Gå til innhold

Noctuna NH-U12P vs. Scythe Orochi, samt Thermalright HR-03 GT på 4870

CAT-scan

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en PC med et bZerk Acryl-kabinett (det Netshop har). Å kalle det et kabinett er kanskje litt rart, i og med at det i bunn og grunn ikke er annet enn plater for å legge ting på. Optimalt sett, så skulle denne maskinen ha vært uten vifter, men det blir vanskelig. Derfor har jeg sett litt på forskjellige kjøleløsninger.

Siden alt så og si skal ligge i friluft, så vil ikke opphopning av varm luft være noe problem, men jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal velge da det gjelder kjøler. Scythe Orochi ser ut til å ha et problem med at den aldri får prosessorene tilstrekkelig kalde nok. Jeg har sett mye spekulasjoner rundt at det er fordi de har gått for et oppsett hvor varmerørene ligger oppå hverandre fremfor ved siden av hverandre, noe som fører til at man kan kjøle hva det måtte være med denne kjøleren, men at den ikke er noe flink til å føre bort mye varme av gangen fort. Blir de nederste rørene varme nok, vil de øverste dra unna også, og dermed får man aldri makset ut kjøleren, men man får heller aldri noen virkelig god temperatur.

For min del, så hadde jeg lyst til å klokke litt, hva jeg ender opp som en stabil 24/7-klokk er ikke så enormt farlig, det viktige er at jeg kan klokke litt, at det er kaldt på denne klokken, og at det ikke lager lyd. Orochi virker grei, men så oppdaget jeg NH-U12P, som visstnok er ekstremt effektiv, men også stille.

Dilemmaet mitt er egentlig: kan Noctuna NH-U12P kjøle godt da den befinner seg i friluft som dette, uten stor lufthastighet igjennom kjøleren? Bør jeg egentlig gå for denne, i så fall? Er viften som følger med stille nok til at jeg kan ha den stående ved siden av meg (i friluft) uten at den høres? Om den ikke er det, hvordan fungerer denne nærmest passivt?

(Jeg kommer til å ende opp med noen vifter som flytter luft over hovedkortet uansett, men disse vil være av slaget Noctua NF-S12-800, og så få av de som mulig, så det blir ikke noen enorme mengder luft, og heller ikke i enorme hastigheter)

Siden dette skal monteres utenfor et kabinett, så vil jeg også bestille med 4 x Noctua NF-S12-800 som jeg skal eksperimentere litt med (i og med at alle sier at de er lydløse). Vil en kombinasjon av disse pluss CPU-viften på lav hastighet være helt stille og samtidig være kjøling nok for klokking?

I tillegg til kjøling på en Phenom II 940, så trenger jeg også kjøling til et Club3D 4870 1GB. Jeg går for Thermalright HR-03 GT. Denne skal passe på kortet uten problemer, og den er en vill kjøler, så selve GPU-en skal ikke være noe problem, men hva med resten? Hva trenger jeg å kjøpe utenom for minnet? Og er det flere ting på kortet som bør kjøles? Med hva i så fall? Husk også at dette kortet har 1GB RAM, slik at jeg regner med jeg må kjøpe noen ekstra heatsinks, og jeg lurer også på hvor disse må plasseres i forhold til selve GPU-kjøleren (ingenting kommer i veien håper jeg).

Det var det. Om noen har erfaringer med noen av kjølerne nevnt, så bare kom med tanker og forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for Noctua-kjølern hvis du SKAL gå for en av de du har nevnt over.

Når det gjelder GPU så må du ha noen RAM sinks ja. Har noen bilder her:

HD4870

og enda et

Har brukt noen thermalright-kjølere. De er veldig bra alle sammen!

Om du spør meg så syns jeg du burde gå for en CPU-kjøler fra dem også. Denne VET jeg klarer seg relativt greit passivt også.

Thermalright Ultra120 Extreme

en av de beste som finns.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...