Bjarnemann Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Heisann, har installert programmet Aerosnap på min Vista installasjon, og det er en veldig, veldig nyttig funksjon for meg når jeg jobber med dokumenter. For de som ikke vet så er Aerosnap et lite program som enkelt lar deg "maksimere" vinduer til halv skjerm, så du enkelt kan jobbe med to vinduer ved siden av hverandre. genialt for feks tekstbehandling og kilder ved siden av. Noen som vet om noe tilsvarende til Ubuntu? Har googlet litt, men fant bare noe som måtte kompileres på en spesiell måte for å kanskje virke.. Og er ikke så veldig god på den kompileringa akkurat.. Bruker Compiz som vindushåndterer om det hjelper. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 installer compiz config manager fra synaptic, mulig du finner det du er ute etter der. Evt har du jo alltids #compiz-fusion @ irc.ubuntu.net der du kan spørre folk som har helt sykt god peiling på compiz Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Aerosnap Du kan nok få til noe tilsvarende - tilpasset sånn som du vil - med wmctrl. Her må du sette opp kommandoer selv, og binde dem til taste (eller mus)-snarveier selv - men til gjengjeld har du flere muligheter. Brukte dette programmet en liten stund - så bytta jeg til Openbox, som har mye av den funksjonaliteten innebygd (og mer til). Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Ah. Takker for svar Skal se hva jeg kan få til, men er ikke akkurat noen Linux-pro, så om det er koding og slikt kan det bli ganske vanskelig. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Ah. Takker for svar Skal se hva jeg kan få til, men er ikke akkurat noen Linux-pro, så om det er koding og slikt kan det bli ganske vanskelig. med mindre du er nødt å skrive en plugin selv, skal det være ganske enkelt og greit å gjøre det via gui'en. Har brukt Linux i et par år uten å noensinne ha skrevet noe kode (annet enn copy&paste fra howtos og sånt;)) Lykke til Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 (endret) Åpne System > Preferences > CompizConfig Settings Manager Hvis du ikke har den så installer den i Synaptic. Finn funksjonen "Tile" (langt nedi). Hak av for den. Du kan gå inn på funksjonen og velge hvilke knapper som skal gjøre jobben under "key bindings". Hos meg er det shift+super(windows-tast)+x som gjør skru funksjonen av/på. Om du har to vinduer oppe vil den sette dem ved siden av hverandre sånn du beskriver. 4 vinduer vil komme i to kolonner. Endret 14. januar 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Åpne System > Preferences > CompizConfig Settings Manager Hvis du ikke har den så installer den i Synaptic. Finn funksjonen "Tile" (langt nedi). Hak av for den. Du kan gå inn på funksjonen og velge hvilke knapper som skal gjøre jobben under "key bindings". Hos meg er det shift+super(windows-tast)+x som gjør skru funksjonen av/på. Om du har to vinduer oppe vil den sette dem ved siden av hverandre sånn du beskriver. 4 vinduer vil komme i to kolonner. Husk at du da trenger pakka compiz-fusion-plugins-unsupported, som ikke er standard. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2009 Ah skjønner, for fant ikke Tile knappen ser du Men er det noe problemer med den plugin pakken, siden den har status som unsupported? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 14. januar 2009 Del Skrevet 14. januar 2009 Ah skjønner, for fant ikke Tile knappen ser du Men er det noe problemer med den plugin pakken, siden den har status som unsupported? Jeg har ikke merka noe negativt enda. På den annen side får jeg ikke tile til å fungere heller da :S Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Takker for raskt svar Men ehm uhm jo.. Hvordan skal jeg installere pakken? Finner den ikke i pakkehåndtereren, og ble heller ikke noe klok av Google. Edit: Bare glem det, fikk det til Endret 15. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Jeg fikk det til, litt mer tungvindt enn aerosnap, men samme nytten ^^ Smif: Tile knappen heter flislegg på norsk, om du har norsk Ubuntu. For meg virket det også å bare søke på tile. Endret 15. januar 2009 av Bjarnemann Lenke til kommentar
Smif Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Norsk? hvem, hva? har såklart engelsk. Når det gjelder tile: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/c...supported/+bug/ Det er en bug, ser ut som noen har fiksa det, men funker fortsatt ikke hos meg. Uten at det er så veldig viktig heller da Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Rart.. Ler litt av tanken på at jeg nettopp endret vindushåndtereren uten å reboote. Windows slår seg av om jeg installerer Pc suite.. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Rart.. Ler litt av tanken på at jeg nettopp endret vindushåndtereren uten å reboote. Windows slår seg av om jeg installerer Pc suite.. Welcome to our world! Kjekt, er det ikke? Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 15. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2009 Hehe, har vært i denne verdenen ganske lenge egentlig Men blir stadig overasket over hvor deilig det faktisk er å bruke Ubuntu kontra Windows og Mac. Om jeg ikke liker noe forandrer jeg det, enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå