRKER AV ALLE KRISTNE SOM EN GUDESKIKKELSE. Det foreligger fremdeles ikke en høvelig redegjørelse på hvordan den hellige ånd, "gud" og jesus er samme skikkelse.

 

Jødene dyrket også flere guder og Islam er i grunn den første monotetiske abrahammittiske religionen.

Så jeg vet ikke hvem som er avgudsdyrkere her jeg...

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...