Gå til innhold

Gibson Les Paul Standard - Type hals?

Szmekken

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har spilt gitar i snart 4 år og har på den tiden hatt både en Epiphone Les Paul 100 og en Epiphone Les Paul Standard. Sistnevnte er den jeg bruker om dagen. Nå er tiden kommet for å invistere i en Gibson Les Paul. Å kjøpe den ny er uaktuelt, men brukt kan en vel få tak i en for 10-14 000. Spørsmålet mitt er som følger. Disse forskjellige halsene. Hva er forskjellen på 59's og 60's? Hvilen av dem tilsvarer halsen på min Epiphone? Hvilen er vanlig?

Hadde vært flott om noen visste dette :)

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

60's går ofte under navnet "Slim Taper" og er då ein del flatare enn 50's. Variasjonar kan du òg finne innan gitarar som i utgagnspunktet skal ha samme hals, prøv derfor hvis du er veldig kresen på flate halsar. Heldigvis slit eg ikkje med den, kan takle alt fra ein flat Fender C til høvla Louisville Sluggers så lenge forma er ålreit.

Standard Plus var vel ei meir "luksuriøs" utgave med tjukk seig lakk og eit par detaljar som i mine agne ikkje tek seg så veldig bra ut. Tung jævel.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Er enig med Kim her, er ikke noe stort problem å forholde seg til ulike halsprofiler. Men prøv før du kjøper, selvsagt. Selv har jeg tre svært ulike gitarhalser i mitt nåværende hovedsortiment: en trestamme av en warmoth strathals, en superslank og smal selvbygd telehals og et svensk overlakkert fleskestykke av en Hagstrømhals. Alt funker! (og jeg har fingre i størrelsesordenen "en bunt sossiser")

Lenke til kommentar

Jeg er enda en av dem som takler de fleste halser, så lenge dem ikke blir for tynne (Ibanez wizzard-halser er for tynne for meg).

Men det er ikke alle som klarer å tilpasse seg alle halser, og jeg har merket at flere og flere ungdommer vil ha en tynn hals fremfor en tjukk en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...