Gjest Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 jeg har trent på studio en stund nå. det begynte med at jeg følte at jeg sov dårlig.. var slapp hele tiden.. følte meg dårlig.. Da jeg begynte å trene ble dette mye bedre. Jeg fikk et treningsprogram av en som jobbet der. med oppvarming og forskjellige apparater og manualer. det fikk meg til å føle meg litt bedre, men jeg føler meg ikke noe sterkere. jeg nådde det første målet, men nå ønsker jeg å få en sterkere kropp til sommeren så jeg må endre programmet og alt. jeg har snakket mye om trening med andre folk som gjør det, og jeg vil begynne med er styrkeprogram hvor jeg trener de muskene den ene dagen, og de andre musklene den andre dagen. jeg kjenner mange som trener, når jeg er med dem på trening ser det ut som de bare slapper av. de går frem og tilbake rundt benken og skrur litt med noen vekter osv. så tar de sånn to opp og ned, før de fortsetter meg ingen ting. jeg ønsker ikke et slikt program, selvom det visst er sånn styrkeprogram er. jeg ønsker å føle meg ordnltig sliten etter økten og jeg ønsker å føle forbedring. jeg kan endre spisevanene litt, og jeg kan gjerne kjøpe meg kosttilskudd og ta regelmessig. men hvordan skaffe et program? kan dere her på forumet hjelpe meg med det? de som jobber på studio er mer sånne sunnhetsfolk og står på ski og sånn. hvis noen her kan hjelpe meg kan jeg gjerne gå inn for det osv. eller er det noen proffesjonelle jeg kan spørre som jobber med dette her? noen steder i oslo eller noe? jeg går stadig forbi treningssteder med veiledere osv, men tenkte jeg burde spørre her først. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 5x5: http://www.iform.no/pub/art.php?id=3 Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) RYP arbeidsbok: http://www.gausel.net/RYP_Arbeidsbok.xls RYP hefte : http://www.tn.no/shop/produkt.aspx?id=572 Har akkurat fullført dette grunnprogrammet selv og har hatt en enorm økning i muskelstyrke. Spesielt i baseøvelsene. Jeg merker at mange også anbefaler Stronglift 5x5-programmet som ble linket til over. Det er mitt neste prosjekt, og det er sikkert et greit program det også. Endret 12. januar 2009 av -MK- Lenke til kommentar
wûst Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 5x5 Stronglifts skal være et veldig bra program, har jeg hørt. har ikke testet det ut, men det er flere som har anbefalt det, blant annet på dette forumet. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 så hva gjør jeg nå? hvor skal jeg begynne? jeg har ingen erfaring med trening osv. har bare trent etter et teit programm fra en som jobber på treningstudioet. dere må hjelpe meg. men tusen takk for tips ihvertfall, men jeg trenger mer veiledning. Lenke til kommentar
wûst Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Nå er jeg LANGT fra ekspert, men jeg prøver meg så kan heller noen andre komme å rette meg opp/forklare hva du faktisk SKAL gjøre Du bør ta utgangspunkt fra en av treningsprogrammene vi har gitt deg, skriv det ned på en lapp elns, som du har med deg på studioet. Begynn på første øvelse, se hvor mange reps. du klarer på hvert sett. Jeg håper du har et bra kosthold? I såfall burde du lage det og med det samme. Forresten, jeg er ikke sikker på om du burde lære deg løfteteknikk på alle øvelsene først, men det er kanskje det du skal begynne med. Hvis alt dette hørtes teit ut håper jeg noen retter det opp Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 bare dra til studioet og gjøre det på lappen er ikke bare bare. hvordan vet jeg om de øvelsene er riktige for meg osv? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 riktige for deg? så lenge du ikke har no spesielle sykdommer passer øvelsene for alle... er du utrent så begynner du rett og slett med tomme stenger på stronglifts 5x5, og bygger deg oppover, går fort opp på vektene i det programmet.. Lenke til kommentar
Robols Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg har nettopp begynt på Stronglifts 5x5, og synes det virket flott, selv om jeg bare har trent en av dagene Har egen logg her, som du kan ta en titt i. Jompas treninglogg. Du vil kunne se hvordan programmet er i førsteposten der, og nesten øverst på side 2 ser du hvordan øvelsene skal utføres Edit: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beg...aining-program/ Endret 13. januar 2009 av Jompa. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 okei, det er bare å kjøre på hvis jeg vet at jeg gjør de riktig. men går det an å droppe en av dagene. fordi jeg har bare anledning til å trene på mandag til torsdag. fredag lørdag og søndag må jeg hvile. går det ann å forandre litt på det? og hva burde jeg gjøre når det kommer til kosthold? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Skal du følge et program bør du trene på alle dagene. Men det har ikke noe å si hvilke dager i uka du trener. Du kan f.eks trene Mandag, Onsdag, Fredag Tirsdag, Torsdag, Lørdag Onsdag, Fredag, Søndag Som du ser anbelfaler jeg 1 dags hvile mellom hver økt. Dette er fordi kroppen trenger tid til å hente seg inn igjen. Når det gjelder kosthold trenger du vel ikke gjøre noen drastiske endringer og følge en punktlig plan, men det er viktig å få i seg nok proteiner. Spis mye mat du vet er sunt. Eksempler er: Tunfisk, Kylling, egg, reint kjøtt generelt, fisk, frukt og grønt, ris(?) og poteter(?) osv. Kjøttdeig er vel forsåvidt også forholdsvis sunt. Karbonadedeig er iallefall det. Prøv å hold deg unna ting som Nugatti, frossenpizza, ost, julebrus, McDonalds, annen fastfood, godteri og ting det generelt sett er mye sukker i. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 men hvorfor trenger jeg en dags hvile mellom hver økt når jeg ikke trener de samme musklene? jeg får jo uansett en del hvile mellom dagene uansett, fordi jeg slapper av veldig mye og jeg sover. når det gjelder det å bygge opp musklene osv, er det jo sånn stølhet osv, men det er jo i forskjellige muskler. godteri og ost kan jeg ikke holde meg unna. mesteparten av hva jeg spiser er brød vettu og da er ost et must. godteri gjør at jeg overlever skoledagene. men å kjøre sukkerfritt er en mulighet. når det gjelder middag så har det seg sånn at når mamma ikke er hjemme lager pappa alltid pizza eller pølser fordi kan kan ikke lage noe annet. og de dagene er det mange av i uka. jeg føler ikke at jeg har så mye fett i meg så istedet for å unngå forskjellige ting som pizza og ost, burde jeg kanskje heller legge til noe. jeg er veldig heldig som elsker egg og alt som har med egg å gjøre. hva med å begynne med proteinshake? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Har du i det hele tatt lest noen av linkene folk har gitt deg? Du trener de samme muskelgruppene i RYP hver økt. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 jeg har lest linkene. men jeg trenger mer innblikk Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Okei... Skal du følge et av de programmene vi har gitt deg linker til så er det nødvendig med en hviledag imellom. Disse programmene er nemlig noe man kaller fullkroppsprogrammer. Det vil si at man trener hele kroppen på hver økt. I RYP, som er programmet jeg har mest kjennskap til, er det hovedsaklig disse øvelsene du kommer til å kjøre: Knebøy Markløft Benkpress Nedtrekk Bred roing / Yates roing Arnoldpress Bicepscurl Franskpress Sit-ups Når du tar alle disse øvelsene i hver økt vil du merke at du vil bli sliten i samtlige, eller ihvertfall mange, muskler. Da er det nødvendig med en hviledag slik at kroppen får hentet seg inn igjen. Trening består _veldig_ generelt sett av tre hoveddeler: Selve treninga, restitusjon og kosthold. Hvis du da feiler på både restitusjons- og kostholds-delen vil du sitte igjen med et lite utbytte av treninga. Men hvis du legger litt arbeid i det; du trener annenhver dag, holder et forholdsvis sunt kosthold og trener hardt, ser jeg ingen problemer med at du kan nå langt. Men det virker som du mangler den grunnleggende motivasjonen til å klare alt dette. Når det er sagt; Alt er bedre enn ingenting Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 jeg er villig til å gjøre alt for at jeg skal se en forbedring. hvis jeg vet at jeg må gjøre de og de øvelsene kommer jeg til å trene hver dag det er påkrevd og gjøre alt riktig. men før jeg er i gang er det litt vanskelig å kunne ha et bilde av hva det går ut på og hva jeg skal gjøre når jeg kommer på treningsstudioet, selvom jeg vet hvordan jeg skal gjøre øvelsene osv. jeg er veldig taknemmelig for hjelpen jeg har fått fra dere også. noe jeg lurer på som nok er et veldig viktig spørsmål. noen ganger når jeg trener på en eller annen måte, la oss si pushups da.. så føler jeg noen ganger at det på en måte brenner i musklene til jeg må slutte. sånn slitenhet eller utmattet som man tenker det. men noen ganger føler jeg meg bare utmattet, men jeg kjenner det ikke i noen muskler. det er med mange forskjellige ting jeg føler dette. at det ikke brenner eller noe, men man må bare slutte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå