Gå til innhold

Portapro i flere farger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd disse et par ganger og må si det gir veldig god lyd for pengene. Selv bruker jeg Beyerdynamic DT-770 Pro, som er langt bedre selvfølgelig. Men om jeg hadde kjøpt et nytt lettere headset hadde nok Koss Portapro vært høyt oppe på lista.

er veldig glad i portapro headsett, men de må da tape stygt på den garantien de har??? har levert så mange sett tilbake pga. produksjonsfeil at jeg snart mister tellinga...

Du er en av de få som bruker den garantien.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd disse et par ganger og må si det gir veldig god lyd for pengene. Selv bruker jeg Beyerdynamic DT-770 Pro, som er langt bedre selvfølgelig. Men om jeg hadde kjøpt et nytt lettere headset hadde nok Koss Portapro vært høyt oppe på lista.

er veldig glad i portapro headsett, men de må da tape stygt på den garantien de har??? har levert så mange sett tilbake pga. produksjonsfeil at jeg snart mister tellinga...

Du er en av de få som bruker den garantien.

kan godt hende, men når bøyla knekker etter en dag... og på 3 headsett på rad :roll: så må man jo nesten bare gjøre det... etter en rask telling er jeg selv opp i 6 sett på 2 år... og det 6 er i ferd med å ryke igjen etter 1 mnd...

Lenke til kommentar
HVIS det er bass du er ute etter. Jeg må kjøre bassreduskjon i EQ*en på iPod'en når jeg bruker PortaPro. Har lyst på et par AKG K414P egentlig.

Hehe, det er lite optimalt.

Du har PortaPro og iPod som i utgangspunktet ikkje gjev den heilt store lyden. Så justerer du i tillegg på equalizer og gjer heile greia mange ganger værre. :p

Lenke til kommentar

vel 1 settet var vel min egen skyld... da jeg satt meg på de :p, men jeg fikk nye av en grunn...

2, 3 og 4 var mer eller helt råtten i de 2 små plastikkholderne på metallbøyla, så de knakk alle 3 etter veldig kort tid...

5. settet var ledningen i venstre side ikke tilkoblet i esken

og nå det 6. paret har plastikken som holder selve elementet blitt nedslitt slik at det faller av... og det er etter 1 mnd bruk...

Lenke til kommentar
HVIS det er bass du er ute etter. Jeg må kjøre bassreduskjon i EQ*en på iPod'en når jeg bruker PortaPro. Har lyst på et par AKG K414P egentlig.

Du har PortaPro og iPod som i utgangspunktet ikkje gjev den heilt store lyden. Så justerer du i tillegg på equalizer og gjer heile greia mange ganger værre. :p

Om portaproene farger lyden uheldig kan det jo være greit å fikse med en EQ. Selv er eg ikke så glad i sennheiser px100/200 selv om jeg veldig godt liker sennheiser sine dyrere modeller. Synes egentlig porta pro har en ganske behaglig lyd, til 250 spenn må man inngå et kompromiss eller to, og selv om porta pro kanskje ikke har så riktig reproduksjon synes jeg de gir en behaglig og grei lyd, spesielt når det er bråk i bakgrunnen.

AtW

Lenke til kommentar

Om portaproene farger lyden uheldig kan det jo være greit å fikse med en EQ. Selv er eg ikke så glad i sennheiser px100/200 selv om jeg veldig godt liker sennheiser sine dyrere modeller. Synes egentlig porta pro har en ganske behaglig lyd, til 250 spenn må man inngå et kompromiss eller to, og selv om porta pro kanskje ikke har så riktig reproduksjon synes jeg de gir en behaglig og grei lyd, spesielt når det er bråk i bakgrunnen.

AtW

Eg har aldri synest EQ hjelper stort, tvert imot. Den prøver å fikse på lyden, men endar berre opp med noko dårlegare på andre områder. Så lenge ein har ei lydfil med god kvalitet samt avspelar og headset skal det ikkje være naudsynt å bruke EQ, lyden skal være som det er meint den skal. Ein god EQ kan kanskje gjere endringar i positiv retning, men min erfaring med iPod er at den ikkje klarer det. No brukar eg riktignok ikkje iPod lengre, så det er ikkje noko problem. :p

vesleengen: Det kan og tenkast at dei var grovt overprisa tidlegare og er kome ned på eit fornuftig nivå no. Eventuelt at det har blitt billigare å produsere. Når dei første kom for 25 år sidan kan ein tenke seg at produksjonsfasilitetane til produsenten har endra seg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

AtW

Eg har aldri synest EQ hjelper stort, tvert imot. Den prøver å fikse på lyden, men endar berre opp med noko dårlegare på andre områder. Så lenge ein har ei lydfil med god kvalitet samt avspelar og headset skal det ikkje være naudsynt å bruke EQ, lyden skal være som det er meint den skal. Ein god EQ kan kanskje gjere endringar i positiv retning, men min erfaring med iPod er at den ikkje klarer det. No brukar eg riktignok ikkje iPod lengre, så det er ikkje noko problem. :p

vesleengen: Det kan og tenkast at dei var grovt overprisa tidlegare og er kome ned på eit fornuftig nivå no. Eventuelt at det har blitt billigare å produsere. Når dei første kom for 25 år sidan kan ein tenke seg at produksjonsfasilitetane til produsenten har endra seg.

Nå har ikke eg så voldsom erfaring med EQen til ipod, men velvalgte EQ-instillinger kan være nyttig. Såklart avhengig av situasjonen. Og da kommer vi fram til hva som er et headset av god kvalitet? Svaret er ikke så trivielt, enn så lenge folks ører er ganske ulike i fysisk form. Men såklart, har du en veldig lite presis EQ som bare stiller i "brede penselstrøk" er det ofte ikke så nyttig.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg er også på mitt 5. eksemplar av PortaPro, nå støver de selvsagt ned til fordel for PX200 (fritid) og AKG K24P (trening) med gummiputer (blir da semilukked konstrusjon).

Takke meg til lukkede konstruksjoner - de få gangene jeg glemmer headphones på buss og da prøver å lese, er det ikke rent sjelden det sitter din typiske emo-kid som hører på jævlig høy musikk med MASSE diskant. Gud så det provoserer.

Lenke til kommentar
Nå har ikke eg så voldsom erfaring med EQen til ipod, men velvalgte EQ-instillinger kan være nyttig. Såklart avhengig av situasjonen. Og da kommer vi fram til hva som er et headset av god kvalitet? Svaret er ikke så trivielt, enn så lenge folks ører er ganske ulike i fysisk form. Men såklart, har du en veldig lite presis EQ som bare stiller i "brede penselstrøk" er det ofte ikke så nyttig.

AtW

Det er det som er saken. Om ein har eit headset som er konstruert sånn at den ikkje overdriver eit område, uansett kvar på frekvensskalaen det måtte være, er det ikkje behov for å bruke EQ. Sidan EQ i mange tilfeller er med på å ødelegge lyden er det difor ynskjeleg å ha eit headset som ikkje har behov for justering.

Om ein ser på dyrt hi-fi-utstyr, recievere, spelarar og den slags, så finnes det i veldig mange tilfeller kun volumjustering. Ingen "Bass" og "Treble".

Det stiller sjølvsag krav til utstyret, ein må legge litt i det for å få eit bra headset/pluggar, men det er prioriteringer som alt anna. Nokon vil kjøpe 5 PortaPro-sett til ein samla sum av rundt 2000 over nokre år, andre vil kanskje kjøpt eit sett til 1000+ med ein gang og få mykje betre lyd. ;)

Det er forskjell mellom øyrene til folk, men dei fleste høyrer at PortaPro har kraftig bass, ikkje nødvendigvis så djup. No er desverre bass det veldig mange bedømmer eit headset etter, sjølv om det står for ein svært liten del av det dynamiske frekvensspekteret til musikken. I mine øyre er musikken best når alt er i balanse, høge, middel og låge frekvensar gjer den jobben dei skal i forhold til korleis ei låt er spelt inn. For å få det må ein kreve litt av headsettet.

Lyden du høyrer er eit resultat av 3 ting:

1: Kvaliteten på lydfila

2: Kvaliteten på avspelaren

3: Kvaliteten på hovudsettet/pluggane

Snu den lista på hovudet så har du ei rangert liste over rekkefølga ein bør prioritere. Det ein puttar på hovudet eller i øyrene er i hovudsak alltid den viktigaste delen i anlegget. Deretter kjem lydkjelda, mobiltelefonen, mp3-spelaren eller liknande. Til sist kjem kvaliteten på lydfila. Når det er sagt så må ein sjølvsagt være litt fornuftig. Å bruke dårleg koda mp3-filer gjev eit dårleg resultat, uansett kor bra utstyr ein har. Faktisk så kan betre hardware markere den dårlege kvaliteten betre enn eit dårleg sett. Når eit sett ikkje klarer å levere lydkvaliteten til ei VBR mp3-fil f.eks. vil du heller ikkje like godt klare å skilje mellom god og dårleg kvalitet på mp3-filene. Har du derimot ein grei kvalitet på mp3-filene blir det av mindre betydning jo høgare ein kjem.

Difor er det litt sorgmodig å sjå alle som går rundt med iPod og originale øyrepluggar som knapt er verdt plasten dei er produsert med. :p

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
men kvaliteten må da ha gått noe ned?? da portapro for 2-3 år siden kosta 6-700kr, men nå er å oppdrive til 200,-

enten er kvaliteten dårligere, eller fortjenesten snart lik 0

Nei, Porta-Pro var lenge (og er fortsatt i en grad) på moten, så man kan overprise det noe veldig og folk vil gå ut i fra at det er bra ettersom så mange har det. Samme greia som med Skull Candy.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...