bjornturoy Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 hei! . har sett litt på den norske slekten platou, men funderer en del på hvordan dette navnet egentlig uttales? er det platau eller platå eller hvordan! ? hvis noen kan gi meg svar på det sa hadde det vert til stor hjelp! =).., takk for alle svar! mhv Bjørn Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Jeg går i klasse med en som heter Platou til etternavn. Han (og resten av familien) uttaler det bare "Plato". Jeg er rimelig sikker på at dette er riktig, da de har tilknytning til Platou-sport, og det uttales også "Palto-sport". Lenke til kommentar
Ordinær Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Jeg er nysgjerrig på hvorfor du studerer Platoufamilien? Det finnes kanskje flere slekter? Min farmor var en Platou, men gav fra seg navnet da hun giftet seg, derfor har jeg dessverre ikke Platou i navnet. Syntes det er et pent navn. Jeg kommer fra slekten til fylkesmannen Carl Nicolai Stoud Platou. Vi uttaler det også "plato". Endret 14. januar 2009 av Do_the_Bender Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Ikke med trykk på O-en håper jeg. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 16. januar 2009 Del Skrevet 16. januar 2009 Heter de fleste som heter Platou, Stoud Platou? Det gjør også han i klassen min. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 29. november 2022 Del Skrevet 29. november 2022 Den første Platou som omtales i norsk wikipedia, omtales som dansk-norsk. Det vil si at han, Ludvig Stoud Platou, kom fra Slagelse i Danmark. En bruker på Names mener at etternavnet stammer fra den tyske byen Altenplathow, som betyr Gammelt platå. Det høres da riktig ut? Ludvig var medlem av De Kongelige Norske Videnskabers Selskab, Det Kongelige Norske Oldskrift-Selskab (København), Han ble utnevnt til ridder av både Dannebrogordenen og den svenske Nordstjärneordenen. Og til kommandør av den svenske Vasaorden. Er det teoretisk mulig å få noen av disse medlemskaper i dag? Men hjelp, jeg er ingen Platou. Heller ingen Paus, Heyerdahl eller Ingstad. Eller Maurstad. Om jeg tar kontakt med denne "TheLordof Platou", kanskje jeg kan få pusse skoene hans eller noe. Få jobb i stallen på godset.. noe må det da være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå