btk- Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei! Jeg har en litt vrien sak her som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal håndtere. Jeg eier og bor i en leilighet hvor jeg leier ut rom. Leietager sa opp 10. november, og flyttet ut 10. desember (som er korrekt oppsigelsestid ifølge husleieloven, såvidt jeg har skjønt.). Vi hadde ikke skrevet leiekontrakt, og depositum ble betalt direkte inn på en av mine private kontoer. Problemet her er at jeg ikke var tilstede den uken vedkommende flyttet ut - og i etterkant viste det seg at nøkkelen ikke var blitt levert. Jeg tok kontakt og vedkommende som hadde forlatt byen lovte å sende den i posten tilbake til meg - jeg sa i fra om at depositum ikke kom til å bli utbetalt før jeg hadde fått nøkkelen. Nå skriver vi 12. januar, jeg har fortsatt ikke mottatt nøkkelen og leietager krever å få utbetalt depositum, og tilbyr seg å betale for å få laget en kopi av nøkkelen. Jeg føler meg ikke komfortabel med å file en ny nøkkel, da det ett eller annet sted ligger en konvolutt med nøkkelen i, samt adressen til leiligheten min. Har jeg lov til å kreve at leietager betaler for utskiftning av ny lås, samt nye nøkler? Nå angrer jeg virkelig på at jeg ikke skrev utleiekontrakt og ordnet med en depositumskonto. Takk for alle svar =) Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Koster det så mye for en ny lås? Ellers så er det jo ikke leietaker sin feil at posten er inkompetente, men hadde han vært litt smart hadde han bare dumpet nøkkelen i en postkasse e.l og problemet ville vært ute av verden. Menmen. Så lenge du ikke har utleiekontrakt har du uansett ekstremt lite makt over leietaker og får neppe noe penger ut av ham for å skifte lås. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Siden dere ikke har skrevet kontrakt er det husleieloven som gjelder. I følge denne er oppsigelsesfristen på tre måneder bortsett i fra enkelt husrom, da det blir en måned. Her snakker vi om kalendermåneder, så om den blir sagt opp den 10 november er oppsigelsestiden ut desember. Når det gjelder nøkkelen så må vi se på §10-2 og §10-3. I følge §10-2, om ikke annet er avtalt så anses husrommet for tilbakelevert når nøkkel er levert til huseier. I dette tilfellet er det enda ikke det. Så kommer §10-3 og sier noe om erstattning for forsinkelser og mangler. Den sier bla at dersom mangelen skyldes en tredjeperson hvor mangelen oppstår utenfor leietaker kontroll så er leietaker fri for ansvar. Så blir jo spørsmålet, burde leietaker kunne forutse at brevet kunne forsvinne i posten? Et brev med en nøkkel i med navn og adresse på vil eg anse som veldig ettertraktet og eg mener ja. Med andre ord mener eg at leietaker har opptrått uforsiktigt. Dessverre er dette bare min tolkning Endret 12. januar 2009 av nomore Lenke til kommentar
btk- Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Koster det så mye for en ny lås? Ellers så er det jo ikke leietaker sin feil at posten er inkompetente, men hadde han vært litt smart hadde han bare dumpet nøkkelen i en postkasse e.l og problemet ville vært ute av verden. Menmen. Så lenge du ikke har utleiekontrakt har du uansett ekstremt lite makt over leietaker og får neppe noe penger ut av ham for å skifte lås. Takk for svar. Ny lås og nøkler koster neppe så veldig mye (~500), men jeg vet ikke hvordan jeg gjør det, og må nok betale en låsesmed for dette. Uansett skal jeg ikke tilbake til leiligheten på minst en måned, så jeg heller ikke anledning til å gjøre det. Er det ikke sånn at dersom man ikke har husleiekontrakt, så gjelder husleieloven? Jeg har ikke lyst til å være urettferdig ovenfor leietaker, og ser jo at det eventuelt er posten som har skylden for dette (dersom nøkkelen faktisk er sendt), men jeg har heller ikke lyst til å betale 2-3k for å få skiftet nøkler. I tillegg mener jeg å ha lest et sted at leieforholdet varer til nøklene er levert tilbake? Lenke til kommentar
btk- Skrevet 12. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2009 Siden dere ikke har skrevet kontrakt er det husleieloven som gjelder. I følge denne er oppsigelsesfristen på tre måneder bortsett i fra enkelt husrom, da det blir en måned. Her snakker vi om kalendermåneder, så om den blir sagt opp den 10 november er oppsigelsestiden ut desember. Når det gjelder nøkkelen så må vi se på §10-2 og §10-3. I følge §10-2, om ikke annet er avtalt så anses husrommet for tilbakelevert når nøkkel er levert til huseier. I dette tilfellet er det enda ikke det. Så kommer §10-3 og sier noe om erstattning for forsinkelser og mangler. Den sier bla at dersom mangelen skyldes en tredjeperson hvor mangelen oppstår utenfor leietaker kontroll så er leietaker fri for ansvar. Så blir jo spørsmålet, burde leietaker kunne forutse at brevet kunne forsvinne i posten? Et brev med en nøkkel i med navn og adresse på vil eg anse som veldig ettertraktet og eg mener ja. Med andre ord mener eg at leietaker har opptrått uforsiktigt. Dessverre er dette bare min tolkning Takk for svar. Jeg trodde også det var ut desember, men googlet det og da sto det ifølge husleieloven at hvis det gjaldt et rom i egen bolig var det en måned fra oppsigelse (altså 10. nov - 10. des). Det er uansett ikke så veldig nøye i denne saken. Vi ble enige om oppsigelsen via SMS, som jeg fortsatt har begge veier. Det jeg er mest redd for er hvordan saken eventuelt blir tolket i husleietvistutvalget dersom det går dit - med tanke på at jeg ikke akkurat har vært en veldig ansvarlig utleier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Standarden ved oppsigelse er at den gjelder for kalendermåneder. Dette kan avtales nærmere og avvike i en kontrakt, men siden dere ikke har det gjelder husleieloven. Men uansett, som du sier, dere er enige og ferdig med det. Dere burde ha avtalt dette rundt overlevering av nøkkel, helt klart. Hva med å skaffe pris på ny låssylinder og bytte av denne og så kanskje høre med vedkommende med å dele utgiften? Eg ville ikke vært komfortabel med slik det er nå. Noen kan ha både adresse og nøkkel. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Å sende nøkkelen i posten er aldrig ein god ide. Har nokon på posten stjålet brevet så har dei no både nøkkel og adressen der nøkkelen passar. Anbefalar deg på det sterkaste å skifte til ny lås so fort som mogleg og ikkje vente på at ting skal ordne seg med din tidlegare leigetakar. Var forresten dummt av leigetakar og ikkje sende nøkkelen som pakke med sporing, hadde kosta litt ekstra med sidan det er depositumet det står om så burde han betalt litt ekstra for å være sikker på at nøkkelen kjem fram. Du skal forresten også gå litt stille i gangane her sidan du har valgt og ordne ting veldig uformelt. Begynder din tidlegare leigetakar og krangle på ting kan du få det vanskelig når du ikkje ein gong har kontrakt og med tanke på at du har tatt depositum kontoen direkte inn på din eigen private konto (i strid med husleige lova). I utganspunktet så skal den delen av depositumet som er til overs etter at du har betalt dei ekstra utgiftene med skifting og lås og slikt tilbakebetalast. Å skifte lås er sopass billig at eg trur du er tjente på å berre ta tapet og ungå meir bråk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hvis fyren er dum nok til ikke å sende rekommendert, så bruker du depositumet på å betale en låsesmed til å sette inn ny lås og lage nye nøkler. Koster det mer enn depositumet, sender du eks-leietaker faktua (eller er snill og lar være), koster det mindre enn depositumet, får leietaker det som er igjen. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 jeg ville iallefall sendt slikt som rekomandert post slik at jeg i ettertid kunen dokumentere at det er sendt og mottat. når det gjelder pris for bytte av sylinder kan er ikek dette så veldig billig. jeg greide å gjøre noe av det samme en gang og måtte ut med litt over 3000 for bytte av sylinder med tilhørende nøkler. dette var i en leilighet hvor det var systemnøkler og disse er endel dyrere enn vanlige nøkler. så lenge du har merke/modell på låskassen kan du kjøpe en ny, vanlig sylinder i byggvare eller jernvare. disse vanlige har dog ikke den vanlige sikkerheten som systemnøkler har så jeg vil enbefale deg systemnøkler for fremtiden, både med hensyn til innbrudd og fremtidig utleie av rom i leiligheten din. (det er veldig store begrensninger på hvem som får kopiere systemnøkler mens vanlige nøkler kan hvem som helst kopiere nærmest hvor som helst). Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Personlig ville jeg nok byttet ut låsen samma søren, en aner jo aldri hvor mange kopier leietakeren har fått laget i leieperioden. Det å bytte ut sylinderen er en enkel sak; de fleste låser er enten skruvet med to skruver fra innsiden(evt 4 om låsen er FG-godkjent), disse er gjerne dekket med en liten bit kobber/ stål for å skjule skruven. Denne biten kakkes lett ut med ett lite skrujern. Andre låser er festet med en enkelt skru på smalsiden av låsekassen (ved splintene som holder døra igjen) En bruker skjelden mer enn 2 min på ett slikt bytte, og da har en også tid til å klø seg en del i ræva ;-) Pris på sylinderen varierer etter materiale den er laget av, og hvor sikker den er. Det finnes vel ennå en del 5-stifters låser, men det mest vanlige er 6 og 7 stifter (jo flere stifter, jo vanskeligere å dirke) Prislappen vil ligge på 300.-+++, alt etter system. Her finner du TrioVing sine systemer, du finner trolig det som er benyttet hos deg. Alternativet er å få en låsesmed til å bygge om sylinderen. Stiftene vil da justeres, og ny nøkkel vil bli slipt. Dette koster gjerne vesentlig mindre enn hva en ny sylinder av de mer kostbare modellene koster. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Personlig ville jeg nok byttet ut låsen samma søren, en aner jo aldri hvor mange kopier leietakeren har fått laget i leieperioden. er det en sikkerhetslås skal det ganske mye (så å si umulig) til å få laget kopier uten eiers viten og vilje. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vel, vi har i alle fall en nøkkel på avveie, formodentlig i en konvolutt med korrekt adresse på. Mer enn god nok grunn til å skifte låsesylinder. Du har all rett til å få dette fikset av håndtverker. Så vidt jeg forstår på herr Haugen, så trenger det ikke bli så dyrt heller. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Vi hadde ikke skrevet leiekontrakt, og depositum ble betalt direkte inn på en av mine private kontoer. Hvis det ikke er opprettet en egen depositumskonto så er det ikke et depositum men leietakers penger. Betal dem til leietaker med renter umiddelbart før du blir saksøkt, for da blir ting fort mye dyrere enn å bytte en lås og file noen nye nøkler! Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 så trenger det ikke bli så dyrt heller. i dette tilfelle er en billig løsning en dårlig løsning. hvis trådstarter skifter til en billig, vanlig sylinder og leier ut på nytt kan leietager kopiere nøklene til den store gullmedaljen uten at trådstarter aner noe som helst om det. han risikerer dermed å være like langt (i et worst case scenario) med hensyn til nøkler på avveie. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 så trenger det ikke bli så dyrt heller. i dette tilfelle er en billig løsning en dårlig løsning. hvis trådstarter skifter til en billig, vanlig sylinder og leier ut på nytt kan leietager kopiere nøklene til den store gullmedaljen uten at trådstarter aner noe som helst om det. han risikerer dermed å være like langt (i et worst case scenario) med hensyn til nøkler på avveie. Aha. Har lite peiling på låseteknikk. Hvor mye koster det å få en låsesmed til å sette inn en lås? Lenke til kommentar
btk- Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 Vi hadde ikke skrevet leiekontrakt, og depositum ble betalt direkte inn på en av mine private kontoer. Hvis det ikke er opprettet en egen depositumskonto så er det ikke et depositum men leietakers penger. Betal dem til leietaker med renter umiddelbart før du blir saksøkt, for da blir ting fort mye dyrere enn å bytte en lås og file noen nye nøkler! Er det noen andre som har innspill på dette? Jeg har ikke lyst til å være urimelig overfor leietageren i denne situasjonen, og dersom dette stemmer kan jeg ikke gjøre annet enn å betale tilbake. I tillegg var vi muntlige enige om at det var greit at depositumet ble satt inn på en privat konto ("Er det greit om jeg lar depositumet stå på en egen konto som er min, i stedet for å ordne en i banken som koster 600?" - "Ja, det går nok greit"). Forøvrig tusen takk for alle svar, fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre, men heller mot at jeg ber leietager betale for ny sylinder + nøkler, så får jeg eventuelt bytte ut selv når jeg kommer tilbake leiligheten. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Aha. Har lite peiling på låseteknikk. Hvor mye koster det å få en låsesmed til å sette inn en lås? jeg har vært i noe av samme situasjon som leietageren til trådstarter hvor jeg måtte legge ut for å få erstattet låssylindere til en sikkerhetslås. da måtte jeg ut med 3200. Det var dog for to sylindere, en til døren til leiligheten og en til boden som lå tvers over gangen fr leiligheten. (Det var samme nøkkel på leiligheten, boden og inngangsdøren til blokken). Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Jeg ville vært snill og kjøpt en ny lås, koster ca 5-700 kroner for en Trioving og byttet den selv om trekt fra 1000 kroner på depositumet (avtales på forhånd). Er såpass enkelt å bytte lås at alle kan klare det, ville ikke belastet leietager med flere tusen kroner for at en håndtverker skal gjøre det bare for at det skal koste han mest mulig. Leietaker har nok sendt brevet, dersom det er en vanlig huslås, så kan han jo lage så mange kopier han vil for 50 kroner stykket på Jernia, så han har ingen fordeler med å ikke sende det. Det at brevet har kommet på avveie er nok ikke noe leietaker har tenkt på at kunne skje, men det har nok kommet på avveie fordi noen har sett at dette brevet inneholder en nøkkel (ikke veldig vanskelig å se/kjenne akkurat), og de har da addresse og nøkkel til din leilighet. Det er jo dumt å sende det som brev nettopp pga dette, og fordi at brevet vil havne i din postkasse, som sikkert ikke er så veldig mange meter unna døra til din leilighet. Det lureste ville vært å avtale at han skal legge nøkkelen på et lurt sted i nærheten av huset, fex under et panelbord eller under en stein. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Er det noen andre som har innspill på dette? Jeg har ikke lyst til å være urimelig overfor leietageren i denne situasjonen, og dersom dette stemmer kan jeg ikke gjøre annet enn å betale tilbake. I tillegg var vi muntlige enige om at det var greit at depositumet ble satt inn på en privat konto ("Er det greit om jeg lar depositumet stå på en egen konto som er min, i stedet for å ordne en i banken som koster 600?" - "Ja, det går nok greit"). Forøvrig tusen takk for alle svar, fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre, men heller mot at jeg ber leietager betale for ny sylinder + nøkler, så får jeg eventuelt bytte ut selv når jeg kommer tilbake leiligheten. Ikke innspill men videre utdypning har jeg § 4-4. Tilbakebetaling av ulovlig leie Den som har betalt høyere leie enn lovlig, kan kreve tilbakebetalt forskjellen mellom det som er betalt og lovlig vederlag, med mindre betaleren i vesentlig grad må anses medansvarlig for overtredelsen. Avtalen for øvrig er bindende selv om tilbakebetaling blir krevd. Kravet etter første ledd forrentes etter lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. § 3 fra den dag beløpet ble betalt. Siden beløpet ble betalt til din konto og ikke til en egen depositumskonto så ville jeg tro at denne paragrafen kan være relevant med hensyn til §3-2 som sier at det ikke er mulig å kreve forskuttering for mer enn én måned. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Er såpass enkelt å bytte lås at alle kan klare det, ville ikke belastet leietager med flere tusen kroner for at en håndtverker skal gjøre det bare for at det skal koste han mest mulig. du kan bytte systemsylindre også såvidt jeg vet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå