viste19 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Fyller snart 15 år. Tenkte å få meg en moped jeg kan skru på og slikt. Men jeg har 2 spørsmål: Kan jeg ha skilt/kan det omregistreres til meg selv om jeg er (snart)15 ? Har jeg lovt til å kjøre plasser utenom veien, som f.eks en traktorsti hos noen jeg kjenner. Har da (kanskje) tenkt å kjøre litt på veiene og avogtil. Blir jeg tatt blir det vell 6 måneders utsettelse på mopedlappen + 5000 i bot slik jeg har forstått det? Jeg trenger vell heller ikke forsikring når jeg ikke har lappen. Eller MÅ jeg ha forsikring når jeg har skiltet moped. (Fordel med skilt for å ikke vekke oppmerksomhet når jeg kjører på veier) Takker for svar! Endret 12. januar 2009 av viste19 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Dette er vel like ille som trimming, så håper tråden stenges. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Du personlig kan ikke få skiltet moped, dine foreldre kan. Kan ta feil men drit i å gjør noe stort ut av det da. Kjører du uten lappen og blir tatt er det bot og utsettelse ja. Og nei, du kan i teorien ikke kjøre på den trakorstien lovlig. Men tviler på at politiet er innom der. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Skal mopeden kjøyrast så må du ha forsikring. Visst du ikkje har forsikring, kjøyrer ulovleg for deretter å skade nokon så er du gjeldsslave resten av livet (noke som i ditt tilfelle er lang lang tid). Men, du har lov å mekke på moped no. So du kan kjøpe uregistrert moped no. Du kan også registrere den på noken andre men det er egentlig ikkje noke vits sidan du ikkje kan kjøyre mopeden. Einaste plassen du kan kjøyre utan sertifikat og/eller registrert moped er på godkjent bane. Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 13. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Takker for svar:D Dette er vel like ille som trimming,så håper tråden stenges. Er det ikke lov å spørre om forsikring og skilt spørsmål? Om man trenger å være registrert osv. Men far min har noen gamle mc skilt som henger i boden. Tror dere de funker? Bedre å ha noe bakpå enn ingenting for å ikke vekke mistanke. En jeg kjenner har kjørt rundt omkring i dette distriktet i 1-2 år UTEN skilt og har aldri blitt stoppet eller tatt. Var til slutt noen som anmeldte BRÅKINGA av mopeden siden du kunne høre at han kjørte en km. omkrets Ang. Forsikring så må man vell ha lappen for å få forsikring? Forresten.(øvelseskjøring) er det lov at faren min ( har harley davidson )(trenger han og moped eller?) kjører foran , vi bruker noe handsfree kommunikasjon. Og at jeg kjører bak lovlig. når jeg har tatt traffikalt grunnkurs, hvis jeg gjør det trenger jeg vell forsikring, har jo ikke lappen? Eller kan man få forsikring når man vil bare det ikke er vits når jeg ikke har lappen. Endret 13. januar 2009 av viste19 Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Du trenger forsikring vist du skal øvelsekjøre lovlig, faren din kan kan kjøre bak deg da dere øvelsekjøre. Men dere skal en form form for 2 veis kommunikasjon, tror også du må ha refleksvest på deg. Ellers vist du skal kjøre uten lappen, så er det jo ikke helt vits med forsikringen. Det som mest sannsynligvis blir å skje vist du skader, evt dreper noen. Er at forsikringselskaper betaler beløpet der og da, men siden vil sende regresskrav om at du må betale beløpet tilbake, å da er du gjeldslave ei stund. Altså det er ikke noe problem å registrere og forsikre sykkelen selvom du ikke har lappen. Du kan enten forsikre den på deg selv, eller foresatte. Jeg forsikret min sykkel som 15 åring, å da registrete og forsikret jeg den på mamma, å satt meg opp sånn deleier. Blir du stoppet uten lappen, er vel vanlig at man får et halv år utsettelse fra den dagen man kan kjøre opp til den akutelle klassen, men vist du gjør noen andre lovbrudd, f. eks kjøre i beruset tilstand, for fort, kjøre fra politiet, etc. Så blir det fort 2 år utsettelse. Mange ganger får man også utsettelse på billappen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Tråden stenges da den er opprettet for å få informasjon til å bryte lovverket. MVH KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg