CCola Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Heisann! Har koblet PC'en til et 42" Panasonic TV. Har problemer med at når jeg skal se skrivebord osv på TV'en kutter det litt rundt hele skjermen, slik at jeg ikke får med meg alt. Pratet med noen kompiser, og de hadde akkurat samme feilen. Noen som vet hvordan jeg fikser? Takk takk! Lenke til kommentar
Ari Gold Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Høyreklikk på skjermen, tilpass og skjerminnstillinger. Dra oppløsningen til der du vil ha den. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Ikke noe innpå nVidia-kontrollpanel altså? For om jeg driver å stiller på oppløsning inne på skjerminnstillinger, blir det dualview automatisk (altså en forlenget skjerm), noe jeg ikke vil ha. Jeg vil ha det samme på skjermen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Heisann! Har koblet PC'en til et 42" Panasonic TV. Har problemer med at når jeg skal se skrivebord osv på TV'en kutter det litt rundt hele skjermen, slik at jeg ikke får med meg alt. "It's not a bug, it's a feature." Dette er hva som kalles "overscan", det henger vel igjen fra gammelt av for å sikre at hele skjermen på bilderørsTVer ble fylt uten svart sørgerand rundt, men går på bekostning litt av bildekantene. Man kan spøøre seg hvorfor det fortsatt gjøres på denne måten med LCD- og Plasma-TV... Dette gjør ikke så mye når man ser TV eller DVD, men for PC kan det være sjenerende, og PC bør kobles til en inngang beregnet på PC, med 1:1 pixelmapping eller "just scan". På noen TV-er bør man velge VGA eller DVI-inngang for PC, mens andre har en bestemt HDMI-inngang som funker bedre til PC enn de(n) andre. Hvilken inngang som egner seg best på din TV, eller hvordan den kan konfigureres best, vet jeg ikke, men jeg håper dette innlegget gir deg en pekepinn på hva problemet er. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 For om jeg driver å stiller på oppløsning inne på skjerminnstillinger, blir det dualview automatisk (altså en forlenget skjerm), noe jeg ikke vil ha. Jeg vil ha det samme på skjermen. Jeg vil anbefale deg å ikke bruke samme bilde på begge skjermene, men "utvide skrivebordet" slik at det går over begge skjermene, og sette opp hver skjerm til sin 'native' (fysisk relle) oppløsning, dersom ikke begge skjermene har panel med samme antall piksler i både høyde og bredde. Prøver du å vise eksakt samme bilde på to forskjellige skjermer med forskjellig fysisk oppløsning og høyde/bredde-forhold (TV har 16:9, widescreen PC har ofte 16:10), blir bildet på en av dem lett uskarpt og litt forvrengt. Eller så må bildet klippes, eller kantes med svart på minst to av sidene på en av dem. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Jo takk, jeg skjønner hvorfor iallfall, nå gjenstår bare hvordan, hehe. Er det på TV eller på PC'en jeg skal fixe? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei Som Svinks sier PC bør kobles til en inngang beregnet på PC, med 1:1 pixelmapping eller "just scan" Det er på tv meny du ser etter dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå