Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

isdn kabler = tcp kabler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ISDN kabler (installasjonskabler tele) er Cat. 3 kabler.

TP kabler (datakabler) er Cat. 5 kabler osv.

Hvis du kjører ISDN over Cat. 5 kabler (lengre strekninger) får du problemer

(Det vet jeg, jeg har rettet feil hos flere kunder som har slitt med ISDN'en sin, grunnet bruk av

Cat. 5 kabler)

Det er heller ikke anbefalt å kjøre data (LAN) over

Cat. 3 kabler.

Cat. 5 kabler og Cat. 3 kabler har forskjellig tvinning (revolvering) på trådparene, derfor blir lengden på de ulike lederene (trådene) forskjellige.

Er lærling som telemontør i Bravida skjønner du.

Håper dette hjalp deg :wink:

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

TP kabler finnes i 5 Cat verdier.

Cat1 til Cat5, hvor Cat 1 er dårligst og Cat 5 er best.

Cat 5 er beregnet for max 100meter og max 100mbps nettverkt. Lavere Cat betyr lavere hastighet og også lavere strekk man kan ha, hsuker ikke helt anbefalt tabell i hodet.

Samt så finnes det UTP og STP, det er unshielded og shielded Twisted Pair kabler. STP er bedre skjermet mot støy og dermed bedre, men ofte dyrere. men UTP kabler holder.

UTP/STP er ikke ISDN kabler! selv om begge bruker RJ45 connector. Så ikke bruk disse om hverandre, også hvordan koblingen av lederene inne i connectorerene går har neo å si, men er litt usikker her og nå om ISDN og TP kabler bruker samme oppsett, noe jeg tror de ikke gjør.

Anbefales å bruke kabler til det de er laget for. :)

Lenke til kommentar

isdn kabler har for få ledninger, det er det som er problemet samt at man ikke vet om noen av lederne er krysset eller noe slikt, må ha en telemontør elns for dette, eller en som gidder å kutte opp en kabel.

Har ikke studert en kabel og ahr ikke isdn så ta det jeg sier med en klype salt

Lenke til kommentar
ISDN kabler (installasjonskabler tele) er Cat. 3 kabler.

TP kabler (datakabler) er Cat. 5 kabler osv.

Hvis du kjører ISDN over Cat. 5 kabler (lengre strekninger) får du problemer

(Det vet jeg, jeg har rettet feil hos flere kunder som har slitt med ISDN'en sin, grunnet bruk av

Cat. 5 kabler)

Det er heller ikke anbefalt å kjøre data (LAN) over

Cat. 3 kabler.

Cat. 5 kabler og Cat. 3 kabler har forskjellig tvinning (revolvering) på trådparene, derfor blir lengden på de ulike lederene (trådene) forskjellige.

Er lærling som telemontør i Bravida skjønner du.

Håper dette hjalp deg :wink:

Hilsen Zuul

Problemer med ISDN over cat.5 kabel seier du? Det var rart, kvifor har Bravida slutta å legge 2p og 4p EP kabel og begynt å legge 4p cat.5 påvegg i staden for då?

Lan over cat.3 er heller ikkje noko problem. Gjett hvilken kabel som vart brukt i LAN net før cat.5 komm på banen. Cat.3 er den klart mest vanligaste kabelen i lit eldre LAN net.

Det er mulig å køyre både 10Mbps og 100Mbps over cat.3, men 100Mbps er sjeldent brukt.

Her er ein link til litt nyttig info om Ethernet.

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/ci...et.htm#xtocid19

[edit]

btw. det er ingen ting som heiter ISDN kabel.

[/edit]

Lenke til kommentar

Ein liten oppklaring rundt begrepa kabel, ledning, leder o.s.v.

Ledning:

Normalt ein kabel berekna for å ligge laust. Ein skøyteledning er eit godt eksempel, andre er lampettledning, og ledningen imellom t.d. ein telefon og eit telefonuttak.

Kabel:

Ein kabel er berekna på fast instalasjon. t.d. telefon og sterkstrømskablane som er spikra på veggen i dei tusen hjem...

Leder:

Alle kabler og Ledninger er bygd opp av misnt ein leder som er kaplsla inn i ein felles kappe. cat.5 har t.d. 8 ledere (4 par)

Par:

2 ledere som er revolvert (tvunnet) om kvarandre.

Lenke til kommentar

Cat 5 er beregnet for max 100meter og max 100mbps nettverkt. Lavere Cat betyr lavere hastighet og også lavere strekk man kan ha, hsuker ikke helt anbefalt tabell i hodet.

Samt så finnes  det UTP og STP, det er unshielded og shielded Twisted Pair kabler. STP er bedre skjermet mot støy og dermed bedre, men ofte dyrere. men UTP kabler holder.

UTP/STP er ikke ISDN kabler! selv om begge bruker RJ45 connector. Så ikke bruk disse om hverandre, også hvordan koblingen av lederene inne i connectorerene går har neo å si, men er litt usikker her og nå om ISDN og TP kabler bruker samme oppsett, noe jeg tror de ikke gjør.

Ikke for å være pirkete men Cat kabler går opp til Cat 5e med max fart på 1000mbit og 10m rekevide :)

Lenke til kommentar

her er problem stillingen:

har en hub men ikke så mange tp5 kabler.

forstår jeg dere rett får jeg bare bedre ytelse over tp5 men tp3 funger er fett om den ikke er lang.

jeg trenger bare et par meter og trenger vel erlig talt ikke 100mb linje.

10 eller noe sånt burde vel holde til åspille bf og cs. tror heller ikke huben klarer mer enn 10mb.

Lenke til kommentar

Samt så finnes  det UTP og STP, det er unshielded og shielded Twisted Pair kabler. STP er bedre skjermet mot støy og dermed bedre, men ofte dyrere. men UTP kabler holder.

Ikke for å være pirkete men Cat kabler går opp til Cat 5e med max fart på 1000mbit og 10m rekevide :)

hørt om cat7 kabler :roll:

Lenke til kommentar

Category 6 cables are the perfect way to connect your workspace’s emerging gigabit networks. Category 6 cables improve upon the Category 5e specification by providing twice the available bandwidth (up to 250Mhz), and a signal-to-noise margin improvement that is sixteen times (12dB) better than that provided by Cat 5e.

Ser også at det er noe som heter cat7 men finner ikke noe info på det.

Lenke til kommentar
Category 6 cables are the perfect way to connect your workspace’s emerging gigabit networks...

Husk at en gang var også cat 3 den perfekte måten å koble opp nettverk.

Du får nok ikke noe som er bedre enn fiber nå for tiden...

Her følger en liten oversikt over de forkortelser som

TCP = Transport Control Protocol (i forbindelse med overføring av pakker)

TPC = ?

IP = Internet Protocol

TP = Twisted Pair

UTP = Unsheilded Twisted Pair

STP = Sheilded Twisted Pair

Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale en leverandør av Cat. 6 eller 7? Skal strekke noen få meter kabel til en tre-fire kontorer hos en kunde etter påske og er interessert i å kjøpe noen meter... har ikke mål men 100 meter holder sikkert. Trenger veggkontakter også, 5 stk. Cat5 kabel har vi, men det hadde vært ok med den nyeste typen kabel når vi først gjør jobben. Vi holder til i Oslo.

Btw. kablene heter tp som folk sier her og TCP er kjent fra vår o store protokoll TCP/IP og er igrunn "kvalitetskontrollen" til protokollen for å overforenkle noe helt fryktelig.

Lenke til kommentar

avaya sin cat.6 er ein av dei beste. Tåler hard medfart under trekking, lett å trekke og lett å avmantle/terminere.

Når det gjelder kontakter så anbefaler eg å bruke MPS'er. Lucent sine er greie å jobbe med.

Å bruke cat.7 er ikkje å annbefale når det bare er snakk om å legge til nokre få maskiner (hvis det ikkje er absolut behov) p.g.a. opplegget for jording som må etablerast.

Det koster meir en det smaker...

Lenke til kommentar

For å si det sånn... Cat 5e holder i massevis. Og som pen-avatar over meg sa, så er nok Avaya (We tote!!) blandt favorittene. Mine ihvertfall. Du kan også kjøpe Nexans som er et meget kjent merke, og som holder en god stund. Ikke bruk masse tid og energi på å få det aller nyeste og beste når det ikke er nødvendig. Da kan du likegodt kjøpe fiber...

Når det gjelder kontakter, så bruker jeg bare Elko sine doble cat-5 modularkontakter.

Godt råd: Strekk alltid to kabler til hver kontakt, og lag alltid en dobbel... Det er mye bedre enn å måtte begynne å strekke på nytt. Spesielt hvis "strekkeforholdene" er kjipe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...