MrL Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg lurer på noen små ting ang. når man skal ut av rundkjøringer. Situasjon 1: Hvem felt kan rød bil bruke her, a eller b? Noe sier at det er kun B pga den blå bilen, men ekke sikker. Hvem felt kunne rød bil brukt hvis den blå ikke var der? Skal man velge felt etter hvor man skal i neste kryss, så det er samme om man velger a eller b? Blå bilen skulle jo egentlig ikke ha kjørt ut der pga vikeplikt, men la oss nå si at det skjer, rød bil kjører ut i felt a, krasjer så med blå bil, hvem får da skylden? Situasjon 2: Rød bil har nå valge feil felt når han kjørte inn egentlig, dvs er det egentlig ulovlig å bruke det feltet selvom man egentlig, hensiktmessig ikke skal det her? Hvilket felt kan eller må rød bil velge nå, kunne han gjort noe annerledes hvis blå bil ikke var der? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det er raud bil som har vikeplikt for blå dersom den skal utføre eit feltskifte. Har han plassert seg feil må han enten skifte feil ved utgangen av rundkøyringa, eller vente til han er kome ut av den. Sidan blå bil ligg i høgre felt må raud bil vente til dei er ute av rundkøyringa. Om den blå bilen ikkje var der kunne raud skifta felt i rundkøyringa. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Kan legge til at rød bil ikke nødvendigvis har valgt feil fil i situasjon to, dersom det er to felter i samme retning før og etter rundkjøringa. Ofte er det hensiktsmessig å da holde indre felt, men da bør man også blinke seg ut til felt B. Jeg vil si at rød bil i begge situasjonene bør velge felt B, da det er mest hensiktsmessig. Går her ut fra at det er to felter i samme retning før og etter rundkjøringa. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Så lenge raud bil i situasjon skal rett fram er det "korrekt" valg av felt. Om du skal rett fram eller mot vesntre så er du oppordra til å legge deg innerst for å få betre trafikk avvikling. Ellers så har den inste bilen vikeblikt. Det er to grunnar til dette: 1) Om det er fleire felt i rundkjøyring så har du vikeplikt for trafikk i felt til høgre for deg (vanleg høgre regel). 2) Du har vikeplikt når du byttar felt, sidan det er berre to felt i denne rundkjøyringa så er det kun den innerste bilen som må bytte felt for å komme seg ut. Derfor på generellt grunnlag så anbefalar eg å alltid ligge i det ytterste feltet om du er usikker på korleis du skal kjøyre i ei rundkjøyring. Ligg du alltid ytterst så er det kun når du skal inn i rundkjøyringa at du har vikeplikt for noken. Det er ikkje ulovleg å ligge ytterst sjølv om du skal heilt rundt, men det er dårleg for trafikk avviklinga. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror hvilken bilen som kommer først har vikeplikt for hvordan forgjenger som ikke passer seg for hvem råkjøreren. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror hvilken bilen som kommer først har vikeplikt for hvordan forgjenger som ikke passer seg for hvem råkjøreren. Huh! Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Sitasjon 1: Så ville jeg ha valgt B for å så byttet til A, med å legge meg bak den BLÅ bilen. Hadde den BLå'e bilen ikke vært der så hadde jeg nok lagt meg direkte over i A. Om dette er rett eller ikke vet jeg ikke, er hvertfall slik jeg synes det virker fornuftig ut. Sitasjon 2: Forstår ikke helt spm ditt men hvis den røde bilen skulle gjennom rundkjøringen (B) samtidig som den blå bilen kjørte i felt A så ser jeg ikke store problemet. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror hvilken bilen som kommer først har vikeplikt for hvordan forgjenger som ikke passer seg for hvem råkjøreren. Huh! Mente selvfølgelig fotgjenger. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg tror hvilken bilen som kommer først har vikeplikt for hvordan forgjenger som ikke passer seg for hvem råkjøreren. Huh! Mente selvfølgelig fotgjenger. Hmm, er: "hvilken bilen" = den bilen "hvordan fotgjener" = eventuell fotgjenger "hvem råkjøreren" = den som råkjører Men sjølv då kan eg ikkje sjå kvar fotgjengeren kjem inn, ei heller kva bil du meinar kjem fyrst. Når bilisten skal inn i rundkjøyringa så har du vikeplikt for bilar som er inne i rundkjøyringa (vikeplikt frå venstre). Inne i rundkjøyringa så har du vikeplikt for feltet til høgre og ved feltskifte. Skulle det også være fotgjengarfelt i tilknyttning til rundkjøyringa så har sjølvsagt alle bilane vikeplikt for personer som skal krysse vegen. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Hahaha :!: Det var bare tull alt sammen. Det var en parodi på trådstarter, som blant annet skrev "hvem felt" to ganger. Noe som jeg ikke skjønner hvordan folk klarer å skrive. Høres jo helt sinnsykt ut. Vet at det ikke blir sett positivt på sånne innlegg, men jeg måtte bare. Men du klarte jo å finne en mening i det Lenke til kommentar
MrL Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Hahaha :!: Det var bare tull alt sammen. Det var en parodi på trådstarter, som blant annet skrev "hvem felt" to ganger. Noe som jeg ikke skjønner hvordan folk klarer å skrive. Høres jo helt sinnsykt ut. LOL. For min del høres det helt normalt ut, selvom jeg vet det er feil hvis man skal snakke 100 % korrekt norsk, noe jeg driter langt helvete i Endret 14. januar 2009 av MrLG Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 @Tomriel: :!: Her var eg litt usikker, har fått med meg at ein del bruker ordet "hvem" feil men i trådstarters innlegg så var betydninga i alle fall mogleg å få ut av sammenhengen. Ditt innlegg gav ikkje meining i det heile tatt så eg prøvde å legge godvilja til for å tolke Lenke til kommentar
hchult Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 @Tomriel: :!: Her var eg litt usikker, har fått med meg at ein del bruker ordet "hvem" feil men i trådstarters innlegg så var betydninga i alle fall mogleg å få ut av sammenhengen. Ditt innlegg gav ikkje meining i det heile tatt så eg prøvde å legge godvilja til for å tolke Hehe..for en tråd..!",) Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Hahaha :!: Det var bare tull alt sammen. Det var en parodi på trådstarter, som blant annet skrev "hvem felt" to ganger. Noe som jeg ikke skjønner hvordan folk klarer å skrive. Høres jo helt sinnsykt ut. LOL. For min del høres det helt normalt ut, selvom jeg vet det er feil hvis man skal snakke 100 % korrekt norsk, noe jeg driter langt helvete i Hehe, for meg brukes "hvem" bare i forbindelse med personer. Så det er som om noen skulle ha sagt "hvordan tok denne bilen" da de mente "hvem tok denne bilen". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå