Gå til innhold

[Løst]Reparasjon av virtuell Ubuntu server

Anbefalte innlegg

*lang historie*

Installerte Debian på nytt på serveren min på søndag, var flink og tok skikkelig backup av alle filene mine og hadde igrunn ingen problemer med å få systemet opp å gå igjen. Helt til jeg skulle starte opp den virtuelle web serveren min.

Her viste det seg at det ikke er nok å ta backup av disken, så når jeg bootet opp maskinen igjen kom den seg ikke på nett :(

Har prøvd diverse, bandt annet å boote med installasjons cden i recovery mode, og her er det ingen problem med nettverket. Har laget noen nye virtuelle maskiner, og ingen av de har problemer med nettverket.

*/lang historie*

Så:

ifconfig forteller meg at det eksisterer et nettverk (lo) men det hjelper jo lite..

/etc/netvork/interfaces forteller meg at maskinen er satt opp med statisk ip på eth0

denne instillingen fungerte før, så den er neppe gal.

dmesg |grep eth
e1000: eth0: e1000_probe: Intel(R) PRO/1000 Network Connection
Driver 'sd' needs updating – please use bus_type methods
Driver 'sr' ----- « ----
udev: renamed network interface eth0 to eth1

lspci 
Ethernet controller: Intel Corporation 82545EM Gigabit Ethernet Controller (Copper) (rev 01)

Så, noen som vet hvordan jeg kan installere nettet på nytt? Foreksempel en kommando som kjører den setupen som er under installasjonen av Ubuntu?

Er forøvrig ingen krise dette, alt finnes i andre backups, men hadde vært moro å slippe å gjøre alle innstillingene på nytt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dmesg |grep eth
e1000: eth0: e1000_probe: Intel(R) PRO/1000 Network Connection
Driver 'sd' needs updating – please use bus_type methods
Driver 'sr' ----- « ----
udev: renamed network interface eth0 to eth1

ja.. så nøkkelen var altså at eth0 ble omdøpt til eth1, satt opp nye instillinger for eth1 istedenfor eth0 i /etc/network/interfaces og alt fungerte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...