cmyrland Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Hei! Jeg er for tiden i besittelse av en laptop (HP Compaq 6715s) som tilhører en kamerat av en kollega av meg. Problemstillingen er som følger: Nevnte kamerat av kollega satt og surfet og brukte maskina som vanlig da den plutselig frøs fullstendig. Etter kaldkveling og restart, flashet maskina opp med "Disk Read Error". Min kollega kikket på den, men fant ikke ut av problemet var, han konkluderte med at disken var død og måtte byttes. Jeg sa meg langt på vei enig uten å ha sett på maskina. Likevel ville han at jeg skulle se på maskina og prøve å få til noe, så jeg tok med maskina hjem og fyrte den opp med en Ubuntu LiveCD for å se om jeg fikk liv i disken derfra. Ubuntu gjenkjente disken som "SCSI DISK", men jeg fikk ikke mounta den automatisk, selv om jeg fikk den opp og stå etter litt om og men. Disken var blank, helt blank. Det var ingenting der. En ting jeg hadde merka meg var at det tok EKSTREMT lang tid å få ubuntu opp og stå fra cdrom, og da mener jeg tre ganger så lenge som jeg bruker på GAMLE maskiner (6-7 år gamle stasjonære og 3-5 år gamle laptoper), og dette på en tokjerners cpu med massevis av minne og gode greier. Ubuntu føltes også uvanlig seigt og tungt i bruk fra livecd, men det funka. Siden det ikke var noe som helst på harddisken, tok jeg meg den frihet å formattere disken til ext3 og slenge inn ubuntu på den, bare for å se om det i det hele tatt lot seg gjøre. Joda. Det gikk helt fint, men fremdeles gikk alt veldig treigt til å være såpass kraftig maskinvare. Jeg bestemte meg for å kjøre en memcheck fra LiveCDen, men den rapporterte ingen feil etter et par timers kjøring, så jeg tror minnefeil kan utelukkes. Vel, jeg fyrte opp systemet med Ubuntu 8.10 installert, og, bortsett fra den nevnte "sluggishness" fungerte ting fint, helt til jeg begynte å skulle oppdatere systemet. Litt uti prosessen med å laste ned og installere oppdateringer, frøs systemet helt. Kaldkvelte den, restarta uten problemer, prøvde på nytt... Samme kræsj. Nå lurer jeg på: Kan noen komme med innspill til hva som er feil her? Siden systemet er tregt (mer enn normalt) fra LiveCD, kan en eventuell harddiskfeil utelukkes. Memcheck viste ingenting. Kan det være CPUen som har fått seg en kilevink av noe slag? Overoppheting? Produksjonsfeil? Eller kan feilen sitte på hovedkortet? Forslag til hva jeg kan gjøre for å grave dypere i problemet mottas med takk! Det samme er plausible forslag til hva som kan være feil, hva en eventuell reparasjon vil koste og om det eventuelt vil være verdt det (har mine tvil om akkurat det...) Jeg er litt "at a loss" til hva mer jeg skal finne på akkurat nå, på forhånd takk for innspill! Lenke til kommentar
TRL Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Hei!...... Nå lurer jeg på: Kan noen komme med innspill til hva som er feil her? Siden systemet er tregt (mer enn normalt) fra LiveCD, kan en eventuell harddiskfeil utelukkes. Memcheck viste ingenting. Kan det være CPUen som har fått seg en kilevink av noe slag? Overoppheting? Produksjonsfeil? Eller kan feilen sitte på hovedkortet? Forslag til hva jeg kan gjøre for å grave dypere i problemet mottas med takk! Det samme er plausible forslag til hva som kan være feil, hva en eventuell reparasjon vil koste og om det eventuelt vil være verdt det (har mine tvil om akkurat det...) Jeg er litt "at a loss" til hva mer jeg skal finne på akkurat nå, på forhånd takk for innspill! Harddisk feil er fortsatt en mulighet. Har du forsøkt å starte den fra CD mens HD er koblet fra? Hvis det er HD feil vil den da starte raskere fordi den da IKKE vil slite med å få kontakt med disk. Kjør HWinfo eller lignende for å sjekke temp på cpu etc. for å se om temp skade er trolig. Jeg har mest tro på at det er disken etter beskrivelsene her. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå