Gå til innhold

Platou norsk slekt

bjornturoy

Anbefalte innlegg

hei! .

har sett litt på den norske slekten platou, men funderer en del på hvordan dette navnet egentlig uttales? er det platau eller platå eller hvordan! ?

hvis noen kan gi meg svar på det sa hadde det vert til stor hjelp! =)..,

takk for alle svar!

mhv

Bjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du studerer Platoufamilien? Det finnes kanskje flere slekter? Min farmor var en Platou, men gav fra seg navnet da hun giftet seg, derfor har jeg dessverre ikke Platou i navnet. Syntes det er et pent navn. Jeg kommer fra slekten til fylkesmannen Carl Nicolai Stoud Platou. Vi uttaler det også "plato".

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Den første Platou som omtales i norsk wikipedia, omtales som dansk-norsk. Det vil si at han, Ludvig Stoud Platou, kom fra Slagelse i Danmark. En bruker på Names mener at etternavnet stammer fra den tyske byen Altenplathow, som betyr Gammelt platå. Det høres da riktig ut? 

Ludvig var medlem av De Kongelige Norske Videnskabers Selskab, Det Kongelige Norske Oldskrift-Selskab (København), Han ble utnevnt til ridder av både Dannebrogordenen og den svenske Nordstjärneordenen. Og til kommandør av den svenske Vasaorden. 

Er det teoretisk mulig å få noen av disse medlemskaper i dag? Men hjelp, jeg er ingen Platou. Heller ingen Paus, Heyerdahl eller Ingstad. Eller Maurstad. Om jeg tar kontakt med denne "TheLordof Platou", kanskje jeg kan få pusse skoene hans eller noe. Få jobb i stallen på godset.. noe må det da være. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...