newman221 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Neon som har prøvd å installere Windows7 på en harddisk med AHCI aktivert? Da jeg installerte Vista sist aktiverte jeg AHCI, og har vært veldig fornøyd med det, men måtte legge inn noen drivere før selve installasjonen begynte for å finne harddiskene. Har et Gigabyte P35-DS3R hovedkort, og harddisker selvfølgelig på sata. Noe spesielt jeg må ta hensyn til hvis 7 skal legges inn? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Eg prøvde aldri utan å legge inn drivar, men eg la dei inn på akkurat same måte som til Vista. Når du skal velge partisjon kan du legge inn drivarar, akkurat som på Vista-installasjonen. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Du må legge inn en driver, ellers vil ikke Windows finne disken(e). Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fom Vista har man innebygd default AHCI støtte iform av microsofts native AHCI drivere . Det samme gjelder for Win7. Er kun XP som ikke lar seg installere "out of the box" på en disk med AHCI enablet disk kontroller. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 På en måte syns jeg det er litt rart. Vista legger inn drivere til sikkert 40'000 printere, nettverkskort, skjermkort som gikk ut på dato for en liten evighet siden, lydkort og alt annet driit, men å faktisk inkludere noe man trenger? Nei, det gidder de ikke... Flere som synes det er rart? Men tilbake til saken... Så de gamle driverne fra Intel er fortsatt brukbare på 7? Er så kjedelig å formatere, for så å finne ut at det ikke gikk. Så det holder med iaAHCI.cat/inf og iaStor.cat/inf/sys fra Intel som funket på Vista? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Du trenger ikke de i det hele tatt med single disk i AHCI modus. Unntaket er om du har raid. Eneste jeg måtte inn med manuelt (på P35 kort og Win7) var smbus kontroller . Da lot jeg Win7 få lete opp denne (via action senter) fra opp pakket intel folderen over xp/2003/vista versjonen av brikkesettet driverene. Endret 12. januar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Fom Vista har man innebygd default AHCI støtte iform av microsofts native AHCI drivere . Det samme gjelder for Win7.Er kun XP som ikke lar seg installere "out of the box" på en disk med AHCI enablet disk kontroller. Kvifor er det så mange som ikkje får installert det utan å installere drivarar då? Lenke til kommentar
shabador Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Kvifor er det så mange som ikkje får installert det utan å installere drivarar då? Jeg vet ikke hvem disse "mange" er, men jeg har ihvertfall ett Gigabyte P35-DS4 kort med AHCI på Intel kontrolleren. Det er mulig at om man bruker Gigabyte SATA-kontrolleren at man trenger ekstra drivere. W7 krevde som sagt ovenfor absolutt ingen ekstra drivere for Intel kontrolleren. SMBus var det eneste som ikke ble funnet, men det er en bagatell som lett fikses ved å installere Vista chipset-driverene fra Intel på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Når eg skulle installere Vista stoppa installasjonen på eit punkt. Eit kjapt Google-søk viste at dette var eit kjent problem som kom dersom ein ikkje la inn drivarane under installasjonen. Om det er endra på Win7 veit eg ikkje, der la eg inn drivarane på første forsøk. Endret 12. januar 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Vista og Win7 har AHCI driver i driverdatabasen. Den heter msahci. Man trenger IKKE å laste intelahci under installasjon. Kontrolleren/disken må stå i AHCI mode (ikke raid). Problem oppstår hvis man installerer Vista eller Win7 med den i IDE mode for deretter å bytte til AHCI i BIOS. Da får man bluescreen ved win load for driveren er deaktivert. Dette løser man ved å enable msahci driveren i registeret først/føre reboot. HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\msahci og endre startup fra 3 eller 4 til 0. Deretter reboote til cmos settings og sette kontrolleren til AHCI-mode. Endret 13. januar 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg fikk ikke installert med kontrolleren i ACHI mode. (Intel ICH9R i AHCI mode, ikke RAID-mode). Setup så disken, jeg fikk partisjonert den osv, men setup nektet meg å installere Windows på den (systemet kan ikke boote fra denne disken eller noe i den dur). Har tidligere bootet linux fra den uten problemer. Disken var blank, og eneste disken i PCen når jeg prøvde å installere. Når jeg satt kontrolleren til "IDE-mode" fungerte det uten problemer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg har ICH9R på P35 i AHCI mode selv jeg og ingen problemer med install hverken av Vista eller Win7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå