Gå til innhold

Hjelp til å formatere hd og reinstallere Vista u/disk eller prog

Anbefalte innlegg

Av flere grunner har jeg bestemt meg for å formatere harddisken i pcn min, og reinnstalere Vista Premium som min PC kjører at the moment. Jeg har ikke recovery disk, eller et forhåndsinstallert recovery program som jeg kan benytte meg av. Det følgte heller ikke med en installasjondisk. Nå har jeg ikke en eneste anelse om hvordan jeg kan slette alt, og reinstallere Windows Vista sånn at alt blir rensket opp og jeg kan starte helt fra begynnelsen av.

Jeg er ikke helt blå innen PC, men innen akkurat dette temaet så har jeg ikke mye kunnskaper.

Jeg har en Acer Aspire 5610Z bærbar PC, hvis det skal være til hjelp.

Det må da være en måte for å gjøre det?

Jeg skal ikke komme innpå mer detaljer nå, om hvorfor jeg vil formatere PC'n. Men det jeg er ute etter om det er noen her som vet om guider eller kan fortelle/veilede meg hvordan jeg skal gå frem for å formatere/reinstallere Vista Premium uten å bruke Vista disk, for det har jeg ikke?

Takker for svar. ;)

edit; Jeg begynte å lese litt på noe som heter "Windows Complete PC-gjenoppretting" som virket veldig interessant ut, men det var vist ikke inkludert i Premium, typisk. :dontgetit:

Endret av Narrie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en skjult partisjon på harddisken din som heter PQSERVICE. Det er recovery-DVD`en din.

Med den kan du reinstallere OS`et. Da slettes også alt på den partisjonen. Eller dvs det slettes ikke, men MFT blir byttet ut og OS`et blir reinstallert.

PQSERVICE aktiveres ved å trykke <ALT+F10> under oppstart når BIOS-bilde kommer opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...