Gå til innhold

Tips til fullt anlegg


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg er mildt sagt grønn på dette området, men trenger et fullt anlegg med høytalere, CD/DVD-spiller, forsterker/reciever (ikke helt skjønt forskjell på de enda :p ). Kommer til å bruke det mest til å høre på musikk (sjekk last.fm i signatur), men også litt til film og spill. Prisgrensa ligger vel på rundt 10,000.

Noen som har noen tips til meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! Jeg er mildt sagt grønn på dette området, men trenger et fullt anlegg med høytalere, CD/DVD-spiller, forsterker/reciever (ikke helt skjønt forskjell på de enda :p ). Kommer til å bruke det mest til å høre på musikk (sjekk last.fm i signatur), men også litt til film og spill. Prisgrensa ligger vel på rundt 10,000.

Noen som har noen tips til meg? :)

 

Ønsker du deg stereo (to høyttalere), eller surround (fem/sju høyttalere og én sub)?

 

For musikk er det best å kjøpe et rent stereoanlegg, med foreksempel en forsterker fra Onkyo eller Yamaha i 3-5000-kronersklassen, et par dugelige høyttalere á la Yamaha, Energy eller lignende (da er spm; Skal du ha gulvstående høyttalere eller bokhyllehøyttalere?) og en dugelig cd-spiller det du trenger.

 

Forskjellen på forsterker og reciever er at recieveren har innebygget radio :)

 

For surround-lyd vet jeg at f.eks. Pioneer og Yamaha leverer helt ok forsterkere i denne prisklassen, og det kan da kombineres med Energys "Take classic" 5.1 surround-høyttalere og f.eks. Pioneer dv-410 dvd-spiller som har separate leserhoder for cd og dvd.

Lenke til kommentar
Siden du for det meste hører på musikk, er et stereo-oppsett veien å gå. ;)

 

Jeg har her satt opp et anlegg som vil gi deg det du er på jakt etter:

Harman/Kardon HK3390 og DVD29. (Stereoreceiver og CD/DVD-spiller).

Jamo S 606. (Høyttalere)

 

En receiver er ganske enkelt en forsterker med innebygget radiomottaker.

 

Takk for tipsa, de er notert ned :)

 

Ønsker du deg stereo (to høyttalere), eller surround (fem/sju høyttalere og én sub)?

 

For musikk er det best å kjøpe et rent stereoanlegg, med foreksempel en forsterker fra Onkyo eller Yamaha i 3-5000-kronersklassen, et par dugelige høyttalere á la Yamaha, Energy eller lignende (da er spm; Skal du ha gulvstående høyttalere eller bokhyllehøyttalere?) og en dugelig cd-spiller det du trenger.

 

Forskjellen på forsterker og reciever er at recieveren har innebygget radio :)

 

For surround-lyd vet jeg at f.eks. Pioneer og Yamaha leverer helt ok forsterkere i denne prisklassen, og det kan da kombineres med Energys "Take classic" 5.1 surround-høyttalere og f.eks. Pioneer dv-410 dvd-spiller som har separate leserhoder for cd og dvd.

Har lest litt rundt på forumet her og tror nok det er vanlig stereo jeg vil ha. Har et par GAMLE "gulvstående" høytalere fra før (ca 1 m høye) så tror nok det er gulvstående som er greiest for meg...

Skal se litt på de forslagene dine etterpå :)

Lenke til kommentar

Husk nå at plasseringen av høyttalere med sidemonterte basser er noe mer innviklet og trenger sin tid for å finne rett plassering. For noen som er helt grønn på området kan det være argument nok til å velge noe enklere.

 

Ser veldig mye akustisk musikk på profilen din. Om vi tar utgangspunkt i at H/K er det rette valget av forsterker kan man finne en god del lekre saker på bruktmarkedet.

 

Kef Referance 1

System Audio SA1250

Dali Concept 6 (Denne bør prutes på om den interesserer.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Harman/kardon-stereoreceiveren har alt av inn- og utganger så jeg vil tro han ikke kommer til å savne noe på den fronten hvis han skal koble til TV, konsoll, DVD- og CD-spiller etc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Og det har jeg vel aldri antydet heller? ;)

Neida, det var bare en "tilleggsopplysning", som jeg så pent kaller det. Så du kan ta det helt med ro. Jeg pleier normalt ikke sette inn en forum-offensiv rett før jeg legger meg. ;)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
For å være optopic kan jeg jo spørre om hvor alle disse anbefalingene av Jamo kommer fra.Har selv aldri hatt sansen for merket,gir ut alt for mye elendige høyttalere.

Etter jeg begynte et abonement på "Hjemmekino" har jeg lest mye fint om disse og responsen har også vært god fra kjøpere av overnevnte høyttalerserie. For å være på den sikre siden bør jeg vel strengt tatt ta et lytt hos den lokale pusheren.

Lenke til kommentar
Dæven, mye bedre respons her en jeg forventet :)

 

Anyway, laget en kjapp opptegning av rommet mitt, er nok ikke helt korekt men rimlig fornøyd =P

 

I forhold til rommet ditt vil nok Kef være et godt høyttalervalg da de har høyttalere som gir god lyd uavhengig av plassering. Det er jo ikke helt optimalt å sitte "mellom" høyttalerne sånn som du gjør nå, så Kef vil være min anbefaling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...