Gå til innhold

Eksisterer fri vilje?

Anbefalte innlegg

I ein legre periode av livet mitt, nærmare bestemt to månader, har eg fundert på nettopp denne problemstillinga; eksisterer fri vilje? Ettersom eg har kome ut av skapet å tilstått, "eg er kristen" verkar det som om det heile er lagt opp for meg. I bibelen står det nemleg at fri vilje er til. På same tid står det at Gud veit alt. Lat meg omformulera sprøsmålet: "Eksisterer fri vilje om eit høgare vesen har viten om alle hendingar i framtida eller er alt då forutbestemt?"

Lenge funderte eg på dette. Men den einaste løysinga eg fann var at Gud veit alle moglegheitar me har til val. Problemet er, i allefall i mitt tilfelle, at dette bryt me bibelen. Så var eg att til byrjinga å leita igjen etter ei logisk forklaring. Svaret låg i ein aldri så liten ordfeil.

Eg hadde i all mi overveiing blanda saman orda forutbestemt og forutsett. Forskjellen? At noko kan forutsjåast betyr at ein kan anta, med stor tryggleik, kva som vil hende før det skjer. Dette betyr ikkje at anna kan inntreffa, men tilseier, som dedt står i bibelen: Gud veit, eventuelt kan forutsjå, alt. Det einaste som gjensto var korleis ein kan stadfesta at Gud kan forutsjå alt, utan at det inneber utryggleik.

For å bruka eit eksempel:

Om ein person, ein ven, kjenner deg godt kan denne personen forutsjå kva du vil gjere i nær framtid med tilnærma perfekt presisjon. For eksempel om du vil ta oppvasken eller ikkje. Lat oss sjå for oss at venen spår at du ikkje vil ta oppvasken. Då kan du fortsatt velja å ta han, men kanskje mest sannsynleg ikkje.

Lat oss overføra eksempelet:

Dersom Gud kjenner deg hinsides godt, vil han ikkje då kunne forsjå alt du vil gjere hinsides langt inn i framtida og med hinsides god presisjon? I så tilfelle veit Gud alt du vil gjera utan at du blir fråtatt valet til å gjera noko anna. Derav ser ein, eller i det minste eg, at Gud kan vite alt utan at dette fjerner moglegheita for eksistensen av fri vilje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig så er jeg så lykkelig at jeg ikke er kristen, fordi jeg synes alt fra innsiden bare gir meg hodepine.

Hvis Gud fortså alt, så forutså han vel Adam og Eva som spiste eplet og ga mennesket arvesynd også?

Ergo var alt planlagt. Noe som bare gjør det helt komisk.

Enda verre at Gud lagde Edens hage, for han lagde jo alt, og dermed også slangen.

Slangen som han forutså skulle lure Adam og Eva til å spise av eplet.

Hele Kristendommen er jo beint ut en ond spøk.

Videre dette med "fri vilje" så er det jo ganske skadelig å tro at vi har fri vilje. Klart, i Bibelen så er det jo mer den demagogiske "Gud sitter å ser på deg og vurderer livet ditt" og man har "fri vilje" utifra det. Selv om man egentlig skal følge Bibelen tydeligvis.

I virkeligheten(altså ikke innenfor noen religiøs tvangsdoktrine) er det jo et godt spørsmål om man har fri vilje. Jeg ville si nei. Jeg mener mennesket har mye begrensinger, alt utifra hvem man er, hvor man kommer fra, gener og kunnskap.

Hadde jeg visst ALT, absolutt ALT. Så kunne man begynt å diskutere om jeg hadde fri vilje.

Det man vet påvirker dine valg. Det man ikke vet påvirker dine valg. Altså er ikke viljen din "fri", den er innestengt og begrenset.

S,

Lenke til kommentar
Egentlig så er jeg så lykkelig at jeg ikke er kristen, fordi jeg synes alt fra innsiden bare gir meg hodepine.

Hvis Gud fortså alt, så forutså han vel Adam og Eva som spiste eplet og ga mennesket arvesynd også?

Ergo var alt planlagt. Noe som bare gjør det helt komisk.

Enda verre at Gud lagde Edens hage, for han lagde jo alt, og dermed også slangen.

Slangen som han forutså skulle lure Adam og Eva til å spise av eplet.

Hele Kristendommen er jo beint ut en ond spøk.

Videre dette med "fri vilje" så er det jo ganske skadelig å tro at vi har fri vilje. Klart, i Bibelen så er det jo mer den demagogiske "Gud sitter å ser på deg og vurderer livet ditt" og man har "fri vilje" utifra det. Selv om man egentlig skal følge Bibelen tydeligvis.

I virkeligheten(altså ikke innenfor noen religiøs tvangsdoktrine) er det jo et godt spørsmål om man har fri vilje. Jeg ville si nei. Jeg mener mennesket har mye begrensinger, alt utifra hvem man er, hvor man kommer fra, gener og kunnskap.

Hadde jeg visst ALT, absolutt ALT. Så kunne man begynt å diskutere om jeg hadde fri vilje.

Det man vet påvirker dine valg. Det man ikke vet påvirker dine valg. Altså er ikke viljen din "fri", den er innestengt og begrenset.

S,

Opps, der snubler vi over et nytt problem. Hvis du mener at vi ikke har fri vilje, mener du da at det er riktig å straffe et menneske for sine handlinger?

Lenke til kommentar
Opps, der snubler vi over et nytt problem. Hvis du mener at vi ikke har fri vilje, mener du da at det er riktig å straffe et menneske for sine handlinger?

Interessant spørsmål. I min mer sosialistiske ungdom tenkte jeg ofte på ting slik at det var synd på kriminelle. De hadde gjerne vokst opp i et vanskelig miljø og det er nok mange ting som leder de dit. Man kunne heller skylde på samfunnet derfor.

Jeg tror ikke det er fullstendig feil nødvendigvis, men det er nok ikke så svart/hvitt.

I dag ser jeg lettere at mennesker burde ha ansvar for sine handlinger. Fri eller ikke. Jeg tror rettssystemet i teorien er de som må ta disse avgjørelsene.

Er jo også et annet element som er viktig.

Hvis en seriemorder kan bevises å ha gått igjennom tidenes verste liv med grov mishandling, seksuelt misbruk.. blitt behandlet som mer enn dritt hele livet... og la oss HYPOTETISK sett si det var en forståelig oppbygging til hans gjerning. Så er det jo naturligvis også elementet at han er farlig for andre mennesker fortsatt noe man må ta inn.

S,

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...