Gå til innhold

Maskinen som har nett har ikke kontakt med router. Den som har kontakt med router får ikke nett..

Anbefalte innlegg

Jeg har to maskiner. Begge er kobla trådløst til routeren. Ip til routeren er 192.168.2.1.

Når jeg kobler pc1 til trådløsnettet så blir min lokale ip 192.168.2.100 (og standard gateway 192.168.2.1). Det er jo greit. Jeg kan gå inn på instillingene på routern (192.168.2.1 i nettleseren) og forandre instillingene. Men jeg får ikke kontakt med det store internettet. 

Når jeg kobler pc2 til trådløsnettet så blir dens lokale ip 84.202.xxx.xxx (og standard gateway 84.202.xxx.1). Hva faen? På denne maskinen kan jeg ikke gå inn på routeren og forandre instillinger. Men internettet funker, bruker jo det nå.

Hva er feilen her? Må ha nett på pc1 skjønner dere

Så litt info:

Internett Canal Digital ADSL

Router: Edimax BR-6504n router Med nyeste firmware. Oppdaterte etter at jeg fikk problemer

Begge maskinene kjører Windows XP 32-bit

Spør om du vil vite mere

Edit: Jeg vet at Canal digital hadde problemer i forige uke. De sa at det skulle fikses senest onsdag 07.01.09. Da vi ringte i dag så tror jeg de sa at det ikke var problem (var ikke jeg som ringte). Kan det være at det fortsatt er feil og at dette får nettet mitt til å bli sånn som dette?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg kobler pc2 til trådløsnettet så blir dens lokale ip 84.202.xxx.xxx (og standard gateway 84.202.xxx.1). Hva faen? På denne maskinen kan jeg ikke gå inn på routeren og forandre instillinger. Men internettet funker, bruker jo det nå.

Etter nærmere undersøkelse så ser det ut som det ikke er min lokale ip. For meg ser det ut som pc2 ikke har lokal ip ip-en som jeg skreiv er min internett ip

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Canal digital leverer ikkje ADSL-teknologi men kabel.

Så eg rekner med at du ahr eit kabelmodem framfor denne routeren.

Ipadressa pc 2 før tyder på den offentlege ipen

Kabelmodemet skal gi routeren ip (sansynlegvis i 84.x.x.x). Så om routeren ikkje får ein eigen gateway så er det ein muligheit for at routeren er satt opp feil.

Min ide er at routeren er kobla feil slik at det er kabelmodemet som gir ipen til maskin 2. og av ein eller anna grunn er resten av ipene kabelmodemet kan gi ut låst og pc1 får ikkje ip.

oppkolbinga skal vere : kabelmodem -> wanport på router ->PCer i lan-porter/wlan

Innstilling på router er at den skal ta i mot dynamisk ip. (ser at den routern kan konmfigureres som kabelmodem også, men kva innstillinger som må til der er eg usikker på)

Lenke til kommentar

Skru av DHCP i trådløsruteren også. Da vil som oftest DHCP-en i kablelmodemet ta over og gi en adresse i sitt subnett. Du vil da ikke kunne kontakte trådløsruteren med mindre du 1) gir den en adresse innen samme subnett eller 2) manuelt endrer din lokale adresse til innen dens subnett (192.168....) hver gang du skal gjøre noe på den for så å bytte tilbake når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Modemet var kobla i LAN1 på routeren så jeg satte den i WAN. (Sikkert gamlingene som har vært å rørt)

Nå får begge maskinene lokal ip (192.168.2.xxx). Men ingen har internett. Når jeg prøver å pinge f.eks www.vg.no (via cmd) så får jeg sendt 4 pakker men mottar ingen

Lenke til kommentar

Å skru av dhcpen vil ikkje løyse problemet, faktisk blir ein ståande på same status, maskin 2 får nett maskin 1 får ikkje. Eller verre ingen maskiner får nett sidan routeren ikkje har ein gateway (modemet) å nå internett med.

Kabelmodemets dhcp har begrensa antall iper og sidan maskin 1 ikkje kom på nett så er det antalet "brukt opp". Derfor må modemet vere av slik at dens dhcp frigjer ipene til routeren som då deler sine dhcp-adresser vidare.

Lenke til kommentar

Fant ikke en sånn resettkanpp på modemet.

Men! Jeg prøvde å bytte til tilbake til routeren som vi bytta ut for ca 5 mnd siden. Med denne roureren så har jeg både internett og rett lokal ip. Dvs jeg får internett og lokal ip på denne maskinen (PC 1 i 1.post). Men laptopen (PC 2) får ikke nett, bare vanlig lokal ip slik som PC 1 og får. Mobiltelefonen min, :p Den får også internett

Edit: Laptopen får ikke nett noen plasser (på skolen osv) så det er noe med den maskinen som gjør at den ikke får nett nå. Det er uansett et problem jeg lett løser selv.

Men hva tror dere er feil på "hoved" routeren?

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...