Gå til innhold

æresdrap. religionen eller kulturen ansvarlig?

Anbefalte innlegg

opptil 5000 kvinner myrdes visstnok hvert år for å ha skadet æren til sin familie.

virker som om islam kan tolkes på tusenvis av forskjellige måter. noen sier at det ikke står noe om æresdrap i koranen, mens andre sier det motsatte.

noen som vet litt om dette? er islam ansvarlig, eller er det den arabiske kulturen som ligger til grunne for at dette skjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, dette er jo noe som skjer i dag. Det er ikke tiden som har gått for sakte der nede. Å se på noen samfunn som "mindre utviklede" enn andre blir man ikke klokere av, og skal man gjøre noe konkret for at man i tiden som kommer får bukt med et problem, må man skjønne hvorfor problemet er der . Løsningen er helt sikkert ikke å strebe etter et vestlig ideal. Som vår største antropolog Fredrik Barth sier: Et samfunn må forstås ut fra egne forutsetninger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
I et samfunn hvor religionen står så sterkt er det umulig å si hvor "kulturen" slutter og religionen begynner, men all religion bunner i noe sekulært. Jeg synes det blir for dumt og enkelt å skylde på religion.

Om religionen hadde et snev av moral ville dette gitt utslag i fordømmelse av det som kan oppfattes som kulturbarbari i form av misogyni og kjønnslemlestelse.

Det at autoritetspersonene innen en religion stilltiende godtar eller tilogmed oppmuntrer til denne type handlinger og holdninger sier mer om religionens og denne utøvere enn det en "hellig bok" gjør. Selv om denne i seg selv skulle vise seg å være rimelig depravert og ha et mildt sagt middelaldersk syn hva kjønnsroller angår.

Lenke til kommentar

Åja, for det gjør de jo alle sammen. Hver mulla og hver imam. Eller?

Jeg skjønner forresten ikke helt hvorfor du siterer meg, prøver du å motsi noe det jeg skrev? Prøver du å si at religionen er mektig nok til å få bukt med disse problemene, og at den ikke gjør det betyr at den er skyldig?

Lenke til kommentar
Åja, for det gjør de jo alle sammen. Hver mulla og hver imam. Eller?

Jeg skjønner forresten ikke helt hvorfor du siterer meg, prøver du å motsi noe det jeg skrev? Prøver du å si at religionen er mektig nok til å få bukt med disse problemene, og at den ikke gjør det betyr at den er skyldig?

Jeg ville bare påpeke at dette slettes ikke er et enten-eller spørsmål når det gjelder skillet mellom kultur og religion, det var derfor naturlig å quote deg for å belyse dette. Det var ikke for å hverken si deg i mot eller være enig, kun for å få det i en kontekst der en ser ting fra et mer nyansert perspektiv.

Det at en blir quotet er ikke ensbetydende med at noen henger i strupen på deg (selv om det lett kan tolkes slik i denne delen av forumet, hehe) ;)

Det blir for absoluttisk å si at alle imamer, prester eller hva det nå er støtter det vi begge er enige om er avskyelige og umoralske handlinger, men det undergraver ikke det faktum at i de landene der dette er en del av kulturen og/eller integrert i religionen så er det iallefall ikke disse som motarbeider avskyelighetene.

Lenke til kommentar
Nei, dette er jo noe som skjer i dag. Det er ikke tiden som har gått for sakte der nede. Å se på noen samfunn som "mindre utviklede" enn andre blir man ikke klokere av, og skal man gjøre noe konkret for at man i tiden som kommer får bukt med et problem, må man skjønne hvorfor problemet er der . Løsningen er helt sikkert ikke å strebe etter et vestlig ideal. Som vår største antropolog Fredrik Barth sier: Et samfunn må forstås ut fra egne forutsetninger.

Selvfølgelig er ikke vesten et ideal. Slik jeg ser det er det på grunn av vestlig påvirkning at disse landene "henger etter".

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke vesten et ideal. Slik jeg ser det er det på grunn av vestlig påvirkning at disse landene "henger etter".

hvordan da?

Lenke til kommentar

hvordan da?

En blanding av nåverende og tidligere makters økomiske og militære undertrykking har i disse samfunnene påvirket og i stor grad stagnert kulturell utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...