xunil Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Hvilken screen resolution er det i command line, altsaa naar man starter opp Linux uten X. Er det mulig aa sette denne til 1024x768 eller i det hele tatt forandre den ? Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Vet ikke helt, men det er mulig å forandre den. I appenden i /etc/lilo.conf legger du til vga=791. Det resulterer i 1024x768 oppløsning. Dette forutsetter at du har support for framebuffer i kjerna. Lenke til kommentar
xunil Skrevet 12. april 2003 Forfatter Del Skrevet 12. april 2003 jeg har ikke saa mye peiling pa linux enda. Jeg bruker GRUB som bootloader saa det hjelper vel ikke meg aa forandre paa noe i lilo.conf. Support for framebuffer vet jeg ikke om jeg har i kjerna, da jeg bare bruker vanlig standard kjerne som kommer med rh9. Det er sinnsyk irriterende at det er saa lav opploesning naar man jobber mye med kommando linjen i linux. Programmerer mye direkte i commandline saa jeg skulle gjearne hatt litt hoeyere opploesning. Har proevd aa finne noe info om dette men det ser ikke ut som at det er dokumentert noen steder, rart egentlig siden det virker som det er 640x480 som er standard. Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 dette gjør du i /boot/grub/menu.lst her legger du til vga=791 hvor du vil, så skal det funke Lenke til kommentar
ism Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 eks grub: title linux kernel (hd1,4)/vmlinuz root=/dev/hdb6 vga=ask initrd (hd1,4)/initrd jeg har en liten partisjon (hdb5) for kjerne og grub. Med vga=ask kan du eksperimentere litt ved å velge forskjellig oppløsning hver gang du booter. Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 12. april 2003 Del Skrevet 12. april 2003 Maa si jeg learte noe nytt her .. Jeg har aldri tenkt paa aa oeke opploesningen, men saa har jeg aldri hatt brukt for det heller.. Uansett saa er dette fint aa ha med seg videre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå